انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته ترجمه کلمه closet circuit television می‌باشد و همچنین با کلمه اختصاری CCTV نیز آن را می‌شناسند. جعبه جادویی مداربسته معنی لغوی این عبارت می‌باشد و معمولاً به دوربین‌های اطلاق می‌شود که در جای خود ثابت‌اند و قابل حرکت نیستند. این نوع دوربین‌ها می‌توانند بدون حرکت تصاویر را با کیفیت بالا به یک یا چند محل ارسال نمایند.
از این محصول بیشتر در سیستم‌های نظارت تصویری،مانیتورینگ‌های امنیت و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه اشاره خواهد شد.احتمالاً شما هم تصمیم به نصب دوربین مدار بسته در محل کار و یا منزل خود را داشته باشید اما اطلاعات کافی در مورد این محصول و همچنین در مورد انواع دوربین مداربسته و کاربردهای آنها نداشته باشید بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا با انواع دوربین و موارد کاربرد آن آشنا شوید.

دوربین‌های مداربسته را می‌توان از نظر کاربری، ساختار و فنی به صورت زیر تقسیم بندی نمود.

  1. نوع بدنه دوربین مداربسته
  2. کیفیت تصویر
  3. نوع تکنولوژی (آنالوگ، IP)
  4. لنز دوربین

انواع دوربین مدار بسته بر اساس تکنولوژی

دوربین مدار بسته آنالوگ

این نوع دوربین سال‌هاست که در بازار عرضه می‌شود و می‌توان گفت یکی از قدیمی‌ترین دوربین‌ها  به شمار می‌رود. در این دوربین‌ها یک ضبط کننده دیجیتال وجود دارد که تصاویر را ثبت و ضبط می‌کند و سپس آنها را به فرمت دیجیتال تبدیل می‌کند. این ضبط کننده دیجیتال سنسور تصویر cc نامیده می‌شود که پردازش تصاویر را به فرم دیجیتال بر عهده دارند. اما این دوربین‌ها  نمی‌توانند تصاویر دیجیتالی را دریافت کنند بنابراین پیش از ارسال این اطلاعات به صورت آنالوگ تبدیل می‌شوند.

با توجه به نام این نوع دوربین‌ها با موج‌های آنالوگ کار می‌کنند و با توجه به امواج آنالوگ کیفیت تصاویر نیز تغییر می‌کند. در واقع در دوربین مدار بسته آنالوگ، آنالوگ دریافتی توسط حسگرها به یک تقویت کننده فرستاده می‌شود و سپس ارسال آن به خروجی انجام می‌شود. از محدوده فرکانس امواج آنالوگ، به صورت بی‌سیم ارسال فیلم‌ها انجام می‌شود.

خرید دوربین مداربسته

 

امواج آنالوگ میتوانند تحت تاثیر نویز قرار گیرند و در کیفیت تصویر و همچنین ارسال تصاویر اختلال ایجاد شود.علاوه بر این موارد کابل های مورد استفاده نیز باید با کیفیت باشند زیرا استفاده از کابل ها در این دوربین ها تاثیر مستقیمی بر کیفیت و رزولوشن تصاویر خروجی دارد.

این نوع دوربین‌ها شامل تی وی لاین های محدود هستند و باید بدانید که هر چه تی وی لاین بیشتر باشد در نتیجه وضوح تصویر نیز بالاتر می‌باشد. برای مکان‌های که نیاز به سطح رزولوشن ۱٫۳ مگاپیکسلی دارند مناسب است.

دوربین‌های آنالوگ معایبی دارند که در زیر به آن اشاره شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

معایب دوربین آنالوگ

کابل‌ کشی: این نوع دوربین‌ها نیاز به کابل کشی دارند تا به دستگاه مرکزی وصل شوند. تصور کنید شما می‌خواهید چندین دوربین داشته باشید و هر کدام نیاز است به دستگاه مرکزی وصل شوند در نتیجه تعداد و مقدار کابل کشی بسیار زیاد و پر هزینه می‌باشد.

کیفیت تصویر: عیب دیگر این نوع دوربین‌ها  کیفیت تصویر می‌باشد. هر چه دوربین‌ها به دستگاه مرکزی دورتر باشند در نتیجه کیفیت تصویر پایین‌تری دارند. بنابراین برای مکان‌های که نیاز به خواندن پلاک و ثبت چهره دارد مناسب نیست.

مساحت تحت پوشش: عمق تصویربرداری در این دوربین‌ها، بالا نیست. بنابراین برای مکان‌هایی که مساحت زیادی دارند، لازم است که از تعداد بیش‌تری دوربین‌های آنالوگ استفاده شود تا بتوان تمام محیط را تحت پوشش قرار داد.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

مزایای دوربین آنالوگ

هزینه نصب: برای خرید آنلاین دوربین مداربسته نیاز نیست هزینه زیادی بپردازید زیرا دوربین‌های آنالوگ قیمت‌های مناسب و به صرفه‌ای دارند. همچنین این دوربین در تنوع‌های زیادی تولید شده است که می‌توان بر اساس نیاز خود بهترین دوربین را تهیه کنید. شاید یکی از دلایل فروش بالای این نوع دوربین‌ها هزینه مناسب آن باشد.

نصب آسان: یکی دیگر از مزایای دوربین مدار بسته آنالوگ نصب آسان آنها می‌باشد. سیستم مرکزی این دوربین DVR است که راحت‌تر از NVR ها راه اندازی و نصب می‌شوند.

پهنای باند کم: دوربین آنالوگ به دلیل اینکه نرخ تصاویر ارسالی آن کم است و نیاز به پهنای بالا ندارد.

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP

این نوع دوربین‌ها انتقال اطلاعات را بر اساس پروتکل‌های شبکه انجام می‌دهند. دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP در مقابل دوربین‌های آنالوگ قرار می‌گیرند و تمام معایب آنالوگ که در بالا اشاره شد را بر طرف کرده‌اند.

در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه ارتباطات دستگاه‌ها به وسیله شبکه انجام می‌گیرد و نیاز به کابل کشی و … نیست و می‌توان هر یک از دستگاه‌ها را به عنوان یک سیستم عامل کوچک  برشمرد که به آن امکان ورود و خروج مستقل به شبکه  را می‌دهد. تجهیزات ضبط تصاویر نیز می‌توانند به صورت مستقل در این سیستم تصاویر را دریافت و ضبط کنند. این موارد باعث شده است که دوربین‌های تحت شبکه بسیار انعطاف پذیر باشند.

دلیل قیمت بالای این دوربین‌ها این است  که هر کدام از دوبین‌ها دارای سیستم عامل داخلی هستند که امکان اتصال مستقیم به شبکه‌های کامپیوتری را دارند. در واقع هر کدام از این دوربین‌ها و دستگاه‌ها یک شبکه کوچک در درون خود دارند که این سیستم عامل در درون آنها اجرا می‌شود.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر هزینه نصب دوربین مدار بسته برای شما مهم نیست و همچنین قصد ارتقاء  و توسعه دارید از دوربین‌های تحت شبکه استفاده کنید اما اگر قیمت برای شما دارای اهمیت است از دوربین‌های آنالوگ استفاده کنید.

قیمت دوربین مداربسته تحت شبکه

 

مزایای دوربین تحت شبکه یا IP

یکی از مزیت‌های مهمی که این دوربین‌ها دارا می‌باشند و شما می‌توانید هر زمان که اراده کردید سیستم خود را ارتقاء دهید این است که این نوع دوربین‌ها محدودیتی در استفاده کردن تعداد دوبین‌ها ندارند. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که تاز مانی می‌توانید تعداد دوربین‌ها را افزایش دهید که پهنای باند نیز اجازه دهد و امکان ارسال اطلاعات بدون تغییرات دارای کیفیت باشد.

از دیگر مزایای استفاده از این نوع دوربین‌ها کنترل و دسترسی از راه دور به تمامی ویدئوها و تصاویر ضبط شده می‌باشد. مهم‌ترین دلیل ارائه این ویژگی نصب شدن تمامی دوربین‌ها در یک شبکه است. افراد می‌توانند در هر مکان و در هر زمانی که هستند به ویدیوهای ضبط شده توسط دوربین‌ها دسترسی پیدا کنند.

کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین های تحت شبکه  نسبت به دوربین های آنالوگ بسیار بالا هستند و این دلیل این است که اطلاعات ضبط شده نیاز به تبدیل شدن از آنالوگ به دیجیتال ندارند.

معایب دوربین تحت شبکه یا IP

همان‌طور که قبلاً اشاره شد قیمت خرید این نوع محصولات نسبت به دوربین آنالوگ بیشتر است و این اختلاف قیمت به خاطر توانایی پردازش و ذخیره سازی اطلاعات در خود دوربین می‌باشد. البته  در بازار دوربین‌ها با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند و باید بسته به نیاز خود آن را تهیه کنید. پیشنهاد می‌شود برای مشاروه  و دریافت خدمات سیستم‌های نظارت تصویری به وب سایت سپنتا مراجعه نمایید.

با توجه به اینکه کیفیت ضبط تصاویر در این دوربین‌ها بالا است بنابراین حجم بالا نیز برای ذخیره سازی نیاز دارند که یکی از معایب دوربین‌های تحت شبکه این مورد می‌باشد.


بیشتر بخوانید: دوربین بولت چیست و چه مزایایی دارد؟


یکی از معایب دیگری که می‌توان از این دوربین‌ها نام برد عدم وجود امنیت اطلاعات می‌باشد. زیرا دوربین‌های تحت شبکه از پروتکل شبکه استفاده می‌کنند و به وسیله این ارتباط هر دستگاهی که به شبکه متصل باشد می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلفی همانند هک اطلاعات مورد حمله قرار دهد.

دوربین مداربسته با کیفیت HD

High Definition یا دوربین‌های مداربسته با کیفیت HD  به دوربین‌های گفته می‌شود که دارای وضوح تصویر بسیار بالا می‌باشند. این نوع دوربین‌ها برای مکان‌های حساس که باید دارای امنیت بالای باشند مانند بانک‌ها، موراد امنیتی، نظامی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دوربین‌ها معمولاً از خانواده دوربین‌های تحت شبکه می‌باشند و امکان زوم تصاویر با وضوح بالا را دارند.

دوربین‌های HD تصاویر را تا رزولوشن ده پیکسل تولید می‌کنند. البته در ایران تا رزولوشن ۵ پیکسل در دسترس هستند. با توجه به موارد ذکر شده می‌توان در یافت که قیمت این نوع دوربین‌ها بسیار بالاتر از دیگر دوربین‌های مداربسته می‌باشد.

این دوربین‌ها رزولوشن تصویر بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در سیستم آنالوگ تکنولوژی‌های AHD و HD-SDI نهایتاً تا رزولوشن ۲ مگاپیکسل را می‌توانند در اختیار شما قرار دهند ولی دوربین‌های مداربسته تحت شبکه HD از نظر تئوری محدودیتی در رزولوشن تصویر ندارند اما معمولاً این دوربین‌ها تا ۱۲ مگاپیکسل تولید می‌شوند و دوربین‌های مداربسته IP تا کیفیت ۵ مگاپیکسل در بازار به راحتی قابل تهیه می‌باشند.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری

انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری

دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت جز دوربین‌های به شمار می‌رود که ضد آب هستند و یکی از پرکاربردترین موارد استفاده در محیط‌های بیرونی می‌باشند. دلیل نام گذاری واژه بولت (BULLET) بر روی این دوربین‌ها این است که به شکل گلوله هستند که حالت استوانه‌ای دارند. برخی از افراد نیز به آن بالت میگویند که هر دو نام شناخته شده می‌باشند. همان‌طور که اشاره شد دوربین‌های بالت اغلب در محیط‌های بیرونی و فضای باز استفاده می‌شود و از IP66 و IP67 پشتیبانی می‌کنند. همچنین در شرایط بد جوی مقاوم هستند. این نوع دوربین‌ها معمولاً بر روی دیوارها نصب می‌شوند البته زیر سقف هم می‌توان از آنها استفاده کرد و طریقه نصب و راه اندازی آسان‌تری نسبت به دیگر دوربین‌ها دارند.

قیمت دوربین مداربسته بولت

از ویژگی‌های مهم این نوع دوربین قابلیت دید در شب، لنز دوربین و کیفیت تصویر است که  باید در هنگام خرید به این نکات توجه داشته باشیم.دوربین مداربسته بولت در کیفیت تصویرهای متفاوتی تولید می‌شود. از کیفیت تصویر ۱ مگاپیکسل گرفته تا ۱۲ مگاپیکسل در دوربین‌های بولت وجود دارد. از دوربین بولت برای کاربری های با حساسیت متوسط همانند مقابل درب ساختمان، سوله‌ها، درب مغازه و … استفاده می‌شود.
لنز این دوربین‌ها به سه دسته ثابت، وریفوکال و موتورایز تقسیم می‌شوند. که در نوع لنز ثابت دوربین در یک زاویه دید بسته و ثابت نصب می‌شود و امکان زوم و بزرگنمایی نیز وجود ندارد. در ادامه در مورد لنزها به صورت مفصل صحبت خواهیم  کرد.

دوربین مداربسته دام

یکی از فاکتورهای مهم دسته بندی دوربین‌ها بر اساس ظاهر و کیس آنها می‌باشد.دوربین‌های دام گنبدی و کروی شکل هستند. زیرا کلمه دام  (Dome)، نیز معنی گنبدی می‌باشد. کارایی این نوع دوربین‌ها نیز مانند دوربین‌های بولت می‌باشد اما برای محیط‌های بسته و داخلی پیشنهاد می‌شود از دوربین‌های دام استفاده کنید تا از کارایی آن استفاده کرده باشید. زیرا این دوربین‌ها به دلیل شکل ظاهری خود می‌توانند به راحتی در کنج دیوار و همچنین زیر سقف نصب شوند. علاوه بر این موارد به دلیل ویژگی ضد ضربه و ضد آب می‌توانید از این نوع دوربین در محیط‌های بیرونی نیز استفاده کنید. از این نوع دوربین می‌توانید در اماکن اداری، تجاری و مسکونی،هتل‌ها،رستوران‌ها،کتابخانه‌ها و … استفاده کنید.

قیمت دوربین مداربسته دام

از مزیت های دیگر این نوع دوربین میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت بالا: این نوع دوربین در مقابل ضربه، دستکاری و … مقاوم هستند و از استانداردهای IK08 و IK10 پشتیبانی می‌کنند.
  • عدم نفوذ آب و گرد و غبار: در اکثر  مدل‌های دوربین مداربسته دام این قابلیت وجود دارد و با توجه به این قابلیت می‌توان این دوربین‌ها را در محیط‌های بیرونی نیز استفاده کرد. در صورتی که دوربین‌های بالت با توجه به نوع طراحی‌شان در محیط‌های خارجی پرکاربردتر هستند.
  • در برخی از مدل‌ها قابلیت تغییر زاویه دید را دارا می‌باشد. همچنین این نوع دوربین بسیار آسان نصب می‌شود و در محیط‌های کوچک نیز قابلیت نصب را دارند.

تفاوت دوربین دام و بولت در چیست؟

هر کدام از این دوربین‌ها می‌تواند هم در محیط خارجی و هم داخلی نصب شوند اما دوربین دام به علت دارا بودن ویژگی‌ها خاصی که دارند گزینه‌ی مناسب‌تری برای محیط‌های داخلی و فضاهای بسته می‌باشد. این در حالی است که نصب دوربین‌های مداربسته بولت عمدتاً در فضای های باز صورت می‌گیرد.

ویژگی های دوربین بولت

  • دید وسیع
  • ظاهر استوانه ای
  • نصب آسان
  • بازدارندگی بالا به علت ابعاد بیشتر دیده شدن
  • قابلیت تغیر زاویه محیط تحت نظر
  • نصب آسان

ویژگی های دوربین مداربسته دام

  • ظاهری گنبدی شکل
  • جلب توجه کم به علت ابعاد کوچک
  • ضد ضربه
  • مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

دوربین مداربسته اسپید دام

این نوع دوربین یکی از قوی‌ترین دوربین‌های مداربسته جهت ثبت پلاک، کنترل تردد  و  بررسی جزئیات به شمار می‌رود. این نوع دوربین به نام‌های همچون دوربین گردان،PTZ  و یا دوربین‌های چرخشی نیز شناخته می‌شوند. از نظر ظاهری شکل دوربین‌های دام هستند با این تفاوت که حالت چرخشی دارند و پیشرفته‌تر از دوربین‌های دام هستند.

ویژگی و مشخصات دوربین اسپید دام:

  • قابلیت چرخش: این نوع دوربین دارای زاویه چرخش افقی و عمودی می‌باشد که در زاویه افقی محدودیتی از نظر چرخش ندارد اما در زاویه عمودی می‌تواند تا ۹۰ درجه بچرخد. به طور کلی دوربین‌های اسپیددام منطقه بیشتری را نسبت به دیگر دوربین‌ها پوشش می‌دهند.
  • زوم اپتیکال: این قابلیت باعث می‌شود تا در هنگام زوم کردن بر روی تصاویر کیفیت تصاویر حفظ شوند. بنابراین با این قابلیت می‌توان تصاویر را تا چندین کیلومتر زوم نمود و با کیفیت قابل تشخیص دهند.معمولاً میزان زوم اپتیکال را با ضریب X نشان می‌دهند. بنابراین اگر در مشخصات دوربین مداربسته اسپید دام مثلاً ۱۲X را مشاهده کردید. این بدین معنی است که دوربین قادر است تا ۱۲ برابر اندازه واقعی بر روی تصویر زوم کند.

 

دوربین مدار بسته فیش آی یا چشم ماهی

دوربین مدار بسته فیش آی یا چشم ماهی

این نوع از دوربین‌ها از زیر مجموعه دوربین‌های تحت شبکه می‌باشند و علت نام گذاری این دوربین به دلیل این است که عملکرد آن شبیه چشم ماهی می‌باشد. امکان دریافت و ثبت تصاویر در تمامی زوایا در این نوع دوربین وجود دارد.

دوربین‌های چشم ماهی نیز کاربرد های بسیاری دارد و می‌توان در محیط‌های مختلفی مانند سوله‌های بزرگ، اماکن تفریحی و محیط‌های وسیع آن را نصب کرد. در این محیط‌ها به دلیل گستردگی می‌توان تصاویر را در تمام جهات توسط دوربین چشم ماهی ضبط کرد. همچنین در مواردی که نیاز به تعداد زیادی دوربین وجود داشت می‌توانید با مرتفع کردن نصب قابلیت دریافت تصاویر در زاویه وسیع و ۳۶۰ درجه میزان پوشش محیط مورد نظر را به حداکثر رساند.

یکی از معایبی که این دوربین‌ها دارند عدم قابلیت دید در شب است که در محیط‌های کم نور تصاویر مناسب را ضبط نمی‌کنند. بنابر این قبل از استفاده از این دوربین‌ها نوع مکان و نور را مورد بررسی قرار دهید.

مزایای دوربین چشم ماهی

  1. پوشش کامل در تمامی جهات
  2. ارائه تصاویر ۳۶۰ درجه
  3. کاهش تعداد دوربین ها
  4. قابلیت نصب در محیط داخلی و خارجی
  5. و…

دوربین مدار بسته پین هول یا مینیاتوری

به این نوع دوربین‌ها سوزنی نیز گفته می‌شود و اندازه تقریباً شبیه به قوطی کبریت دارند. این دوربین مداربسته مخفی دارای ابعادی کوچک (۳*۳) سانتیمتر، لنز ثابت و میکروفون جهت دریافت صدا از محیط مورد نظر است.

از این دوربین‌ها معمولاً در فضاهای مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به مشاهده تصاویر به صورت غیر محسوس وجود داشته باشد و یا فضای مناسب جهت نصب دوربین‌های دام وجود نداشته باشد. ممکن است بدنه این نوع دوربین‌ها کوچک نباشند ولی لنز نصب شده بر روی دوربین مدار بسته مینیاتوری بسیار کوچک است و در صورت خرابی امکان تعویض و یا ارتقای لنز وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: قوانین و مجازات استفاده غیر قانونی از دوربین مداربسته


یکی از معایبی که این نوع دوربین‌ها دارا می‌باشند عدم پشتیبانی از قابلیت دید در شب هستند. دلیل اصلی این عیب این است که به جهت کوچک بودن بدنه  و حفظ اندازه نوک دوربین که لنز در آن قرار دارد نصب قابلیت دید در شب و حفظ استانداردهای دوربین کوچک امکان پذیر نیست و برای جبران این عیب معمولاً از حسگرها استفاده می‌شود تا دوربین بتواند در نور کم دید مناسبی را داشته باشد.

با توجه به مطالب قبل دریافتید که امکان تعویض لنز این دوربین وجود ندارد و این نوع دوربین دارای لنزهای ثابتی می‌باشند. لنزهای نصب شده رایج این بدنه و ترکیب این لنز با ابعاد سنسور مورد استفاده در دوربین می‌تواند محدوده‌ای با لنز ۲٫۸ میلی‌متری از حداقل زاویه دید ۸۳ تا ۱۱۵ درجه و با لنز ۳٫۶ میلی‌متری زاویه دید ۷۵ درجه‌ای در اختیار کاربر قرار دهد.

از کاربرد های دوربین مدار بسته مینیاتوری و یا سوزنی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی صنایع و محیط زیست
  • داخل و خارج خودرو برای نمونه دوربین دنده عقب ماشین
  • فیلم برداری از حیات وحش، طبیعت، ثبت لحظات ورزشی
  • تصویر برداری فیلم های سینمایی و ثبت لحظات خاص
  • به عنوان دوربین مداربسته در سامانه های نظارتی وامنیتی در شرایط و موارد خاص

دوربین مدار بسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی و یا گرمایی نوعی از دوربین‌ها هستند که تصاویر خود را بر اثر گرمای محیط می‌سازند در صورتی که مابقی دوربین‌ها تصاویر را با توجه به نور تولید می‌کنند.

به تصویر ثبت شده توسط این دوربین‌ها ترموگرام یا گرمانگار میگویند و از طریق فرایندی به نام ترموگرافی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. با توجه به این تکنولوژی در محیط‌های با تاریکی مطلق نیز می‌توانند انسان و یا اجسام دیگر را که دارای دمای گرم هستند را به خوبی شناسایی کنند.

این نوع دوربین ساختار مشابهی با سایر دوربین‌ها دارد. پرتوهای گرمایی که از اجسام منتشر می‌شود توسط یک لنز بروی چیپ تصویر گرمایی در دوربین‌های حرارتی متمرکز می‌شوند. در چیپ تصویر این دوربین‌ها به جای دیود حساس به نور از دیودهای حساس به پرتوهای گرمایی استفاده شده است. پس از برخورد پرتوهای گرما به دیودها، مقداری از ولتاژ با توجه به شدت آن ایجاد می‌شود. ولتاژی که در نهایت به اطلاعات دیجیتال یا سیگنال‌های آنالوگ تبدیل می‌شود و از این طریق می‌توان تصاویر حرارتی را در یک نمایشگر دید.

اگر چه با توجه توضیحات ممکن است این عملکرد گیج کننده به نظر برسد اما با کمی آشنایی با نحوه کارایی این دوربین درک آن آسان‌تر خواهد بود. همه اشیا و جانداران و حتی یخ به عبارتی از خود نور مادون قرمز تابش می‌کنند. این نور معمولاً به صورت گرما است و چشم غیر مسلح انسان قادر به دیدن نور مادون قرمز نمی‌باشد. بنابر این می‌توان با استفاده از دوربین حرارتی با استفاده از فناوری پیچیده‌ای که دارد گرما را تشخیص داد.

در این دوربین‌ها تصاویری که از مادون قرمز با توجه به گرمای اجسام و یا موجودات زنده بازتاب می‌شود را دریافت می‌کند. تصاویر به دست آمده اگر دارای حرارت بالا باشند به رنگ قرمز و هر جا کمتر باشد به رنگ آبی است.قسمت‌های که حرارت متوسط دارند به رنگ نارنجی و زرد در تصویر دیده می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین استفاده‌های که از این دوربین صورت گرفت در دوران همه گیر شدن ویروس کرونا بود که با استفاده از این دوربین‌ها می‌شد افراد مبتلا به این بیماری با توجه به دمای بدن آنها اگر دچار تب بودند را شناسایی کرد.

مزیت های استفاده از دوربین حرارتی

  • در شرایط جوی نامناسب امکان تشخیص و مکان یابی موجودات زنده و خودروها را فراهم می‌کند.
  • کاهش هزینه‌های احتمالی بر اثر خرابی دستگاه‌ها و ماشین آلات در صنایع
  • با استفاده از این دوربین‌ها می‌توان از حرارت محیط اطلاع پیدا کرد که این اطلاعات می‌تواند در شرایط خاص مانند زنده بودن یک موجود و یا روشن بودن اتومبیل متوقف.

معایب دوربین مداربسته حرارتی

رزولوشن و وضوح تصویر در دوربین‌های حرارتی محدود است و برای تشخیص چهره و جزئیات به مشکل بر خواهید خورد.

این نوع دوربین ها ممکن است پر هزینه باشد.

دوربین مداربسته دید در شب

دوربین مدار بسته روز و شب

با توجه به این که اشاره کردیم دوربین‌های مداربسته یکی از مهم‌ترین وسایل امنیتی در سراسر جهان به شمار می‌رود و هر روز ویژگی‌های پیشرفته‌تری به این دوربین‌ها اضافه می‌شود. تا کیفیت و کارایی این وسیله را بیشتر کند. یکی از این ویژگی‌های جدید تکنولوژی ضبط تصاویر با کیفیت در شب می‌باشد. در واقع این نوع دوربین‌ها مجهز به بهبود تصاویر به صورت الکترونیک در شب می‌باشند.
در طول روز استفاده از هر دوربینی می‌تواند امنیت را برقرار کند اما در شب به دلیل نور کم این اشکال به وجود خواهد آمد که تأمین امنیت به مشکل برخورد کند. بنابراین استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت دید در شب این اشکال را برطرف کرده است.نحوه عملکرد این نوع دوربین‌ها به  این صورت می‌باشد که سیستم‌های دوربین‌های دید در شب المان‌های اپتیک مانند لنز، منشور و آینه که در سیستم‌های دید در روز به کار می‌روند را دارا بوده و علاوه بر آن ویژگی‌های اپتیکی لازم برای دید در شب را نیز دارا هستند.
این نوع دوربین‌ها علاوه بر موارد بالا دارای سلول تقویت تصاویر نیز هستند که می‌توان تصاویر را در تاریکی شب در حضور فقط هزارم لوکس نور فراهم می‌شود.در این نوع دوربین‌ها لامپ تشدید کننده نور وجود دارد که نور موجود اعم از نور مرئی و نور مادون قرمز را جمع می‌کند و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. انرژی الکتریکی جمع شده بسیار کم و ضعیف است بنابراین در این سیستم تقویت می‌شود و تصاویر را برای ما نمایش می‌دهد. به سیستم محل تبدیل نور به الکتریسیته که مقابل لامپ تشدید کننده قرار دارد فتوکاتد میگویند و قطر آن در دوربین‌های مدار بسته دید در شب ۲۵ میلی‌گرم می‌باشد.

در دوربین‌های دید در شب تمامی رنگ‌ها به صورت واضح نمایش داده نمی‌شود و معمولا به رنگ سبز تیره نمایش داده می‌شوند که چشم انسان به آن حساسیت بیشتری دارد.

انواع دوربین مداربسته بر مبنای کیفیت تصویر

کیفیت و وضوح تصویر دوربین مداربسته یکی دیگر از شاخصه‌های می‌باشد که می‌توان دوربین مداربسته را با توجه به آن تفکیک نمود. کیفیت تصویر بر مبنای مگاپیکسل تعریف می‌شود.بنابراین، هر چه تعداد پیکسل‌هایی که یک تصویر را تشکیل می‌دهند؛ بیشتر باشد، می‌توان جزئیات بیشتری را در تصویر دید.

رزولوشن های موجود در بازار شامل موارد زیر است:

  • ۱ مگاپیکسل = (۱۲۸۰*۷۲۰)اHD
  • ۲ مگاپیکسل = (۱۹۲۰*۱۰۸۰) اFull HD
  • ۳ مگاپیکسل = ۲۰۴۸*۱۵۳۶
  • ۴ مگاپیکسل = ۲۵۶۰*۱۴۴۰
  • ۵ مگاپیکسل = ۲۵۳۶*۱۹۲۰
  • ۸ مگاپیکسل = ۳۸۴۰*۲۱۶۰ (۴K)

انواع دوربین مدار بسته با توجه به نوع لنز

لنز ثابت (Fix)

این لنزها فاصله کانونی ثابتی دارند به این معنی که پس از نصب زاویه دید را نمی‌توان تغییر داد و ثابت است. این لنزها هزینه پایین‌تری نسب به لنزهای دیگر دارند و از این رو بسیار پر طرفدار و پر کاربرد هستند.رایج‌ترین انواع لنزهای ثابت لنزهای ۳٫۶ میلی‌متر، ۲٫۸ میلی‌متر و ۴ میلی‌متر هستند. استفاده از لنزهای ثابت با فاصله کانونی دیگر به ندرت صورت می‌گیرد.

لنز متغیر با تنظیم دستی (Vari-focal)

این لنزها به لنزهای متغیر نیز معروف‌اند. در این نوع دوربین امکان تنظیم فاصله کانونی در یک بازه مشخص امکان پذیر است. شما می‌توانید با تنظیم لنز زاویه دید دوربین را بین فاصله کانونی مجاز تغییر دهید.

توجه کنید که با تنظیم لنز بر روی ۲٫۸ می‌توانید محدوده ۸۶ درجه را تصویر بگیرید و هرچه عدد ۲٫۸ را بالاتر ببرید پهنای تصویر کمتر شده و زوم تصویر بالاتر می‌رود.

از مزیت‌های این لنز می‌توان گفت که برخلاف لنزهای ثابت امکان تغییر لنز به صورت دستی را دارند و دارای زوم اپتیکال می‌باشند و هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد میزان بزرگنمایی تصویر نیز بیشتر است.

فاصله کانونی رایج برای دوربین های مداربسته عبارتند از:

  • ۳٫۵ به ۸ میلیمتر
  • ۲٫۸ به ۱۰ میلیمتر
  • ۲٫۸ به ۱۲ میلیمتر
  • ۵ به ۵۰ میلیمتر
  • ۶ به ۶۰ میلیمتر

لنز متغیر خودکار (Vari-focal-Motorized)

این نوع لنز را می‌توان از راه دور فاصله کانونی آنها را تغییر داد و به دلیل داشتن موتور و قابلیت تنظیم و لنز از راه دور به صورت اتوماتیک را دارا می‌باشند از دیگر نوع لنزها گران‌تر هستند و برای محیط‌های که محدودیت نصب دوربین مداربسته وجود دارد مناسب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.