DNR در دوربین مداربسته

برای بسیاری از کاربران دوربین‌های مداربسته، ثبت تصاویر باکیفیت با جزئیات دقیق در تاریکی شب و محیط‌هایی با نور ضعیف از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ابتدا برای رفع این مشکل از LEDهای مادون قرمز استفاده می‌کردند، اما باز هم تصاویر ثبت شده دارای نویز بودند و کیفیت چندان خوبی نداشتند. از این رو به منظور رفع این مشکل فناوری DNR توسط طراحان دوربین‌های مداربسته اختراع شد. حال سؤال این است که فناوری DNR در دوربین مداربسته چیست و چگونه به ثبت تصاویر باکیفیت در تاریکی شب کمک می‌کند؟

DNR چیست؟

Dnr کوتاه شده عبارت Digital Noise Reduction است و معنای کاهش دهنده نویز دیجیتالی را می‌دهد. این فناوری عملکردی از طریق پردازشگر دارد و با کمک فیلترها به حذف نویزهای تصویر می‌پردازد. از این راه تصاویر، کیفیت مناسبی پیدا می‌کنند. این تکنولوژی بر پایه کاهش نویز به صورت فریم به فریم کار می‌کند. در این تکنیک به مقایسه هر فریم با فریم بعدی پرداخته می‌شود و در صورت هم‌خوانی نداشتن هر نقطه نامتعارف با فریم کناری‌اش، حذف خواهد شد؛ بنابراین نویز کل تصویر با مقایسه و ادغام فریم‌ها کاهش پیدا می‌کند.

کاربرد فناوری DNR

با کمک فناوری DNR در دوربین مداربسته می‌توان نویز S/N را از بین برد. این نوع نویز بدون منبع خارجی است و درون خود دوربین قرار دارد. برای حفظ تصاویر در مقابل سیگنال‌های دوربین مداربسته و جلوگیری از بی‌کیفیت و برفکی شدن آن‌ها باید از قابلیت DNR استفاده کرد. در دوربین‌های مداربسته AHD، تحت شبکه و محصولات هایک ویژن از قابلیت DNR استفاده شده است.

قیمت دوربین مداربسته

نحوه عملکرد DNR در دوربین‌های مداربسته

هر زمان که در یک محیط شدت نور از حداقل نور موردنیاز دوربین کم‌تر باشد، دوربین به تقویت سیگنال تصویر از طریق AGC می‌پردازد و به دنبال آن تصاویر دوربین روشن‌تر می‌شود، اما به دنبال افزایش پهنای باند، نویز تصاویر افزایش پیدا می‌کند. برای سنسورهای دوربین، این نویزها نقش اجسام متحرک را دارند که به دنبال آن تصویر تار و برفکی می‌شود. در این شرایط تکنولوژی DNR با کاهش سیگنال در لحظه تصاویر را پردازش می‌کند و به مقایسه و همسان‌سازی هر نقطه با نقاط کناری می‌پردازد و درنهایت تصویری مطلوب به دست خواهد آمد.

معرفی انواع DNR در دوربین‌های مداربسته

در حالت کلی DNR در دو نوع دوبعدی و سه‌بعدی وجود دارد. در DNR دوبعدی پردازش فریم‌ها و تصاویر به صورت مجزا صورت می‌گیرد و در نهایت دو تصویر با یکدیگر ترکیب شده و تصویر نهایی کیفیت مطلوبی خواهد داشت. DNR سه بعدی عملکردی متفاوت با DNR دوبعدی دارد و در اولین مرحله فریم‌ها و در دومین مرحله تصاویر مورد پردازش قرار می‌گیرند و تصویر نهایی که نتیجه ترکیب دو تصویر است نیز پردازش می‌شود. DNR سه بعدی عملکرد بهتری نسبت به DNR دوبعدی دارد و می‌تواند در محیط‌هایی با نور بسیار کم نویزهای نقطه به نقطه و فریم و به فریم را برطرف کند.

مزایای تکنولوژی DNR

مزایای تکنولوژی DNR

یکی از مهم‌ترین مزایای تکنولوژی DNR این است که تمام مراحل پردازش تصاویر و رفع نویزها درون دوربین انجام می‌شود و دیگر نیازی به پردازش Back-End نخواهد بود و از این رو کار کردن روی تصویر هزینه اضافی نخواهد داشت. تصاویر ثبت شده با قابلیت DNR در دوربین مداربسته شفافیت بالایی دارند و واقعی‌تر دیده می‌شوند؛ بنابراین به راحتی می‌توان چهره افراد و جزئیات را تشخیص داد. از طرفی ذخیره‌سازی تصاویر با نویز بالا به فضای بیشتری نیاز دارد ولی دی ان آر با کاهش نویز، تصاویری با رزولوشن بالا ایجاد می‌کند که به فضای ذخیره‌سازی کم‌تری نیاز خواهند داشت و مدت‌زمان بیشتری می‌توان آن‌ها را روی هارد نگه داشت. DNR با کاهش حرکات اضافی ناشی از نویزها به دستگاه DVR کمک می‌کند تا حرکات مربوط به جسم متحرک را در شرایط نوری کم به درست‌ترین شکل ممکن نشان دهد.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

معایب تکنولوژی DNR

در فضاهایی با نور کم، DNR دوبعدی نویز تصاویر را کاهش می‌دهد، اما در برخی مواقع تحرک اجسام روی عملکرد این فناوری اختلال ایجاد کرده و باعث ایجاد هاله‌ای تیره در پشت اجسام متحرک می‌شود. با غیرفعال کردن DNR این مشکل از بین می‌رود، اما تصویر نهایی کیفیت خوبی نخواهد داشت. برای رفع این مشکل از DNR سه‌بعدی استفاده می‌شود.

چگونگی تنظیم DNR در دوربین‌های مداربسته

در مرحله اول باید دوربین‌های مداربسته را نصب کرد و آن‌ها را به رایانه متصل کنیم و سپس به قسمت تنظیمات برویم. در منوی ظاهرشده همه قابلیت‌های دوربین مانند DNR را می‌توان تنظیم کرد. برای این کار تنها لازم است که DNR را روی وضعیت فعال قرار دهید. در این منو می‌تواند قابلیت‌های مختلف دیگری وجود داشته باشد که آن بستگی به نوع دوربین خریداری شده دارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل در مورد DNR در دوربین مداربسته، نحوه عملکرد و انواع آن توضیح دهیم. حال که متوجه شدید این قابلیت چیست و چه مزایایی دارد، در صورتی که برایتان ثبت تصاویر باکیفیت در محیط‌های کم‌نور مهم است، حتماً در هنگام خرید دوربین‌های مداربسته به وجود این قابلیت در ساختار آن‌ها دقت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.