تشخیص حرکت در دوربین مداربسته چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن

امروزه یکی از بهترین ابزارهای امنیتی که در موارد مختلف به کار گرفته می‌شود، دوربین مداربسته است. این دوربین‌ها همواره در حال پیشرفت هستند و قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. یکی از تکنولوژی‌های به کار رفته در این تجهیزات، مربوط به تشخیص حرکت در دوربین مداربسته است. این فناوری می‌تواند حرکت هرگونه اشیاء و افراد در تصویر را با بررسی تغییرات مختلف، تشخیص دهد. این فناوری منحصر به فرد، توانسته توجه بسیاری از کاربران را به سمت خود جلب کند. شما با در اختیار داشتن این تکنولوژی می‌توانید سطح امنیتی بالاتری را برای محیط مورد نظر خود به دست آورید. در ادامه به ارائه توضیحات بیشتر و کامل‌تر درباره فناوری موشن دتکشن دوربین مداربسته و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

تکنولوژی تشخیص حرکت چیست؟

در ابتدا لازم است تا یک تعریف کلی و اساسی درباره این فناوری دوربین‌های مداربسته به دست آوریم. تشخیص حرکت در واقع قابلیتی است که اجازه می‌دهد دوربین تمام حرکات را در میدان دید خود تشخیص داده و زنگ هشدار را در مواقع موردنیاز، به صدا درآورد. در این تکنولوژی از الگوریتم‌های خاصی برای تحلیل و تجزیه تغییرات و شناسایی حرکت در آن‌ها استفاده می‌شود. بر این اساس تمام عوامل و اجسام کاذب حذف شده و تنها موارد تأثیرگذار در آن باقی می‌مانند.
در مرحله بعدی از داده‌های به دست‌آمده در تشخیص حرکت، برای ضبط فیلم‌های ویدئویی، ارسال اعلام، فعال کردن آلارم و … استفاده می‌شود. در نتیجه با در اختیار داشتن این سیستم، می‌توانید کارایی سیستم امنیتی خود را افزایش داده و از طریق نظارت دقیق، میزان فیلم‌های غیرضروری را کاهش داده و به تمام تهدیدات امنیتی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ دهید.

تشخیص حرکت دوربین مداربسته چگونه کار می‌کند؟

حال که با تعریف کلی سیستم موشن دتکشن آشنا شدیم، لازم است تا درباره نحوه عملکرد این سیستم در زمینه برقراری امنیت نیز اطلاعات دقیقی به دست آوریم. همان‌طور که اشاره کردیم، این سیستم با کمک تجزیه و تحلیل تصاویر ویدئویی برای تشخیص انواع تغییرات در صحنه فعالیت می‌کند. در این فناوری از الگوریتم‌هایی استفاده شده است که می‌توان فریم‌های متوالی را مقایسه کرد و هر تفاوتی را در شدت پیکسل، اندازه و موقعیت اشیاء و … به دست آورد.
در صورتی که هرگونه تغییر قابل توجیهی در صحنه، تشخیص داده شود، این سیستم فعالیت‌های مختلفی مانند ضبط فیلم، ارسال اعلان و یا زنگ هشدار را آغاز می‌کند. به صورت کلی عملکرد این سیستم بسیار ساده است، اما می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای در میزان امنیت محیط بگذارد و آن را تا حد چشمگیری ارتقا دهد. درجه حساسیت این سیستم قابل تنظیم است. در صورتی که شما بخواهید برای منطقه خاصی، حساسیت بالاتری داشته باشید، به راحتی می‌توانید این کار را با کمک این تکنولوژی انجام داده و درجه آن را ارتقا دهید.


بیشتر بخوانید: دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


انواع تکنولوژی موشن دتکشن

بعد از آشنایی با سیستم موشن دتکشن در دوربین مداربسته و همچنین نحوه عملکرد این سیستم، باید با انواع مختلف آن‌ها نیز آشنا شویم. به صورت کلی کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، باعث می‌شود تا با دانش و آگاهی بیشتری، اقدام به استفاده از این تجهیزات بکنید. در این قسمت با انواع اصلی و مهم این تکنولوژی به کار رفته در ساخت دوربین‌های مداربسته آشنا می‌شویم.

تشخیص حرکت از طریق آنالیز تصویر

این دوربین‌های می‌توانند از طریق مقایسه کردن تغییرات پیکسل در فریم‌های متوالی، به تشخیص حرکت پرداخته و سپس اقدامات مربوط به بعد از تشخیص را انجام دهند. زمانی که جسمی از منطقه تحت نظارت دوربین‌ها حرکت کند، پیکسل‌ها به سرعت توسط دوربین آنالیز شده و در نهایت هشدارهای امنیتی موردنیاز فعال می‌شوند. لازم به ذکر است که تمام اتفاقات رخ داده مربوط به آنالیز دوربین در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که هشدارهای امنیتی به سرعت فعال شده و شما را از تهدید امنیتی به وجود آمده، مطلع می‌کنند.

تشخیص حرکت از طریق مادون‌قرمز

این دوربین‌ها نسبت به دمای بدن حساسیت دارند و از این طریق می‌توانند به تشخیص حرکت بپردازند. در واقع زمانی که یک جسم از منطقه محافظت شده توسط دوربین عبور کند، سطح انرژی مادون قرمز محیط تغییر خواهد شد. این تغییر در سطح انرژی باعث می‌شود تا هشدارهای حرکتی فعال شده و دوبین مداربسته شما اقدام به ضبط تصاویر و درنهایت به صدا درآوردن آلارم و ارسال اعلان کند. از این طریق شما می‌توانید در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، از تهدید به وجود آمده اطلاع پیداکرده و اقدامات حفاظتی موردنیاز را انجام دهید.

مزایای تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین‌های مداربسته

مزایای تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین‌های مداربسته

استفاده از این تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین مداربسته، مزایای متعددی را به دنبال دارد که باعث شده تا افراد زیادی تمایل داشته باشند تا از آن برای برقراری امنیت موردنیاز خود، استفاده کنند. در این قسمت قصد داریم تا با چند نمونه از مهم‌ترین مزایای بهره بردن از این قابلیت آشنا شده و اطلاعات مفیدی را درباره مزایای تشخیص حرکت در دوربین مداربسته به دست آوریم. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند.

صرفه‌جویی در زمان

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره کردیم، با به کارگیری این تکنولوژی در برقرار امنیت، شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از انواع تهدیدات امنیتی مطلع شده و اقدامات موردنیاز را در این زمینه انجام دهید. همچنین از طرف دیگری، معمولا نظارت بر اموال در برابر افراد غیر، زمان‌بر بوده و نیاز به وقت بسیار زیادی دارد. شما با استفاده از قابلیت تشخیص حرکت در دوربین مداربسته، می‌توانید در زمان خود به میزان زیادی صرفه‌جویی کرده و آن را صرف امور بهتر و مفیدتری بکنید. این دوربین‌ها همواره در حالت آماده‌ باش قرار دارند و می‌توانند شما را از تغییرات و تهدیدات موجود در این زمینه، آگاه کنند.

صرفه‌جویی در هزینه

مزیت دیگری که استفاده از این تکنولوژی جدید به دنبال دارد، صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. در صورت عدم استفاده از این فناوری برای محافظت از اموال و لوازم مهم خود، ممکن است مجبور به استخدام یک نیروی انسانی شوید تا این کار را برای شما انجام دهد. چنانچه بتوانید از این دوربین‌ها بهره ببرید، می‌توانید از تمام تغییرات مطلع شده و سطح امنیت را به میزان چشمگیری ارتقا دهید، بدون اینکه نیاز به پرداخت دستمزد به نیروی انسانی داشته باشید.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

حفاظت بهتر

در صورتی که به مقایسه عملکرد دوربین‌های مداربسته معمولی با دوربین‌های تشخیص حرکت بپردازید، به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد. دوربین‌های تشخیص حرکت می‌توانند امنیت به مراتب بیشتر و مطلوب‌تری را برای شما به ارمغان آورند. از این رو می‌توانیم این محصولات را به عنوان بهترین گزینه امنیتی برای خانه، محل کار و … محسوب کنیم.

بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی

این قابلیت دوربین‌های مداربسته، تأثیر فوق‌العاده‌ای در بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی دارد. این تکنولوژی کمک می‌کند تا ضبط تصاویر، تنها در زمان داشتن تغییرات و تشخیص حرکت انجام شود و پس از تشخیص عدم حرکت، ضبط تصاویر مجددا متوقف شود. در اغلب مواقع فضای ذخیره‌سازی با محدودیت رو به رو بوده و شما همواره باید برای تخلیه آن اقداماتی را انجام دهید. این قابلیت باعث می‌شود که شما از هارددیسک و فضاهای ذخیره‌سازی اکسترنال و … به صورت کامل بی‌نیاز شوید.

کاهش آلارم های کاذب

می‌دانیم که این سیستم‌ها از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای برای تشخیص حرکت استفاده می‌کنند که باعث شده تا سیستم از درجه حساسیت بسیار مطلوبی برخوردار باشد. این الگوریتم و دقت بالا، باعث شده تا از آلارم های کاذب که ناشی از اجسام غیر متحرک هستند به صورت کامل جلوگیری شود.

امکان تنظیم درجه حساسیت

ممکن است برخی از نقطه‌ها یا مکان‌ها، نیاز به حساسیت به مراتب بیشتری دارند تا بتوانند امنیت موردنیاز را برای شما فراهم کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم‌ها، امکان تنظیم درجه حساسیت آن‌هاست. از این طریق شما می‌توانید این درجه را برای محدوده‌های موردنظر خود ارتقا داده و برای سایر نقاط آن را کمتر کنید.

اطلاع‌رسانی به روش‌های مختلف

همان‌طور که میدانیم، قابلیت تشخیص در حرکت دوربین مداربسته، بعد از مشخص شدن هرگونه حرکت و فعالیت، شروع به اطلاع‌رسانی و هشدار به کاربر می‌کند. روش‌های مختلفی برای هشدار در این زمینه وجود دارد. ارسال پیامک، آلارم، فعال شدن یک کلید، روشن و خاموش شدن کلید و … از روش‌های مختلفی هستند که این سیستم می‌تواند برای اطلاع‌رسانی به کاربر، از آن‌ها کمک بگیرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه دوربین مداربسته


معایب فناوری موشن دتکشن

بدیهی است که قابلیت موشن دتکشن در دوربین مداربسته، در کنار مزایای معرفی شده، معایبی نیز دارد که باید درباره آن‌ها اطلاع داشته باشید. شما با شناسایی کامل مزایا و معایب این سیستم، می‌توانید بهترین تصمیم را برای تهیه و استفاده از آن‌ها بگیرید. مهم‌ترین معایبت تکنولوژی تشخیص حرکت دوربین مداربسته، به شرح زیر هستند.

نیاز به کالیبراسیون

یکی از اصلی‌ترین معایب این سیستم، نیاز به کالیبراسیون است. درواقع برای اینکه میزان دقت این سیستم ارتقا پیدا کرده و شما بتوانید با اطمینان خاطر بیشتر و کامل‌تری از آن استفاده کنید، لازم است که در دوره‌های زمانی مشخص، به کالیبر کردن آن بپردازید. کالیبراسیون یک کار تخصصی بوده که نیاز به زمان و نیروی فنی ماهر دارد.

پوشش محدود

قابلیت تشخیص حرکت در دوربین مداربسته، تنها میدان دید دوربین را پوشش داده و می‌تواند حرکات این محدوده را تشخیص دهد. از همین رو ممکن است برخی از تهدیدات امنیتی خارج از این بازه را از دست داده و به هیچ عنوان متوجه آن‌ها نشود.

هشدارهای کاذب

با توجه به این‌که این سیستم می‌تواند هشدارهای کاذب را کاهش دهد، اما برخی از مواقع دلایل مختلفی مانند شرایط نوری، محل قرارگیری دوربین، وجود موانع مختلف در میدان دید و … می‌توانند باعث به وجود آمدن هشدارهای کاذب در این سیستم شوند.

روش‌های فعال‌سازی تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

بعد از آشنایی کامل با سیستم تشخیص حرکت در دوربین مداربسته، لازم است تا درباره روش‌های فعال‌سازی این سیستم نیز داده‌ها و اطلاعات دقیقی به دست آورید. برای اینکه این سیستم بهترین کارایی و عملکرد را برای کاربر به دنبال داشته باشد، باید حتما به بهترین نحو ممکن فعال‌سازی شود. روش‌های فعال‌سازی این سیستم به شرح زیر هستند که باید درباره آن‌ها اگاهی کامل داشته باشید. فرایند نصب این دوربین‌ها در دو مرحله به صورت کامل انجام می‌شود که به شرح زیر هستند.

آماده‌سازی

مرحله اول مربوط به آماده‌سازی تمام نرم‌افزار و داده‌های موردنیاز در این زمینه می‌شود. در این مرحله باید نرم‌افزار مربوط به دوربین مداربسته خود را دانلود کرده و آن را در دستگاهی که در نظر گرفته‌اید نصب کنید. پس دوربین مربوط به را به نرم‌افزار اصلی، اضافه کنید تا بتوانید به ویدئوهای ضبط شده از طریق دوربین، دسترسی کاملی داشته باشید.

مراحل کار

بعد از دانلود و نصب نرم‌افزار، باید به ترتیب تمام اقدامات زیر را نیز انجام دهید تا دوربین آماده استفاده و ارائه خدمات شود.

  • در ابتدا صفحه مدیریت رویدادها را بازکرده و سپس بر روی تب رویدادها کلیک کنید.
  • در اقدام بعدی باید دوربین مداربسته موردنظر را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه Motion Detection کلیک کنید.
  • در گام بعدی برای فعال‌سازی چک باکس، Enable تیک را می‌زنیم. لازم به ذکر است که باید چک باکس گزینه Enable Dynamic Analysis را نیز بزنید تا سوژه‌های شناسایی شده از طریق تشخیص حرکت، در مستطیل سبز، در زمان پخش زنده و یا ضبط شده، مشخص شوند.
  • سپس باید قالب arming schedule را از بخش لیست پایین انتخاب کنید.
  • برای ذخیره‌سازی تمام اطلاعات و تنظیمات، باید گزینه save را بزنید.
  • هشدار زنگ را نیز فعال کنید تا بر روی صفحه‌نمایش، پیام آن ظاهرشده و سپس تصویر مربوطه نیز نمایان شود.

سخن پایانی

استفاده از انواع تجهیزات امنیتی، رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و اغلب افراد برای خانه و یا محیط کار خود، از این ابزارها استفاده می‌کنند. دوربین مداربسته را می‌توانیم به عنوان یکی از محبوب‌ترین تجهیزات در این زمینه معرفی کنیم که کاربرد بسیار زیادی در این راستا دارد. امروزه تکنولوژی‌های مختلفی بر روی این دوربین‌ها پیاده‌سازی می‌شوند که می‌توانند کارایی آن را به میزان چشمگیری ارتقا دهند. تکنولوژی تشخیص حرکت در دوربین مداربسته یکی از همین موارد است که در قسمت‌های قبلی به صورت کامل به معرفی ویژگی‌ها، نحوه عملکرد و همچنین مزایا و معایب آن پرداختیم. با مطالعه قسمت‌های قبلی، شما می‌توانید اطلاعات دقیق و گسترده‌ای درباره سیستم این دوربین‌ها به دست آورید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.