لنز وریفوکال دوربین مداربسته چیست؟

امروزه تجهیزات به کار برده شده در دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های امنیتی، همواره در حال پیشرفت و گسترش هستند. این موضوع باعث شده تا شما بتوانید سطح ایمنی محیط‌های مختلف را به میزان قابل‌توجهی گسترش داده و از آن‌ها بهره ببرید. دوربین‌های مداربسته با لنز وریفوکال یکی از همین محصولات جدید هستند که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای داشته و شما به سادگی می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. در ادامه به صورت کامل ویژگی‌ها و مشخصات لنز وریفوکال دوربین مداربسته را توضیح می‌دهیم.

لنز وریفوکال (Varifocal Lens) دوربین مداربسته

در ابتدای امر لازم است تا به صورت کامل با لنز وریفوکال آشنا شویم تا سپس بتوانیم به ویژگی‌ها و مشخصات این محصول بپردازیم. لنزهای به کار برده شده در این دوربین‌ها به صورت کلی در دو دسته ثابت یا فیکس و وریفوکال قرار می‌گیرند. این مدل از تقسیم‌بندی بر اساس تغییر فاصله کانونی در هر کدام از نمونه‌ها انجام می‌شود. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که لنز وریفوکال دوربین مداربسته، در واقع لنزی است که می‌تواند فاصله کانونی را در یک بازه مشخص و محدودشده، تغییر دهد.
این موضوع اصلی‌ترین ویژگی لنز وریفوکال دوربین مداربسته است که در ادامه به توضیحات بیشتر درباره آن خواهیم پرداخت. این قابلیت در بسیاری از مواقع امکان تغییر زاویه دید دوربین را نیز فراهم کرده و شما می‌توانید از مزایای این حالت به بهترین نحو ممکن بهره ببرید.

امکانات و قابلیت‌های لنز وریفوکال دوربین مداربسته

در راستای آشنایی بیشتر با این مدل از لنز دوربین‌های مداربسته، لازم است تا درباره امکانات و ویژگی‌ها آن نیز اطلاعات بیشتری به دست آوریم. به صورت کلی این مدل از لنزهای دوربین‌های مداربسته، امکانات و کاربردهای به مراتب بیشتری نسبت به مدل‌های ثابت دارند و شما می‌توانید استفاده مفیدتری از آن‌ها داشته باشید.
اصلی‌ترین قابلیتی که در این لنزها وجود دارد، محدوده کانونی مختلف است. این لنزها از کوچک‌ترین محدوده فاصله کانونی یعنی 2.5- 12 میلی‌متر و بزرگ‌ترین مقدار آن یعنی 5- 100 میلی‌متر، ساخته شده و در بازار وجود دارند. بر این اساس شما می‌توانید با توجه به کاربردی که مدنظر دارید از بین آن‌ها مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرده و مورداستفاده قرار دهید.
در حالتی که فاصله کانونی بزرگ باشد، امکان مشاهده تصاویر با زوم بالا جزئیات بیشتر وجود دارد. از طرف دیگر اگر در حالت فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید وسیع‌تر شده و می‌توانید بر محدوده گسترده‌تری نظارت داشته باشید. این لنزها معمولا اندازه بزرگ‌تری دارند و به همین دلیل قرار گرفتن آن‌ها در دوربین مداربسته، باعث می‌شود تا سایز دوربین نیز بزرگ‌تر از اندازه معمول شود. استفاده از این لنزها در ساخت و طراحی دوربین مداربسته، در بسیاری از مواقع باعث افزایش قیمت آن خواهد شد.

انواع لنز وریفوکال

یکی دیگر از موضوعاتی که در راستای آشنایی بیشتر با این لنز به کاربرده شده در دوربین‌های مداربسته باید موردتوجه قرار بگیرد، انواع مختلف لنز وریفوکال است. این لنزها را بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلف، می‌توان در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار داد که باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید. یکی از روش‌های دسته‌بندی این محصولات، بر اساس نحوه تغییر فاصله کانونی انجام می‌شود که به شرح زیر است.


بیشتر بخوانید: نکاتی که هنگام خرید دوربین مداربسته باید رعایت کنید


لنز دستی

یکی از ساده‌ترین مدل‌هایی که در این زمینه وجود دارد، لنز وریفوکال دستی است که شما می‌توانید مورداستفاده قرار دهید. این لنزها دارای دو پیچ هستند که شما می‌توانید با چرخاندن آن‌ها، میزان زاویه دید دوربین مداربسته و فوکوس را به سادگی تغییر دهید.

لنزهای Motorized

این لنزها نسبت به مدل‌های دستی از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار هستند. تنظیم میزان فوکوس و زاویه دید در این لنزها به صورت یک موتور و کاملا خودکار انجام می‌شود. مشخص کردن فاصله کانونی در این محصولات با کمک دستگاه NVR و یا یک مرورگر، انجام می‌شود تا دوربین بتواند به صورت اتوماتیک وار، فاصله کانونی را روی مقداری که از قبل مشخص شده است قرار دهد. قیمت این محصولات به مراتب بالاتر از مدل‌های دستی است.
دسته‌بندی دیگری که برای لنزهای وریفوکال به کاربرده شده در دوربین‌های مداربسته انجام می‌شود، بر اساس چگونگی تنظیم میزان نور عبوری از لنز است. این دسته‌بندی به صورت زیر انجام می‌شود.

قیمت دوربین مداربسته

لنزهای Auto Iris

در این لنزها میزان نور عبور شده به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود تا شما بتوانید بهترین و مناسب‌ترین تصویر را داشته باشید. تنظیم اتوماتیک نور در این دوربین‌ها، توسط لنز و یا خود دوربین انجام می‌شود که شما می‌توانید گزینه مناسب‌تر را بر اساس کاربردی که مدنظر دارید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

لنزهای Fixed Iris

در این لنزها هیچ‌گونه تنظیمات و یا امکاناتی برای تنظیم نور عبوری وجود نداشته و شما نمی‌توانید هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه داشته باشید.

لنزهای Manual Iris

دسته دیگری از لنزهای وریفوکال نیز در این زمینه وجود دارند که تنظیم نور در آن‌ها به صورت کاملا دستی انجام می‌شود. این دسته را می‌توانیم Manual Iris بدانیم که ویژگی‌ها و مشخصات مخصوص به خود را دارند.
همچنین می‌توانیم لنزهای وریفوکال را بر اساس امکانات و قابلیت‌های موجود در آن‌ها نیز دسته‌بندی کنیم. با این دسته‌بندی شما می‌توانید یک لنز وریفوکال دوربین مداربسته مناسب برای کاربردی که مدنظر دارید انتخاب کرده و از آن بهره ببرید.


بیشتر بخوانید: دوربین بولت چیست و چه مزایایی دارد؟


لنز Elite HD

در روند ساخت این مدل از لنزهای وریفوکال، از فناوری لنزهای چند کره‌ای استفاده شده است. فیلتر مخصوص انحراف برای کاهش اعوجاج تصاویر در لبه‌های این لنز قرار دارد که تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت تصاویر ضبط شده گذاشته است. تمام محاسبات متعادل‌سازی دو چشمی برای ایجاد نرم‌ترین انتقال قدرت در این لنز انجام می‌شود. این لنز وریفوکال در مقایسه با لنزهای معمولی، 30 درصد بهبود در زمینه بینایی داشته است.

لنز Supreme HD

این نوع از لنز وریفوکال به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که می‌تواند از انواع انحرافات ناخواسته جلوگیری کرده و آن‌ها را کاهش دهد. میدان دید نیز در صورت استفاده از این نوع لنزهای وریفوکال دوربین مداربسته تا حد چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. این لنزها از 20 درصد میدان دید بیشتری برخوردار هستند و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده‌های گوناگون محسوب می‌شوند.

مزایای استفاده از Varifocal Lens 

مزایای استفاده از Varifocal Lens 

همان‌طور که اشاره کردیم، این لنزها دارای قابلیت و امکانات به مراتب بیشتر و کاربردی‌تری نسبت به گزینه‌های معمولی هستند. همین موضوع باعث شده تا استفاده از آن‌ها نیز مزایای متعددی به همراه داشته باشد که شما می‌توانید به سادگی از آن‌ها بهره ببرید. در این قسمت به معرفی چند نمونه از مهم‌ترین مزایای استفاده از این محصولات می‌پردازیم.

نصب منعطف

نصب دوربین‌ با لنز ثابت، همواره با محدودیت‌هایی همراه بوده و شما نمی‌توانید آزادی عمل زیادی داشته باشید. در این راستا لازم است نکات مختلفی را در نظر بگیرید تا نصب به بهترین نحو ممکن انجام شود. در حالی که برای نصب دوربین‌های مداربسته با لنز وریفوکال، انعطاف‌پذیری بالایی خواهید داشت و می‌توانید در شرایط مختلف از این دوربین‌ها، بهره‌برداری کنید. این دوربین‌ها قابلیت نصب در فضای بیرونی را دارند و می‌توانند محدوده به مراتب گسترده‌تری تا پوشش دهند.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در صورتی که به هر دلیلی بخواهید میدان دید خود را با دوربین‌های مداربسته ثابت گسترش دهید، باید به صورت کلی فرآیند نصب آن‌ها را تغییر داده و هزینه بسیار گزافی را بابت این امر پرداخت کنید. در صورتی که شما با نصب دوربین‌های مداربسته وریفوکال، می‌توانید به سادگی از طریق تغییر فاصله کانونی، زاویه دید خود را تغییر داده و میدان را نیز گسترش دهید. این امر باعث می‌شود تا به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

کیفیت بالاتر

یکی دیگر از مزایای بهره بردن از لنز وریفوکال دوربین مداربسته، سطح کیفی بالای تصاویر ضبط شده است. همان‌طور که میدانیم این محصولات از کیفیت زوم بسیار بالایی پشتیبانی کرده و از زوم اپتیکال در این راستا استفاده می‌کنند. زوم‌های اپتیکال نیز سطح کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایر زوم‌ها دارند. شما با زوم کردن بر روی یک سوژه، با استفاده از این لنزها، می‌توانید جزئیات بسیار قابل قبولی را مشاهده کنید.

سخن پایانی

دوربین‌های مداربسته را می‌توانیم یکی از بهترین تجهیزات امنیتی بدانیم. این ابزارها امروزه دستخوش تغییرات و پیشرفت چشمگیری شده‌اند، به گونه‌ای که همواره قابلیت‌های جدیدی از آن‌ها رونمایی می‌شود. یکی از این تکنولوژی‌های جدید، لنز وریفوکال است که با قابلیت تنظیم زاویه فاصله کانونی در یک محدوده خاص، می‌تواند زاویه دید را تغییر دهد. این قابلیت باعث شده تا این محصول در شرایط خاص، فوق‌العاده کاربردی باشد. در بخش‌های قبلی به معرفی ویژگی‌ها، مزایا و همچنین انواع مختلف این مدل از لنزها پرداختیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.