تفاوت سوئیچ های مدیریتی و غیر مدیریتی شبکه

شبکه و تجهیزات آن از جمله سوئیچ شبکه از اهمیت زیادی در این روزها برخوردار است؛ حدود چند دهه قبل که سطح ارتباطات انسان به سطح امروزی حتی نزدیک هم نبود، امکان این که بتوان از راه دور یک سیستم را کنترل و یا با آن ارتباط برقرار نمود، رویایی دور از دسترس بود؛ اما خوشبختانه در این دوره به کمک شبکه و اینترنت دسترسی به دنیایی از اطلاعات و داده، امکان پذیر شده و انجام آن را برای انسان‌ها ساده‌تر کرده است. در واقع به کمک شبکه قادر هستیم تا داده‌های مختلفی را در اختیار بقیه بگذاریم و یا از آن‌ها بهره‌مند شویم؛ نتیجه استفاده از شبکه کم کم باعث شد تا هزینه‌های انتقال اطلاعات کاهش پیدا کند و در عین حال سرعت نیز افزایش یابد. برای این‌ که کارایی شبکه حفظ شود، نیازمند یکسری از تجهیزات هستیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سوئیچ می‌باشد.

انواع سوئیچ شبکه

همان‌طور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی شبکه، سوئیچ است که تجهیزات مختلف سرور و شبکه را به یکدیگر متصل می‌کند. همچنین در صورتی که شما در حال استفاده از بیش از یک شبکه هستید، این ابزار قادر است تا تمامی شبکه‌ها را به یکدیگر متصل و یک شبکه عظیم را به کمک تجهیزاتی مانند سوئیچ شبکه فیبر نوری، تشکیل دهد. سوئیچ‌ها اصولا وظیفه مدیریتی دارند؛ به این ترتیب زمانی که اطلاعات از یک کامپیوتر درون شبکه ارسال ‌می‌شود، این ابزار اطلاعات را مدیریت کرده و به مقصد اصلی ارسال می‌کند. این عملیات سبب می‌شود تا شبکه مدیریت شده و تمامی نودها به یکدیگر، متصل شوند. سوئیچ‌ها اغلب در دو نوع تولید می‌شود که عبارت است از:

  • سوئیچ‌های قابل تنظیم یا مدیریتی Managed switches
  • سوئیچ های غیرقابل تنظیم یا غیر مدیریتی Unmanaged switches

مزایای استفاده از سوئیچ مدیریتی

مزایای استفاده از سوئیچ مدیریتی

به حداقل رساندن خرابی شبکه

مزیت اصلی سوئیچ‌های مدیریتی، تاثیر آن در کاهش خرابی‌های شبکه است. این سوئیچ‌ توانایی دارد به شرکت‌ها کمک کند تا از این مشکلات، با مجوز دادن به لینک‌های failover در شبکه جلوگیری کند.

کاهش هزینه‌های عملیاتی

مزیت دیگر سوئیچ شبکه مدیریتی این است که می‌تواند به کاهش هزینه‌های فناوری اطلاعات کمک زیادی کند؛ زیرا این سوئیچ‌ها به شما امکان می‌دهد تا از راه دور به شبکه خود دسترسی و نظارت داشته باشید که در این صورت نیازی به نگه داشتن کارمندان در محل به صورت 24 ساعته نخواهید داشت.

افزایش امنیت

در نهایت، سوئیچ شبکه مدیریتی قادر است به افزایش امنیت شبکه کمک شایانی کنند. با ویژگی‌هایی مثل کنترل دسترسی به شبکه مبتنی بر پورت 802.1X (PNAC) و سوئیچ peo (یعنی تقویت برق از طریق اترنت)، شما می‌توانید تا دسترسی به پورت سوئیچ را برای هر کاربر شبکه به صورت جداگانه کنترل نمایید.

ویژگی های سوئیچ مدیریتی

ویژگی های سوئیچ مدیریتی

ویژگی‌های سوئیج مدیریتی امکان دارد از نظر کارخانه تولیدکننده و مدل آن متفاوت باشد، اما در حالت کلی ویژگی که همه این کابل‌ها دارند، به شرح زیر می‌باشد:

  • کیفیت خدمات QoS

سوئیچ‌های مدیریتی دارای ویژگی QoS است که باعث می‌شود تا پهنای باند بیشتری به شبکه اختصاص داده شود و این اطمینان به وجود بیاید که IP داده بدون ایراد وارد شبکه شود و داده‌ها با استفاده از حداقل پهنای باند، بدون وقفه انتقال پیدا کنند.

  • پروتکل آسان مدیریت شبکه SNMP

این مدل‌ها دارای پروتکل اضافی مانند RSTP هستند که یک مسیر کابلی جایگزین را برای کاربر فراهم می‌کند و از اختلالات LOOP که عامل اصلی اشکال در شبکه است، جلوگیری می‌کند.

  • شبکه های محلی مجازی (VLAN)

شبکه‌های محلی مجازی برای زمانی است که شما بخواهید وای فای نصب کنید و یک شبکه مهمان داشته باشید. زمانی که بخواهید چندین زیر شبکه و ویلن داشته باشید، نیازمند پور‌ت‌های خاص و پیکربندی مشخصی هستید که سوئیچ‌های مدیریتی این کار را برای شما آسان می‌کنند.


بیشتر بخوانید: سوئیچ شبکه چیست؟ 


  • افزونگی

حفظ امنیت شبکه یکی از اصل‌های اساسی است که باید به آن توجه ویژه داشت و افزونگی این کار را برای شما ساده‌تر می‌کند؛ در حالت کلی هدف افزونگی جلوگیری از خطای یک جزء و یا کل سیستم است تا از خسارات و به خطر افتادن شبکه جلوگیری کند. افزونگی داده‌ها را تکثیر می‌کند تا در زمان بروز مشکل یک نسخه پشتیبان در دسترس باشد.

  • پورت میرورینگ (Port Mirroring)

از ویژگی‌های اصلی پورت میرورنینگ (Port Mirroring) این است که مشکلات را در شبکه تشخیص می‌دهد. این پورت برای فرستادن نسخه‌هایی از ترافیک به یک پورت واحد روی سوئیچ یکسان، جهت تجزیه و تحلیل توسط یک تحلیل‌گر شبکه کاربرد دارد.

جهت خرید انواع سوئیچ شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

مزایای و معایب سوئیچ های غیر مدیریتی Unmanaged Switches

از آن‌ جایی که امکان ساپورت پنل مدریتی در سوئیچ‌های غیر مدریتی وجود ندارد، امکان کنترل داده‌های شبکه نیز ممکن نمی‌باشد و به این ترتیب نظارت برای کاربر محدود خواهد شد. اگر دارای شبکه‌ای هستید که نیازی به مدیریت داده‌های آن ندارید و نرم افزارهای مخصوصی نیز در سیستم‌های شبکه نیست، می‌توانید از این نوع سوئيچ بهره بگیرید تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. همچنین در مصارف صنعتی می‌توانید از سوئیچ صنعتی کمک بگیرید.

سوئیچ های مدیریتی Managed Switches

به دلیل ابزارهای مدیریتی خاصی که این نوع از سوئیچ‌ها دارند، امکان مدیریت گسترده‌ای در شبکه ایجاد می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • پشتيبانی از پروتکل SNMP

امکان پشتيبانی از پروتکل‌ SNMP یکی از قابلیت‌هایی است که در این دسته از سوییچ‌ها قرار دارد. این پروتکل صحت و سلامت تجهیزات داخل شبکه را در فرآیند مانیتورینگ قادر است نمایش دهد؛ حتی امکان بررسی سلامت تجهیزات از بیرون شبکه نیز وجود دارد و نیازی به حضور فیزیکی و بررسی آن‌ها به صورت مستقیم نخواهد بود.

  • امکان Vlaning

به کمک Vlaning امکان در نظر گرفتن بخشی از شبکه به صورت یک واحد مجزا وجود دارد؛ همچنین می‌توان ترافیک را به گونه‌ای هدفمند کرد که به سمت بخش‌های مختلف هدایت شود. به کمک این قابلیت، امنیت شبکه افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا امکان دسترسی به اطلاعات بخش‌های مختلف توسط کاربران دیگر، گرفته شده است.


بیشتر بخوانید: تفاوت پچ پنل با سوئیچ چیست؟


  • قابلیت Redundancy

از مزیت‌های مهم دیگری که در سوئیچ‌های مدیریتی در مقایسه با سوئیچ‌های غیر مدیریتی دارند، Redundancy است. تصور کنید در یک شبکه ارتباط کاملا قطع شود؛ در صورتی که همچنان بخواهید اطلاعات را ارسال کنید، باید از یک مسیر جایگزین استفاده نمایید که ایجاد چنین مسیری به کمک پروتکل STP صورت می‌گیرد.

  • قابلیت (QOS)

امکان اولویت‌بندی دیتا در بین بخش‌های گوناگون شبکه وجود دارد. این قابلیت QOS یا Quality Of Service نامیده می‌شود. به طور مثال Voip سرویسی است که باید سرعت خوبی داشته باشد و محدودیت زمانی در آن اهمیت زیادی دارد؛ لذا ارائه بیشتر ترافیک به این بخش یا بخش‌های مشابه دیگر، باعث می‌شود تا در نهایت کیفیت سرویس‌های شبکه بهبود پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.