دوربین مداربسته ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مواردی که می‌تواند در ایجاد تصاویر نامناسب از دوربین‌های مداربسته تأثیر داشته باشد به اختلاف سطح نور در محیط‌های مختلف مربوط می‌شود. برای رفع این مشکل از دوربین‌های مداربسته ضد نور استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب به طور کامل توضیح می‌دهیم که دوربین مداربسته ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟ در چه شرایطی باید از دوربین مداربسته ضد نور استفاده کرد؟

دوربین مداربسته ضد نور چیست؟

تکنولوژی‌های به کار رفته در دوربین‌‌های مداربسته ضد نور مانند BLC، HLC و WDR باعث شده تا نام ضد نور را بر روی این نوع از دوربین‌های مداربسته بگذارند. یکی از عامل‌های مهم در ایجاد تصاویر باکیفیت، وجود نور و روشنایی مناسب در محیط موردنظر است. در محیط‌هایی با نور بیش از اندازه، تصاویر به صورت تاریک دیده می‌شوند. برای ایجاد تعادل بین روشن‌ترین و تیره‌ترین نقطه تصویر به یک دوربین مداربسته ضد نور نیاز است.
دوربین‌های ضد نور می‌توانند تا سطح مناسبی نور زیاد و نویزها را پوشش داده و تصاویری با وضوح بالا ثبت کنند. بسته به محل قرارگیری دوربین مانند روبه روی در، پنجره یا هر جایی که منبع نور وجود داشته باشد، لازم است تا از دوربین‌های مداربسته ضد نور استفاده کرد.

معرفی مهم‌ترین فناوری‌های به کاررفته در دوربین مداربسته ضد نور

در بخش قبلی توضیح دادیم که دوربین‌های مداربسته ضد نور بر اساس تکنولوژی‌های WDR، HLC و BLC کار می‌کنند. در این بخش می‌خواهیم هر کدام از این تکنولوژی‌های به کاررفته در دوربین‌های مداربسته و نحوه کار کردن آن‌ها را توضیح دهیم:

قیمت و خرید دوربین مداربسته

تکنولوژی WDR

یکی از تأثیرگذارترین مکانیزم‌ها که در دوربین‌های مداربسته برای برطرف‌کردن مشکل نور مورداستفاده قرار می‌گیرد، فناوری WDR است. دو چیپ CCD در این تکنولوژی به کاهش میزان اختلاف نور در مناطق کم‌نور و پرنور می‌پردازند. این تکنولوژی می‌تواند باعث رفع مشکل شود، اما عیب‌هایی نیز به همراه دارد. متفاوت بودن نویز در قسمت‌های مختلف تصویر از معایب WDR است. از دیگر معایب آن می‌توان به متفاوت بودن سطح روشنایی بخش‌هایی که بین دو سطح با روشنایی مختلف قرار دارند، اشاره کرد. کاهش زنده‌بودن رنگ‌ها نیز می‌تواند عیب دیگر باشد. زمانی که دوربین مداربسته رو به روی درب ورودی نصب شود، افرادی که از درب داخل می‌شوند، تصاویری تیره و غیرقابل‌ تشخیص دارند. با فناوری WDR می‌توان تصاویری واضح را از سوژه موردنظر به دست آورد.

تکنولوژی BLC

برای بهبود یافتن نور پس‌زمینه به سراغ تکنولوژی BLC رفته‌اند. با ورود شخصی از درب ورودی و یا قرار گرفتن آن مقابل پنجره، نور طبیعی زیادی در پشت زمینه او دیده می‌شود. BLC با کمک پردازنده سیگنال دیجیتال به بهینه‌سازی نور پس‌زمینه و پیش‌زمینه در دوربین‌های مداربسته می‌پردازد. زمانی که قسمت‌های پرنور محو شوند، بخش‌های کم‌نور با کیفیت بیشتری نمایش داده خواهند شد و در نتیجه تصاویری با وضوح بهتر داریم.


بیشتر بخوانید: انواع دوربین مدار بسته


تکنولوژی HLC

HLC تکنولوژی دیگری است که در دوربین‌های مداربسته ضد نور به کار گرفته می‌شود. این فناوری رفتاری همانند دو فناوری قبلی دارد تا وضوح تصویر را در شرایطی که اختلاف سطح نور زیاد است، بالا ببرد. در HLC کاهش نور پس‌زمینه در مقایسه با دیگر بخش‌ها بیشتر است و پوشش‌دهی نقاط بسیار روشن را به خوبی انجام می‌دهد. نمونه‌ای از کاربرد دوربین‌های HLC خواندن پلاک خودروها در تاریکی شب است، زیرا در این حالت نور شدیدی که از چراغ خودرو ساطع می‌شود جلوی خوانده شدن پلاک را می‌گیرد با این فناوری می‌توان این مشکل را برطرف کرد. در مواقعی که از منابع نور نقطه‌ای و خیره‌کننده استفاده می‌شود، دوربین‌های مداربسته ضد نور می‌توانند تصاویری باکیفیت را ثبت کنند.

تفاوت فناوری‌های دوربین مداربسته ضد نور

تفاوت فناوری‌های به کاررفته در دوربین مداربسته ضد نور

تکنولوژی WDR در مقایسه با دیگر تکنولوژی‌ها کیفیت و وضوح بهتری را ارائه می‌دهد. عملکرد WDR نسبت به BLC در شرایط نوری مختلف برای وضوح تصاویر و ویرایش آن‌ها بسیار بهتر است. برای مکان‌هایی که نور بسیار زیادی از ورودی وارد شده و باعث می‌شود تا تصویر اشخاص و سوژه‌ها تیره و تاریک به نظر برسد از دوربین‌های با تکنولوژی BLC استفاده می‌کنند. این قابلیت کمک می‌کند تا دیافراگم دوربین بیشتر باز شده و نور پس‌زمینه کم‌تر دیده شود. با کمک BLC مناطق پر نور پشت تصویر وضوح بسیار کمی دارند و سفید دیده می‌شوند، از این رو تصاویر گرفته شده تعادل نوری خیلی خوبی نخواهند داشت.
فناوری HLC برای محیط‌های بسیار تاریک یا شب‌هنگام عملکرد بهتری نسبت به دو تکنولوژی دیگر دارند. این قابلیت نور زیاد ناشی از چراغ خودروها یا چراغ‌های خیابان در شب را کاهش داده و کمک می‌کند تا تصاویر با وضوح بهتری ثبت شود.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

کاربرد دوربین مداربسته ضد نور چیست؟

بیشترین کاربردی که می‌توان برای دوربین‌های مداربسته ضد نور در نظر گرفت به پروژه‌های پاک‌خوانی مربوط می‌شود؛ زیرا نور مستقیم تابیده شده به دوربین مانع از ثبت تصاویر واضح از پلاک خودروها می‌شود. برای رفع این مشکل دوربین‌های مداربسته ضد نور بهترین گزینه خواهند بود. همچنین در مواردی که لازم است دوربین مستقیماً روبه روی محل ورودی یا پنجره نصب شود و حداقل فاصله 3 متر داشته باشد، دوربین‌های مداربسته ضد نور به کار برده می‌شوند. به طورکلی عملکرد دوربین‌های مداربسته ضد نور برای مواقعی است که نیاز به حذف نویز از تصاویر در شرایطی با تابش نور مستقیم به دوربین باشد.

سخن پایانی

از رایج‌ترین مشکلاتی که در بحث دوربین‌های مداربسته وجود دارد مربوط به تیره و تاریک شدن سوژه‌های اصلی در تصاویر است. در این حالت نور طبیعی پشت زمینه مانع از دیده شدن سوژه‌های اصلی مانند اشخاص یا شماره پلاک خودرو می‌شود. برای رفع این مشکل از دوربین‌های مداربسته ضد نور استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها با تکنولوژی‌های مختلفی ساخته شده‌اند که هر کدام باتوجه‌ به عملکرد خود برای هدفی خاص مورداستفاده قرار خواهند گرفت. در بالا این تکنولوژی‌ها و کاربرد آن‌ها را به طور کامل معرفی کردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.