دستگاه DVR چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌ها و تجهیزات متعدد و مختلفی در زمینه ضبط ویدئو ساخته و به بازار فروش ارائه شده‌اند. امروزه سیستم‌های امنیتی که به دوربین مداربسته مجهز هستند نیز دارای یک دستگاه و سیستم مشخص برای ضبط ویدئو نیز هستند. دستگاه DVR یکی از قوی‌ترین سیستم‌هایی بوده که در این زمینه به کاربرده می‌شود. این دستگاه می‌تواند تصاویر مناسب و باکیفیتی را در اختیار شما قرار دهد تا از این طریق سطح ایمنی ساختمان موردنظر خود را تضمین کنید. در ادامه بیشتر به معرفی این دستگاه و همچنین کاربردهای آن می‌پردازیم تا اطلاعات مفیدی دراین‌باره به دست آورید.

دستگاه DVR چیست و چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا به یک تعریف جامع و کامل از دستگاه DVR نیاز داریم. این دستگاه درواقع یک دستگاه الکترونیکی بوده که به عنوان یکی از قوی‌ترین سیستم‌های ضبط کننده دیجیتالی شناخته می‌شود. وظیفه این دستگاه در سیستم‌های امنیتی دوربین‌های مداربسته به این صورت است که تصاویر آنالوگ ارسال شده از دوربین را تبدیل به تصویر دیجیتال کرده و بر روی هارددیسک ذخیره کند.

نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت که از طریق ورودی تعبیه شده بر روی بدنه، تصاویر دوربین با کمک کابل مخصوص، به آن منتقل می‌شوند. تمام این تصاویر کدگذاری و پردازش شده و اقدامات موردنیاز به صورت کامل بر روی آن‌ها انجام می‌شوند. علاوه بر پورت ورودی، پورت‌های خروجی نیز برای خروجی صدا از طریق اسپیکر و همچنین پورت‌های مختلف برای اشتراک‌گذاری تصویر مانند HDMI و … نیز بر روی بدنه دستگاه وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین پورت‌های مربوط به شبکه LAN با پهنای باند مختلف برای متصل شدن به شبکه و سوییچ شبکه و در نهایت پورت USB برای اتصال موس و کیبورد نیز در این دستگاه وجود دارند. این درگاه‌ها در دستگاه‌ها با مدل‌های مختلف، با یکدیگر تفاوت داشته و شما باید قبل از خرید محصول موردنظر، این موضوع را موردبررسی قرار دهید.

قیمت و خرید دستگاه ضبط NVR

انواع دستگاه DVR

به صورت کلی براساس پارامترهای مختلف و متنوع، می‌توان اقدام به دسته‌بندی این دستگاه‌ها نمود. در این زمینه می‌توانیم به کیفیت تصویر اشاره‌کنیم. نسل جدیدی از این محصولات با عنوان HD-DVR در بازار وجود دارند که می‌توانند به خوبی از دوربین‌های HD آنالوگ پشتیبانی کنند. این دستگاه‌ها نسبت به نسخه قدیمی، از قابلیت‌های بسیار بالاتری برخوردار هستند که این موضوع باعث شده تا استفاده از آن مدل تا حدی منسوخ شود. دسته‌بندی مهم دیگری که برای این تجهیزات در نظر گرفته شده است، بر اساس نوع عملکرد آن‌ها بوده که در این قسمت به این موضوع می‌پردازیم.

دستگاه دی وی آر Standalone

عملکرد این دستگاه به صورت کاملا مستقل است. برای استفاده از این محصول کافی است آن را راه‌اندازی کنید تا بدون نیاز به کمک دستگاه دیگر، به وظایف خود به بهترین نحو ممکن عمل کند.

PC-based

این مدل از تجهیزات دی وی آر درواقع یک کارت پخش و ضبط PCL بوده که بر روی سیستم رایانه نصب می‌شود. وظیفه این کارت در اصل ضبط تصاویر مربوط به دوربین بر روی هارددیسک رایانه بوده تا از این طریق بتوان از تصاویر ضبط شده در مواقع موردنیاز استفاده نمود.

کاربردهای دستگاه DVR

کاربردهای دستگاه DVR

حال که به صورت کلی با تعریف دستگاه DVR و همچنین انواع مختلف آن آشنا شدیم، نوبت به بررسی کاربردهای این دستگاه می‌رسد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای دستگاه DVR به شرح زیر هستند.

  • ضبط، بازبینی و پشتیبان گیری ویدئوهای دوربین‌های مداربسته
  • تماشای یکپارچه تمامی دوربین‌های مداربسته در یک صفحه‌نمایش
  • تنظیمات دلخور نور، رنگ و زمان‌بندی تصاویر دوربین‌های مداربسته
  • امکان اتصال به اینترنت و به اشتراک‌گذاری تصاویر با هرجایی از دنیا
  • امکان اتصال به شبکه و سیستم‌های کامپیوتری
  • توانایی کنترل دوربین‌های گردان و همچنین زوم دوربین‌ها

بیشتر بخوانید: تفاوت دوربین مداربسته دیجیتال با آنالوگ


مزایای استفاده از دستگاه DVR

بدون شک استفاده از یک دستگاه DVR در سیستم امنیتی، مزایای مختلفی به دنبال دارد. در این قسمت قصد داریم تا به صورت کامل به بررسی این مزایا بپردازیم.

صرفه‌جویی در هزینه

یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که در زمان نصب دوربین مداربسته و تجهیزات موجود در این زمینه برای افراد وجود دارد، هزینه‌ها خرید و نصب است. درصورتی‌که با محدودیت هزینه در این راستا روبه رو هستید، توصیه می‌کنیم که به سراغ دستگاه DVR بروید و با یک هزینه معقول و منصفانه، یک سیستم امنیتی سطح بالا تهیه کنید.

عدم ضعف در سیگنال دهی

در بخش‌های قبلی با عملکرد این دستگاه آشنا شدیم و همان‌طور که دانستیم در دریافت و ضبط تصاویر دوربین‌ها، از اینترنت استفاده نمی‌کند. از همین موضوع می‌توانیم متوجه شویم که هیچ‌گونه قطع‌شدگی در سیگنال و قطعی تصاویر در کارکرد این دستگاه وجود ندارد و شما می‌توانید با اطمینان خاطر کامل، ضبط تصاویر دوربین‌ها را بر عهده دستگاه DVR بگذارید.

استفاده آسان

مزیت دیگری که معمولا استفاده از دستگاه DVR به دنبال دارد سهولت در استفاده است. این دستگاه هیچ نیازی به نرم‌افزار مخصوص نداشته و به راحتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث شده تا خرید دستگاه DVR نیز تا حد زیادی رواج پیدا کند.


بیشتر بخوانید: دلایل ضبط نکردن دوربین مداربسته به همراه [راه حل]


معایب استفاده از دستگاه DVR

بدیهی است که این دستگاه در کنار مزایای معرفی شده، معایبی نیز به دنبال دارد که در این بخش به معرفی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

کابل‌کشی زیاد و طولانی

یکی از اصلی‌ترین عیوب این دستگاه، مربوط به قسمت کابل‌کشی زیاد و طولانی آن می‌شود. به صورت کلی از هر دوربین مداربسته آنالوگ، حداقل یک عدد سیم به پشت دستگاه متصل می‌شود. همین موضوع باعث شده تا تعداد کابل‌ها فوق‌العاده زیاد شده و در نصب دوربین مداربسته، محدودیت به وجود آورد. از طرف دیگر همین موضوع، یکی از دلایل نویز در دوربین مداربسته نیز شناخته می‌شود.

کیفیت تصویر پایین‌تر

همان‌طور که میدانیم دستگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود داشته که عملکرد مشابهی با دستگاه DVR دارند. با مقایسه کیفیت تصویر این دستگاه‌ها می‌توانیم به این نتیجه برسیم که کیفیت تصویر این دستگاه نسبت به سایر مدل‌ها پایین‌تر است. با وجود تمام تکنولوژی‌های جدید به کاررفته در ساخت این دستگاه، بازهم کمبود سطح کیفی تصویر، کاملا مشخص است.

عدم قابلیت اتصال از راه دور

از دیگر معایبی که استفاده از این دستگاه به دنبال دارد، عدم امکان اتصال در فواصل دور است. دوربین‌های مداربسته آنالوگ به هیچ‌عنوان نباید در فاصله‌های دوری از دستگاه نصب شوند تا سیگنال دهی آن‌ها هیچ‌گونه مشکلی به دنبال نداشته باشد.

جمع‌بندی

سیستم دوربین مداربسته دارای تجهیزات و اتصالات متعددی بوده که هرکدام از آنها ویژگی‌های خاصی را بر عهده دارند. دستگاه DVR وسیله ای است که می‌تواند تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های آنالوگ را تبدیل به دیجیتال کرده و شما می‌توانید بر روی آن‌ها اقدامات مختلفی انجام دهید. امکان مشاهده تصاویر و اعمال تغییرات بر روی آن‌ها وجود داشته و می‌توانید به سادگی از این قابلیت‌ها بهره ببرید. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی انواع مختلف این دستگاه و همچنین مزایا و معایب استفاده از آن پرداختیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.