دستگاه NVR چیست؟ همه‌چیز درباره NVR

می‌دانیم که دوربین‌های مداربسته از مهم‌ترین تجهیزات امنیتی برای مکان‌های مختلف شناخته می‌شوند. سیستم دوربین‌های مداربسته، از تجهیزات و قطعات گوناگون و متعددی تشکیل شده است که با همکاری یکدیگر، می‌توانند تصاویر ضبط و ذخیره شده را در اختیار شما قرار دهند. دستگاه NVR نیز بخشی از همین سیستم بوده که برای ذخیره‌سازی اطلاعات و تصاویر دوربین‌های تحت شبکه، به کار گرفته می‌شود. این دستگاه‌ها 4 نوع متفاوت دارند که در ادامه قصد داریم تا به صورت کامل با آن‌ها و ویژگی‌های هرکدام، آشنا شویم.

NVR مخفف چیست؟

همان‌طور که مشخص است، NVR مخفف شده یک عبارت طولانی‌تر بوده و بیشتر برای سهولت به کار گرفته می‌شود. عبارت اصلی در واقع Network Video Recorde بوده که همان ضبط و مدیریت تصاویر دوربین‌های تحت شبکه است. معمولا برای کارایی هرچه بیشتر این دستگاه و ثبات آن از لینوکس و یا ویندوز به عنوان یک سیستم‌عامل مناسب برای آن، کمک می‌گیرند. به صورت کلی این دستگاه‌ها قابلیت‌های ویژه مختلف و متعددی دارند.
شما می‌توانید از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ دستگاه مانند شمارش افراد، تشخیص چهره، تشخیص پلاک و … به سادگی بهره ببرید. دستگاه NVR را می‌توانیم یک ضبط کننده تصاویر بسیار انعطاف‌پذیر بدانیم که مراحل نصب و استفاده از آن به سادگی انجام می‌شود.

خصوصیات دستگاه NVR

برای آشنایی هرچه بیشتر با این دستگاه، لازم است تا درباره خصوصیات و ویژگی‌های مختلف آن نیز اطلاعات مفیدی به دست آوریم. در این قسمت برخی از مهم‌ترین خصوصیات این دستگاه را به شما معرفی می‌کنیم.

قیمت و خرید دستگاه ضبط NVR

هارد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در این قسمت حتما باید به آن پرداخته شود، هارددیسک و یا فضای ذخیره‌سازی است. این دستگاه معمولا به پشتیبانی از تعداد مشخصی هارددیسک، می‌تواند به ذخیره‌سازی اطلاعات بپردازد برخی از دستگاه‌های NVR موجود در این زمینه، توانایی پشتیبانی از هارد اکسترنال را نیز دارند. به صورت کلی می‌توانیم بگوییم که این دستگاه‌ها از تعدادی هاردهای 1، 2، 4، 8 و 16 به بهترین نحو ممکن پشتیبانی می‌کنند.

رزولوشن

کیفیت تصاویر ضبط شده توسط این دستگاه نیز در مدل‌های مختلف، با یکدیگر تفاوت دارد. در واقع می‌توانیم بگوییم که رزولوشن و کیفیت هر دستگاه با مدل دستگاه دیگر، متفاوت است. در بهترین حالت توصیه می‌کنیم که حتما رزولوشن این دستگاه با رزولوشن دوربین برابر باشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن، از آن پشتیبانی کند. دستگاهی با رزولوشن 5 مگاپیکسل، به هیچ‌ عنوان نمی‌تواند پشتیبانی خوبی از یک دوربین 8 مگاپیکسلی داشته باشد و درنهایت تصاویر ضبط شده، با رزولوشن کمتر خواهند بود. از همین رو می‌توانیم به میزان اهمیت یک دستگاه خوب و باکیفیت در این زمینه پی ببریم.

تعداد کانال‌ها

یکی دیگر از مشخصات این دستگاه‌ها که باید به درستی مورد بررسی قرار بگیرد، تعداد کانال‌ها و یا ورودی‌های آن‌هاست. منظور از این مشخصه در واقع تعداد دوربین‌هایی است که می‌توان به یک دستگاه NVR متصل نموده و مورد استفاده قرار داد. پس حتما توجه داشته باشید که تعداد این کانال‌ها به هیچ عنوان نباید از تعداد دوربین‌های موردنیاز، کمتر باشد. توصیه می‌کنیم که از همان ابتدا، اقدام به خرید یک دستگاه NVR با تعداد کانال بالا کنید تا پس از مدتی و ارتقا دوربین‌ها، نیاز به تعویض آن نداشته باشید. دستگاه‌های با تعداد ورودی‌های 4، 8، 16، 32، 128 و 256 کانال ورودی وجود دارند که شما می‌توانید بسته به نیاز خود از بین آن‌ها انتخاب و خریداری کنید.

نوع پورت‌ها

پورت‌های تعبیه شده بر روی دستگاه برای گرفتن خروجی تصاویر ضبط شده، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شما باید اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید. خروجی‌های موجود در این زمینه انواع مختلفی دارند که از بین آن‌ها می‌توانیم به مواردی چون HDMI، VGA برای مانیتور، LAN برای انتقال به کامپیوتر یا شبکه و … اشاره کنیم.

پهنای باند

مشخصه دیگری که در این زمینه باید مورد بررسی قرار بگیرد، پهنای باند ورودی و خروجی دستگاه است که معمولا در مشخصات و یا دیتاشیت آن ثبت می‌شود. پهنای باند در واقع نشان‌دهنده حجم اطلاعات ورودی و خروجی بوده که شما حتما باید از آن اطلاعات دقیقی داشته باشد. هر اندازه میزان پهنای باند بیشتر باشد، دستگاه می‌تواند از دوربین‌هایی باکیفیت تصاویر بهتر و بالاتر نیز پشتیبانی کند.


بیشتر بخوانید: 8 تفاوت NVR و DVR که قبل از خرید باید بدانید! 


NVR چه وظیفه‌ای دارد؟

بعد از اینکه دانستیم دستگاه NVR چیست و با مهم‌ترین ویژگی‌های و خصوصیات آن نیز به صورت کامل آشنا شدیم، لازم است تا درباره اصلی‌ترین وظایف این دستگاه نیز اطلاعات خوب و دقیقی را به دست آوریم. همان‌طور که می‌دانیم، دستگاه NVR می‌تواند تصاویری که توسط دوربین‌های مداربسته تحت شبکه ذخیره‌سازی شده‌اند را نمایش داده و ضبط کند. پس این موضوع در واقع اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه این دستگاه محسوب می‌شود.
این دستگاه می‌تواند از طریق پورت‌هایی که بر روی بدنه خود دارد، تصاویر ضبط شده را در صفحه‌نمایش‌های مختلف مانند مانیتور، شبکه، گوشی هوشمند، تلویزیون و … به خوبی به نمایش بگذارد. این توضیحات را می‌توانیم ساده‌ترین درک از وظیفه اصلی این دستگاه بدانیم.

انواع دستگاه NVR

در این قسمت نوبت آشنایی با انواع دستگاه NVR مختلف می‌رسد تا بتوانیم اطلاعاتی که در این زمینه داریم را تا حد زیادی ارتقا دهیم. به صورت کلی روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی این دستگاه‌ها وجود دارد و شما می‌توانید آن‌ها را بر اساس این فاکتورها، دسته‌بندی کنید. دستگاه‌های NVR را می‌توان بر اساس قدرت سخت‌افزاری، قدرت پردازنده‌ها، پهنای باند ورودی و خروجی، میزان کیفیت دوربین‌های قابل پشتیبانی، تعداد هاردهای قابل‌نصب و اکسترنال، تعداد کانال‌ها و … به بهترین نحو ممکن دسته‌بندی کرد.
هرکدام از این دسته‌ها یک سری ویژگی خاص از این دستگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و می‌توانند اطلاعات کاربردی و مناسبی را در اختیار شما قرار دهند. در این بخش به معرفی چند نمونه از انواع دستگاه NVR برای آشنایی هرچه بیشتر شما می‌پردازیم.

انواع دستگاه NVR بر اساس تعداد کانال

اولین دسته‌بندی که می‌توانیم برای این دستگاه‌ها ارائه دهیم، مربوط به تعداد کانال‌هایی است که توان پشتیبانی از آن‌ها را دارد. تعداد کانال‌های قابل پشتیبانی این دستگاه‌ها را در بخش‌های قبلی معرفی کردیم. معمولا رایج‌ترین گزینه در این میان، دستگاه‌های NVR تا 32 کانال هستند که می‌توان از آن‌ها برای کاربردها و استفاده‌های گوناگون به بهترین نحو ممکن بهره برد.

انواع دستگاه NVR بر اساس ظرفیت تعداد هارد

دسته‌بندی دیگری که می‌توانیم برای این دستگاه‌ها تعریف کنیم، مربوط به تعداد هاردهای قابل پشتیبانی در این دستگاه است. امروزه دستگاه‌های NVR با تعداد هاردهای 1، 2، 4، 8، 16 و 24 تولید و به بازار عرضه شده‌اند. هر کاربر می‌تواند بسته به نیاز و کاربردی که مدنظر دارد، از این دستگاه‌ها استفاده کند. فضای ذخیره‌سازی در هرکدام از این مدل‌ها متفاوت بوده و حتما شما باید بر اساس نیاز خود در این زمینه، اقدام به انتخاب دستگاه NVR با هارد مناسب بکنید.

انواع دستگاه NVR بر اساس کیفیت دوربین قابل پشتیبانی

یکی دیگر از دسته‌بندی‌های دیگری که در این زمینه وجود دارد و باید به آن پرداخته شود، پشتیبانی دستگاه از دوربین‌ها، باکیفیت‌های مختلف است. برخی از دستگاه‌های NVR از دوبین‌هایی تا کیفیت 4 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر از آن‌ها توانایی پشتیبانی تا کیفیت‌های بالاتر را نیز دارند.

بهترین برند NVR

ازآنجایی‌که استفاده از دستگاه NVR امروزه بسیار بیشتر از قبل شده است، برندهای متعددی نیز در زمینه تولید این دستگاه‌ها اقدام کرده‌اند. از این رو لازم است تا قبل از خرید دستگاه، با بهترین برندهای تولیدکننده در این زمینه آشنا شده و سپس خرید خود را در این راستا نهایی کنید. از بهترین گزینه‌ها برای شما می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم که هرکدام درصد رضایت بسیار بالایی داشته و توانسته‌اند محصولات محبوب و باکیفیتی را به بازار عرضه کنند.

  • برند هایک ویژن
  • برند سونی
  • برند داهوا
  • برند سامسونگ
  • برند ویوتک
  • برند ال‌جی
  • برند بوس
  • برند پاناسونیک

تمام برندهای معرفی شده از اعتبار کافی برخوردار هستند و شما این امکان را دارید که با اطمینان خاطر کامل، حصول دلخواه و موردنظر خود را از آن‌ها خریداری کنید.

مزایای استفاده از دستگاه NVR

مزایای استفاده از دستگاه NVR

بعد از اینکه به صورت کامل دانستیم که دستگاه NVR چیست و با انواع دستگاه NVR نیز آشنا شدیم، لازم است تا با مزایای استفاده از این دستگاه و بهره بردن از ویژگی‌های هوشمند آن نیز آشنا شویم. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول را در این قسمت به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده و کاربرد ساده

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که این دستگاه به دنبال دارد، استفاده ساده و آسان است. منوی این دستگاه کاملا کاربرپسند بوده و افراد حتی با کمترین میزان تخصص و دانش در این زمینه نیز می‌توانند به سادگی از قابلیت‌های این دستگاه بهره ببرند.

هزینه

هزینه راه‌اندازی دوربین مداربسته با کمک دستگاه NVR نسبت به سرور و سایر امکانات، به مراتب کمتر بوده و صرفه اقتصادی بیشتری برای شما به دنبال خواهد داشت. این سیستم‌ها نیاز به تجهیزات جانبی دیگر برای پردازش داده‌ها و … را ندارند و این موضوع باعث شده تا هزینه شما بسیار کمتر از سایر حالات در این زمینه شود.

قابل‌اطمینان

از دست دادن تصاویر قطعا اتفاق بسیار ناخوشایندی بوده و می‌تواند تأثیر مخرب در امنیت مکان داشته باشد. از این رو شما می‌توانید برای جلوگیری از این حالت و حفظ تصاویر، آن‌ها را تقسیم کرده و از چند دستگاه NVR برای ضبط آن‌ها کمک بگیرید. با این روش شما با کمترین هزینه و کمترین ریسک، می‌توانید تصاویر ضبط شده را نگهداری کنید.

نکات مهم در زمان خرید دستگاه NVR

حال که دانستیم دستگاه NVR چیست، لازم است تا با مهم‌ترین نکات و اطلاعات در زمان خرید این دستگاه نیز آشنا شویم. از این طریق شما می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را بر اساس کاربردی که در نظر دارید انتخاب کرده و خریداری کنید. برخی از مهم‌ترین نکات مؤثر در این زمینه، به شرح زیر هستند.

  • برند دستگاه
  • تعداد هارد قابل پشتیبانی
  • تعداد کانال‌ها
  • رزولوشن تصاویر
  • کیفیت تصاویر قابل پشتیبانی
  • هشدار خارجی
  • کم‌حجم کردن تصاویر
  • پهنای باند
  • خروجی تصویر
  • تعداد کانال‌های صدا و تصویر
  • تشخیص حرکت پیشرفته

با در نظر گرفتن این فاکتورهای مهم و مؤثر، شما می‌توانید یک دستگاه NVR مناسب خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی

سیستم دوربین مداربسته نیاز به تجهیزات و قطعات مختلف و متعددی دارد تا بتواند به خوبی و بدون کوچک‌ترین اختلال، به عملکرد خود ادامه دهد. دوربین‌های تحت شبکه، به یک ویدئو ریکوردر نیاز دارند تا تصاویر را ضبط کرده و در مواقع موردنیاز، برای نمایش دادن آن‌ها نیز کمک کند. دستگاه NVR یک ویدئو رکوردر مناسب برای چنین سیستم‌های دوربینی بوده که می‌تواند تصاویر را به خوبی به نمایش گذارد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل دانستیم که دستگاه NVR چیست، چه ویژگی‌های و انواعی دارد و با نکات مهم در زمان خرید این دستگاه نیز به صورت کامل آشنا شدیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.