مبدل فیبر نوری چیست؟

امروزه ابزارها و تجهیزات متعددی در زمینه انتقال اطلاعات وجود دارد. یکی از دیوایس های پرکاربرد و محبوب در این زمینه، مبدل فیبر نوری یا همان مدیا کانورتر است. این مبدل کاربردهای مخصوص به خود را داشته و در شرایط خاصی استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا یک تعریف کلی به علاوه انواع مدل‌های موجود از این مبدل و مزایای استفاده از آن را به صورت کامل توضیح دهیم.

تعریف مبدل فیبر نوری

قبل از اینکه به بررسی کاربردها و انواع این وسیله بپردازیم، لازم است تا بدانیم که مبدل فیبر نوری چیست و چه‌کاری انجام می‌دهد؟ برای انتقال اطلاعات، باید یک کابل بین دو دیوایس وجود داشته باشد تا داده‌ها به صورت کامل منتقل شوند. در برخی از مواقع ممکن است فاصله این دیوایس ها از یکدیگر به حدی زیاد باشد که باعث کاهش چشمگیر پهنای باند شده و اجازه انتقال صحیح و کامل را به ما ندهد. در چنین مواقعی می‌توانیم از مبدل فیبر نوری یا همان مدیا کانورتر استفاده کنیم.
این مدیا کانورتر به صورت دوتایی بوده و یک سر آن به یک دیوایس و سمت مقابل آن، به یک دیوایس دیگر متصل می‌شود. شاید برایتان سؤال شود که چرا از ابتدا از کابل فیبر نوری برای این انتقال استفاده نمی‌کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که سیگنال‌های انتقالی این مدل کابل از نوع نوری هستند، پس ما به یک مبدل مناسب احتیاج داریم که سیگنال‌های جاری بر روی سیم‌های مسی را به پالس‌های نوری تبدیل کرده و معکوس این کار را نیز انجام دهد. پس این دیوایس ها به کمک کابل‌های شبکه به مبدل‌ها متصل شده و ارتباط بین آن‌ها و مبدل از طریق کابل فیبر نوری انجام می‌شود.

انواع مبدل فیبر نوری

حال که با نحوه کارکرد این مبدل آشنا شدیم، باید به سراغ شناسایی انواع مدیا کانورتر برویم. از آنجایی که استفاده از این مبدل‌ها امروزه بسیار شایع شده، تنوع گسترده‌ای نیز در بین این محصول به وجود آمده است. پس شما قبل از خرید باید با انواع موجود در این زمینه آشنا شده و سپس متناسب با کاربردی که مدنظر دارید، اقدام به خرید نهایی بکنید.

مبدل فیبر نوری POE

این نوع از مبدل به صورت کلی برای دستگاه‌هایی که از قابلیت POE پشتیبانی می‌کنند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این مبدل مشابه با توضیحات قسمت قبل بوده و علاوه بر آن، توانایی انتقال جریان برق را نیز دارد. بر همین اساس این مبدل می‌تواند برق یک یا دو دستگاه را نیز تأمین کند.

مبدل غیرقابل مدیریت

کار کردن با این مبدل به سادگی امکان‌پذیر بوده و تمام افراد تازه‌کار و مبتدی نیز می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. این مبدل‌ها دارای امکانات و ویژگی‌های مضاعف مانند مدیریت شبکه و … نیستند و نسبت به گزینه‌های قابل مدیریت، قیمت پایین‌تری نیز دارند. مبدل غیرقابل مدیریت بعد از روشن شدن، شروع به کار کرده و نصب آن‌ها نیز به سادگی امکان‌پذیر است.

مبدل‌های فیبر نوری تجاری

مدل‌های تجاری این محصولات دارای یک منبع تغذیه هستند. این مبدل‌ها در یک بازه دمایی مشخص فعالیت می‌کنند و توانایی کار کردن در خارج از این بازه دمایی را ندارند. در اغلب مواقع دمای 0 تا 65 درجه سانتی‌گراد برای این محصولات تعریف شده است.


بیشتر بخوانید: سوئیچ شبکه چیست و چگونه کار می‌کند؟


مبدل‌های فیبر نوری صنعتی

مبدل‌های فیبر نوری صنعتی برخلاف مدل تجاری، توانایی کار کردن در بازه‌های دمایی بسیار بالا و پایین را دارند. این محصولات می‌توانند در بازه 40- تا 85 درجه سانتی‌گراد کار کنند. همین موضوع باعث شده تا بتوان با اطمینان خاطر کامل، از این مبدل‌ها برای معادن، اتوماسیون ساختمان و … استفاده نمود.

مبدل فیبر به فیبر

از این مبدل معمولا برای تبدیل فیبر چند حالته به تک‌حالته و فیبر دوگانه به تک فیبر از طریق تبدیل طول‌موج بین آن‌ها استفاده می‌شود. مبدل فیبر به فیبر برای تجهیزات ارزان‌قیمت که نیاز به سیگنال‌های مالتی مود و در برخی از حالات مود دارند، مناسب بوده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 مبدل فیبر به مس

این مبدل را می‌توان به عنوان یکی از مؤثرترین تجهیزات در بهینه‌سازی انتقال اطلاعات به شمار آورد که معمولا در زیرساخت‌های شبکه مسی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به کار بردن این مبدل باعث مقاومت بیشتر سیم در برابر نویز شده و همچنین امکان اتصال به شبکه‌ای پرسرعت را نیز فراهم می‌کند. از انواع این مبدل‌ها می‌توان به مواردی مانند مبدل ویدئو به فیبر، مس به فیبر، اترنت به فیبر و … اشاره کرد.

قیمت و خرید تجهیزات فیبرنوری

کاربردهای مبدل فیبر نوری و ضرورت وجود آن در شبکه

بعد از پاسخ به سؤال مبدل فیبر نروی چیست و همچنین آشنایی با انواع این وسیله، نوبت به بررسی کاربردها و همچنین ضرورت وجود آن در یک شبکه می‌رسد. به صورت کلی مبدل فیبر نوری یک دستگاه الکترونیکی بوده که از طریق آن می‌توان سیگنال‌های الکتریکی را به سیگنال‌های نوری تبدیل کرد و بالعکس. این وسیله کاربردهای متعدد و گسترده‌ای دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • ارتباطات شبکه مانند اینترنت، تلفن همراه، شبکه‌های کابلی و …
  • صنایع خودروسازی، هوافضا و …
  • برخی از دستگاه‌های پزشکی مانند تصویربرداری و …
  • امنیت و ارتباطات حساس مانند سیستم‌های امنیتی پلیس و …

بعد از آشنایی با کاربردهای مبدل فیبر نوری، باید با ضرورت کاربرد این سیستم در شبکه نیز آشنا شویم. به صورت کلی انتقال سیگنال‌های نوری، مزایای بسیار گسترده‌ای دارد که باعث شده تا امروزه ارتباطات به همین سمت گام بردارند. یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها در این زمینه، کاهش میزان محدودیت‌ها با کمک کابل‌های فیبر نوری است.

مزایای استفاده از مبدل فیبر نوری

مزایای استفاده از مبدل فیبر نوری

همان‌طور که اشاره کردیم، این نوع از ارتباط و انتقال داده با کمک کابل و سیگنال‌های فیبر نوری، مزایای متعددی را به دنبال دارد که در این قسمت به چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

کوچک‌تر و سبک‌تر

از مزایایی که استفاده از کابل فیبر نوری به دنبال دارد، وزن کم و قطر کوچک‌تر آن‌هاست. این کابل‌ها وزن به مراتب کمتری نسبت به مدل‌های مسی دارند و به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های مختلف مانند داخل داکت و … انتخاب خیلی خوبی محسوب می‌شوند.

مقاومت بالا در برابر امواج الکترومغناطیس

از ویژگی‌های سیگنال‌های نوری، می‌توان به مقاومت آن‌ها در برابر تغییر ولتاژ و یا فرکانس‌های رادیویی اشاره کرد. پس این امواج رادیویی و … توانایی ایجاد هیچ‌گونه اختلال یا نویزی را در روند انتقال دیتا ندارند. پس شما می‌توانید به راحتی و بدون دغدغه، از این مبدل‌ها در کنار تجهیزات صنعتی و سیستم‌های کامپیوتری استفاده کنید.

حذف نویز

با کمک انتقال داده از طریق مدیا کانورتر و کابل و سیگنال‌های فیبر نوری، شما می‌توانید انواع نویزهای رادیویی و الکترومغناطیسی در اطراف سیستم را حذف کنید.

مقاومت بالا در برابر رعد و برق

مقاومت بالا در برابر انواع نوسانات مانند اتصال به زمین، رعد و برق و … نیز از دیگر مزایای استفاده از مبدل فیبر نوری است که باعث می‌شود هیچ آسیبی ازاین‌جهت به تجهیزات وارد نشود.

سخن پایانی

انتقال داده یک موضوع بسیار گسترده است که ابزار و تجهیزات بسیار متعددی نیز برای آن وجود دارند. یکی از گزینه‌های موجود در این زمینه، مبدل فیبر نوری است. زمانی که دیوایس ها فاصله زیادی از یکدیگر داشته باشند، امکان استفاده از کابل‌های مسی برای انتقال داده‌ها وجود ندارد، چراکه در این حالت با کاهش پهنای باند روبه رو خواهیم شد. پس می‌توانیم با استفاده از یکی از انواع مبدل‌های فیبر نوری، در این زمینه اقدام کرده و به تبدیل سیگنال‌های سیم مسی به پالس نوری و بالعکس بپردازیم. در بخش‌های قبلی به صورت کلی با تعریف این قطعات و همچنین انواع آن‌ها آشنا شدیم. مزیت‌های استفاده از این مبدل و همچنین علت اهمیت آن را نیز به صورت کامل توضیح دادیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.