دوربین مداربسته وای فای wiFi چیست؟

دوربین مداربسته را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات امنیتی معرفی کنیم که تأثیر فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشته و کاربران بسیار زیادی از این محصولات استفاده می‌کنند. میزان تقاضای زیاد از این تجهیزات، باعث شده تا انواع مختلفی از آن‌ها ساخته شود و همواره شاهد پیشرفت روزافزون این محصولات باشیم. یکی از نسل‌های جدید این دوربین‌ها، دوربین مداربسته وای فای wiFi است که می‌تواند انتقال اطلاعات را از طریق شبکه وای فای انجام دهد. در ادامه به بررسی کامل ویژگی‌ها و مزایای این سیستم و همچنین نحوه عملکرد آن می‌پردازیم. تا شما بتوانید با دانش و آگاهی کافی، اقدام به خرید این محصولات بکنید.

دوربین وای فای چیست؟

در ابتدا لازم است تا یک تعریف کلی برای این دوربین‌ها ارائه دهیم تا شما بتوانید با آن‌ها آشنا شده و سپس به بررسی موضوعات دیگر در این زمینه بپردازیم. این دوربین‌ها را می‌توان به عنوان زیرمجموعه‌ای از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه معرفی کرد که نوع آنالوگ آن‌ها وجود ندارد. دوربین‌های وای فای این قابلیت را دارند که به راحتی تصاویر و داده‌های باکیفیت را از طریق شبکه، با دستگاه‌های دیجیتالی شما مانند رایانه، تبلت، موبایل و … به اشتراک بگذارند. از همین رو شما به راحتی در هر مکانی که باشید، می‌توانید به این داده‌ها دسترسی داشته باشید. برای این دسترسی تنها نیاز به تعبیه یک مودم در محل نصب دوربین‌ها دارید.
از این رو شما این امکان را دارید که تصاویر را به صورت زنده و یا ضبط شده بر روی دستگاه‌های نام‌برده، مشاهده کنید. ارتباط با شبکه جهانی اینترنت، باعث شده تا نصب این دوربین‌ها دیگر نیازی به کابل‌کشی نداشته باشد و تنها سیم و کابل‌های به کاربرده شده در آن‌ها برای برق‌کشی سیستم باشد. در ادامه به صورت کامل با این سیستم و عملکرد آن آشنا خواهیم شد.

تفاوت دوربین مداربسته وای فای و بی‌سیم

همان‌طور که اشاره کردیم، دوربین‌های مداربسته دارای انواع مختلفی هستند که شما بسته به شرایط و کاربردی که مدنظر دارید، می‌توانید از بین آن‌ها گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. یکی دیگر از دوربین‌های موجود در این زمینه، دوربین مداربسته بی‌سیم است. در این بخش قصد داریم تا به تفاوت‌های مدل وای فای و بی‌سیم بپردازیم تا شما انتخاب هوشمندانه‌تری در این زمینه داشته باشید. هردوی این محصولات را می‌توان به عنوان زیرمجموعه دوربین‌های مداربسته بی‌سیم معرفی کرد که با تکنولوژی بی‌سیم ساخته شده‌اند.
دوربین‌های بی‌سیم معمولا برای ارسال اطلاعات از امواج رادیویی در یک فرکانس در محدوده 2.4 یا 5.8 مگاهرتز بهره می‌برند. این محصولات اغلب قابلیت استفاده از شبکه وای فای را ندارند، در حالی که همان‌طور که از عنوان دوربین‌های مداربسته وای فای مشخص است، انتقال اطلاعات در آن‌ها از طریق همین شبکه و یک پروتکل استاندارد انجام می‌شود. همین موضوع باعث ده تا انتقال اطلاعات در این سیستم، با امنیت بهتر و بیشتری انجام شود. پس این موضوع را می‌توان تفاوت دیگر این دو محصول در این زمینه به شمار آورد. احتمال تداخل اطلاعات در دوربین مداربسته وای فای نیز به مراتب کمتر از دوربین‌های بی‌سیم است.


بیشتر بخوانید: انواع دوربین مدار بسته


نحوه عملکرد دوربین‌های وای فای

در این قسمت نوبت به آشنایی با عملکرد دوربین‌های وای فای می‌رسد تا شما بتوانید اطلاعات خود را درباره نحوه کارکرد این محصولات بیشتر گسترش دهید. به صورت کلی باید بگوییم که این دوربین‌ها مانند یک شبکه عادی فعالیت می‌کنند که به یک فرستنده داخلی وای فای متصل شده‌اند. بعد از اینکه فرآیند نصب این دوربین‌ها به صورت کامل انجام شد، کافی است از یک گیرنده استفاده کنید تا به تمام داده‌ها و اطلاعات در این زمینه دسترسی داشته باشید. این گیرنده می‌تواند لپ‌تاپ، سرور، موبایل و … باشد.
در صورت استفاده از لپ‌تاپ تنها باید سیگنال تصاویر را در شبکه وای فای شناسایی کرده و سپس با کمک نرم‌افزارهای مخصوص، آن را مشاهده کنید. چنانچه در این زمینه از سرور استفاده کنید، به یک اکسس پوینت مانند دانگل و مودم نیاز دارید تا بتوانید اطلاعات را از چند دستگاه دریافت کرده و در نهایت به سرور منتقل کنید.

قیمت مودم اینترنت

روش نصب دوربین‌های وای فای

روش نصب این دوربین‌ها نیز از دیگر نکاتی است که باید درباره آن اطلاعات کافی و مناسبی داشته باشید. به صورت کلی باید بگوییم که روش نصب این تجهیزات بسته به مدل آن‌ها متفاوت است. دوربین‌های مداربسته وای فای، در انواع مدل‌ها ساخته می‌شوند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و مخصوصی هستند. برخی از مدل‌های موجود در این زمینه تنها از طریق اتصال به برق و اجرای نرم‌افزار بر روی گوشی یا کامپیوتر، نصب شده و می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.
برخی دیگر از مدل‌ها نیاز به مودم و تنظیمات خاصی دارند تا بتوانند اطلاعات موردنیاز را ارسال کنند. برای نصب و اتصال این دستگاه‌ها، به هیچ‌گونه کابل اضافی احتیاج نبوده و تنها به منبع الکتریسیته احتیاج است. منبع تغذیه این سیستم نیز بسته به مدل و کاربری سیستم متفاوت بوده که باید به آن توجه داشته باشید. این دوربین‌ها به یک شبکه وای فای نیاز دارند که می‌تواند از نوع شبکه اینترنت خانگی، شبکه تلفن همراه و یا خط ADSL باشد. در محل نصب این دستگاه‌ها، نباید تجهیزات دیگری وجود داشته باشد که با شبکه کار کنند، چراکه این حالت می‌تواند باعث بروز تداخل در سیگنال‌ها شده و در تصاویر ضبط شده، اختلالاتی را به وجود آورد. به صورت کلی نصب این دوربین‌ها ساده بوده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

ویژگی‌ها فنی دوربین مداربسته وای فای

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوربین‌ها و همچنین آشنایی کامل‌تر با آن‌ها، لازم است تا به معرفی ویژگی‌ها فنی این دوربین‌های مداربسته نیز بپردازیم. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات در این زمینه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

پهنای باند دوربین مداربسته وای فای

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این باره باید اطلاع داشته باشید، پهنای باند این سیستم هست. به صورت کلی این دستگاه‌ها با محدودیت در پهنای باند روبه رو هستند. شما با در اختیار داشتن این مدل دوربین‌ها، تنها توان ارسال اطلاعات تا حجم 150مگابایت بر ثانیه را دارید. از همین رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که این تجهیزات برای بسترسازی‌های بزرگ با تعداد دوربین بالا و یا اتصال دوربین‌های باکیفیت با رزولوشن بالا، نمی‌تواند مناسب باشد. می‌دانیم که با بیشتر شدن رزولوشن، حجم تصاویر نیز بیشتر می‌شود، از همین رو این گزینه نمی‌تواند انتخاب به جایی در این زمینه باشد.

برد دوربین مداربسته وای فای

برد این دوربین‌ها را نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌ها مهم فنی این محصولات دانست که باید درباره آن‌ها اطلاع داشته باشید. به صورت کلی هیچ‌گونه فرمول خاصی برای به دست آوردن برد این سیستم‌ها در محیط‌های داخلی وجود ندارد، اما می‌توان به شیوه تجربی، اطلاعات مناسبی در این راستا به دست آورد. به صورت کلی برد این دستگاه‌ها در محیط‌های داخلی حدود 20 تا 50 متر بوده در محیط‌های خارجی به 100 تا 200 متر می‌رسد.
لازم به ذکر است که موقعیت و محل نصب این دوربین‌ها نیز تأثیر چشمگیری در قدرت برد آن‌ها دارد که نباید نادیده گرفته شود. توصیه می‌کنیم که برای استفاده بهینه‌تر و مناسب از این دوربین‌ها، آن‌ها را در فاصله نزدیک‌تری از میزان برد آن‌ها نصب کنید. شما با استفاده از اینترنت، در هر نقطه از جهان می‌توانید به این تصاویر ضبط شده دسترسی داشته باشید. پس منظور از برد، تنها فاصله تا اتصال به مودم را مدنظر داریم.

نحوه انتقال تصویر در دوربین مداربسته وای فای

نحوه انتقال تصویر

از دیگر مشخصات و ویژگی‌ها فنی این دستگاه‌ها که باید به آن پرداخته شود، انتقال تصویر است. در این راستا شما تنها نیاز به یک گیرنده مناسب دارید که می‌تواند هر دستگاهی مانند موبایل، لپ‌تاپ، سرور، تبلت و … باشد. هر کدام از این دستگاه روش مخصوص خود را برای دریافت تصاویر دارند، اما به صورت کلی باید بگوییم که این کار‌ به سادگی امکان‌پذیر است.

انواع دوربین وای فای

امروزه برندهای مختلفی اقدام به تولید این مدل دوربین‌ها کرده‌اند. هر کدام از برندها محصولات متعدد و متنوعی را در این زمینه به بازار عرضه داشته‌اند که ویژگی‌ها مختلفی دارند. شما باید از بین این مدل‌ها، اقدام به انتخاب مناسب‌ترین گزینه بکنید. دوربین‌ها در این زمینه را می‌توانیم در دسته‌های مختلفی ازنظر برد، پهنای باند، رزولوشن تصویر و … قرار دهیم که درنهایت انتخاب اصلی از بین آن‌ها، بر عهده خود شماست.

مزایای استفاده از دوربین‌های مداربسته وای فای

استفاده از این دوربین‌ها برای کاربران مزایای متعدد و مختلفی به دنبال دارد که رد این قسمت باید به چند نمونه از آن‌ها اشاره کنیم.

سیم‌کشی محدود

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از این دوربین‌ها، مربوط به عدم نیاز به سیم‌کشی گسترده و استفاده از کابل‌های متعدد است. در واقع با به کارگیری دوربین مداربسته وای فای، انتقال داده‌ها و تصاویر ضبط شده، از طریق شبکه اینترنت انجام شده و به هیچ‌گونه کابلی در این زمینه احتیاج نیست. تنها سیم موردنیاز برای نصب این دوربین‌ها، مربوط به اتصال به منبع تغذیه است.

دسترسی راحت به داده‌ها

یکی دیگر از مزایایی که این دوربین‌ها به همراه دارند، دسترسی راحت و نامحدود به تصاویر زنده و یا ضبط شده است. با به کارگیری این دوربین‌ها، شما می‌توانید در هرلحظه و هر مکانی از دنیا، به این تصاویر دسترسی داشته باشید. برای این کار تنها نیاز به یک دستگاه دیجیتالی مانند موبایل، تبلت و … برای دریافت تصاویر دارید.

عدم وجود اختلال در داده‌ها

به دلیل نحوه انتقال و دریافت داده‌ها از طریق این سیستم، هیچ‌گونه اختلالی در این داده‌ها وجود ندارد و این موضوع را می‌توان به عنوان یکی دیگر از مزایای استفاده از این محصولات به شمار آورد.

امنیت بالا

از آنجایی که تمام داده‌ها و تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌ها از طریق اینترنت منتقل می‌شوند، می‌توانیم امنیت را نیز به عنوان یکی دیگر از مزایای به کارگیری این سیستم به حساب آوریم.


بیشتر بخوانید: دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


نکات مهم در خرید دوربین وای فای

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از خرید دوربین مداربسته وای فای داشته باشید، لازم است به نکات ویژه‌ای در این زمینه توجه کنید. برخی از مهم‌ترین نکات در این راستا به شرح زیر هستند که می‌توانند کمک کنند تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

زاویه دید دوربین

زاویه دید دوربین را می‌توانیم همان فضایی که دوربین پوشش می‌دهد را معرفی کنیم. هرچه لنزهای به کار برده شده در ساخت این دوربین حالت وایدتری داشته باشند، این منطقه نیز گستردگی بیشتری خواهد داشت. وسعت دید دوربین‌ها می‌تواند باعث کاهش تعداد دوربین‌های موردنیاز برای هر فضا شود، پس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

قابلیت دید در شب

یکی دیگر از نکاتی که در زمان خرید این دوربین‌ها باید به آن توجه داشته باشید، قابلیت دید در شب است. برای اینکه تصاویر ضبط شده در شب از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، این دوربین‌ها نیاز به قابلیت نظارت و مانیتورینگ در شب دارند. فناوری موجود در این زمینه را می‌توانیم مادون‌قرمز یا EXIR بدانیم.

رزولوشن

فاکتور مهم و مؤثر دیگری که در این زمینه باید در نظر داشته باشید، مربوط به رزولوشن و کیفیت تصاویر است. طبیعتا هر اندازه رزولوشن تصاویر ضبط شده بالاتر باشد، کیفیت و وضوح آن‌ها نیز بالاتر بوده و نتیجه مطلوب‌تری به همراه دارد. لازم به ذکر است کیفیت تصویر دستگاه ارائه‌دهنده تصاویر نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید در سطح مطلوبی باشد.

سخن پایانی

امروزه برقراری امنیت برای ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و اغلب افراد به دنبال روش‌های مختلفی در این زمینه هستند. دوربین‌های مداربسته را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در این زمینه معرفی کنیم که شما می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. امروزه دوربین‌های مداربسته وای فای به بازار عرضه شده‌اند که در دسته دوربین‌های بی‌سیم قرار گرفته و می‌توانند از طریق اینترنت، داده‌های موردنظر را انتقال دهند. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی این دوربین‌ها و همچنین مشخصات فنی و مزایای آن‌ها پرداختیم. با در نظر گرفتن نکات ارائه شده در قسمت‌های قبلی، می‌توانید انتخاب خوبی در زمینه این دوربین‌ها داشته باشید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.