رک شبکه چیست؟ معرفی انواع رک و کاربرد آن

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تجهیزات شبکه در چه محلی نگهداری می‌شوند؟ در یک شبکه محلی تجهیزات را در رک‌ شبکه نگهداری می‌کنند؛ به همین دلیل باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که هر یک از تجهیزات شبکه باید اندازه‌ای استاندارد داشته باشد تا درون رک شبکه به آسانی قرار بگیرد.

تقریباً با مفهوم کلی شبکه آشنایی دارید، در غیر این صورت باید بگوییم که شبکه‌های محلی با تعاریف گوناگونی شناخته می‌شوند؛ اما یکی از اساسی‌ترین تعریف‌های شبکه محلی یا LAN ها را می‌توان در محدود بودن منطقه جغرافیایی آن دانست. در شبکه‌های محلی تجهیزات گوناگونی وجود دارد که هر یک از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند.

نکته مهمی که در این بین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، این است که استفاده از رک‌ها در شبکه‌ها کاملاً ضروریست؛ از مهم‌ترین علت‌های این ضرورت باید گفت که نگهداری تجهیزات شبکه در رک‌ها سبب می‌شود که آسیبی به آن‌ها وارد نشود یا به اصطلاح می‌گویند که این روش نگهداری ایمن می‌باشد و امنیت بالایی دارد. البته کاملاً روشن است که این مورد تنها علتی نیست که استفاده از رک‌ها را ضروری می‌نماید. اگر به دنبال خرید رک شبکه در اصفهان هستید، می‌توانید همین حالا از طریق فروشگاه اینترنتی سپنتا اقدام کنید.

خرید رک شبکه

انواع رک شبکه و کاربرد های هرکدام

  • رک‌ دیواری شبکه

اولین نوع از رک‌های شبکه، رک‌ دیواری است. جنس رک‌های دیواری می‌تواند از شیشه یا فلز و یا در بعضی از موارد ترکیب این دو باشد. البته این مورد برای درب رک‌ها صدق می‌کند و بدنه، دیواری از آلومینیوم یا استیل است.

نکته دیگری که در رابطه با رک شبکه دیواری باید به آن توجه داشته نمود این است که دارای عمق‌های متفاوتی‌اند؛ رک‌های دیواری با عمق 30، 40، 45 و 60 در بازار موجود است که هر کسی با توجه به نیاز خود می‌تواند یکی را انتخاب کند. ویژگی دیگری رک‌های دیواری این است که درب‌های جانبی هم دارد که باعث می‌شود استفاده از آن آسان‌تر باشد.

خرید رک شبکه دیواری

  • رک‌ ایستاده شبکه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رک‌ ایستاده این می‌باشد که ظرفیت بالایی برای نگهداری تجهیزات شبکه دارد و به همین دلیل برای شبکه‌هایی که تعداد بالایی از تجهیزات را دارد، انتخاب مناسبی است.

از دیگر ویژگی‌های رک شبکه ایستاده باید به این موضوع اشاره نماییم که اندازه‌های متفاوتی دارد؛ سایز یونیت رک‌های ایستاده معمولاً 24، 30، 36، 42 و 45 می‌باشد که البته در ارتفاع‌های بزرگ‌تر هم وجود دارد. نکته دیگری که در رابطه با رک‌های ایستاده باید به آن توجه داشته نمود، این است که درب‌های جانبی متعددی دارد.

خرید رک شبکه ایستاده

رک‌های ایستاده به دلیل آن که بر روی شئ‌ای خاص قرار نمی‌گیرند و بر روی زمین قرار داده می‌شوند، این امکان را فراهم می‌کنند که تجهیزت سنگین و با وزن بالا را با آسودگی در آن قرار بدهید و هیچ گونه نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید. البته لازم به ذکر می‌باشد که رک‌های ایستاده را با کمک چرخ‌های آن می‌توان به راحتی و آسانی جا به جا نمود.

انواع رک شبکه

 اتاق رک چیست؟ متعلقات رک شبکه چیست؟

اتاق رک همان اتاق سرور می‌باشد. اینجا مکانیست که معمولاً چندین رک در کنار هم قرار می‌گیرند تا در کنار یکدیگر مجموعه‌ای از سرورها و تجهیزات شبکه را سازماندهی نمایند. این مکان باید طوری باشد که بتوان از کنترل‌های فیزیکی و محیطی اطمینان حاصل کرد. همچنین باید از خطراتی مثل آتش‌سوزی و درجه حرارت‌های بالا و… دور باشد. متعلقات رک شبکه به شرح زیر است:

  1. درب رک: دربی که جلوی رک نصب می‌گردد، برای امنیت این وسیله بسیار لازم و ضروریست. معمولا درب‌ها شیشه‌ای هستند تا افراد بتوانند داخل آن را به راحتی مشاهده کنند. بیشتر درب‌ها دارای سوراخ‌هایی هستند تا هوای گرم از درون آن خارج شود.
  2. فن رک:فن معمولا در تمام رک‌های ایستاده و برخی رک‌های دیواری، به عنوان متعلقات جانبی وجود دارد و برای تهویه محیط رک و خنک نگه داشتن تجهیزات، حداکثر کردن کارایی، جلوگیری از خرابی وسایل و همچنین افزایش عمر دستگاه ها به کار می‌رود.
  3. بلانک پنل رک: قطعه‌ای می‌باشد که بر روی یونیت‌هایی که دستگاهی بر روی آن‌ها نصب نشده، قرار می‌گیرد. این قطعه جلوه مناسب‌تری به ساختار جلویی رک می‌دهد و در عین حال باعث امنیت بیشتر هم می‌گردد.
  4. ریل رک شبکه: این قطعه برای قرار دادن سرورها درون رک به کار می‌رود. ساختار این قطعه به صورتیست که می‌توان به صورت کشویی سرور را بیرون کشید؛ به صورتی که درب رویی سرور، قابل دسترسی باشد.
  5. سینی رک چیست: سینی رک قعطه‌ ایست که بر روی یونیت‌ها قرار گرفته و طبقه‌ای را برای قرار دادن تجهیزات بر روی آن فراهم می‌کند.
  6. لایت پنل: لایت پنل در واقع یک لامپ LED است که درون رک نصب می‌گردد. این لامپ برای محیط‌های کم نور، روشنایی مناسبی را فراهم می‌کند.
  7. دماسنج رک: دماسنج وظیفه اعلام دما را بر عهده دارد که این وسیله حتی می‌تواند به فن‌ها متصل شود تا با استفاده از فن‌ها دمای درون رک را کنترل کند.
  8. پاور ماژول PDU: پاور ماژول یا PDU ماننده یک چند راهی برق عمل کرده وظیفه فراهم کردن برق تجهیزات شبکه درون رک را برعهده دارد. این قطعه همچنین ولتاژ برق را کنترل نموده تا آسیب جدی به تجهیزات وارد نشود.
  9. کیبل گاید cable guide:این قطعه معمولاً در یونیت بین تجهیزات شبکه مانند پچ پنل و سوییچ قرار می‌گیرد و وظیفه آن منظم کردن و نگهدارنده پچ کوردهایی می‌باشد که در قسمت جلویی وجود دارد.
  10. LCD پنل: با استفاده از این دستگاه یک موس، کیبورد و مانیتور جمع و جور 2 یونیتی برای کانفیگ و مدیریت تجهیزات خواهیم داشت، که در نوع خود دستگاه مفید و مناسبی است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پچ پنل


 بلنک پنل رک Blank Panel

بلنک پنل قطعه‌ای فلزی می‌باشد که در قسمت‌های خالی داخل رک (مابین تجهیزات) داخل رک قرار می‌گیرد. علاوه بر اینکه باعث زیبایی رک می‌شود، بلکه به صورت حرفه‌ای، مدیریت حرارتی داخل رک‌ها ارائه می‌دهد. این قطع در اندازه‌های طول استاندارد ۱۹ اینچ و ارتفاع ۱U,2U,3U,4U به رنگ مشکی تولید شده که قیمت رک شبکه در این اندازه‌ها متفاوت می‌باشد.

جهت خرید انواع رک شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.