تفاوت کابل شبکه CAT6، CAT5 و CAT7

در صورتی که منزل یا محل کار شما نیاز به نصب کابل شبکه داشته باشد، احتمالاً با این سؤال مواجه شده‌اید که کدام یک از کابل‌های شبکه cat6، cat5 و cat7 مناسب خواهد بود؟ تقریباً همه می‌دانند که کابل‌های شبکه انواع مختلفی دارند، اما در مورد تفاوت و ویژگی‌های هر یک اطلاعات چندانی ندارند. این که تفاوت کابل شبکه CAT6، CAT5 و CAT7 چیست و در هنگام انتخاب به چه پارامترهایی باید توجه کرد در ادامه این مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معرفی کابل CAT5

کابل cat5 که کابل شبکه کتگوری 5 نامیده می‌شود از چهار جفت سیم مسی پیچ‌خورده تشکیل شده است. این نوع کابل برای اتصال می‌تواند از کانکتور RJ-45 استفاده کند. کابل cat5 که از کابل‌های اترنت بدون محافظ به شمار می‌رود یکی از محبوب‌ترین کابل‌های جفت تابیده است. این نوع کابل می‌تواند داده‌ها را تا سرعت 100 مگابایت بر ثانیه در پهنای باند 100 مگاهرتز انتقال دهد. حداکثر طول کابل برای cat5 تا فاصله 100 متر است و توانایی حمل داده‌های تلفن و ویدئو را دارد.

معرفی کابل شبکه CAT6

قبل از این که به بیان تفاوت سه کابل شبکه cat6، cat5 و Cat7 بپردازیم، لازم است تا هر یک را به طور جداگانه معرفی کنیم. در این بخش به معرفی کابل شبکه cat6 می‌پردازیم. به طور کامل نام این نوع کابل شبکه، کتگوری 6 است. این کابل شامل 4 سیم مسی می‌شود که توانایی پشتیبانی اتصال اترنت تا 10 گیگابایت بر ثانیه را دارد. در حالت عادی کابل cat6 در طول 100 متر دارای حداکثر سرعت انتقال یک گیگابایت بر ثانیه است؛ اما با توجه به میزان تداخل، این کابل هنگام انتقال با سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه تنها می‌تواند دارای پشتیبانی تا فاصله‌ای بین 37 تا 55 متر داشته باشد. کابل cat6 توانایی انتقال سیگنال‌هایی با حداکثر فرکانس 250 مگاهرتز را دارد. سازگاری این کابل با دیگر نسخه‌های قدیمی cat5 و cat5e از دیگر ویژگی‌های آن است. همچنین می‌تواند از کانکتور استاندارد RJ-45 استفاده کند.


بیشتر بخوانید: تفاوت‌ های کابل شبکه Cat5 و Cat6


معرفی کابل CAT7

به کابل شبکه CAT7، کابل شبکه کتگوری 7 گفته می‌شود که توانایی پشتیبانی از اتصال اترنت سرعت بالا تا مقدار 10 گیگابایت بر ثانیه را دارد. کابل‌های cat6، cat5 و cat5e از جمله کابل‌هایی هستند که با کابل شبکه cat7 سازگاری دارند. این نوع کابل به منظور انتقال داده از هر 4 زوج استفاده می‌کند و حداکثر سرعت 10 گیگابایتی را تا مسافت 100 متر فراهم می‌کند. با کمک cat7 می‌توان سیگنال‌هایی در فرکانس 600 مگاهرتز را انتقال داد. این نوع کابل‌ها که به صورت STP یا شیلددار هستند تا بتوانند تداخل و نویز را به صورت کامل حذف کنند؛ زیرا در کابل‌های Cat7 لازم است تا زوج‌های تابیده شده در برابر نویز حفاظت شوند. این شیوه طراحی در کابل کت 7 باعث می‌شود تا مقاومت در برابر نویز تا حد زیادی بهبود پیدا کند. از این رو امکان انتقال داده با سرعت‌های بالاتر در کابل‌های طولانی‌تر نیز برای کاربران وجود دارد.

کابل‌های شبکه CAT5، CAT6 و CAT7

کابل‌های شبکه CAT5، CAT6 و CAT7 چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

مواردی که هر کدام از این سه کابل شبکه در آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند در ادامه معرفی می‌شوند:

  • سال طراحی و تولید آن‌ها که از بین این سه کابل، کابل شبکه cat5 نسبت به Cat6 و cat7 زودتر به بازار ارائه شده است.
  • میزان سرعت انتقال داده
  • مقدار نویزپردازی
  • کیفیت کابل
  • پهنای باند فرکانس که عدد کت بزرگ‌تر، نشان‌دهنده پهنای باند بیشتر است.
  • ضخامت کابل‌ها که در کابل cat6 به دلیل وجود جداکننده، ضخامت آن نسبت به cat5 بیشتر است.
  • هزینه کابل که در میان این سه، کابل شبکه Cat5 قیمت پایین‌تری دارد، زیرا قدیمی‌تر است.

برای درک بیشتر تفاوت این سه کابل به جدول زیر توجه کنید:

نام پهنای باند ویژگی‌ها
Cat5 100 مگاهرتز استفاده از آن در شبکه‌های LAN بسیار رایج است که با ظهور cat5e کم‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد. حداکثر طول کابل بین دو دستگاه برابر با 100 متر است.
Cat6 250 مگاهرتز در کاربردهای اترنت 10 GBASE-T حداکثر طول کابل می‌تواند برابر با 55 متر باشد.
Cat7 600 مگاهرتز با روکشی کامل طراحی شده‌اند و برای اترنت 10 GBASE-T مورداستفاده قرار می‌گیرند. در حداکثر طول کابل 100 متر سرعتی برابر با 10 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

قیمت و خرید کابل های شبکه CAT6

عوامل تأثیرگذار در هنگام انتخاب کابل‌های شبکه اترنت

همان‌طور که در بخش تفاوت کابل شبکه CAT6، CAT5 و CAT7 دیدیم هر کدام از این کابل‌ها سرعت انتقال داده و پهنای باند مخصوص به خود را ارائه می‌دهند. از این رو در هنگام انتخاب هر یک از آن‌ها لازم است تا تعدادی پارامتر را در نظر بگیریم که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

محیط

محیطی که قرار است در آن از کابل‌ها استفاده کنید از مهم‌ترین پارامترهایی است که در هنگام انتخاب باید آن‌ را در نظر بگیرید. برای مثال برای کابل‌کشی در فضای باز از کابل‌کشی خارج از کارخانه یا کابل‌کشی مستقیم استفاده می‌کنند تا در برابر عوامل محیطی و آب مقاومت لازم را داشته باشند. هر سه کابل cat5، cat6 و cat7 مقاومت تقریباً خوبی را در برابر عوامل محیطی از خود نشان می‌دهند.

عملکرد

پارامتر مهم دیگر عملکرد است. توجه کنید که کابل قرار است به چه دستگاهی و با چه عملکردی متصل شود. برای مثال برای ایستگاه‌های رایانه یا تلفن، کابل‌های CAT6 مناسب خواهند بود.

سرعت

سرعت کابل‌های اترنت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌هاست. در صورتی که تجهیزات شما توانایی پشتیبانی از سرعت بیشتر از یک گیگابایت را داشته باشد، کابل‌کشی CAT5 مناسب نخواهد بود. در این حالت کابل‌های شبکه CAT6 و CAT7 کارایی بهتری را ارائه خواهند داد.

جهت خرید انواع کابل شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.