11 علت اصلی انواع نویز در دوربین مداربسته و روش‌های برطرف کردن آن

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در دوربین‌های مداربسته دیده می‌شود، نویزها هستند. نویزها می‌توانند باعث اختلالات زیادی در دوربین‌های امنیتی شوند و انواع مختلفی دارند. برای رفع انواع مختلف نویز در دوربین مداربسته ابتدا باید دلایل ایجاد شدن هر یک را بدانید. اهمیت گرفتن تصاویری واضح و شفاف از دوربین‌ها باعث شده تا ما در ادامه این مطلب بخواهیم در مورد علت انواع نویز در دوربین مداربسته و روش‌های رفع هر یک صحبت کنیم.

نویز دوربین مداربسته چیست؟

در بیشتر مواقع ما کلمه نویز را در مورد صدای تولیدی از دستگاه‌های مختلف شنیده‌ایم؛ در حالی که این کلمه برای زمانی که تصویر تلویزیون یا مانیتور به شکل نامناسب و دانه‌ای باشد، به کاربرده می‌شود. به طور کلی به اختلالاتی که به صدا و تصویر دوربین مداربسته تعلق دارد؛ مانند انحراف تصویر، پرش تصویر، برفکی شدن تصویر و مواردی مانند این نویز دوربین مداربسته گفته می‌شود. گاهی اوقات از بین بردن نویزها امکان‌پذیر نیست و شما باید آن را به عنوان بخشی از تصویر بپذیرید؛ زیرا در برخی موارد نور زیادی در محیط وجود دارد که می‌تواند دلیل اصلی نویز تصویر باشد. نویزهای تصویر و صدا معمولاً ناشی از مواردی مانند تداخل‌های امواج الکترومغناطیس، زیرساخت‌های نامناسب و زمین نادرست می‌شود.

انواع نویز در دوربین مداربسته

نویزها در تصاویر دوربین مداربسته را می‌توان در دو گروه زیر تقسیم‌بندی کرد:

نویز الکترونیکی

نویزهای الکترونیکی به دلیل عدم وجود نور کافی و یا تقویت بیش از اندازه سیگنال تصویر در دوربین‌های مداربسته ایجاد می‌شوند. این مدل نویز را می‌توان به صورت نقطه‌های ریز رنگی درون تصویر مشاهده کرد.

نویز الکترومغناطیسی

از دیگر نویزهای رایج در تصاویر دوربین‌های مداربسته، نویز الکترومغناطیسی است که به دلیل افت سیگنال به وجود می‌آید و می‌توانید آن‌ها را به صورت خطوط رنگی درون تصویر ببینید.

علت‌های ایجاد نویز در دوربین مداربسته

علت‌های ایجاد نویز در دوربین مداربسته

علت انواع نویز در دوربین مداربسته از موارد مختلفی ناشی می‌شود که هر کدام می‌توانند تصاویری بی‌کیفیت و نامناسب را به نمایش گذارند. در ادامه هرکدام از این دلایل را معرفی می‌کنیم:

استفاده از منبع تغذیه نامناسب

دوربین‌های مداربسته برای این که بتوانند عملکرد درستی داشته باشند، لازم است تا انرژی موردنیاز خود را به قدر کافی دریافت کنند. اغلب دوربین‌های مداربسته با جریان مستقیم 12 ولت کار می‌کنند در حالی که برخی دیگر از آن‌ها به جریان متناوب 24 ولت نیاز دارند. کارکرد صحیح یک دوربین مداربسته حرفه‌ای به دریافت ولتاژ مناسب و جریان کافی بستگی دارد که در صورت عدم دریافت این مقدار از انرژی متناسب با مشخصات فنی دوربین شاهد مشکلاتی مانند نویز و تداخل‌ها هستیم. در هنگام خرید دوربین‌های مداربسته از مقدار تلورانس ولتاژی که تحمل می‌کنند مطمئن شوید. برخی از منبع تغذیه‌ها به پتانسیومتر مجهز شده‌اند تا توانایی تغییر ولتاژ دریافتی دوربین‌ها را داشته باشند.

استفاده از دوربین بی‌کیفیت

دوربین‌های بی‌کیفیت می‌توانند تصاویر خوبی را ارائه ندهند و مهم‌ترین دلیل ایجاد نویز در تصاویر دریافتی باشند. از این رو حتماً در هنگام خرید دوربین‌ها به هدف خود و نوع پروژه‌ای که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، توجه داشته باشید. حتماً با یک فرد متخصص در این باره تحقیق کنید تا بهترین برندهای موجود در بازار را به شما ارائه دهند.

استفاده از کابل‌های بی‌کیفیت

کابل‌های کواکسیال توانایی تفکیک صحیح تداخل امواج الکترومغناطیسی را ندارند و کیفیت پایین آن‌ها باعث ایجاد نویز در تصاویر می‌شود. در هنگام استفاده از کابل‌ها باید آن‌ها را در فاصله صحیحی از یکدیگر قرار داد. برخی کابل‌ها مانند RG6، RG59 و RG11 دارای محدودیت مسافتی هستند. در هنگام استفاده از کابل‌های شبکه به کیفیت آن‌ها توجه داشته باشید تا شاهد تداخل در تصاویر دوربین نشوید.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

محل نصب نامناسب

در صورت نامناسب بودن اتصال به زمین دوربین مداربسته و با چرخاندن باندهایی رو صفحه احتمال ایجاد نویز و تداخل در تصاویر دوربین وجود دارد. این مشکل اغلب از سازنده‌های مختلف دوربین و منبع تغذیه ناشی می‌شود و دلیلی است برای این که از مقاومت‌های مختلفی برخوردار باشند.

استفاده از مبدل‌های بی‌کیفیت

در صورت استفاده از کابل‌های Cate5e یا Cat6 UTP با بالون حتماً به نوع تکنولوژی دوربین توجه کنید، زیرا بالون‌ها متناسب با HDTVI، HDCVI یا AHD وجود دارند؛ بنابراین به دنبال مناسب‌ترین محصول برای نصب دوربین‌های مداربسته باشید.

اتصالات ضعیف

در صورتی که اتصالات دوربین به شکلی ضعیف و نادرست ساخته شده باشند می‌توانیم شاهد انواع تداخلات در دوربین و ظاهر شدن نویزها در تصاویر باشیم؛ بنابراین همواره اتصالات کابل‌های کواکسیال و منبع تغذیه را چک کنید.

قیمت و خرید دوربین مداربسته

داغ شدن دوربین

از دیگر علت انواع نویز در دوربین مداربسته می‌توان به داغ شدن آن اشاره کرد. با گرم شدن دوربین مداربسته، نویزها در تصویر نمایان می‌شوند. این مشکل ناشی از کیفیت پایین دوربین است که توانایی پراکنده کردن گرما را ندارد. گاهی اوقات نبود تهویه مناسب می‌تواند باعث بالا رفتن درجه حرارت دوربین شود یا این که دوربین در محلی نصب شود که زیر تابش نور خورشید قرار دارد یا یک منبع حرارتی در نزدیکی آن قرار گرفته است.

 نشتی برق

زمانی که کابل‌ها به شیوه‌ای نادرست به تجهیزات دوربین مداربسته متصل شوند ما شاهد نویز در تصاویر خواهیم بود. با اتصال نادرست فیش‌های BNC و هادی‌های BNC امکان نشتی برق در محل اتصال دوربین مداربسته وجود دارد. این نشتی، جریانی را در دوربین مداربسته ایجاد می‌کند و عملکرد آن را مختل خواهد کرد. از این رو لازم است برای جلوگیری از این اتفاق، همه اتصالات را عایق‌بندی و تمامی آن‌ها را زمین کنید.

طولانی بودن مسیرهای کابل‌‌کشی

کابل‌ها و طول آن‌ها که برای نصب دوربین‌های مداربسته انتخاب می‌کنید به نوع دوربین و هدف موردنظر بستگی دارد. در صورتی که مسیر کابل‌کشی با توجه به نوع کابل، بیش از اندازه مجاز باشد شاهد ایجاد نویز در تصاویر دوربین خواهید بود. در این جور مواقع لازم است به سراغ استفاده از کابل‌هایی با کیفیت بالاتر بروید.

اتصال غیراصولی فیش‌های BNC

فیش‌های BNC وظیفه دارند تا تصاویر را از دوربین مداربسته به نمایشگر منتقل کنند. در صورتی که فیش‌ها به درستی متصل نشده باشند، خطوط رنگی را روی تصویر دوربین به صورت نویز مشاهده می‌کنید. وصل نشدن درست فیش‌ها، سیگنالی که در مسیر انتقال قرار دارد را کاهش می‌دهد. در این حالت بهتر است به سراغ استفاده از فیش‌های لحیمی بروید.

نبود نور کافی

وجود نور کافی در محیط یکی از شرایط ایجاد تصاویر باکیفیت است. این اصل برای تمامی دوربین‌ها صادق است. نور کم می‌تواند باعث ایجاد نویز و تداخل در تصاویر دوربین شود. با بزرگ‌تر بودن سنسور تصویر دوربین، امکان تصویربرداری بهتری در شرایط کم‌نور وجود دارد. از این رو به نوع لنز و اندازه سنسور دوربین در هنگام خرید دوربین توجه کنید.


بیشتر بخوانید: تفاوت دوربین مداربسته دیجیتال با آنالوگ


راهکارهایی برای از بین بردن نویز دوربین مداربسته

از جمله راهکارهای از بین بردن نویز در دوربین مداربسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دوربین‌هایی با حساسیت بالا که با کمک الگوریتم‌های مخصوص به شکل خودکار نویزها را حذف می‌کنند.
  • گرفتن چند تصویر و میانگین‌گیری از روی آن‌ها
  • طراحی و نصب مناسب برای ایجاد کم‌ترین نویز ممکن
  • کم کردن تعداد نقاط تصویر
  • هم‌رنگ کردن نقاط تصویر در بخش‌هایی با رنگ نزدیک به هم
  • نوردهی کافی
  • دوری از عوامل افزایش‌دهنده نویز

سخن پایانی

نویزها در دوربین مداربسته می‌توانند تصاویری با کیفیت بسیار پایین را به نمایش بگذارند که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای کاربران آن‌ها به خصوص در شرایط حساس ایجاد کند. نویزها در دو مدل الکترونیکی و الکترومغناطیسی هستند که ما در بالا علت انواع نویز در دوربین مداربسته را به طور کامل توضیح دادیم و همین‌طور در مورد روش‌های برطرف کردن آن‌ها صحبت کردیم. در صورتی که نویزی را در دوربین مداربسته خود مشاهده کردید، تمامی مواردی که در بالا گفته شد را بررسی کنید و بعد از یافتن علت به رفع مشکل مربوطه بپردازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.