مزیت های استفاده از پچ کورد شبکه

پچ کورد یکی از تجهیزات پرکاربرد شبکه است که اغلب به دلیل مزایایی که دارد به منظور صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها از آن استفاده می‌کنند. در واقع با کمک پچ کورد می‌توان اتصالی راحت بین دیگر تجهیزات شبکه ایجاد کرد. اینکه پچ کورد چیست؟ و مزیت های استفاده از پچ کورد شبکه، مطالبی هستند که در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پچ کورد چیست؟

در زمان راه‌اندازی یک شبکه لازم است تا تجهیزات شبکه به وسیله یک اتصال‌دهنده به یکدیگر متصل شوند. کابل‌های شبکه یکی از رایج‌ترین تجهیزاتی است که برای اتصال مورداستفاده قرار می‌گیرند. پچ کورد گزینه دیگری است که برای اتصال از آن استفاده می‌کنند. پچ کورد به عنوان یکی از تجهیزات مخابراتی کمک می‌کند تا اجزای مختلف شبکه مانند کامپیوتر، پچ پنل، سوئیچ و موارد دیگر به یکدیگر متصل شوند. علاوه بر این در شبکه برای انتقال صدا و تصویر نیز می‌توان از پچ کورد استفاده کرد. استفاده‌ گسترده از پچ کورد در ارتباطات و شبکه‌ها به دلیل مزایای زیاد آن است. ساختار پچ کوردها به صورت یک کابل مسی و فیبر نوری است که اندازه‌ای بین نیم تا 20 متر دارند. در اتصال با کمک پچ کوردها در دو انتهای آن یک سوکت استاندارد RJ-45 را قرار می‌دهند.

کاربرد پچ کورد شبکه

پچ کوردها همانند کابل‌های شبکه هستند و می‌توانند از پس انجام تمام وظایف آن‌ها برآیند. از همین رو در برخی موارد به جای کابل شبکه از پچ کوردها استفاده می‌کنند. البته لازم است بدانید که بیشترین کاربرد پچ کوردها به اتصالاتی با فواصل کوتاه مربوط می‌شود. لازم به ذکر است که کارخانه‌های تولیدکننده، پچ ‌کوردها را در رنگ‌های متنوعی تولید می‌کنند.

انواع پچ کورد

انواع پچ کوردها را بر اساس قواعد مشخصی دسته‌بندی می‌کنند. طبق استاندارد پچ کوردهای شبکه در گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • CAT 6a
  • CAT 6
  • CAT 5
  • CAT 5e
  • CAT 7

در این گروه‌ها می‌توان ارسال دیتا را به مقدار 100 تا 1000 مگابایت در ثانیه انجام داد. این پچ‌ کوردها توانایی پشتیبانی از پهنای باند 100 مگاهرتز در CAT5 و حداکثر 600 مگاهرتز در CAT7 را دارند. در اترنت‌های سریع نیز تا مقدار 10 گیگابایت می‌توان از انواع مختلف پچ کوردها استفاده کرد.
بر اساس نوع پوشش محافظتی و مقاومت در برابر نویز می‌توان پچ ‌کوردها را در گروه‌های زیر دسته‌بندی کرد:

  • پچ کورد UTP: این نوع پچ‌ کوردها دارای شیلد یا فویل نیستند.
  • پچ کورد FTP: در این نوع پچ کورد، زوج سیم‌ها با پوشش‌هایی از شیلد پوشانده شده‌اند.
  • پچ کورد SFTP: در این نمونه همه زوج سیم‌ها به طورکلی درون پوششی از فویل و شیلد قرار دارند.
  • پچ کورد S/UTP: همه زوج سیم‌ها با شیلد بافته شده پوشش داده می‌شوند.
  • پچ کورد S/FTP: پوشش فویل زوج سیم‌ها در کنار پوشش همه سیم‌ها از طریق شیلد باعث کاهش نویز پذیری در این پچ کورد می‌شوند.
  • پچ کورد UFTP: در این نوع پچ کورد به دور هر زوج سیم به طور جداگانه پوششی از فویل به عنوان محافظ قرار دارد.
  • پچ کورد FFTP: این پچ کورد از مقاومت فیزیکی بسیار بالایی برخوردار است، زیرا در کنار پوشش فویل برای هر زوج سیم، یک پوشش همگانی کل زوج سیم‌ها را دربگرفته است.

مزایای پچ کورد شبکه

مزایای پچ کورد شبکه

شاید بسیاری از کاربران با خود بگویند که پچ ‌کورد شبیه کابل شبکه است، پس چه لزومی دارد تا از پچ‌ کورد استفاده کنیم و همان کابل شبکه کافی خواهد بود، اما بر اساس مزیت‌های استفاده از پچ کورد شبکه؛ استفاده از آن‌ها در برخی مواقع به جای کابل شبکه الزامی است. ازجمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرید پچ پنل شبکه

تفکیک سازی آسان

در هنگام راه‌اندازی یک شبکه شاید لازم باشد تا قسمت‌هایی را از یکدیگر تفکیک کنید که به دلیل تنوع بالای رنگ پچ کوردها می‌توان این شرایط را به راحتی فراهم کرد.

صرفه‌جویی در زمان

زمانی که قصد پیاده‌سازی یک شبکه و گسترش آن را داشته باشید، زمان اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. برای گسترش شبکه می‌توان از پچ ‌کوردها استفاده کرد، زیرا با کمک آن‌ها می‌توان تا حد زیادی نیاز به عوامل انسانی را کاهش داد و دیگر نیازی به صرف هزینه برای کابل‌های طولانی نخواهد بود.

کاهش نویز پذیری

بر اساس اندازه و سایز پچ کوردها، انتقال داده در فواصل کمی صورت می‌گیرد که این مسئله تا حد زیادی باعث کاهش نویز پذیری خواهد شد.

ایجاد امنیت بالا

کابل‌های شبکه را متناسب با نیاز و به صورت دستی اندازه‌گیری می‌کنند و سوکت می‌زنند، اما به پچ کوردها توسط شرکت‌های سازنده سوکت زده می‌شود. از این رو می‌توان به سلامت سوکت‌ها مطمئن شد.

کاهش خطا

به دلیل این که اندازه‌گیری کابل‌های شبکه و سوکت‌زنی آن‌ها به صورت دستی انجام می‌شود، ممکن است در برخی مواقع خطا و مشکلی در ارتباط با چینش سیم‌ها به وجود آید. درحالی‌که سوکت فابریک پچ کورد شبکه احتمال خطا را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

انواع پچ کوردهای مسی

پچ کوردها با هدف انعطاف پذیری بالا به شکل رشته‌های به هم تابیده تولید می‌شوند اما کابل‌های مسی را به صورت مفتولی تولید و عرضه می‌کنند. رشته‌ای بودن پچ کوردها باعث تضعیف سیگنال در آن‌ها می‌شود، به همین دلیل طول کوتاه تری نسبت به کابل‌های مسی دارند. پچ کوردهای مسی بین 10 تا 30 متر هستند، اما کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده این محصول، آن را تا حداکثر تا طول 5 متر می‌سازند. در مقابل افزایش طولی باعث می شود، کابل‌ها ضخیم‌تر و با شلید یا فویل بیشتری پوشانده شوند تا در برابر تضعیف سیگنال، اغتشاش‌های صوتی و  همچنین فرکانس‌های رادیویی مقاوم باشند. در واقع با کمک شیلدها و فویل به کاهش تداخل الکترومغناطیسی در پچ کوردها کمک می‌کنند. انواع پچ کوردهای موجود در بازار شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کانکتورهای تک سیم
  • کابل‌های کواکسیال
  • کابل‌های روکش‌دار یا بدون روکش
  • کابل‌های فیبر نوری

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل و پچ کورد شبکه چیست؟


انواع پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری در شبکه‌های فیبر نوری مورداستفاده قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را در انواع مختلفی از بازار تهیه کرد. در دو سر پچ کورد فیبر نوری برای اتصال از کانکتورهای فیبر نوری استفاده می‌کنند. تفاوت کانکتورهای فیبر نوری باعث تفاوت انواع پچ کوردها شده است. این کانکتورها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

کانکتور SC

پچ کوردهای با کانکتور SC دارای مزایای بسیاری هستند و ویژگی‌هایی مانند ساختار ساده، قابل‌استفاده برای 100 چرخه اتصال، دوام بالا، فرول سرامیکی به منظور اتصال دقیق، قفل و هزینه پایین را دارند.

کانکتور LC

برخی از پچ کوردهای فیبر نوری به کانکتور LC متصل می‌شوند که این کانکتورها دارای بدنه پلاستیکی، جنس سرامیکی، اندازه 1.25 میلی‌متری و ساختار فشاری و چفت شدنی دارند. این نوع پچ کوردها به دلیل ابعاد کوچکی که دارند و فضای کمی که اشغال می‌کنند بسیار محبوب هستند.

کانکتور ST

برخی از پچ کوردها دارای کانکتور ST هستند. این نوع پچ کوردها با فرول طولانی به منظور نگه‌داشتن فنر، دارای قطر فرول 2.5 میلی‌متری و نوک مستقیم و صاف هستند. پچ کوردهای ST جزء پچ کوردهای قدیمی هستند که از آن‌ها بیشتر در شبکه‌های محلی استفاده می‌کنند.
در بالا سه نمونه از رایج‌ترین کانکتورها معرفی شدند، از دیگر کانکتورها می‌توان به FC، MTRJ و E2000 اشاره کرد. هرکدام از این کانکتورها دارای ویژگی‌های منحصربه فرد مربوط به خود هستند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله توضیح دادیم که مزیت‌های استفاده از پچ کورد شبکه چیست و پچ کوردها شبیه به کابل‌های شبکه هستند و  همچنین در مواردی که نیاز به اتصال در فواصل کوتاه باشد از پچ کوردها استفاده می‌کنند. این‌که در چه مواقعی باید از پچ کوردها و در چه مواقعی از کابل شبکه استفاده کرد کاملاً بستگی به اندازه‌ها و نیاز شبکه شما دارد. اغلب متخصصان با برآورد هزینه‌ها و نیاز شبکه تشخیص می‌دهند که از پچ کوردها یا کابل شبکه استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.