تفاوت کابل شبکه معمولی با کابل شبکه صنعتی

یکی از اصلی‌ترین تجهیزات هر شبکه، کابل است که باید اجزاء مختلف را به یکدیگر متصل کند. کابل‌های شبکه را می‌توانیم بر اساس فاکتور‌های مختلف دسته بندی کرده و آن‌ها را در گروه‌های متفاوتی قرار دهیم. یکی از این فاکتور‌ها، کاربرد هر کابل است؛ بر این اساس می‌توانیم این محصولات را در دو دسته صنعتی و معمولی قرار دهیم. در این محتوا قصد داریم تا بیشتر با تفاوت کابل شبکه معمولی با کابل شبکه صنعتی آشنا شویم تا شما اطلاعات و آگاهی بیشتری درباره هرکدام از این محصولات و ویژگی‌های آن‌ها به دست آورید.

کابل شبکه صنعتی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی تفاوت کابل شبکه معمولی با کابل شبکه صنعتی برویم، لازم است تا یک تعریف کلی و جامع برای کابل شبکه صنعتی ارائه دهیم تا شما بیشتر با این دسته از محصولات، آشنا شوید. کابل شبکه صنعتی همانطور که از عنوان آن مشخص بوده، به کابل‌هایی اطلاق می‌شود که بیشتر در صنعت کاربرد دارند. تفاوت کاربرد این کابل‌ها با کابل‌های شبکه معمولی، باعث شده تا ویژگی‌های این محصولات نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشند. در کاربرد‌های صنعتی، بروز هرگونه اختلال در عملکرد شبکه، می‌تواند خسارت بسیار سنگینی به دنبال داشته باشد، همین موضوع باعث شده تا انتخاب درست و به جای کابل در این کاربرد‌ها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

تفاوت‌های کابل شبکه معمولی و صنعتی

کابل‌های شبکه معمولی معرف حضور همه هستند، همین کابل‌هایی که در موارد مختلف روزمره مورداستفاده قرار می‌گیرند را می‌توانیم کابل شبکه معمولی بدانیم. در قسمت قبلی به معرفی کابل شبکه صنعتی نیز پرداختیم و شما با تعریف کلی این دسته از کابل‌های شبکه نیز آشنا شدید. حال لازم است تا به سراغ بررسی تفاوت کابل شبکه معمولی با کابل شبکه صنعتی برویم.

مقاومت در برابر تابش نور فرابنفش

یکی از تفاوت‌هایی که در میان این دو دسته کابل وجود دارد و شما باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید، مقاومت در برابر تابش نور فرابنفش نور خورشید است. با توجه به آزمون‌های گرفته شده در این زمینه، می‌توانیم نتیجه بگیریم که کابل شبکه صنعتی در این زمینه از مقاومت به مراتب بالاتری برخوردار است. این کابل می‌تواند به مدت سه روز در مقابل اشعه مستقیم خورشید قرار بگیرد، بدون اینکه هیچگونه آسیبی به روکش آن وارد شود.

مقاومت در برابر دما و حرارت

از دیگر تفاوت‌هایی که در میان این دو محصول وجود دارد، باید به مقاومت در برابر دمای بالا و حرارت اشاره کنیم. طبق تجربه‌های موجود، کابل صنعتی می‌تواند در یک دمای مشخص، حدود سه الی چهار سال مقاومت بیشتری نسبت به کابل شبکه معمولی از خود نشان دهد. از آنجایی که اغلب محیط‌های صنعتی دمای بالایی دارند، روکش این کابل دقیقا مشابه باشرایط محیطی طراحی و ساخته شده است که بتواند طول عمر و کارایی بیشتر و بهتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه دوربین مداربسته


مقاومت فیزیکی

مقاومت فیزیکی را نیز باید به عنوان یکی دیگر از پارامتر‌های متفاوت در بین این دو دسته کابل معرفی کنیم که شما باید درباره آن اطلاع داشته باشید. این موضوع نیز کاملا وابسته به روکش استفاده شده در ساخت کابل می‌شود. تمام مقاومت‌های فیزیکی کابل‌های شبکه صنعتی، از طریق تست‌های تخصصی به خوبی سنجیده می‌شوند تا در سطح بالاتری قرار داشته باشند. این ویژگی کابل‌های صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و شما باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید.
به صورت کلی باید بگوییم که کابل‌های شبکه صنعتی، دربرابر آسیب‌های فیزیکی مانند کشیدگی‌ها، سایش و ضربه‌های مختلف، از مقاومت بیشتری نسبت به مدل معمولی برخوردار هستند. این موضوع باعث می‌شود تا این کابل‌ها در محیط‌های صنعتی، طول عمر بیشتری داشته باشند و نیاز به تعویض آن‌ها در کوتاه مدت نداشته باشید.

تفاوت‌های کابل شبکه معمولی و صنعتی

مقاومت در برابر آب

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که در این بخش باید به آن پرداخته شود، مقاومت محصولات در برابر آب است. میزان مقاومت هر کابل، از طریق قرار دادن آن در آب مشخص می‌شود. کابل‌های صنعتی باید بتوانند تا 6 ماه در داخل آب کارایی داشته باشند تا بتوانیم از آن‌ها به عنوان یک کابل استاندارد و مناسب یاد کنیم. در صورتی که کابل‌های شبکه معمولی از چنین قابلیتی بهره مند نیستند.

مقاومت در برابر روغن

مقاومت در برابر روغن نیز دیگر تفاوت کابل شبکه معمولی با کابل شبکه صنعتی محسوب می‌شود که باید موردبررسی قرار بگیرد. بر اساس استاندارد‌های وجود در این زمینه، هر کابل صنعتی باید بتوانید به مدت 2 ماه در روغنی که تا دمای 120 درجه سانتیگراد داغ شده است،کارایی داشته باشد. در این مدت هیچگونه اختلالی نباید در عملکرد کابل به وجود آید تا در نهایت بتوانیم آن را یک کابل شبکه صنعتی استاندارد بدانیم. کابل‌های شبکه معمولی نیازی به داشتن چنین ویژگی‌هایی ندارند، چرا که آن‌ها در محیط‌های با این شرایط استفاده نمی‌شوند.

مقاومت در برابر فشار عمودی

تفاوت دیگری که در بین این دو کابل وجود دارد، مربوط به مقاومت در برابر فشار عمودی است. برای اینکه بتوانیم در این زمینه به بررسی تفاوت کابل شبکه معمولی با کابل شبکه صنعتی بپردازیم، لازم است تا هر دوی آن‌ها را در برابر فشار عمودی مشخص و یکسانی قرار بدهیم تا متوجه نتیجه بشویم. طبق تست‌های انجام شده در این زمینه، باید بگوییم که کابل صنعتی توانایی تحمل یک تن وزن بدون خمیدگی را دارد تا برای کاربرد‌های صنعتی مختلف، مناسب باشد. درحالی که یک کابل شبکه معمولی بعد از تحمل 180 کیلوگرم، به صورت کاملا له شده درآمده و حالت گرد خود را از دست می‌دهد.

جهت خرید انواع کابل شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

سخن پایانی

امروزه کابل‌‌های مختلفی در بازار وجود دارند که شما می‌‌توانید برای استفاده‌‌های گوناگون از آن‌‌ها بهره ببرید. این محصولات را بر اساس کاربرد؛ می‌‌توانیم در دو دسته کابل شبکه صنعتی و کابل شبکه معمولی قرار دهیم. تفاوت کابل شبکه معمولی با کابل شبکه صنعتی، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید در این باره اطلاع داشته باشید. در بخش‌‌های قبلی به صورت کامل به بررسی این تفاوت‌‌ها پرداختیم که بیشتر مربوط به روکش به کار برده در ساخت آن‌‌ها می‌‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.