استاندارد EN 50131 چیست؟

تصور کنید برای ارتقای سطح ایمنی محل کار و یا محل زندگی خود تصمیم می‌گیرید از سیستم اعلام سرقت و هشدار در محل استفاده کنید. سپس به این منظور بدون هیچ اطلاعاتی راجع به اینکه محلی که در نظر دارید در چه درجه بندی از نظر درصد ریسک خطر و یا به اصلاح چه گریدی قرار دارد، یک سیستم اعلام سرقت خریداری و نصب می‌کنید. به عنوان مثال در نظر بگیرید دزدگیرهایی که نصب کرده‌اید به ازای تشخیص هر حرکتی در محیط، حتی اگر حرکت یک حیوان یا حرکت یک شیء به وسیله وزش باد باشد، برای شما هشدار ارسال می‌کنند و آژیر را به صدا در می‌آورند. و یا بالعکس، اگر شما نیاز داشته باشید که حتی کوچک‌ترین حرکات هم به شما هشدار داده شود، ممکن است سیستم دزدگیر شما در گریدی باشد که حرکات کوچکی که انسان گونه نیستند را اعلام نمی‌کند. به همین دلیل برای جلوگیری از اتلاف هزینه و زمان لازم است باید قبل از خرید و تهیه سیستم اعلام سرقت اطلاعاتی از جمله گریدبندی سیستم‌های اعلام سرقت (استاندارد EN 50131) که توسط موسسه استاندارد اروپا تأیید و استفاده می‌شوند، داشته باشید.

تعریفی از استاندارد EN 50131

استاندارد EN 50131 یک استاندارد اروپایی است که برای امنیت سیستم‌های امنیتی و اعلام حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد توسط کمیته اروپایی استانداردسازی (CEN) تعیین شده است و شامل مجموعه‌ای از الزامات و تست‌ها برای محصولات امنیتی است. استاندارد EN 50131 برنامه ریزی، نصب و راه اندازی، تست و نگهداری سیستم‌های امنیتی را در ابعاد مختلف مانند دوربین‌های مداربسته، سنسورها و سیستم‌های اعلام حریق پوشش می‌دهد. این استاندارد به تدریج جایگزین استانداردهای قدیمی‌تر BS4737، BS7042 و BS6799 را در حوزه سیستم‌های امنیتی شده است.

تفاوت بین PD6662 / EN 50131 و استانداردهای قدیمی بریتانیا

PD6662 از جهات زیر با استانداردهای سابق بریتانیا متفاوت است:

  • نه تنها سیستم هشدار، بلکه الزامات طراحی را برای اجزای سیستم‌های هشدار نفوذ و نگهدارنده را نیز تعیین می‌کند.
  • یک ارزیابی جامع ریسک برای تعیین معیارهای طراحی سیستم مورد نظر
  • قابل استفاده برای نصب سیستم‌های سیمی و بی سیم.
  • درجه بندی سیستم‌ها برای نوع “ریسک” درجه 1 – کم خطر، درجه 4 – خطر بالا.

همه سیستم‌های اعلام سرقت دارای تشخیص دهنده‌های نفوذ همراه با هشدارهای امنیتی هستند (که I&HAS نامیده می‌شوند). که این هشدارهای امنیتی زمانی که شخصی به مکان مورد نظر شما نفوذ کرده است فعال می‌شوند.
همچنین سیستم‌های هشدار اضطراری به کارمندان در محل کار اجازه می‌دهند تا در صورت حمله در محل، به طور نامحسوس، خطر را به پلیس اطلاع دهند.

دزدگیر اماکن اصفهان

درجه بندی (Grading)

درجه بندی (Grading)

عنصر کلیدی استاندارد EN50131، سیستم درجه بندی مشخص شده ای است. این درجه بندی ها سطح پیچیدگی مورد نیاز برای سیستم هشدار نصب شده را طبقه بندی می کنند. هر چه خطر جرم برای اموال شما بیشتر باشد، به سیستم پیچیده‌تر و گرید بالاتری نیاز خواهید داشت.

چهار Grade هشدار نفوذ وجود دارد که عبارت اند از:

1Grade : این گرید در محل‌هایی که ریسک کمتری برای سرقت دارند استفاده می‌شود به عنوان مثال مناطق مسکونی و یا محل‌هایی که دارای اشیا قیمتی نیستند استفاده می‌شود
2Grade : این درجه در مکان‌هایی که احتمال سرقت تقریباً بالا است نصب می‌شود.
3Grade : این گرید مناسب مناطقی است که خطر مزاحمت و سرقت به نسبت بالا می‌باشد
4Grade : در محیط‌هایی که اشیا گران قیمت و ارزشمند وجود دارد و احتمال مزاحمت و سرقت بالا است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم‌های هشدار سرقت 1Grade

اماکنی که نیاز به سیستم امنیتی درجه 1 دارند، بعید است که مورد هدف مجرمان قرار گیرند. بزرگ‌ترین خطر امنیتی ناشی در این اماکن از سمت دزدان فرصت طلب با دانش اندک درباره سیستم‌های هشدار است.
این نوع از سیستم هشدار سرقت معمولاً در املاک خانگی نصب می‌شود، جایی که نصب دزدگیر برای اهداف خاص لازم نیست. ملک را از ورود سارقینی محافظت می‌کند که به احتمال زیاد از درب جلو یا پشت وارد می‌شوند.

سیستم‌های هشدار سرقت 2Grade

برای ساختمان هایی که دارایی هایی با ارزش را در خود جای داده اند، سیستم هشدار درجه 2 استاندارد EN50131 مورد نیاز است. در این مکان ها احتمال سرقت بیشتری وجود دارد زیرا این اموال ممکن است توجه مجرمان باتجربه تر را به خود جلب کند. سارقانی که سرقت اجناس چنین اماکنی را برنامه ریزی می‌کنند ممکن است سارقان باهوش‌تری باشند که ابزارهایی را برای ورود خود حمل می‌کنند، درباره سیستم های هشدار آگاهی دارند و دسترسی به ساختمان از طریق پنجره‌ها و همچنین درها را در نظر می‌گیرند. بنابراین یک سیستم هشدار بی سیم درجه 2 یا سیمی برای دفاع در برابر این سارقان مناسب است. نانوایی، گل فروشی یا آرایشگاه نمونه هایی از ملکی که در آن سیستم هشدار درجه 2 معمولاً مناسب است.


بیشتر بخوانید: سیستم اعلام سرقت چیست؟


سیستم‌های هشدار سرقت 3Grade

سیستم های هشداری که تحت این درجه امنیتی استاندارد EN50131 قرار می‌گیرند باید در برابر تهدیدهای جدی‌تر سرقت محافظت شوند. اموال مورد نظر در این مکان ها حاوی ارزش بالایی هستند و انتظار می رود مورد توجه یک مجرم کارکشته تر را جلب کند. این نوع سارقان تجربه دستکاری در سیستم های هشدار را دارند و ابزار و تجهیزاتی را برای غلبه بر آنها حمل می کنند. یک سیستم هشدار درجه 3 EN50131 برای محافظت در برابر اینگونه خطرات سرقت، به اندازه کافی پیچیده است و معمولاً در اکثر اماکن تجاری بزرگ مانند فروشگاه های بزرگ نصب می شود.

سیستم‌های هشدار سرقت Grade4

سیستم های هشدار درجه 4 پیچیده ترین سیستم های موجود در بازار هستند. آنها ملزم به محافظت از املاک تجاری بسیار پرخطر هستند که محتویات بسیار ارزشمند را در خود جای داده اند.نمونه ای از یک ملک با ریسک خطر درجه 4 می تواند یک بانک، گالری هنری، جواهر فروشان سطح بالا یا دفتری باشد که با اطلاعات طبقه بندی شده مهم سر و کار دارد. این نوع املاک می تواند توجه یک دزد سازماندهی شده را جلب کند، که ممکن است به تنهایی کار نکند و تیمی از سارقان اقدام به ورود به ملک کنند. این نوع مجرمان ممکن است دانش و تجهیزات لازم برای جلوگیری از فعال شدن سیستم هشدار را داشته باشند. آن ها ممکن است همه احتمالات را در هنگام شکستن و ورود به ملک در نظر بگیرند، از جمله دسترسی از طریق سقف یا کف.

مکان مورد نظر من به چه نوع درجه بندی هشدار نفوذی نیاز دارد؟

اگر در مورد درجه هشدار مورد نیاز کسب و کار خود مطمئن نیستید، اولین قدم این است که یک ارزیابی ریسک در ملک خود انجام دهید. این یکی دیگر از توصیه‌های کلیدی در دستورالعمل EN50131 است. همه عوامل خطر را برای انتخاب مناسب‌ترین درجه سیستم هشدار مورد نیاز خود بررسی کنید. از آنجایی که هر یک از اجزای یک سیستم هشدار سرقت درجه بندی می‌شود. بنابراین مهم است که توجه کنید که درجه بندی کلی این سیستم با کمترین مؤلفه درجه بندی شده برابر باشد. به عنوان مثال، اگر شما یک سنسور تشخیص نفوذ (دتکتور) درجه 2 و یک سیستم هشدار درجه 3 دارید، سیستم به طور کلی فقط درجه 2 را پشتیبانی می‌کند. یکی از مهم‌ترین مسائل در استانداردهای جدید EN، ارزیابی ریسک مرتبط با محل و تعیین درجه سیستم خواهد بود. این به این دلیل است که هنگامی که درجه یک سیستم تعیین می‌شود، وسعت سیستم، سیگنال دهی و الزامات امنیتی آن را مشخص می‌کند.

آیا سیستم هشدار موجود من برای مطابقت با PD6662 نیاز به ارتقاء دارد؟

  • اگر سیستم فعلی شما با استانداردهای قدیمی تایید شده BS4737، BS7042 و BS 6799 مطابقت دارد و به طور موثر کار می کند، تغییرات لازم نیست.
  • اگر هر گونه ارتقای سیستم بخواهد انجام شود، پیمانکار شما باید سیستم را با PD6662 مطابقت دهد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.