سوئیچ شبکه صنعتی چیست؟

اگر علاقه دارید بدانید سوئیچ شبکه صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد، محتوای مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. نام سوئیچ شبکه در صنایع بسیاری مانند تجهیزات امنیتی، دوربین مداربسته و شبکه‌های کامپیوتری واژه‌ای آشنا است. این دستگاه یکی از تجهیزات پرکاربرد و اصلی یک شبکه کامپیوتری و دوربین مداربسته تحت وب به شمار می‌آید. ایران به‌ عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تولید تجهیزات شبکه شناخته می‌شود؛ بنابراین در این مطلب شما را با تجهیزات شبکه، به‌ خصوص سوئیچ شبکه صنعتی آشنا خواهیم کرد.

سوئیچ شبکه صنعتی 

برای انتخاب صحیح و خرید سوئیچ شبکه صنعتی نیازمند دانش کافی از انواع سوئیچ هستیم. همان‌طور که از نام آن پیدا است کاربردی سطح بالا و صنعتی دارد. این نوع سوئیچ شبکه باید در مقابل رطوبت، دما، لرزش و ضربه فیزیکی، نویز‌های الکتریکی و آلودگی‌های محیطی مانند گردوغبار مقاوم بالایی داشته باشد. همچنین، سوئیچ‌های شبکه صنعتی امکانات امنیتی، مدیریت ترافیک و همچنین قابلیت انعطاف پذیری را نیز برای شبکه‌های صنعتی فراهم می‌کنند. در مجموع، این سوئیچ  یکی از اجزای اساسی برای ساختار و عملکرد بهینه شبکه‌های صنعتی است.
از وظایف اصلی سوئیچ شبکه صنعتی در یک شبکه و اتوماسیون صنعتی، می‌توان به برقراری ارتباط میان تجهیزات شبکه، مدیریت جریان اطلاعات و هدایت اطلاعات به بخش‌های مختلف شبکه اشاره کرد. این نوع سوئیچ شبکه اترنت غالباً در محیط‌های صنعتی خشن مانند کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، اتوماسیون سازمان‌ها و بنگاه‌های تجاری بزرگ، راه‌آهن، فرودگاه، سکوهای نفتی و پالایشگاه‌ها و مراکز هسته‌ای کاربرد دارند.

سوئیچ صنعتی POE چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیچ‌ شبکه صنعتی با قابلیت POE یکی از بهترین سوئیچ‌های اترنت به شمار می‌رود. قابلیت POE به سوئیچ این امکان را می‌دهد که برق مورد نیاز برخی تجهیزات را از طریق کابل شبکه یا همان LAN تأمین کند. این امکان برای دستگاه‌هایی مناسب است که دسترسی فیزیکی به آن‌ها دشوار باشد. به‌ عنوان مثال می‌دانیم دوربین مداربسته تحت شبکه در ارتفاع بالا نصب می‌شود و برای دسترسی به آن به نردبان یا بالابر نیاز داریم.
همچنین عملیات کابل‌کشی در ارتفاعات کمی چالش‌برانگیز بوده و هر کارشناس شبکه و نصاب دوربین مداربسته سعی دارد حجم کابل‌کشی را تا حد ممکن کاهش دهد. به همین دلیل طراحان و تولیدکنندگان تجهیزات شبکه قابلیتی تحت عنوان Power On Ethenet را معرفی نمودند. یک کابل LAN دارای 4 زوج سیم است اما تمام این سیم‌ها در انتقال داده استفاده نمی‌شوند؛ بنابراین در شبکه‌هایی که حجم داده بالایی ندارند از رشته‌های بلااستفاده برای انتقال برق به تجهیزات متصل استفاده می‌شود.

سوئیچ اترنت صنعتی چیست؟

سوئیچ اترنت صنعتی از الزامات اولیه یک اتوماسیون ایمن است. در تولید این سوئیچ‌ها از مواد اولیه درجه‌ یک و باکیفیت استفاده می‌شود. این نوع سوئیچ باید بتواند علاوه بر مدیریت داده‌ها و اطلاعات تجهیزات معمولی شبکه، دستگاه‌ها لایه لبه (Edge Layer) شبکه مانند دوربین مداربسته و انواع سنسور را نیز به‌خوبی تحت کنترل قرار دهد. این تجهیزات تنها قابلیت دریافت ورودی از محیط را داشته و اهمیت زیادی در ایجاد امنیت محیطی و دریافت اطلاعات حیاطی از پیرامون دارند.
در پاسخ به پرسش سوئیچ شبکه صنعتی چیست و چه کاربردی دارد لازم است بدانید سوئیچ‌های اترنت صنعتی در دو مدل مدیریتی و غیرمدیریتی تولید می‌شوند. سوئیچ‌ مدیریتی به مسئول شبکه این امکان را می‌دهد که نحوه ارتباط میان نودها، توپولوژی شبکه و امنیت آن را طراحی و برنامه‌ریزی کند. اما سوئیچ اترنت غیر مدیریتی چنین امکانی ندارد. سوئیچ‌های غیرمدیریتی برای پیاده‌سازی سیستم حفاظتی دوربین مداربسته کاربرد مناسب‌تر هستند. با این‌ حال در برخی موارد که نیاز به ضریب امنیتی بالاتری دارند، استفاده از سوئیچ مدیریتی نیز مشاهده می‌شود.

ویژگی‌های سوئیچ صنعتی

ویژگی‌های سوئیچ صنعتی چیست؟

برای پاسخ دقیق‌تری به این که سوئیچ شبکه صنعتی چیست و انتخاب بهترین سوئیچ شبکه صنعتی، باید ویژگی‌های آن را بدانیم. تا اینجا تا حدودی با ویژگی‌های مهم این دستگاه آشنا شدیم. در این قسمت به‌صورت موردی و دقیق‌تر این قابلیت‌ها و خصوصیات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • استفاده از تکنولوژی POE برای تأمین انرژی مورد نیاز دستگاه‌های متصل
  • مقاومت بالا در مقابل عوامل محیطی و شرایط جوی آب‌وهوا
  • پشتیبانی از انواع توپولوژی‌ شبکه مانند توپولوژی ستاره‌ای و حلقوی
  • جلوگیری از اتلاف انرژی
  • کاهش حجم کابل‌کشی
  • طول عمر بالا
  • مدیریت داده و اطلاعات
  • قابل‌استفاده در صنایع انرژی، حمل‌ونقل، سیستم‌های حفاظتی و نظارتی، شهر و خانه هوشمند هر محیط صنعتی دیگری

بیشتر بخوانید: سوئیچ شبکه چیست و چگونه کار می‌کند؟


تفاوت سوئیچ صنعتی و سوئیچ معمولی چیست؟

برای راهنمایی شما در خرید سوئیچ شبکه صنعتی در این قسمت به تفاوت‌های سوئیچ صنعتی و سوئیچ معمولی می‌پردازیم. همچنین برای اینکه بهتر متوجه شویم سوئیچ شبکه صنعتی چیست دانستن این تفاوت‌ها خالی‌ازلطف نخواهد بود. تفاوت‌های عمده این دو دستگاه عبارت‌اند از:

  • سوئیچ شبکه معمولی برای شبکه‌های عادی که ضریب امنیتی و انتقال داده بالایی ندارند طراحی شده است. درحالی‌که سوئیچ‌های شبکه صنعتی دارای قابلیت انتقال داده با حجم بالا بوده و از نظر امنیت شبکه قدرتمند هستند.
  • سوئیچ اترنت معمولی به دلیل کاربری ساده نیاز به قابلیت نصب داخل رک ندارند. اما سوئیچ شبکه صنعتی به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌راحتی داخل رک شبکه نصب می‌شود.
  • سوئیچ شبکه صنعتی معمولاً دارای قابلیت POE است. اما سوئیچ شبکه معمولی دارای این قابلیت نیست.
  • در تولید سوئیچ شبکه صنعتی از متریال باکیفیت‌تر و مقاوم‌تر استفاده می‌شود.
  • اکثر سوئیچ‌های اترنت صنعتی از نوع مدیریتی هستند، درحالی‌که سوئیچ معمولی نیازی به قابلیت مدیریت ندارد.
  • سوئیچ شبکه معمولی بر خلاف سوئیچ صنعتی کاربری عمومی دارد.
  • سوئیچ اترنت صنعتی به دلیل کاربری و محیط به‌کارگیری با طول عمر بالاتری تولید می‌شود.

جهت خرید انواع سوئیچ شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

هنگام خرید سوئیچ شبکه صنعتی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

سوئیچ شبکه صنعتی رامون یک محصول ایرانی قدرتمند و باکیفیت است. شاید کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد که محصولات این برند را به‌ عنوان بهترین سوئیچ شبکه صنعتی معرفی کنیم. اما با یک بار استفاده از این تجهیزات تولید داخل نظری متفاوت خواهید داشت. درهرصورت در هنگام خرید سوئیچ اترنت صنعتی بهتر است به موارد نکات زیر توجه کنید.

سرعت انتقال داده

سرعت انتقال داده در یک سوئیچ شبکه صنعتی می‌تواند یک موضوع حیاتی باشد. در یک شبکه کامپیوتری و سیستم دوربین مداربسته سرعت انتقال داده عاملی تعیین‌کننده است. به‌عنوان مثال در یک سیستم نظارتی، داده‌ها از نوع تصویر هستند و طبیعتاً تصاویر دریافتی با کمی تأخیر به مقصد می‌رسند. برای به حداقل رساندن این تأخیر باید سوئیچ شبکه مناسبی انتخاب کنیم. سرعت انتقال داده در سوئیچ های شبکه صنعتی با پهنای باند سنجیده می‌شوند. به طور کلی پهنای باند 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه تولید و عرضه شده‌اند.

سازگاری با دیگر تجهیزات

سازگاری تجهیزات با یکدیگر در یک شبکه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تجهیزات به کار رفته در یک اتوماسیون باید از نظر پروتکل شبکه، پهنای باند، پشتیبانی از قابلیت‌هایی مانند POE و دیگر عوامل باهم سازگار باشند.

میزان قابلیت اطمینان

  • تعیین میزان قابلیت اطمینان یک دستگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد. موارد زیر برخی از این عوامل هستند.
  • محدوده دمای قابل ‌تحمل
  • قابلیت EMC
  • مقاومت در مقابل صاعقه
  • مقاومت در مقابل ضربه، گردوخاک، رطوبت و…
  • قابلیت تشخیص خطا و میزان انعطاف‌پذیری در مقابل خطا

برند

در دنیای امروزی شرکت‌های بسیاری دست به تولید تجهیزات الکترونیکی به‌ویژه شبکه می‌زنند. بسیاری از برند‌های گمنام در این عرصه برای کیفیت محصولات اهمیت چندانی قائل نیستند. به همین دلیل در صورت بروز هرگونه مشکل و خرابی پیگیری آن چالش‌برانگیز بوده و در برخی موارد غیرممکن است. پیشنهاد ما برای شما استفاده از محصولات برند ایرانی رامون است. سوئیچ‌ شبکه صنعتی رامون قابلیت اطمینان و کیفیت بالایی دارد.

جمع‌بندی

سوئیچ شبکه صنعتی از تجهیزات حساس و حیاتی یک شبکه به شمار می‌رود. این دستگاه وظیفه کنترل اطلاعات شبکه و ایجاد ارتباط میان بخش‌های مختلف شبکه را بر عهده دارد؛ بنابراین در خرید سوئیچ شبکه صنعتی باید دقت بالایی داشته باشیم. درصورتی‌که برای انتخاب سوئیچ شبکه نیاز به مشاوره و راهنمایی مجموعه ما در خدمت شما است. همچنین می‌توانید برای خرید سوئیچ اترنت صنعتی رامون به بخش فروشگاه سایت سپنتا مراجعه فرمایید. سوئیچ شبکه صنعتی رامون یک محصول ایرانی است که توسط شرکت توسعه داده‌پردازی سپنتا تولید و عرضه می‌گردد. این شرکت تجهیزات شبکه خود را با برند رامون به بازار عرضه‌ می‌کند. سوئیچ اترنت صنعتی رامون دارای کیفیتی بالا و قیمت مناسب است. این محصول به دلیل بومی بودن شامل تحریم‌ها و محدودیت‌های آن نیست؛ بنابراین می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.