مجازات نصب دوربین مداربسته غیرمجاز

در این مقاله مورد مجازات نصب دوربین مدار بسته توضیحات کاملی ارائه شده است همچنین قوانین نصب نیز برای شما ذکر شده است تا با رعایت این قوانین بتوانید بدون ایجاد مشکل امنیت محل کار و منزل خود را تأمین نمایید.

قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان

معمولاً به مکانی که با دو یا چند نفر به صورت اشتراک استفاده شود مشاعات گفته می‌شود. بنابراین استفاده از دوربین مداربسته در آپارتمان حتماً باید با ساکنین و رضایت آنها انجام شود. معمولاً مدیر مجتمع ساختمان پیشنهاد نصب دوربین را در جلسه ذکر می‌کند و با تأیید دیگر ساکنین اقدام به تأیید کتبی می‌کند و نصب را انجام می‌دهد. هزینه نگهداری و تعمیر نیز بر عهده ساکنین می‌باشد. البته ذکر این نکته هم مهم است که در صورت نداشتن رضایت دیگر ساکنین و امن نبودن ساختمان مدیر ساختمان می‌تواند تأییدیه را از مراجع زی ربط تهیه کند.

قانون نصب دوربین مداربسته با ضبط صدا

به طور کلی استفاده از دوربین مدار بسته یا هر وسیله دیگری که به حریم خصوصی افراد تجاوز کند از نظر قانون جرم محسوب می‌شود. با توجه به این نکته اگر فقط با نصب دوربین و رصد به میزان لازم امنیت برقرار شود و نیازی به ضبط صدا نداشته باشد ضبط صدا می‌تواند یک جرم تلقی شود و در صورت داشتن شاکی دردسرساز می‌باشد.
به طور مثال اگر دوربین مداربسته در محیط کار مکالمه‌های شخصی را ضبط کند. در این صورت شاکی می‌تواند از کارفرما و یا کنترل کننده دوربین‌های مداربسته شکایت کند و جرم محسوب می‌شود.

خرید دوربین مداربسته
البته در کلاس‌های درس و کلاس‌های آموزشی با رضایت کامل و آگاهی کامل افراد این کار صورت گیرد نه تنها جرم نیست بله ممکن است به ترویج علم و آگاهی افراد به موضوعات کمک شایانی شود.همچنین استفاده از دوربین مدار بسته در محیط‌های که کودکان حضور دارند مثل مهد کودک‌ها و همچنین پرستار کودک در منزل می‌تواند امنیت فرزندان را تأمین کند. البته قبل از ضبط صدا باید با رضایت کامل و اطلاع رسانی فرد مذکور و دریافت رضایت کتبی این کار صورت گیرد و باید حریم خصوصی فرد حفظ شود.

قانون نصب دوربین مدار بسته مخفی

با توجه به قانون نصب دوربین مداربسته در آپارتمان متوجه شدید که نصب دوربین باید با رضایت کامل ساکنین باشد. بنابراین نصب این سیستم در مشاعات ساختمان و هر مکان عمومی دیگری جرم محسوب می‌شود. در صورت نیاز به نصب دوربین در این مکان‌ها حتماً باید مجوز کتبی از مراجع قانونی دریافت شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که نصب سیستم نظارت تصویری مخفی حتی در منزل و ملک شخصی هم جرم محسوب می‌شود و در صورت شکایت از فرد مجرم شناخته می‌شود.


برای بهره بردن از خدمات نظارت تصویری شرکت داده پردازی سپنتا به بخش خدمات مراجعه نمایید.


نکاتی که باید هنگام نصب دوربین مداربسته در نظر داشته باشید به شرح زیر است:

تصاویر ضبط شده توسط این دوربین‌ها در صورتی که مجوز لازم را دریافت نکرده باشد و حتی کشف جرم هم باشد فاقد اعتبار قانونی و ارزش استنادی خواهد بود.
اگر فردی بخواهد برای کشف جرم و یا جلوگیری از بروز جرم اقدام به نصب دوربین مدار بسته مخفی نماید باید به مراجع قانونی برای مدت مشخص و مکان مشخص اقدام نماید و سپس به سیستم نظارت تصویری مخفی نماید.

نصب دوربین مداربسته در مدارس

یکی از پر سر و صداترین قوانینی که برای نصب دوربین مدار بسته اتفاق افتاد اقدامات آموزش پرورش در جهت کنترل دانش آموزان توسط دوربین مدار بسته بود. که با توجه به بخشنامه صادر شده از سمت دبیر شورای آموزش و پرورش مدیران مدارس فقط در صورت حفظ امنیت مکان و اموال حساس و دارای ریسک خطر بالا می‌توانند اقدام به نصب دوربین مدار بسته نمایند.

دوربین مداربسته در محیط های خصوصی

نصب سیستم نظارت تصویری در محیط‌های که حریم شخصی فرد تلقی می‌گردد مثل اتاق خواب، حمام، سرویس بهداشتی و یا محیط داخلی دارای اشکال است و نصب دوربین نیازمند به مجوزهای مربوط به این بند می‌باشد. البته ممکن است افراد برای امنیت و یا کنترل پرستار کودک و یا سالمند نیازمند آن باشند که در محیط داخلی ساختمان نیز اقدام به نصب دوربین نمایند که باید حتماً با رضایت اشخاص صورت گیرد.

مجازات نصب دوربین غیر مجاز

مجازات نصب دوربین غیر مجاز

این حرکت می‌تواند مجازات سنگینی اعم از پرداخت خسارت و همچنین حبس را در بر داشته باشد.

  • نصب دوربین غیر مجاز اگر شاکی خصوصی و یا دولتی داشته باشد نیز دارای مجازات سنگین‌تری است.
  • با توجه به تعداد دوربین‌ها و ضبط تصاویر غیر مجاز از زندگی شخص یا اشخاص مجازات دسته بندی می‌شود.
  • همچنین با توجه به زمان نصب در صورتی که مدت زمان طولانی‌تری دوربین‌ها نصب شده باشند دارای مجازات هستند.
  • در صورت نصب دوربین مدار بسته غیر مجاز، بسته به میزان نقض حریم خصوصی افراد جرم متغیر است.
  • اشخاصی که اقدام به تکثیر و توزیع فیلم و یا تصاویر شخصی و یا خصوصی افراد از دوربین‌های مدار بسته می‌کند. با توجه به میزان جرم مجازات می‌شود که برخی از این موارد را برای شما شرح می‌دهیم.
  • اگر فردی اقدام به نشر تصاویر و فیلم‌های گرفته شده از زندگی خصوصی دیگران کمتر از ده نسخه اقدام کند بر حسب مورد به جریمه از یک تا ده میلیون ریال جریمه نقدی و همچنین به ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: قوانین و مجازات استفاده غیر قانونی از دوربین مداربسته


نکته:مطابق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات اگر شخصی از فیلم ها جهت تهدید یا قتل کسی و یا ضررهای حیثیتی، نفسی، مالی یا به افشای رازی نسبت به خود یا بستگان خود اقدام نماید اعم از اینکه با این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به‌موجب ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی محکوم به مجازات ۱ شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۲ زندان از دو ماه تا دو سال خواهد شد.

  •  اگر فرد بیش از ده نسخه از این تصاویر و یا فیلم‌ها را منتشر کند برای بار اول بسته به نظر قاضی به سه سال حبس، ضبط کلیه تجهیزات نظارت تصویری مربوطه، صد میلیون ریال جریمه نقدی و همچنین هفت سال محرومیت اجتماعی را متحمل می‌شود. اگر فرد اقدام به نشر مجدد تصاویر و فیلم‌ها کند برای وی مجازات سنگین‌تری اعمال می‌شود و همچنین این فر مفسد فی‌الارض شناخته شده به مجازات آن محکوم می‌شود.
  • حکم و میزان مجازات با توجه به نظر قاضی تعیین می‌شود.
  • وجود یک فیلم نمی‌تواند جرم شخص یا اشخاصی را اثبات و یا رد کند. بلکه این مورد می‌تواند یک مورد کمک کننده به کشف حقیقت باشد. برای مثال شما اگر دزدی را توسط دوربین‌های مداربسته پیدا کنید نمی‌توانید صرفاً با وجود فیلم آن را مواخذه کنید و فرد می‌تواند از شما شکایت کند و شما مجرم شناخته شوید بنابراین فیلم فقط یک راه جهت کشف جرم و حقیقت است نه دلیل… پس وجود یک فیلم دلیل بر مجرم بودن نیست. راهی است که جرم را اثبات خواهد کرد و مجرم را شناسایی بنابراین در کشف حقیقت بسیار کارا خواهد بود.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.