تفاوت سانترال عادی و VOIP چیست؟

تمامی ادارات و سازمان‌های بزرگ، نیاز به چندین خط تلفن دارند تا بتوانند به تمام بخش‌های کسب و کار خود رسیدگی کرده و همچنین به خوبی نیازهای مشتریان را نیز پاسخگو باشند. از این رو در چنین مکان‌هایی معمولا باید به سراغ تلفن‌هایی رفت که امکان پشتیبانی از چند خط تلفن داخلی و ثابت را داشته باشند. تلفن سانترال درواقع یک نوع خاص از تلفن بوده که چنین قابلیتی دارد و می‌تواند در این زمینه، نیاز شما را به صورت کامل برآورده کند. امروزه مدل‌های مختلفی از سانترال در بازار وجود دارند که شما می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. جدیدترین نوع تلفن سانترال که مورداستفاده قرار می‌گیرد، تلفن تحت شبکه VOIP است. در ادامه به صورت کامل به بررسی تفاوت سانترال و VOIP می‌پردازیم.

سیستم سانترال چیست؟

قبل از هر چیز لازم است تا یک تعریف کلی از سانترال به شما ارائه بدهیم. سانترال را می‌توان به نوعی دستگاه مدیریت تلفن دانست. این دستگاه مانند سایر تلفن‌های در دسترس، از یک زوج سیم برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. سیستم سانترال تعداد محدودی پورت دارد که شما با استفاده از آن‌ها، می‌توانید از خطوط داخلی برای برقراری ارتباط استفاده کنید. امکان افزایش تعداد پورت‌ها و همچنین برقراری ارتباط داخلی رایگان و برگزاری کنفرانس تلفنی را می‌توانیم از قابلیت‌های سانترال معمولی بدانیم که باید درباره آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.

سیستم VOIP چیست؟

بعد از آشنایی بیشتر با سانترال معمولی، لازم است تا یک تعریف کاربردی و ساده نیز برای سیستم VOIP ارائه دهیم. عنوان VOIP درواقع ساده شده عبارت Voice Over IP بوده که به معنای انتقال صدا روی بستر شبکه است. سیستم ویپ را می‌توانیم به عنوان یکی از جدیدترین مدل‌های سانترال معرفی کنیم که شما می‌توانید از آن بهره ببرید. در این سیستم، برای ایجاد ارتباط در بین اجزای مختلف سیستم، معمولا ارتباطی بر روی بستر شبکه ایجاد می‌شود. به صورت کلی ویژگی‌های این سیستم با سانترال معمولی تفاوت‌های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت‌های سیستم تفاوت سانترال و VOIP

حال که با هردوی این سیستم‌ها آشنا شدیم، باید به بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. با آشنایی کامل با تفاوت‌های این دو سیستم، شما می‌توانید با کاربردهای بیشتر آن‌ها نیز آشنا شوید و بتوانید انتخاب به جایی بین آن‌ها داشته باشید. برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های موجود در بین این دو سیستم به شرح زیر هستند.


بیشتر بخوانید: دستگاه سانترال چیست؟


نحوه ارتباط

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در بین این دو سیستم وجود دارد، مربوط به نحوه ارتباط آن‌هاست. در تلفن‌های سانترال معمولی، ارتباط میان سیستم‌های تلفنی به طور آنالوگ برقرار می‌شود. در حالی که معمولا در سیستم ویپ، ارتباط در بین سیستم‌های تلفنی بر روی بستر شبکه ایجاد می‌شود. در سیستم ویپ، تمامی ارتباطات از طریق آدرس IP برقرار می‌شوند و همین موضوع نیز باعث شده تا هیچ‌گونه محدودیتی در این ارتباطات وجود نداشته باشد. در سانترال معمولی، برای ارتباط با هر تلفن، شما باید یک زوج سیم بین تلفن و سانترال قرار دهید که این موضوع خود باعث به وجود آمدن محدودیت‌هایی خواهد شد.

تفاوت در تجهیزات

تفاوت دیگری که در این زمینه باید به آن پرداخته شود، مربوط به تفاوت در تجهیزات و لوازم جانبی است. معمولا تجهیزات و لوازم جانبی که در سیستم ویپ مورداستفاده قرار می‌گیرند، تفاوت زیادی با موارد استفاده شده در سانترال معمولی دارند. تجهیزات به کاربرده شده در سانترال معمولی ساده و کم‌هزینه هستند، درصورتی‌که در سیستم VOIP معمولا پیچیدگی‌های منحصر به فردی وجود دارد. در سیستم سانترال معمولی از یک زوج سیم و چند خط تلفن استفاده می‌شود، از همین طریق می‌توان تا حد زیادی در خرید سیم‌ها و هزینه‌های اضافی و همچنین شلوغی فضا، جلوگیری کرد.

میزان انعطاف‌پذیری

تفاوت دیگری که در بین سیستم سانترال معمولی و ویپ وجود دارد، مربوط به میزان انعطاف‌پذیری آن‌هاست. ازآنجایی‌که سانترال معمولی به عنوان تجهیزات آنالوگ شناخته می‌شوند، طبیعتا میزان انعطاف‌پذیری و توسعه آن‌ها نیز با محدودیت‌هایی رو به رو است. امکان ارتباط این سیستم با سایر نرم‌افزارهای اداری وجود ندارد. همچنین شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، نمی‌توانید اقدام به شخصی‌سازی این سیستم برای سازمان خود را انجام دهید.
در حالی که سیستم ویپ، قابلیت انعطاف و توسعه بسیار بالایی دارد و شما می‌توانید بدون کوچک‌ترین محدودیت، از این قابلیت‌ها بهره ببرید. شما با در اختیار داشتن چنین سیستمی، می‌توانید به سادگی آن را با سایر نرم‌افزارهای اداری موردنظر خود مرتبط کرده و مورداستفاده قرار دهید. همچنین امکان شخصی‌سازی این سیستم برای کسب و کار شما نیز وجود داشته و می‌توانید از آن بهره ببرید.

تفاوت PBX و VOIP

نحوه دسترسی به پنل مدیریت، خطوط شهری و داخلی

دیگر تفاوت سانترال و VOIP، مربوط به دسترسی به پنل مدیریت، خطوط شهری و داخلی می‌شود که باید درباره آن نیز اطلاعات کافی داشته باشید. برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین استفاده را از سیستم در اختیار خود ببرید، لازم است تا درباره تفاوت‌های موجود در این زمینه، اطلاعات کافی داشته باشید. شما به عنوان مالک یک کسب و کار، ممکن است زمان‌های زیادی را در خارج از محل سازمان و در حال سفرهای کاری باشید. در چنین مواقعی می‌توانید به خوبی متوجه تفاوت موجود در بین این سیستم‌ها بشوید.
درصورتی‌که از سیستم ویپ برای سازمان خود استفاده کنید، در هر جای دنیا می‌توانید به مکالمات و عملکرد کارمندان خود دسترسی داشته باشید و آن‌ها را به صورت کامل موردبررسی قرار دهید. همچنین در این حالت شما می‌توانید با شماره تلفن شرکت خود، با مشتریان نیز تماس برقرار کنید. از طرف مقابل اگر از سانترال معمولی برای مدیریت خطوط تلفن خود استفاده کنید، به دلیل ارتباط کابلی موجود در بین تلفن‌ها، شما به هیچ عنوان امکان دسترسی خارج از شبکه را نداشته و در این زمینه با محدودیت‌های مختلفی روبه رو خواهید بود.

شخصی‌سازی و ایجاد ماژول‌های اختصاصی

امروزه انتظارات بسیار زیادی از تمام تجهیزات تلفنی به خصوص سیستم تلفنی می‌رود. درواقع تماس‌های دریافتی و ارسالی به عنوان ساده‌ترین قابلیت‌های یک سیستم محسوب می‌شوند و موارد متعدد دیگری نیز در آن‌ها به کاربرده می‌شود. از این رو دیگر تفاوت Central و VOIP مربوط به همین موضوع بوده و درباره امکان شخصی‌سازی و قابلیت اضافه کردن ماژول‌های اختصاصی است. با این قابلیت شما می‌توانید هرگونه نیازی که در این سیستم دارید را با استفاده از برنامه‌نویسی برای کسب و کار خود برآورده کرده و بهترین استفاده را از آن ببرید. ازجمله مواردی که در این زمینه می‌توانید برای خود به وجود آورید، سیستم نظرسنجی، رزرواسیون هوشمند، نوبت‌دهی، دفترچه تلفن هوشمند و … هستند. در این حالت شما دیگر هیچ‌گونه نیازی به نیروی انسانی برای سازمان‌دهی به این موارد نخواهید داشت.

هزینه راه‌اندازی و نگهداری

آخرین تفاوت سانترال و VOIP که در این قسمت باید به آن بپردازیم، مربوط به هزینه استقرار و راه‌اندازی آن‌هاست. به صورت کلی هزینه‌های مربوط به استقرار و نگهداری این سیستم‌ها به یک اندازه بوده و تفاوتی در بین آن‌ها وجود ندارد. تفاوت اصلی در این زمینه، مربوط به هزینه نصب سیستم موردنظر است که باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید. در نگاه اول شاید هزینه خریداری ویپ بیشتر از سانترال عادی باشد، اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که سانترال عادی نیاز به خرید ماژول‌های سخت‌افزاری مختلف دیگری دارد که می‌تواند باعث اختلاف هزینه در این زمینه شود.
در این زمینه می‌توانیم به تلفن گویا اشاره‌کنیم که به صورت پیش‌فرض بر روی سیستم تلفن ویپ وجود دارد، اما برای استفاده از این قابلیت شما باید یک ماژول سخت‌افزاری جداگانه خریداری کرده و بر روی سانترال معمولی نصب کنید. حتما در زمان خرید و نصب این سیستم‌ها به این موضوع توجه داشته باشید.

سخن پایانی

سیستم مدیریت تلفن، یکی از مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز محیط‌های اداری بوده که حتما در ابتدای فعالیت باید خریداری و نصب شود. امروزه سیستم‌های VOIP تا حد زیادی، جایگزین سانترال عادی شده‌اند و در کسب و کارها و سازمان‌های گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرند. هرکدام از این سیستم‌های تلفنی، مشخصات مخصوص به خود را دارند که در بخش‌های قبلی به معرفی چند نمونه از آن‌ها پرداختیم. تفاوت سانترال و VOIP را نیز به صورت کامل موردبررسی قرار دادیم. شما با در اختیار داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، می‌توانید اقدام به انتخاب و خرید سیستم متناسب با کسب و کار خود کرده و بیشترین استفاده را از سیستم خریداری شده ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.