8 تفاوت NVR و DVR که قبل از خرید باید بدانید! دی وی آر بهتر است یا ان وی آر؟

همه ما می‌دانیم که این روزها تا چه حد استفاده از دوربین‌های مداربسته رونق یافته است به طوری که در اغلب مکان‌های عمومی و مسکونی آن‌ها را می‌بینیم. در این دوربین‌ها یک دستگاه ضبط‌کننده لازم است تا فیلم‌های روی دوربین را ضبط کند. به این دستگاه‌های ضبط‌کننده NVR و یا DVR گفته می‌شود. آشنایی با روش دریافت تصاویر، ذخیره و پردازش آن‌ها در بحث دوربین‌های مداربسته برای فعالان این حوزه بسیار اهمیت دارد. از این رو ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت NVR و DVR به طور کامل بپردازیم.

دستگاه DVR چیست؟

به مخفف عبارت Recorders Digital Video، DVR گفته می‌شود که معنی آن ضبط‌کننده ویدئویی دیجیتال است. ذخیره و مدیریت تصاویر در سیستم‌های مداربسته آنالوگ به کمک دستگاه DVR انجام می‌شود. در واقع این دستگاه وظیفه دارد تا سیگنال‌های ویدئویی را از دوربین دریافت کند و بعد از آن که به داده‌های دیجیتال تبدیل شدند آن‌ها را ذخیره کند. پردازش و ذخیره فیلم‌ها در DVR با کمک یک قطعه سخت‌افزاری صورت می‌گیرد. در سیستم‌های مداربسته دارای دستگاه DVR از دوربین‌های آنالوگ یا آنالوگ HD استفاده می‌کنند. برای اتصال دوربین‌ها و این نوع دستگاه ضبط‌کننده به کابل‌کشی مستقیم نیاز داریم.

دستگاه NVR چیست؟

NVR که مخفف شده عبارت Network Video Recorders است معنای ضبط‌کننده ویدئو تحت شبکه را می‌دهد. این دستگاه‌ در سیستم‌های مداربسته تحت شبکه برای ضبط و مدیریت تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرند. NVR در کنار مدیریت تصاویر و ذخیره آن‌ها می‌تواند قابلیت‌های تصویری ویژه را نیز ارائه دهد. قابلیت تشخیص چهره، شمارش تعداد افراد، تشخیص نفوذ و مواردی مانند این از جمله قابلیت‌های تصویری NVR است. این دستگاه‌ها عملکردی شبیه به سرورهای کامپیوتری دارند. NVR می‌تواند داده‌های ویدئویی که دوربین‌های مداربسته تحت شبکه ایجاد کرده‌اند را ضبط کند. لازم به ذکر است که دوربین‌های تحت شبکه در دو نوع POE و بی‌سیم هستند.

قیمت و خرید دستگاه ضبط NVR

مقایسه نحوه کارکرد NVR و DVR

کارکرد این دو دستگاه ضبط‌ کننده با یکدیگر تفاوت دارد به این صورت که DVR می‌تواند سیگنال‌های ویدئویی را رمزگذاری کرده و آن‌ها را ذخیره کند. درحالی‌که NVR، ویدئوهایی که توسط دوربین‌های IP رمزگذاری شده‌اند را ذخیره می‌کند. تفاوت در شیوه استفاده این دو دستگاه از داده‌های ویدئویی نشان‌دهنده این است که با دوربین‌های مداربسته در مدل‌های مختلف کار می‌کنند. لازم به ذکر است ویژگی‌های پیشرفته‌ای که در دوربین‌های IP وجود دارد در دوربین‌های مداربسته آنالوگ پشتیبانی نمی‌شود.
پشتیبانی از انواع مختلف دوربین‌ها مورد دیگری است که می‌توان در مقایسه نحوه کارکرد NVR و DVR گنجاند. NVR می‌تواند به خوبی از دوربین‌های مختلف با کیفیت‌های متفاوت پشتیبانی کند. در حالی که DVR تنها قادر به پشتیبانی از تعدادی از کیفیت‌هاست که به مشخصات دستگاه در دیتاشیت نیز بستگی دارد.

تفاوت‌های ظاهری NVR و DVR

تفاوت‌های ظاهری NVR و DVR

شیوه اتصال دوربین‌ها به دستگاه‌های NVR و DVR متفاوت است؛ از این رو در ظاهر این دو دستگاه تفاوت‌هایی دیده می‌شود. در ظاهر دستگاه ان وی آر ما شاهد پورت‌های شبکه RJ45 هستیم در حالی که در دستگاه ضبط‌کننده DVR پورت کواکسیال دیده می‌شود و از طریق این درگاه به دوربین‌های آنالوگ اتصال می‌یابد.

نحوه پردازش تصاویر در NVR و DVR

اصلی‌ترین تفاوت NVR و DVR به نحوه پردازش تصاویر و ویدئوها ارتباط پیدا می‌کند. DVR پردازش داده‌های ویدئویی را درون دستگاه انجام می‌دهد. درحالی‌که NVR این داده‌ها را در داخل دوربین رمزنگاری و پردازش کرده و بعد از این عملیات آن‌ها را به منظور پخش‌کردن به دستگاه ضبط ارسال می‌کند.

مقایسه استفاده از دوربین‌ها در NVR و DVR

دوربین‌هایی که به NVR و DVR متصل می‌شوند یکی دیگر از تفاوت‌هایی است که بین این دو دستگاه ضبط‌کننده وجود دارد. مدیریت انواع داده‌ها در این دو دستگاه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود و از این جهت نیازمند دوربین‌های مختلفی هستند. پیش‌ازاین ذکر کردیم که دستگاه‌های NVR از دوربین‌های تحت شبکه پشتیبانی می‌کنند. در نقطه مقابل، دستگاه‌های DVR به دوربین‌های آنالوگ یا آنالوگ HD متصل می‌شوند.

انعطاف‌پذیری در دستگاه‌های DVR و NVR

انعطاف‌پذیری در دستگاه‌های NVR در قابلیت‌های نصب و ازنظر دوربین‌ها نسبت به DVR بیشتر است، زیرا دی وی آر تنها از دوربین‌های سیمی پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که در NVR می‌توان از ترکیبی از دوربین‌های بی‌سیم و سیمی استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: دستگاه DVR چیست و چه کاربردهایی دارد؟


پهنای باند موردنیاز برای NVR و DVR

پهنای باند مصرفی می‌تواند یکی دیگر از تفاوت‌های مهم در دستگاه‌های DVR و NVR باشد. در سیستم تحت شبکه، ذخیره‌سازی داده‌ها نیازمند وجود اینترنت نیست. در این سیستم‌ها شما فقط در بررسی و تحلیل فیلم‌ها از فاصله دور به اینترنت نیاز دارید. در دوربین‌های تحت شبکه، انتقال و جا به جایی اطلاعات از طریق شبکه صورت می‌گیرد. برای درک بهتر شما می‌توانیم بگوییم که دستگاه NVR، پهنای باند مربوط به شبکه خانگی شما را مصرف نمی‌کند، اما در نقطه مقابل دی وی آر نیاز دارد برای دسترسی داشتن به اطلاعات از راه دور از پهنای باند شبکه شما استفاده کند.

پشتیبانی و ذخیره اطلاعات

روش ذخیره‌سازی اطلاعات در این دو دستگاه نیز از دیگر تفاوت‌هایی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. ان وی ار می‌تواند ذخیره‌سازی داده‌ها را هم بر روی انواع مختلف هارددیسک با ظرفیت‌های متفاوت و هم بر روی شبکه انجام دهد، اما در DVR ذخیره‌سازی فقط بر روی هارددیسک انجام می‌شود.
دی وی آر می‌تواند از هاردی با حداکثر ظرفیت 6 ترابایت پشتیبانی کند درحالی‌که این ظرفیت در سیستم‌های تحت شبکه بین 10 تا 12 ترابایت است. از این رو در دستگاه NVR می‌توان هاردهایی متنوع با ظرفیت‌های بالا را نصب کرد. با توجه به کانال‌های ورودی تعداد هارددیسک‌ها می‌تواند در هر دوی این دستگاه‌ها متفاوت باشد.

وضوح تصاویر

امواج آنالوگ در سیستم‌های DVR می‌تواند دلیلی بر کیفیت پایین تصاویر نسبت به تصاویر سیستم‌های تحت شبکه باشد. لازم به ذکر است کابل‌های کواکسیال که به دستگاه‌های DVR و دوربین‌های آنالوگ اتصال پیدا می‌کنند، توانایی انتقال سیگنال‌های صوتی را ندارند.

نصب و راه‌اندازی NVR و DVR

همان‌طور که قبل از این توضیح دادیم در نصب و راه‌اندازی سیستم‌های آنالوگ از کابل‌های کواکسیال استفاده می‌کنند. این کابل‌ها می‌تواند محدودیت‌هایی را برای نصب و راه‌اندازی به همراه داشته باشد.

کدام یک بهتر است؟ DVR یا NVR؟

این که سیستم‌های تحت شبکه می‌توانند عملکردی هوشمندتر و کاربردی‌تر داشته باشند کاملاً قابل‌تشخیص است. علاوه بر عملکرد، هزینه‌ای که کاربران برای راه‌اندازی این سیستم‌ها باید بپردازند یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که اغلب موردتوجه قرار می‌دهند. کاملاً مشخص است که ویژگی‌های منحصر به فرد سیستم‌های NVR نسبت به DVR دلیلی است برای این که هزینه بالاتری برای کاربران در برداشته باشند. از این رو برای تشخیص این که کدام یک از دستگاه‌های ضبط‌کننده می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد ابتدا لازم است تا به هدف و نیاز خود توجه کنید و براین‌اساس به سراغ انتخاب DVR یا NVR بروید. برای مثال در فضاهای کوچک، دوربین‌های DVR می‌توانند گزینه مناسبی باشند، اما در سازمان‌های بزرگ NVR بهتر از DVR خواهد بود، زیرا سیستم‌های تحت شبکه انعطاف‌پذیری بالاتری را برای شما فراهم می‌کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به طور کامل به بررسی تفاوت NVR و DVR پرداختیم. باتوجه‌به آن چه که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد و کارایی دستگاه‌های NVR نسبت به DVR بسیار بهتر است، اما در هنگام انتخاب باید بالاتر بودن قیمت آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. توصیه ما این است که در برخی از مکان‌ها نیازی به صرف هزینه‌های بالا نیست و دستگاه‌های DVR نیز می‌توانند گزینه مناسب‌تری باشند. بهتر است دستگاه‌های NVR را به مکان‌های حساس و بزرگ اختصاص دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.