OSD Menu در دوربین مداربسته

اگر به دنبال یک سیستم دوربین امنیتی عالی برای محافظت از خانه یا کسب و کار خود هستید مطمئناً سؤالات زیادی برایتان پیش آمده است. “چه مدل دوربینی باید تهیه کنم؟”، “بهترین دوربین‌های امنیتی برای خانه من کدام‌اند؟”، “تفاوت دوربین‌های مداربسته با یکدیگر چیست؟” همه این‌ها سؤالاتی هستند که ممکن است هنگام انتخاب دوربین مداربسته پرسیده باشید. امروزه مدل‌های مختلفی از دوربین‌ها وجود دارد که معمولاً با ویژگی‌ها و سخت‌افزارهای متنوعی در بازار عرضه می‌شوند. برخی از محبوب‌ترین انواع دوربین‌های امنیتی شامل دوربین‌های لنز ثابت، لنز متغیر، دوربین‌های بی‌سیم، دوربین‌های گنبدی و گلوله‌ای، دوربین‌های مخفی و دوربین‌های ۳۶۰ هستند که همه این دوربین‌ها می‌توانند با OSD Menu و یا بدون آن ارائه شوند. با توجه به اهمیت این تکنولوژی امروز در این مقاله به بررسی OSD Menu در دوربین مداربسته خواهیم پرداخت.

منوی OSD چیست؟

کلمه OSD را می‌توان مخفف عبارت On-Screen Display به معنای نمایش منو روی صفحه دانست. شاید تصور کنید که این منو تنها بر روی دوربین‌های مداربسته نصب شده‌اند؛ اما OSD Menu علاوه بر دوربین‌های امنیتی بر روی نمایشگر کامپیوترها، تلویزیون، پخش‌کننده DVD و… نیز دیده می‌شود تا کاربران هنگام استفاده از آن‌ها باکیفیت‌ترین تصاویر و ویدئوها را مشاهده کنند. قابلیت OSD در دوربین مداربسته در واقع یک منو به صورت یکپارچه است که بر روی صفحه نمایش دوربین قرار دارد و امکان دسترسی به آن از داخل دوربین وجود دارد تا عملکردهای آن را تغییر داده و بر نحوه پردازش تصویر توسط دوربین تأثیرات مثبتی بگذارد. با وجود OSD Menu در دوربین مداربسته شما می‌توانید تنظیمات دوربین یا اطلاعات نمایشگر مانند روشنایی، رنگ صفحه و یا کنتراست آن را برای عملکرد و بازدهی بهتر دوربین نظارتی و داشتن بهترین تصاویر خروجی تغییر دهید.

آیا همه دوربین‌ها این منو را دارند؟

نمی‌توان گفت که همه دوربین‌های امنیتی دارای OSD Menu هستند؛ بلکه تنها برخی از آن‌ها این ویژگی را دارند که در ظاهر دوربین نیز تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. دوربین‌های استاتیک بدون Menu OSD بیشتر دوربین‌هایی مجهز به فناوری Plug and Play هستند. به این معنا که می‌توانید این دوربین‌ها را نصب کرده و پس از وصل شدن، راه‌اندازی به صورت خودکار و بدون نیاز به انجام تنظیمات خاصی صورت خواهد گرفت. با این حال، اگر بدون وجود OSD Menu در دوربین مداربسته آن را به سمت پنجره یا در ناحیه‌ای با نور شدید قرار دهید مشکلاتی در نحوه دید دوربین به وجود می‌آید که می‌تواند دوربین را بی‌استفاده کند. اینجاست که Menu OSD در دوربین مداربسته در جهت رفع مشکلات تصویر به کار می‌آید.

قیمت دوربین مداربسته

امکان اضافه کردن منوی OSD به دوربین وجود دارد؟

خوشبختانه امکان اضافه کردن این ویژگی کارآمد به دیگر دوربین‌های مداربسته نیز وجود دارد. این کار با استفاده از یک کابل موسوم به کابل OSD صورت می‌گیرد. بدین صورت که این منو جداگانه تولید شده و در دو سر آن سوکت BNC تعبیه خواهد شد. در نهایت OSD Menu به کابل RG دوربین مداربسته وصل می‌شود.

معرفی پارامترهای مختلف در منو OSD دوربین مداربسته

تنظیمات OSD Menu در دوربین مداربسته برای داشتن بهترین عملکرد بخش مهمی محسوب می‌شوند؛ به طوری که می‌توان گفت بیشترین نقش را در ضبط تصاویر و ویدئوهای واضح همین موارد ایفا می‌کنند. با وجود اینکه هر دوربین مداربسته‌ای منوی خاص خود را دارد؛ اما می‌توان کلیات پارامترهای آن را یکسان دانست که این پارامترها عبارت‌اند از:

قابلیت WDR

قابلیت WDR

این ویژگی یکی از پرکاربردترین مواردی است که در صنعت دوربین‌های امنیتی هنگام بحث در مورد تنظیمات منوی OSD سؤال می‌شود. WDR یا افزایش دیجیتال بازه داینامیک می‌تواند نوردهی تصویر را به صورت دیجیتالی تنظیم کرده و از این طریق به حفظ جزئیات در نواحی با سایه‌های زیاد و بخش‌هایی با نور روشن ویدئو کمک ‌کند. زمانی که شدت روشنایی تصاویر باهم متفاوت است، WDR چندین فریم را با کنتراست‌ها و روشنایی‌های مختلف گرفته و سپس آنها را با هم ترکیب می‌کند تا بهترین قسمت هر فریم را بگیرد و یک فریم با یک تصویر دقیق که دارای نور خنثی و متعادل است ایجاد کند.

پارامتر AGC یا کنترل افزایش خودکار دریافت

پارامتر AGC یا کنترل افزایش خودکار دریافت

این پارامتر روش استاندارد کنترل سیگنال است که در سایر محصولات تصویربرداری دیجیتال و ویدئویی نیز وجود دارد و احتمالاً با آن آشنا هستید. با کمک این قابلیت می‌توان در محیطی که نور به میزان کم تابیده می‌شود سیگنال ویدئوهای دوربین مداربسته را تقویت کرد و از این طریق تصاویر باکیفیت‌تری را به دست آورد.

پارامتر HLC یا جبران نور زیاد

پارامتر HLC یا جبران نور زیاد

HLC با استفاده از رنگ سیاه هر قسمت از تصویر که بیش از حد نوردهی شده است را رنگ‌آمیزی می‌کند تا سایر قسمت‌های ویدئو به وضوح دیده شوند و یا برعکس با کمک رنگ‌های روشن وضوح تصاویر تاریک را افزایش می‌دهد. این قابلیت بیشتر برای مواقعی کاربرد دارد که چراغ جلو اتومبیل‌ها شکسته و در هنگام عبور به سمت دوربین در حرکت‌اند. قابلیت رویت اجسام پشت یک منبع نور روشن باعث می‌شود دوربین مداربسته بهتر پلاک‌ها و حتی مارک و مدل خودروها را ببیند. بدون جبران نور جلو، نور روشن چنان ناحیه بزرگی از نوردهی زیاد را ایجاد می‌کند که وقتی دوربین سعی می‌کند روشنایی را جبران کند، شفافیت هر چیزی را که پشت آن پرتو نور است مسدود می‌شود.

ویژگی LENS

انتخاب منوی LENS شامل دو گزینه DC و MANUAL است. هر دو گزینه شما را به منوی فرعی نشان داده شده در سمت راست می‌برد. این گزینه بر میزان نوری که به لنز می‌رسد تأثیر خواهد گذاشت و با نوار اسلاید در پایین صفحه و عددی که می‌توانید برای مرجع استفاده کنید نشان داده می‌شود.

قابلیت BLC و یا جبران نور پس‌زمینه

قابلیت BLC و یا جبران نور پس‌زمینه

این پارامتر نوردهی را در ویدئوی شما افزایش می‌دهد. در بسیاری از مواقع، به دلیل تابش نور پس‌زمینه، تصویری خواهید داشت که بسیار کم‌رنگ به نظر می‌رسد. هنگامی که ویژگی BLC را فعال می‌کنید، دوربین شما شروع به جبران تمام نورهای پشت روشن می‌کند. بهترین استفاده از BLC زمانی است که دوربین را به سمت درگاه قرار دهید. هنگامی که شخصی از آن در عبور می‌کند، دوربین سعی می‌کند نوری را که از آن می‌تابد جبران کند. بدون کمک آن، شخص به شکل یک شبح درمی‌آید و تمام جزئیات او در سایه گم می‌شود. بهترین راه برای شناسایی آن شخص، فعال کردن این ویژگی است تا در صورت نیاز، نور به درستی جبران شود.

پارامتر SHARPNESS

با کمک این ویژگی OSD Menu در دوربین مداربسته کیفیت تصویر افزایش‌یافته و به آن جلوه بیشتری می‌دهد. SHARPNESS می‌تواند در محدوده 1 تا 49 تنظیم شود و بعد از تنظیم یک نوار اسلایدی در پایین صفحه ظاهر خواهد شد.

پارامتر FREEZE

این منو تصویر فعلی شما را بر روی صفحه قفل می‌کند که می‌توان با فشاردادن دکمه آن را روشن یا خاموش کرد.

قابلیت D-ZOOM

این پارامتر منوی فرعی خود را ایجاد می‌کند که در سمت چپ نشان‌داده شده است. زمانی که آن را روشن کنید قادر هستید تصویر را از x1 (معمولی) به حالت بزرگ‌نمایی x3 به صورت دیجیتال در بیاورید.

قابلیت EXIT JUMP

با تنظیم این ویژگی شما به منوی فرعی EXIT برده می‌شوید . در این مرحله می‌توانید یکی از گزینه‌های EXIT و SAVE & EXIT را انتخاب کنید.

منوی FACTORY SET

این گزینه OSD Menu در دوربین مداربسته، دستگاه را به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه برمی‌گرداند. همچنین قادر است نسخه سیستم‌عامل دوربین را نیز نمایش دهد که می‌تواند در عیب‌یابی کمک‌کننده باشد.


بیشتر بخوانید: فناوری EIS در دوربین مداربسته


انواع منوی OSD

در حقیقت OSD Menu در دوربین مداربسته در دو نوع مختلف وجود دارد که عبارتند از:

نوع اول یا کارخانه‌ای: به این صورت است که برخی از دوربین‌های امنیتی این قابلیت را از ابتدا داشته و در مراحل ساخت این منو به آن‌ها اضافه شده است؛ بنابراین در این نوع دوربین‌ها منوی OSD از خود دوربین جدا نیست.

نوع دوم یا کابلی: به این صورت است که منوی OSD به صورت یک کابل به دوربین مداربسته اضافه خواهد شد.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

روش دسترسی به منوی OSD در دوربین‌های مختلف

دسترسی داشتن به OSD Menu در دوربین مداربسته بسیار ساده است. این دکمه در این دستگاه‌ها بر روی کابل آن قرار گرفته که با کمک آن منو باز می‌شود. در صورتی استفاده از دوربین مداربسته اسپیددام ، با فشردن کلید IRIS+  منوی OSD را بر روی صفحه مانیتور نمایش داده می‌شود. پس از باز شدن OSD Menu در دوربین مداربسته، این امکان وجود دارد که به کمک کلیدها و فلش‌هایی که قسمت بالا و پایین، چپ و راست را روی صفحه نشان می‌دهند، به بررسی منو بپردازید. در حقیقت تنها با فشردن کلید می‌توان وارد این منوشد و تنظیمات موردنظر خود را بر روی صفحه‌نمایش راه‌اندازی کرد و یا تغییر داد.

قیمت دوربین اسپید دام Speed Dome

مزایای وجود OSD Menu در دوربین مداربسته

اگر  قصد دارید یک دوربین مداربسته بدون منوی OSD را در نزدیکی یک پنجره یا در مکانی با نور نسبتاً زیاد نصب کنید، بدون شک مشکلاتی در دید دوربین خواهید داشت. این مورد مشکل مهمی است؛ تا جایی که می‌تواند دوربین مداربسته را به یک ابزار ناکارآمد تبدیل کند. دقیقا در چنین شرایطی OSD Menu در دوربین مداربسته به کار می‌آید. این منو که مجموعه‌ای از تنظیمات است، در تراشه‌های دوربین تغییراتی را ایجاد خواهد کرد که به کمک آن‌ها بسیاری از عیوب تصویری برطرف خواهد شد.
زمانی که دوربین مداربسته مجهز به منوی OSD باشد، شما قادر هستید مواردی مثل نوردهی، سطوح عنبیه، سرعت شاتر، تعادل رنگ سفید در تصاویر، جبران نور پس‌زمینه و دیگر موارد را نیز تغییر دهید. همچنین می‌توانید هر قسمت از تصویر را که تمایلی ندارید ضبط شود فیلتر کرده و یا آپشن هایی مانند AGC، BLC و WDR یا Hlc در دستگاه خود را فعال یا غیر فعال کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا ذکر شد، Menu OSD در دوربین مداربسته ویژگی‌های زیادی را شامل می‌شود؛ حتی خصوصیات دیگری نیز وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است. اگر به دنبال داشتن بهترین تصویر ممکن از سیستم نظارتی خود هستید، ما به شما توصیه می‌کنیم دوربین‌هایی را تهیه کنید که دارای منوی OSD با ویژگی‌های مفید هستند. این به این دلیل است که این سیستم‌ها می‌توانند به راحتی آنچه را که اتفاق می‌افتد همراه با تاریخ دقیق و زمان ثبت کنند. به یاد داشته باشید که موارد مهمی مانند ثبت مدارک وقوع جرم را می‌توان به راحتی با خرید دوربین‌های امنیتی که به شما امکان پیکربندی ویژگی‌های نمایش روی صفحه را برای دریافت بهترین تصویر با جزئیات ممکن می‌دهد، حل کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.