قابلیت HLC در دوربین مداربسته

امروزه در اماکن و محیط‌های مختلف و گوناگون به منظور کاهش نگرانی‌ها و ارتقای سطح امنیت، از سیستم‌های دوربین مداربسته استفاده می‌کنند. از این رو این تجهیزات را می‌توانیم به عنوان مهم‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم‌های امنیتی به شمار آوریم. اغلب کاربران به دنبال خرید سیستمی هستند که بتوانند با کمک آن تصاویر با وضوح بالا و کیفیت قابل قبولی را ضبط کنند. از این رو قابلیت‌های ویژه‌ای در ساخت دوربین‌ها وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توانند در شرایط نوری نامساعد نیز فیلم‌برداری کنند. یکی از این قابلیت‌ها HLC در دوربین مداربسته است که در ادامه به صورت کامل درباره آن توضیح می‌دهیم.

HLC در دوربین مداربسته چیست؟

در راستای آشنایی بیشتر با این قابلیت، لازم است تا یک تعریف اساسی و درعین‌حال ساده برای آن ارائه دهیم تا کاربران به خوبی متوجه آن شوند. HLC درواقع مخفف شده عبارت Highlight Compensation به معنای جبران نورهای اضافی است. میدانیم که شدت نورهای مختلف در هر محیط با یکدیگر تفاوت دارند. وجود شدت‌های نوری مختلف در هر محیط باعث می‌شود تا کیفیت تصاویر ضبط شده تا حد زیادی تحت تأثیر قرارگرفته و کاهش پیدا کند. بر این اساس باید دوربین دارای قابلیتی باشد که بتواند این نورها را متعادل‌سازی کرده و تصاویر باکیفیتی از محیط ضبط کند.
باز همین رو می‌توانیم بگوییم که HLC در دوربین مداربسته، قابلیتی است که نورهای اضافی و هایلایتهای نوری برخوردکننده با لنز دوربین را تا حد زیادی کاهش داده و از ورود آن‌ها به سنسور، جلوگیری می‌کند. در صورت استفاده از این قابلیت، تابش‌های نوری خیره‌کننده در پس‌زمینه نیز به حداقل رسیده و اختلالی در تصویر ضبط شده به وجود نمی‌آورند. بر همین اساس می‌توانیم ادعا کنیم که قابلیت HLC باعث می‌شود که شفافیت و وضوح جزئیات تصاویر در شرایط نوری نامتعادل، کاهش پیدا نکند.

کاربرد HLC در دوربین مداربسته

بعد از آشنا شدن با این قابلیت، باید درباره کاربردهایی که برای آن در نظر گرفته می‌شوند نیز اطلاعات بیشتری به دست آوریم. همان‌طور که اشاره کردیم، HLC وظیفه دارد که تعادل نوری ایجاد کرده و با شناسایی نورهای شدید، از شدن آن‌ها بکاهد تا دوربین بتواند تصاویر مناسب و باکیفیتی ضبط کند. در تمام محیط‌ها و همچنین در همه ساعات شبانه‌روز، ما نمی‌توانیم به نور ایده آل و مناسبی دسترسی داشته باشیم که برای تصویربرداری خوب باشد. بدیهی است که در چنین حالاتی ما نیاز به قابلیتی داریم که بتواند شرایط نوری مناسبی را فراهم کند.

قیمت دوربین مداربسته

قابلیت HLC می‌تواند دقیقا شرایط موردنظر را از طریق حذف یا کاهش پرتوهای پرنور فراهم کند. همین موضوع باعث شده تا  این قابلیت در شب‌ها و  در محیط‌هایی با شرایط نوری نامناسب بیشترین کاربرد را داشته باشد. در ورودی‌ پارکینگ‌ها، فضاهای باز، بزرگراه‌ها و … که نور محیط در وضعیت مناسبی نبوده و چراغ خودروها به عنوان پرتوی پرنور شناخته می‌شوند، می‌توان از این قابلیت برای تصویربرداری باکیفیت و وضوح بیشتر استفاده نمود. در چنین حالتی پلاک خودروها نیز از وضعیت ناخوانا خارج شده و با کیفیت بالاتری نمایش داده می‌شوند.
به صورت کلی در محیط‌هایی که به امنیت، توجه زیادی شده و از اهمیت بالایی برخوردار است، باید از دوربین‌هایی با قابلیت HLC استفاده کرد. در این حالت تصاویر ضبط شده سطح کیفی بالاتری داشته و بیشتر قابل استناد هستند.

مکانیسم عملکرد قابلیت HLC در دوربین مداربسته

مکانیسم عملکرد قابلیت HLC در دوربین مداربسته

موضوع دیگری که در راستای آشنایی با این قابلیت باید به آن پرداخته شود، مکانیزم عملکرد آن است. قابلیت‌های مشابهی با HLC مانند BLC و WDR وجود دارند که می‌توانند به جبران نور پس‌زمینه بپردازند، اما تفاوتی که در این زمینه وجود دارد نحوه عملکرد بین آن‌هاست. قابلیت HLC به این صورت عمل می‌کند که نور پس‌زمینه را کاهش داده و نقاط روشن را فیلتر می‌کند تا میزان نوردهی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.
چنانچه در تاریکی، به دوربین نور مستقیم تابیده شود، کیفیت تصویر به میزان قابل‌توجهی کاهش پیداکرده و حتی ممکن است جزئیات آن به صورت کامل تیره شوند در بسیاری از مواقع سارقان نیز از این ‌روش استفاده کرده و عملکرد دوربین مداربسته را با تاباندن نور مستقیم به دوربین، مختل کرده و سپس فعالیت خود را انجام می‌دهند. در صورتی که دوربین مداربسته مورداستفاده شما، مجهز به این قابلیت باشد، می‌تواند با حذف پرتوهای نوری اضافی، این ضعف را به صورت کامل از بین ببرد. با کم شدن پرتوهای نوری شدید، دیافراگم دوربین بیشتر بازشده و درنهایت تصویر بهتری در این شرایط نوری نامتعارف ثبت می‌شود.


بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟


نحوه تشخیص وجود قابلیت HLC در دوربین مداربسته

یکی از سؤالاتی که معمولا برای کاربران در این زمینه پیش می‌آید این است که چگونه تشخیص دهیم که دوربین مداربسته ما از قابلیت HLC پشتیبانی می‌کند؟ برای تشخیص این موضوع شما می‌توانید یک چراغ‌قوه نسبتا پرنور تهیه‌کرده و آن را در فاصله حدود 4 یا 5 متری دوربین قرار دهید. در این حالت نور چراغ‌قوه می‌تواند به لنز و سنسور دوربین برسد. سپس تصویر ثبت شده توسط دوربین را به صورت کامل موردبررسی قرار دهید.
در صورتی که تصویر نهایی تغییر کرده و در حالت باکیفیت‌تری قرار داشت، به گونه‌ای که شرایط نوری نامساعد اصلاح شده باشند، نشان می‌دهد که قابلیت HLC در دوربین مداربسته پشتیبانی می‌شود. از طرف مقابل اگر تصویر ثبت شده کاملا نورانی، بی‌کیفیت و غیرواضح بود، می‌توانید متوجه شوید که این قابلیت در دوربین وجود ندارد و شما توانایی تصویربرداری در شرایط نوری نامناسب با کمک سیستم دوربین مداربسته را نخواهید داشت. توجه داشته باشید که این قابلیت کاملا نرم‌افزاری بوده و شما به سادگی می‌توانید از طریق مرورگر خود برای دوربین‌های تحت شبکه، آن را فعال‌سازی کنید.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

سخن پایانی

کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در زمان خرید این محصولات، حتما باید به این نکته توجه داشته باشید. نور یکی از عوامل مؤثر در کیفیت بوده، پس باید دوربین خریداری شده توانایی متعادل‌سازی شرایط نوری را داشته باشد. قابلیت HLC یکی از قابلیت‌های جبران شرایط نوری پس‌زمینه بوده که به شما کمک می‌کند تا در محیط‌های کم‌نور و نامناسب، بهترین تصویربرداری را داشته باشید. در بخش‌های قبلی این قابلیت و مکانیسم عملکرد آن را به صورت کامل توضیح دادیم تا شما با آگاهی بیشتر در این زمینه، اقدام به خرید این دوربین‌ها کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.