6 علت سوختن هارد دوربین مداربسته و راهکار جلوگیری از آن

این روزها یکی از راهکارهای برقراری امنیت در محیط‌های مختلف استفاده از دوربین مداربسته است. در راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته، مجموعه‌ای از تجهیزات به یکدیگر متصل می‌شوند که ممکن است در طول دوره استفاده هر کدام از آن‌ها به دلایل مختلف دچار مشکلاتی شوند. از مشکلات رایجی که ممکن است برای دوربین‌های مداربسته به وجود آید می‌توان به سوختن هارد آن‌ها اشاره کرد. هارد یکی از اصلی‌ترین بخش‌های دوربین مداربسته را تشکیل می‌دهد که با سوختن آن دیگر امکان ضبط تصاویر وجود ندارد. برای رفع این مشکل لازم است تا ابتدا نسبت به علت سوختن هارد دوربین مداربسته آگاهی داشته باشید. در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با دلایل سوختن هارد دوربین مداربسته آشنا کنیم.

نحوه انجام تست هارد دوربین مداربسته

در دوربین‌های مداربسته هارد وظیفه ذخیره تصاویر ویدئویی نظارتی را دارد و سوختن آن هیچ شباهتی به سوختن هارددیسک معمولی درون کامپیوترها ندارد. دوربین امنیتی بدون هارد ذخیره‌سازی هیچ ارزشی ندارد. هارد این دوربین‌ها را معمولاً درون دستگاه‌های NVR یا DVR نصب می‌کنند که در برخی مواقع به منظور ایجاد فضای ذخیره‌سازی بیشتر، یک هارد اکسترنال را روی دستگاه‌های ضبط‌کننده نصب می‌کنند.
دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد مشکل در دوربین‌های مداربسته شود. شما باید برای این که مطمئن شوید هارد دوربین دچار مشکل شده است، تست سلامت آن را انجام دهید و علت سوختن هارد دوربین مداربسته را دریابید. تست هارد دوربین مداربسته کاری تخصصی است و برای افراد عادی مشکل خواهد بود. با این حال با نکاتی که در ادامه توضیح خواهیم داد می‌توانید تست دوربین و علت سوختن هارد آن را دریابید.

قیمت و خرید دستگاه ضبط NVR

مهم‌ترین دلایل سوختن هارد دوربین مداربسته

متخصصان عقیده دارند که دلایل مختلفی می‌تواند باعث سوختن هارد دوربین مداربسته باشد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در این بخش توضیح می‌دهیم:

منبع تغذیه

منبع تغذیه می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل در سوختن دوربین مداربسته باشد که باعث می‌شود تا فیلم به صورت خطوط نورد نمایش داده شود که به صورت خطوط افقی هستند و حرکتی از پایین‌ به بالا دارند. همچنین استفاده از آداپتورهای نامناسب در برق‌رسانی می‌تواند باعث سوختن هارد دوربین شما شود. از این رو بهتر است تا به سراغ استفاده از آداپتورهای قدرتمند بروید.

هارد نامرغوب

هارددیسک بی‌کیفیت می‌تواند از دیگر دلایل سوختن دوربین‌های مداربسته باشد. معمولاً افراد به منظور کاهش هزینه‌های خود به دنبال خرید هاردهای بی‌کیفیت می‌روند که این تصوری کاملاً اشتباه است و می‌تواند هزینه‌های شما را افزایش دهد. به دلیل این که هارددیسک از اصلی‌ترین بخش‌های یک سیستم نظارتی است باید از یک نمونه باکیفیت استفاده کنید؛ زیرا خرید یک هارددیسک نامرغوب علاوه بر افزایش هزینه‌ها می‌تواند تصاویر ضبط‌شده شما را از بین ببرد. برای خرید هارددیسک دوربین حتماً به سراغ برندهای معتبر و باکیفیت موجود در بازار بروید.

شرایط آب و هوایی نامناسب

از عوامل دیگری که می‌تواند باعث سوختن هارد شما شود، شرایط نامناسب آب و هوایی است. وارد شدن گرد و غبار و رطوبت می‌تواند باعث خراب شدن هارددیسک شما شود. از این رو حتماً شرایطی را فراهم کنید تا دستگاه از گرد و غبار، رطوبت و حرارت زیاد دور باقی بماند. تهویه محلی که دستگاه را در آنها قرار می‌دهید بسیار اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید: نکات مهم خرید هارد دوربین مداربسته


وارد شدن ضربه

هارددیسک‌ها نسبت به ضربه خوردن حساس هستند و باید آن‌ها را در مقابل ضربات ایمن نگه داشت. از این رو لازم است تا محلی مناسب را برای قرار دادن هارد  انتخاب کنید تا در عین حفاظت در برابر ضربات تا جای ممکن از دسترس دور باشند.

نوسانات برق

بالا و پایین رفتن ولتاژ برق می‌تواند از دیگر دلایل سوختن هارددیسک دوربین‌های مداربسته باشد. در این حالت باید یک محافظ را در مسیر دستگاه قرار دهید تا در مقابل نوسانات برقی از هارد محافظت کند.

خورشید

اغلب افراد تصور می‌کنند که دوربین‌های با قابلیت استفاده در فضای باز به اندازه کافی مقاوم هستند و در هر شرایطی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اما در صورت عدم برقراری ایمنی لازم، خورشید می‌تواند باعث سوختن دوربین مداربسته شما شود. با ورود نور،  اشعه خورشید به درون لنز دوربین به حسگر تصویر دستگاه برخورد می‌کند و به مرور زمان روی شیشه انحرافی را ایجاد خواهد کرد. نور خورشید با تأثیرگذاشتن روی حسگر تصویر باعث بد نشان‌ دادن فیلم‌های دوربین می‌شود. بهتر است از متخصص و نصاب بخواهید تا در هنگام نصب این مورد را در نظر بگیرد.

علائم سوختن هارد دوربین مداربسته

علائم سوختن هارد دوربین مداربسته

در قسمت قبلی دلایل عمده‌ای که می‌تواند باعث سوختن هارد دوربین مداربسته شما شود را ذکر کردیم. در این بخش می‌خواهیم در مورد علامت‌هایی که نشان‌دهنده سوختن هارد دوربین مداربسته است، صحبت کنیم. یکی از علامت‌های سوختن هارد، روشن نشدن دوربین است. نشانه دیگر عدم دسترسی به داده‌های هارد است. در برخی مواقع با سوختن هارد، پیام‌هایی بر روی صفحه ظاهر می‌شود. شما با مشاهده هر کدام از این علائم متوجه می‌شوید که هارد دوربین دچار سوختگی شده است.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

نحوه رفع مشکل سوختن هارد دوربین مداربسته

بعد از این که اطمینان پیدا کردید که هارددیسک دوربین مداربسته شما سوخته است باید آن را به نزد شرکتی که از آن خریداری کرده‌اید، ببرید تا کارشناسان شرکت نیز با بررسی دستگاه نسبت به سوختن آن نیز اطمینان حاصل کنند. متخصصان با بررسی دستگاه تشخیص می‌دهند که آیا امکان تعمیر آن وجود دارد یا این که باید برای خرید دستگاه جدیدی اقدام کنید. هزینه‌های تعمیر کاملاً بستگی به نوع خرابی آن دارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله علت سوختن هارد دوربین مداربسته را به طور کامل توضیح دادیم شما با رعایت تمامی مواردی که در این مطلب گفته شد می‌توانید از بروز این مشکل و موارد دیگر تا حد امکان جلوگیری کنید. حتماً از فرد نصاب و متخصص بخواهید تا در هنگام راه‌اندازی دوربین مداربسته از یک هارددیسک خوب و باکیفیت استفاده کند تا خیالتان راحت باشد. توجه به شرایط آب و هوایی و استفاده از تجهیزات محافظ و ایمن از موارد مهمی است که بعد از خرید هارد باکیفیت باید در نظر داشته باشید. در صورتی که متوجه خرابی هارد یسک و سوختن آن شدید حتماً آن را نزد یک فرد متخصص ببرید و تا جای ممکن خودتان از تعمیر کردن آن خودداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.