دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

دوربین‌های مداربسته انواع مختلفی دارند که یکی از رایج‌ترین آن‌ها دوربین مداربسته تحت شبکه است که با نام دوربین IP نیز شناخته می‌شود. این دوربین ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله عملکرد این دوربین و قابلیت‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP یکی از انواع دوربین‌های دیجیتال است که برای کارهای نظارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین به عنوان یک سیستم نظارت تصویری بر اساس پروتکل استاندارد شبکه نیز شناخته می‌شود. جایگزین دوربین‌های مداربسته آنالوگ، دوربین‌های IP هستند که عملکرد آن‌ها بر پایه شبکه محلی IP است و دیگر نیازی ندارد تا از شبکه اختصاصی استفاده کنند. در این دوربین‌ها به منظور انتقال تصویر از فرمت‌های استاندارد مانند Motion JPEG و MPEG استفاده می‌شود. ویژگی‌های دوربین مداربسته تحت شبکه باعث می‌شود تا در مقابل دوربین‌های مداربسته سنتی، امنیت بهتری را برای محیط موردنظر فراهم کنند. سیگنال‌های ویدئویی این دوربین‌ها، کیفیت بسیار بالایی دارند و انتقال داده‌ها با کمک لینک اترنت شبکه صورت می‌گیرد. ویژگی‌های اضافی این دوربین‌ها باعث شده تا در میان کاربران طرفداران بسیار زیادی داشته باشد.

تاریخچه دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

معرفی اولین سری از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه توسط شرکت AXIS انجام شده است و مدل Neteye 200 نام دارد. عملکرد این دوربین‌ها به استفاده از یک وب سرور اختصاصی داخلی مربوط می‌شود. با گذشت زمان تکنولوژی مربوط به دوربین‌های مداربسته پیشرفته‌تر شد. شرکت‌های فعال در این زمینه موفق شدند تا کیفیت تصویر این دوربین‌ها را از VGA به 1.3 مگاپیکسل افزایش دهند. به کارگیری جدیدترین فناوری‌های تصویربرداری باعث شده تا ما امروزه شاهد دوربین‌های مداربسته تحت شبکه با وضوح 24 مگاپیکسل و حتی بالاتر نیز باشیم.

چگونگی عملکرد دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه توانایی ضبط تصاویر را دارد و می‌تواند فشرده‌سازی فایل‌ها را به منظور انتقال از طریق پروتکل‌های استاندارد شبکه انجام دهد. تصاویر و فیلم‌های دوربین‌ها در دستگاه NVR یا یک ضبط‌کننده ویدئو شبکه ضبط می‌شود. دوربین‌های تحت شبکه از سنسورهای حرکتی و پنل مدیریتی تحت وب بهره برده‌اند؛ به طوری که قابلیت تنظیم و مشاهده از مرورگرهای وب را داشته باشند. دستگاه NVR توانایی ضبط تصاویر ویدئویی را در قالب دیجیتال دارد و می‌تواند این تصاویر را به سیگنال‌های IP با قابلیت ارسال از طریق شبکه‌های IT تبدیل کند. NVR یک دستگاه ترکیبی شامل یک شبکه ویدئو سرور و یک ضبط‌کننده فیلم دیجیتالی است. ترکیب این دو دستگاه با یکدیگر باعث می‌شود تا شما توانایی دسترسی به فیلم‌های ضبط شده دوربین‌های مداربسته تحت شبکه را در هر جایی داشته باشید.

قیمت و خرید دستگاه ضبط NVR


بیشتر بخوانید: انواع دوربین مدار بسته


مزایای دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

  • دوربین‌های مداربسته تحت شبکه به شما امکان پردازش تصاویر بر روی تصاویر را می‌دهد. این پردازش‌ها متناسب با مدل دوربین و شرکت سازنده است.
  • انعطاف‌پذیری بالای دوربین‌های شبکه اجازه جابه جاکردن دوربین‌ها را در هر کجایی از شبکه می‌دهد.
  • کنترل‌ کردن دوربین‌های زوم و PTZ را می‌توان با کمک یک کابل شبکه به وجود آورد و دیگر نیازی به کابل برق و سیگنال نیست.
  • وضوح تصویر در دوربین‌های تحت شبکه نسبت به وضوح دوربین‌های آنالوگ بسیار بالاتر است و این برتری در نتیجه استفاده از جدیدترین فناوری‌های تصویربرداری است.
  • در صورت بهره‌مندی از قابلیت POE می‌توان دوربین تحت شبکه را با کمک کابل شبکه تغذیه کرد.

پردازش های تصویر دوربین تحت شبکه

از پردازش‌های تصویری که با کمک دوربین‌های مداربسته تحت شبکه انجام می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی تشخیص عبور از خط
  • توانایی تشخیص صدای محیط
  • توانایی تشخیص پارک خودرو در محلی غیرمجاز
  • توانایی تشخیص چهره انسان
  • توانایی تشخیص پلاک خودرو
  • توانایی تشخیص ولگردی افراد
  • توانایی تشخیص تجمع افراد
  • تشخیص دود
  • تشخیص حرارت
  • تشخیص ورود و خروج از یک منطقه حفاظت شده

مکان‌های رایج برای استفاده از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

مکان‌های رایج برای استفاده از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

از دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه می‌توان در مکان‌های مختلفی استفاده کرد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سازمان‌های دولتی و حساس
  • بانک‌ها
  • کنترل ترافیک
  • کنترل عبور و مرور در خیابان‌ها
  • تشکیلات نظامی
  • سایت‌های صنعتی
  • اداره‌ها
  • فروشگاه‌های مختلف

ویژگی‌های بهترین دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

بهترین دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:

امنیت

دوربین‌های مدار بسته IP باید بتوانند امنیت بالایی را برای محیط موردنظر برقرار کنند و همچنین هیچ هکری توانایی دسترسی به تصاویر آن را نداشته باشد.

برخورداری از حافظه ابری

هر دوربین مدار بسته تحت شبکه نیاز دارد تا به منظور ضبط تصاویر و دوربین‌ها از یک حافظه ابری یا داخلی برخوردار باشد. قانون برای برخی از محیط‌ها تعیین می‌کند که تا چه اندازه لازم است تصاویر دوربین‌ها را نگه دارند.

قابلیت POE

از بهترین ویژگی‌های دوربین مدار بسته تحت شبکه می‌توان به قابلیت POE آن‌ها اشاره کرد. دوربین‌های دارای این قابلیت تا حد زیادی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

معرفی انواع دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه

دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه انواع مختلفی دارند که در ادامه هر یک را همراه با کاربردهایشان معرفی می‌کنیم:

دوربین مدار بسته IP ثابت

این دوربین‌ها به دلیل این که توانایی چرخش ندارند و در یک زاویه مشخص تنظیم می‌شوند، بیشتر برای خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی فروشگاه‌ها و اداره‌ها نیز از این نوع دوربین مدار بسته استفاده می‌کنند.

دوربین مدار بسته تحت شبکه PTZ

دوربین‌های تحت شبکه PTZ بسیار پیشرفته هستند که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید روی محوطه و اموال موردنظر خود به طور دقیق کنترل داشته باشید. در فضاهای وسیع و باز که نیاز به نظارت دقیق دارند از دوربین‌های PTZ استفاده می‌کنند.

دوربین مدار بسته دام (Dome)

از دوربین‌های مدار بسته دام برای فضاهای دارای سقف مسکونی یا اداری استفاده می‌شود.

قیمت و خرید دوربین مداربسته دام Dome

دوربین مدار بسته تحت شبکه وایرلس

عملکرد این دوربین به یک مودم اینترنت بستگی دارد و بیشترین استفاده از آن در خانه‌هاست.

دوربین مدار بسته بولت ( Bullet)

استفاده از دوربین مدار بسته بولت به خاطر قرارگیری آن در یک محفظه فلزی در فضاهای باز با هر نوع شرایط آب و هوایی رایج است.

قیمت و خرید دوربین مدار بسته بولت BULLET

دوربین مدار بسته باکس (Box)

دوربین‌های مدار بسته باکس هم در فضاهای داخلی و هم فضاهای باز قابل‌ استفاده هستند و تصاویر آن کیفیت متوسط رو به بالا را ارائه می‌دهد.

قیمت و خرید دوربین مداربسته باکس


بیشتر بخوانید: نکاتی که هنگام خرید دوربین مداربسته باید رعایت کنید!


اصلی‌ترین اجزای دوربین مدار بسته تحت شبکه

  • منبع تغذیه: منبع تغذیه توانایی تغییر ولتاژ برق شهر به 12 ولت را دارد تا انرژی موردنیاز دوربین‌ها فراهم شود.
  • دستگاه ضبط ویدئویی تحت شبکه: این دستگاه وظیفه دریافت تصاویر، ضبط و نمایش آن‌ها را به عهده دارد.
  • هارددیسک: دستگاهی است که با توجه به ظرفیت خود، ضبط تصاویر را انجام می‌دهد.
  • کابل شبکه: انتقال اطلاعات بین دوربین‌ها و شبکه با کمک کابل شبکه انجام می‌شود.
  • کابل برق: انتقال برق از منبع تغذیه تا دوربین‌ها از طریق کابل برق صورت می‌گیرد. در صورت تغذیه دوربین‌ها به روش POE دیگر نیازی به کابل برق نیست.
  • اتصالات شبکه: تمامی وسایلی که برای اتصال کابل‌ها به تجهیزات، موردنیاز است، اتصالات شبکه را شامل می‌شوند.
  • سوئیچ شبکه: به منظور پیاده‌سازی شبکه‌ای در دوربین‌های مداربسته، سوئیچ شبکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوئیچ در این سیستم یک انشعاب دهنده است.

جمع بندی

مزایای دوربین‌های تحت شبکه باعث شده تا در این سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کند به خصوص که بحث امنیت بیش از پیش برای مردم اهمیت پیدا کرده است تا اموال و دارایی‌های خود را در برابر سرقت حفظ کنند. همین‌طور در سازمان‌های دولتی، اداره‌ها و برای بحث عبور و مرور و کنترل ترافیک این دوربین‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما با کمک این دوربین‌ها می‌توانید به راحتی به فیلم‌ها و تصاویر ضبط شده دسترسی داشته باشید و حتی به صورت لحظه‌ای از طریق لپ‌تاپ یا گوشی موبایل خود محیط موردنظر را کنترل کنید. بنابراین بسته به هدف و موقعیت از انواع مختلف دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.