رادیو وایرلس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

زمانی که پای شبکه وایرلس در میان باشد ما با جابه جایی داده‌ها به صورت بی‌سیم بین دستگاه‌های مختلف روبه رو هستیم که این انتقال با کمک امواج رادیویی صورت می‌گیرد. ما شاهد این نوع فناوری ارتباطات در زمینه‌های مختلف مانند مخابرات، برادکست و دیگر شبکه‌های بی‌سیم هستیم. از تجهیزات رایج شبکه‌های بی‌سیم می‌توان به رادیو وایرلس اشاره کرد که ما در ادامه این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد رادیو وایرلس چیست و کاربردهایش صحبت کنیم.

رادیو وایرلس چیست؟

از جمله تجهیزات اکتیو شبکه رادیو وایرلس است که توانایی ارسال و دریافت داده‌ها را به صورت بی‌سیم دارد. زمانی که نیاز به اشتراک‌گذاری اطلاعات در فواصل طولانی باشد از رادیو وایرلس استفاده می‌کنند. این وسیله قابلیت پوشش دهی نقاط بیشتری را در یک شبکه دارد. توان رادیو بی‌سیم‌ها در مقایسه با آنتن‌ها بسیار زیاد است، زیرا انتقال اطلاعات را در مسافت‌های طولانی انجام خواهد داد. wireless radio در تمامی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد از معیارهای خاصی پیروی می‌کند، اما در حالت کلی عملکرد بسیار ساده‌ای دارد. رادیو بی‌سیم با دریافت اطلاعات و داده‌ها، آن‌ها را به صورت بی‌سیم به مقصد موردنظر می‌فرستد. همچنین قابلیت برقراری این ارتباط را به صورت عکس نیز دارد. ارتباط‌ها می‌تواند به صورت نقطه‌به نقطه و یا نقطه به چند نقطه باشد.
برای درک بهتر عملکرد رادیو بی‌سیم به این مثال توجه کنید. در صورتی که به دنبال اتصال دو شرکت که در فواصل طولانی نسبت به هم قرار دارند، باشید باید برای هر دو شرکت یک رادیو بی‌سیم تهیه کرد و تنظیم آن‌ها به نحوی باشد که به صورت کاملاً دقیق روبه روی یکدیگر قرار بگیرند. به این طریق امکان ردوبدل کردن اطلاعات بین این دو رادیو وایرلس وجود دارد. درواقع این دو شرکت به صورت یک شبکه می‌شوند و دیگر هیچ نیازی به کابل‌کشی نخواهید داشت.

مشخصات رادیو وایرلس

در شناسایی یک رادیو وایرلس لازم است تا شما نسبت به مشخصات اصلی آن آشنایی داشته باشید. مشخصاتی که در زیر نام می‌بریم به عنوان شناسه‌های اصلی رادیو بی‌سیم شناخته می‌شوند:

  • تأمین توان
  • عملکرد سیستم
  • پردازنده
  • حافظه رم
  • حافظه فلش
  • لایسنس لول
  • استاندارد و مشخصات شبکه بی‌سیم

بیشتر بخوانید: روتر وایرلس چیست؟ 


کاربردهای رادیو بی‌سیم

قبل از این‌که رادیو بی‌سیم‌ها طراحی شوند، انتقال داده‌ها دارای محدودیت‌هایی بود. درواقع در یک محدوده خاص می‌توانستند ارسال دیتا را انجام دهند و براساس مسافت‌ها برای ارسال و دریافت، محدوده خاصی مشخص شده باشد. با آمدن رادیو وایرلس‌ها ارسال دیتا تا مسافت‌های بی‌نهایت پوشش دهی شد. ازجمله کاربردهای wireless radio انتقال داده‌ها، صوت و تصاویر بدون هیچ محدوده مکانی است. در بیشتر مؤسسات بزرگ و سازمان‌ها از رادیو بی‌سیم استفاده می‌کنند. همچنین رادیو بی‌سیم در انتقال فایل‌های دوربین مداربسته نیز کاربرد دارد.

ویژگی‌های رادیو بی‌سیم

قابلیت پشتیبانی از فرکانس‌های مختلف

رادیو بی‌سیم‌ها قابلیت پشتیبانی از فرکانس‌های مختلف مانند 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و تا 60 گیگاهرتز را دارند. این ویژگی امکان استفاده از آن‌ها در محیط‌های مختلف را می‌دهد و همچنین باعث کاهش تداخل با دیگر دستگاه‌های بی‌سیم می‌شود.

قابلیت پشتیبانی از استانداردهای بی‌سیم

رادیو بی‌سیم توانایی پشتیبانی از انواع استانداردهای بی‌سیم مانند IEEE 802.11a/b/g/n/ac را دارد و از این رو می‌توانند سرعت بیشتر و توانایی سازگاری بهتری با دیگر دستگاه‌ها را داشته باشند.

فراهم کردن امنیت بالا

ویژگی‌های امنیتی پیشرفته مانند احراز هویت، رمزگذاری و حفاظت از فایروال وجود دارد؛ بنابراین می‌توان شبکه‌های بی‌سیم را در برابر تهدیدات امنیتی و دسترسی غیرمجاز حفظ کرد.

قابلیت شخصی‌سازی

امکان پیکربندی رادیو وایرلس در حالت‌های مختلف مانند کلاینت، اکسس پوینت، شبکه مش و پل بی‌سیم وجود دارد. از این رو می‌توان از رادیو بی‌سیم در شبکه‌های خانگی ساده و استقرارهای سازمانی در مقیاس‌های بزرگ و موارد دیگر استفاده کرد.

امکان مدیریت هات اسپات

رادیو وایرلس می‌تواند از مدیریت هات اسپات پشتیبانی کند تا به فضاهای عمومی اجازه دهد که امکان دسترسی به اینترنت به صورت بی‌سیم برای مشتریان و یا بازدیدکنندگان وجود داشته باشد.

قابلیت مدیریت

با کمک یک رابط مبتنی بر وب می‌توان به راحتی تجهیزات رادیو بی‌سیم را نصب و مدیریت کرد. همچنین کاربران حرفه‌ای توانایی تنظیم دستگاه‌ها را با کمک رابط خط فرمان یا command-line دارند.

مزایای رادیو وایرلس

مزایای رادیو وایرلس 

اما مزایا رادیو وایرلس چیست، مزیت‌های زیادی برای آن‌ها وجود دارد که ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انعطاف‌پذیری

با کمک این دستگاه دیگر نیازی به کابل شبکه ندارید و می‌توان بدون هیچ‌گونه خرابی کابل، تبادل اطلاعات را انجام داد.

نصب راحت

به دلیل محیط کاربری پویا، مدیریت رادیو بی‌سیم‌ها برای افرادی که آشنایی با مفاهیم شبکه ندارند، راحت است؛ بنابراین راه‌اندازی و پیاده‌سازی آن بسیار راحت است.

توانایی گسترش

بی‌سیم بودن دستگاه به شما اجازه می‌دهد تا شبکه خود را در فواصل طولانی گسترش دهید.

مقرون به صرفه

با کمک wireless radioها دیگر لازم نیست تا برای تجهیزات فیزیکی هزینه کنید.

انواع رادیو بی‌سیم

رادیو بی‌سیم در قسمت گیرنده خود می‌تواند با کمک یک روتر، اتصالات اینترنتی را دریافت کند و اتصالات را از طریق طول‌موج کوتاه و طول‌موج بلند به سمت دیگر ارتباط ارسال کند. رادیو بی‌سیم‌ها در دو گروه تقسیم می‌شوند که برای هرکدام وظیفه و کاربرد خاصی وجود دارد. رادیو وایرلس indoor و رادیو وایرلس outdoor از انواع رادیو بی‌سیم هستند. این دو گروه ازلحاظ کارایی و برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین ازلحاظ مشخصات فنی و ظواهر نیز متفاوت هستند. برای انتقال یک بسته دیتا به مقصد دو راه وجود دارد:

  • ارسال بسته از طریق موج‌کوتاه که با کمک رادیو بی‌سیم outdoor انجام می‌شود.
  • ارسال بسته با کمک امواج بلند که از طریق رادیو بی‌سیم indoor صورت می‌گیرد.

درواقع این دو نوع رادیو بی‌سیم عملکردی متفاوت از هم دارند و کوچک‌ترین شباهتی را در انتقال اطلاعات میان آن دو می‌توان پیدا کرد.

سخن آخر

ما در این مقاله توضیح دادیم که رادیو وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند. همچنین در مورد انواع و کاربردهای آن نیز صحبت کردیم. در صورتی که قصد خرید رادیو بی سیم را دارید حتماً به قدرت آنتن‌دهی و مشخصات پردازنده آن دقت کنید. قدرت آنتن‌دهی بالا نشان‌دهنده قدرت بیشتر رادیو بی‌سیم است. در ارسال اطلاعات به شبکه‌های بزرگ باید wireless radio ازلحاظ سخت‌افزاری قدرتمند باشد و بتواند حجم بالای داده‌ها را ارسال کند. حتماً به این موارد در هنگام خرید دقت کنید و از یک فرد متخصص بخواهید تا متناسب با نیازتان شما را راهنمایی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.