تفاوت‌ های کابل شبکه cat5 و cat6

امروزه در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، کامپیوترها را به صوت شبکه نصب می‌کنند تا بتوانند از منابع سخت‌افزار و نرم‌افزاری مشترک استفاده کنند. در این حالت انتقال داده نیز با سرعت بالاتر و به صورت راحت‌تری انجام شده و از اتلاف وقت تا حد زیادی جلوگیری می‌شود. بدیهی است که برای نصب کامپیوترها به این حالت، نیاز به اتصالات و کابل‌های مختلفی وجود دارد. کابل شبکه یکی از مهم‌ترین لوازم در این زمینه بوده که دارای دسته‌بندی مخصوص به خود است. کابل‌های cat 5 و cat 6 از مهم‌ترین گزینه‌ها در این دسته‌بندی هستند که در ادامه سپنتا قصد دارد تا به صورت کامل به بررسی تفاوت‌ های کابل شبکه cat5 و cat6 بپردازد.

انواع کابل‌های شبکه

کابل‌های شبکه معمولا برای شبکه‌سازی سیستم‌های کامپیوتری مورداستفاده قرار گرفته و می‌توان آن‌ها را در دو دسته cat 5 و cat 6 قرار داد. این محصولات مانند بسیاری از سیم‌های دیگر، از مس ساخته شده‌اند. هر اندازه خلوص مس به کاررفته در ساخت آن‌ها بیشتر باشد، کیفیت محصول نیز بالاتر بوده و با افت جریان کمتری درگیر می‌شوند. طبیعتا این موضوع میتواند بر روی قیمت محصول نیز تأثیر گذاشته و باعث افزایش یا قیمت آن‌ها شود.
این کابل‌های شبکه از چهار زوج سیم یا به عبارت‌دیگر 8 عدد رشته سیم به رنگ‌های سفید و آبی، سفید و نارنجی، سفید و سبز و سفید و قهوه‌ای تشکیل شده‌اند. در بین این سیم‌های رنگی، دو رشته وظیفه ارسال اطلاعات، دو رشته دریافت اطلاعات و باقی چهار رشته بعدی، نقش نویز گیری را دارند.

معرفی کابل cat5

در ابتدا قبل از اینکه به سراغ تفاوت‌ها برویم، لازم است تا درباره هرکدام از این محصولات اطلاعاتی به دست آوریم. در همین راستا به معرفی کابل کت 5 می‌پردازیم تا شما بیشتر با آن آشنا شوید. این کابل دارای پهنای باند 100MHZ است. نرخ ارسال داده در این کابل برابر با 100Mbps در یک جفت سیم بوده که بیشتر در اترنت سریع استاندارد شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. مدل ارتقا یافته دیگری از این محصول نیز در بازار وجود دارد که به cat5E مشهور است.

معرفی کابل cat6

کابل کت 6 را نیز باید به صورت کامل بشناسید تا سپس در گام بعدی بتوانید به بررسی تفاوت‌های این دو محصول برسید. این محصول پهنای باند 250 مگاهرتزی دارد. در بین هر دو زوج سیم، فویل قرار داده شده تا مکانیزم نویز گیری در بین آن‌ها بهتر انجام شود. این کابل شبکه برای مسافت‌های طولانی کاربرد بیشتری دارد و در این شرایط می‌تواند عملکرد بهتری نیز از خود به نمایش گذارد.

بررسی تفاوت‌ های کابل شبکه cat5 و cat6

این کابل‌ها شباهت‌های متعددی با یکدیگر دارند، اما در برخی از زمینه‌ها می‌توان به وجود اختلافات و تفاوت‌هایی نیز در بینشان رسید. در این قسمت به صورت کلی به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

تفاوت در سرعت

یکی از پارامترهایی که در این دو سیم متفاوت بوده، سرعت است. برای اطلاع از این تفاوت در این زمینه، سرعت‌های هرکدام از آن‌ها را مشخص می‌کنیم.

سرعت کابل شبکه کت 5

سرعت کابل شبکه کت 5

کابل کت 5 که با عنوان کابل شبکه cat 5 بیشتر شناخته می‌شود، یک کابل زوجی و درهم‌تنیده بوده که همان‌طور که میدانیم کاربرد آن در شبکه‌سازی سیستم‌های کامپیوتری است. این کابل تا سرعت 1 گیگا بیت بر ثانیه با فرکانس 100 مگاهرتز را هم به خوبی پشتیبانی کرده و شما می‌توانید از این طریق، استفاده کاملا بهینه‌ای از آن داشته باشید.

سرعت کابل شبکه cat 6

در زمینه مقایسه این محصولات، لازم است تا با سرعت کابل کت 6 نیز بیشتر آشنا شویم. این کابل به صورت کلی با استانداردهایی که برای کابل کت 5 و مدل پیشرفته آن طراحی شده‌اند، سازگاری دارد. مطابق با طراحی ساختار و ویژگی‌های این محصول تا طول 55 متر، میتواند از سرعت 10 گیگا بیت بر ثانیه و همچنین فرکانس 250 مگاهرتز به خوبی پشتیبانی کند. این کابل تا طول 100 متر کارایی داشته که در این حالت، سرعت آن به 1 گیگابیت می‌رسد.

قیمت و خرید کابل های شبکه CAT6

قطر کابل

دیگر تفاوتی که بین این محصولات وجود دارد، مربوط به قطر کابل می‌شود. در طراحی و ساخت کابل‌های کت 6، بین هر دو زوج سیم، فویل قرار داده شده است تا نویز گیری به شکل بهتر و دقیق‌تری انجام شود. همین موضوع باعث شده تا قطر این کابل نیز نسبت به گزینه دیگر، افزایش پیدا کند.

افت ولتاژ

افت ولتاژ را نیز می‌توان از دیگر تفاوت‌ های کابل شبکه cat5 و cat6 به شمار آورد. مطابق با بررسی‌های انجام شده و ساختار هر کابل، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که افت ولتاژ در کابل کت 6 تا حد چشمگیری کمتر از کت 5 است.

جهت خرید انواع کابل شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

مسافت قابل‌ استفاده

در بخش‌های قبلی به صورت کاملا جزئی به مسافت قابل پشتیبانی کابل نیز اشاره کردیم. قبل از استفاده از این محصولات، لازم است بدانید که در چه مسافتی کارایی داشته و نهایتا تا چه حد می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. معمولا کابل کت 6، برای مسافت‌های طولانی انتخاب بهتر و مناسب‌تری محسوب می‌شود. کابل cat 5E نیز در این زمینه بهتر از مدل قدیمی خود عملکرد و باعث شده تا این نسخه قدیمی کم‌کم از دایره میدان کنار رود.

میزان فرکانس

یکی دیگر از تفاوت‌ های کابل شبکه cat5 و cat6 که در این قسمت به بررسی آن می‌پردازیم، مربوط به فرکانس آنهاست. کابل‌های کت 5 در هر دو مدل، با فرکانس 100 مگاهرتز کار می‌کنند. در حالی که کابل شبکه کت 6، با فرکانس 250 مگاهرتز فعالیت کرده و ساختار پیشرفته‌تری دارد.

ایمنی

اگر به دنبال یک گزینه ایمن‌تر برای اتصالات شبکه هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مدل جدیدتر یعنی کت 6 بروید. این مدل دارای یک پوشش ضخیم پلاستیکی بوده که امکان استفاده در مسافت‌های طولانی‌تر را نیز به شما بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌دهد. درنتیجه شما می‌توانید با کمک این کابل، انتقال بی‌خطر و بدون مشکلی داشته باشید.
با بررسی‌های انجام شده در این زمینه و اطلاعاتی که به دست آوردیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که مدل cat 5 امروزه تا حد زیادی از رده خارج شده و چندان مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. مدل جدید کت 6 دارای ویژگی‌های و قابلیت‌های متعددی بوده که باعث می‌شود انتخاب بهتر و مناسب‌تری در این زمینه باشد. در همین راستا شما می‌توانید با اطمینان خاطر کامل، برای شبکه‌سازی سیستم‌های کامپیوتری موردنظر خود، از این کابل‌ها بهره بگیرید.

جمع‌بندی

امروزه در راستای استفاده مشترک از منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، اقدام به شبکه‌سازی سیستم‌های کامپیوتری می‌کنند. این کار مزایای متعددی به دنبال داشته که یکی از آن‌ها انتقال بسیار سریع داده است. برای شبکه‌سازی سیستم‌ها شما به تجهیزات مختلفی در این زمینه نیاز دارید که یکی از آن‌ها کابل شبکه است. کابل شبکه را می‌توان دسته‌بندی کرده و انواع مختلف آن را در این دسته‌ها قرارداد. کابل‌های کت 5 و کت 6 از معروف‌ترین گزینه‌ها در این زمینه هستند که در بخش‌های قبلی به معرفی آن‌ها به صورت کامل پرداختیم. بررسی تفاوت‌ های کابل شبکه cat5 و cat6 نیز در قسمت‌های قبلی انجام شد تا شما بتوانید یک کابل شبکه مناسب و کاربردی برای سیستم خود انتخاب کرده و مورداستفاده قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.