کیستون چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به صورت کلی هر شبکه، از تعداد بسیار زیادی قطعات کوچک و بزرگ تشکیل می‌شود تا کاملا آماده استفاده باشد. یکی از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات شبکه، کیستون نام دارد. به بیان ساده می‌توانیم کیستون را واسطه ارتباط تجهیزات با یکدیگر معرفی کنیم. در ادامه قصد داریم تا به صورت کامل به معرفی این قطعه و همچنین کاربردهای آن بپردازیم تا شما اطلاعات مفید و بیشتری درباره شبکه به دست آورید.

کیستون چیست؟

در ابتدا لازم است تا یک تعریف درست و کامل از کیستون داشته باشیم تا سپس بتوانیم اطلاعاتی کاربردی دراین‌باره به دست آوریم. Keystone یکی از قطعات ارتباطی اصلی و کاربردی در ساختار شبکه است که از آن برای ایجاد ارتباط میان کابل شبکه و سایر تجهیزات مانند سوئیچ‌ها و … استفاده می‌شود. کیستون در این مسیر از یک ‌سو به کابل متصل شده و از سوی دیگر به یک پورت وصل می‌گردد و از همین رو می‌تواند یک ارتباط ساده‌تر برای شما به ارمغان آورد. این قطعه در قسمت‌های مختلفی از شبکه مورداستفاده قرار گرفته و کاربردهای گوناگونی در این زمینه دارد.

انواع کیستون شبکه

انواع کیستون شبکه

امروزه کیستون یا به عبارت‌دیگر پریز شبکه، در مدل‌های متنوعی ساخته‌شده که لازم است شما اطلاعات گسترده‌ای از آن‌ها داشته باشید. این قطعه را بر اساس معیارها و پارامترهای مختلف می‌توان دسته‌بندی کرد که معمولا بر اساس نوع جک، محل نصب و … دسته‌بندی می‌کنند. در این بخش با چند نمونه از کیستونهایی که بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند، آشنا می‌شویم.

نوع جک

نوع جک و یا کاربرد، یکی از پارامترهای دسته‌بندی جک‌ها محسوب می‌شود. بر اساس این دسته‌بندی، کیستون ها را می‌توان به دودسته شبکه و تلفن تقسیم کرد که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. ساختار کلی هردوی آن ها مشابه بوده اما باید تفاوت‌های بین آن‌ها را نیز بشناسید. در کیستون شبکه ما شاهد سوکتهای 8 پین هستیم درصورتی که کیستون تلفن با سوکتهای 6 پین سازگاری دارد. علاوه بر این موضوع، باید به سایر پورت‌ها مانند جک 3.5 میلی‌متری هدفون، پورت‌های یو اس بی، HDMI و … نیز از تجهیزاتی محسوب می‌شوند که شما به صورت روزانه با آن‌ها سروکار دارید.

محل نصب

به صوت کلی Keystone در 5 محل مختلف نصب‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. پچ پنل، باکس روکار روی دیوار، باکس کف‌خواب، باکس توکار داخل دیوار، فیس پلیت روی ترانکینگ، محل‌های نصب این قطعه محسوب می‌شوند. از همین رو می‌توان کیستون را بر اساس محل نصب، به 5 دسته مختلف تقسیم کرد. هنگام خرید این محصولات باید دقت کافی به خرج داده و گزینه‌ای را انتخاب کنید که مناسب نصب در محل موردنظر شما باشد.

قیمت پچ پنل شبکه

جنس کیستون

تقسیم‌بندی دیگری که برای کیستون وجود دارد، مربوط به جنس این محصولات می‌شود. بر این اساس می‌توان این قطعات در دودسته فلزی و تمام پی‌وی‌سی قرار داد. نوع فلزی مخصوص انتقال جریان برق و سیستم اتصال به زمین هستند.

داشتن یا نداشتن شیلد

شیلد درواقع یک لایه حفاظتی بوده که با هدف کاهش نویز در شبکه به کاربرده می‌شود. کیستون به کاربرده شده در شبکه نیز می‌تواند از نوع شیلد دار یا بدون شیلد باشد. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که Keystone های شیلد دار، مقاومت بیشتر در برابر نویز و تداخل الکترومغناطیسی از خود نشان می‌دهند. درصورتی که با تراکم کابل و تجهیزات مختلف در شبکه روبه رو هستید، توصیه می‌کنیم که از کیستون های شیلد دار برای حفظ کیفیت ارتباطات استفاده کنید.

پهنای باند و انتقال داده

از دیگر راهکارهایی که برای تقسیم‌بندی این قطعه می‌توان استفاده نمود، پهنای باند و نرخ انتقال دیتا است. کیسون ها معمولا در این دو پارامتر با یکدیگر تفاوت دارند. برای انتخاب کیستون مناسب باید سازگاری قطعه و کابل شبکه را در نظر داشته باشید.
دسته‌بندی‌های دیگری نیز برای کیستون ها در نظر گرفته می‌شود، ازجمله این موارد می‌توان به رنگ کیستون ها و همچنین اندازه پهنای این محصولات اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: سوئیچ شبکه چیست و چگونه کار می‌کند؟


نحوه استفاده از یک کیستون

هر کیستون یک جدول رنگی داشته که برای نصب قطعه باید از آن کمک گرفت. از این طریق نصاب می‌تواند به راحتی و روش صحیح اقدام به نصب آن بکند. از لوازمی که برای نصب کیستون نیاز است، می‌توانیم به آچار اشاره‌کنیم. در زمان نصب، نصاب باید دقت زیادی داشته باشد که در بخش داخلی Keystone، هیچ‌گونه گرد و غباری وجود نداشته باشد. در برخی از موارد نیز نصاب‌ها برای راحت‌تر شدن عملیات نصب، مقدار بیشتری از روکش بیرونی را برداشته و تاب موجود در کابل‌ها بیش‌ازاندازه باز می‌کنند. این کار واقعا اشتباه بوده و می‌تواند تأثیرات منفی در عملکرد نهایی شبکه داشته باشد.
پروسه نصب آن در هفت مرحله انجام می‌شود که باید به ترتیب انجام شوند. این مراحل به صورت خلاصه به شرح زیر هستند.

  • تعیین کیستون استاندارد و مناسب بر اساس رنگ و انتخاب سیم بندی شبکه
  • سیم بندی صحیح قطعه بر اساس کلاس A یا B
  • سوکت زنی یا نصب سوکت
  • باز کردن رشته‌ها با ابزار مناسب
  • انجام کار چینش بر اساس رنگ پشت قطعه
  • ثابت کردن رشته‌ها در جای مناسب خود با استفاده از پانچ
  • تست نهایی کیستون

جمع‌بندی

برای داشتن یک شبکه هماهنگ، شما نیاز به ابزارها و تجهیزات متعدد و مختلفی دارید. یکی از این تجهیزات کیستون است که در مدل‌ها و انواع مختلف، ساخته و به بازار ارائه‌شده است. Keystone قطعه‌ای است که برای اتصال کابل شبکه با سایر پورت‌های یک شبکه مانند سوئیچ‌ها و … به کاربرده می‌شود. کیستون را می‌توان بر اساس پارامترهای مختلف تقسیم‌بندی کرده و در دسته‌های مختلفی قرار داد. در بخش‌های قبلی به معرفی چند نمونه از دسته‌بندی‌های این قطعه پرداختیم. نصب آن نیز باید طبق اصول خود و در چند مرحله مشخص انجام شود. مراحل اصلی نصب کیستون را در قسمت‌های قبلی به صورت خلاصه توضیح دادیم تا شما آشنایی جزئی با آن‌ها داشته باشید. اما برای خرید کیستون توصیه میکنیم فروشگاه های معتبری مانند فروشگاه سپنتا را انتخاب نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.