دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟ درباره آن چه می‌دانید؟

یکی از انواع دوربین‌های مداربسته که با هدف احراز هویت خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرند، دوربین‌های پلاک خوانی هستند. این دوربین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا قابلیت تشخیص و تصویربرداری انواع پلاک خودروها را داشته باشند. این که دوربین مداربسته پلاک خوان چگونه کار می‌کند؟ چه مشخصاتی دارد و اصلاً چه نیازی به استفاده از دوربین مداربسته پلاک خوان است در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند.

دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟

دوربین‌های مداربسته پلاک خوان که در اصطلاح انگلیسی به آن‌ها Automatic Number Plate Recognition گفته می‌شود از ساختار پیچیده‌تری نسبت به دیگر دوربین‌ها برخوردار هستند. در مواقعی که ثبت و تصویربرداری دقیق از پلاک خودروها موردنیاز باشد و لازم است تا امنیت محل موردنظر در سطح بالایی برقرار شود به سراغ دوربین‌های مداربسته پلاک خوان می‌روند.
این نوع دوربین‌ها قادر به تمایز حروف و اعداد از یکدیگر خواهند بود و می‌توانند مشکلاتی مانند نورهای زیاد یا بی نوری را تا حد قابل‌قبولی برطرف کنند. در دوربین‌های مداربسته برای قسمت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با دو عبارت LPR و ANPR مواجه هستیم. منظور از LPR این است که دوربین می‌تواند برای ثبت پلاک خودرو مشکلاتی مانند مه، بازتاب نور زیاد، دید در شب و سرعت زیاد خودرو را برطرف کند. در ANPR به صورت اتوماتیک حروف و اعداد روی پلاک تشخیص داده می‌شود و در پایگاه‌داده ذخیره شده و در صورت نیاز با اطلاعات پایگاه‌داده تطبیق داده می‌شود.

مشخصات فنی دوربین مداربسته پلاک خوان

از جمله مهم‌ترین مشخصات دوربین مداربسته پلاک خوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت دید در شب

قابلیت دید در شب از مهم‌ترین مشخصات دوربین‌های مداربسته پلاک خوان است. در این دوربین‌ها باید برد دید در شب با برد پلاک خوانی دوربین اندازه باشد. برای مثال در صورت تصویربرداری از مسافت‌های دور و کم‌تر بودن برد دید در شب دوربین از این مسافت، تصویربرداری با مشکلاتی همراه خواهد بود.

قابلیت WDR

این قابلیت به دوربین اجازه می‌دهد تا در هنگام تابش مستقیم نور خورشید به داخل، تصاویر به صورت سیاه و تیره دیده نشوند. در این صورت با زیاد بودن نور محیط، ثبت پلاک خودرو به درستی صورت می‌گیرد.

کیفیت تصویر

تصاویر دوربین‌های پلاک خوان از کیفیت بالایی برخوردار هستند، زیرا رزولوشن آن‌ها نسبت به دیگر دوربین‌ها بالاتر است.

قیمت و خرید دوربین مداربسته

قابلیت HLC

در قابلیت HLC دوربین توانایی تشخیص پلاک خودرو را حتی در تابش‌های شدید نور به لنز دوربین دارد.

قابلیت Defog

Defog برای ضد مه بودن دوربین‌های تشخیص پلاک است. این قابلیت برای فصل‌های مختلف سال و در شرایط آب و هوایی مختلف ضروری است.

قابلیت ROI

این قابلیت اجازه ثبت دقیق تصاویر پلاک خودرو را به دوربین می‌دهد. درواقع کمک می‌کند تا دوربین تمرکز بیشتری روی پلاک خودرو داشته باشد. این قابلیت به کاهش هزینه‌های مربوط به ذخیره‌سازی و پهنای باند کمک می‌کند.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته پلاک خوان

دوربین‌های پلاک خوان با کمک قابلیت‌های خود می‌توانند به راحتی و با دقت بالا در شرایط آب‌وهوایی مختلف و محیط‌هایی با نور کم پلاک خودرو را تشخیص دهند. این اطلاعات به دستگاه ضبط‌کننده NVR که همان مرکز مدیریت هوشمند دستگاه است، ارسال می‌شود. با عبور خودرو از جلوی دوربین، شماره پلاک آن خوانده می‌شود و سوابق پلاک از طریق حافظه دستگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این دوربین‌ها توانایی ثبت اطلاعات تمامی خودروها را دارند.

مزیت استفاده از دوربین مداربسته پلاک خوان

مزیت استفاده از دوربین مداربسته پلاک خوان

دوربین مداربسته پلاک خوان مزایای مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت دسترسی از راه دور

از هر مکانی شرایط دسترسی و کنترل تصاویر ثبتی دوربین‌های مداربسته پلاک خوان وجود دارد. با انتقال اطلاعات دوربین به پایگاه‌داده، امکان کنترل کردن آن‌ها به راحتی وجود دارد.

کیفیت تصاویر

دوربین‌های مداربسته پلاک خوان می‌توانند تصاویر را با کیفیت بالایی در طول شبانه‌روز به ثبت برسانند.

نظارت شبانه‌روزی

این دوربین‌ها توانایی کنترل و نظارت 24 ساعته روی اتومبیل‌ها را دارند.

پوشش‌دهی بالا

پوشش‌دهی بالایی را روی سطح خیابان و جاده ارائه می‌دهند به طوری که توانایی ثبت و ذخیره اطلاعات راننده متخلف را داشته باشند. دوربین‌های پلاک خوان با هوشمندسازی می‌توانند بخش مالی پارکینگ را کنترل کرده و منجر به کاهش خطای انسانی شوند.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

معایب دوربین‌های پلاک خوان

برای دوربین‌های مداربسته پلاک خوان مشکلاتی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محو و تار بودن تصاویر از اجسام در حال حرکت
  • رزولوشن پایین تصاویر ضبط شده
  • خواندن پلاک‌های متفاوت جلو و عقب خودرو
  • متفاوت‌بودن فونت انواع پلاک‌ها و ناخوانا بودن آن‌ها
  • تغییر لاین خودرو در حین خواندن پلاک
  • وجود پوششی روی پلاک توسط جسمی دیگر
  • وجود مشکل در نوپردازی مانند سایه‌ها، انعکاس نور

انواع دوربین مداربسته پلاک خوان

دوربین مداربسته پلاک خوان جاده‌ای

دوربین‌های پلاک خوان جاده‌ای برای جاده‌ها و بزرگراه‌ها طراحی شده‌اند تا رنگ، سرعت و پلاک خودرو را تشخیص دهند. با کمک این دوربین امکان ثبت تخلفات رانندگی وجود دارد.

دوربین مداربسته پلاک خوان سازمانی

برای تردد خودروها در سازمان‌های مهم از دوربین مداربسته پلاک خوان سازمانی استفاده می‌کنند.

دوربین مداربسته پلاک خوان پارکینگ

برای کنترل تردد و صدور قبض در پارکینگ‌ها از دوربین‌های پلاک خوان پارکینگ استفاده می‌شود. پارکینگ‌هایی که از کارت‌خوان RFID استفاده می‌کنند با نزدیک کردن کارت راننده به کارت‌خوان، تصویر اتومبیل و راننده ثبت خواهد شد. در این حالت با پرداخت هزینه به صورت اتوماتیک، شرایط خروج اتومبیل فراهم می‌شود.


بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربردهای بسیاری برای دوربین‌های پلاک خوان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت کنترل حرکت‌های ترافیکی
  • امکان ثبت 15 عکس از یک خودرو فقط در یک ثانیه
  • قابلیت تشخیص عبور خودرو از چراغ‌قرمز
  • سایزبندی پلاک و جهت‌یابی آن
  • کنترل ماشین‌ها در جاده
  • قابلیت اندازه‌گیری میانگین سرعت وسیله نقلیه
  • صادرشدن مجوز ورود و خروج بر اساس پلاک خودرو
  • شناسایی جرایم مانند سرقت یا صدمه‌زدن به ماشین
  • اندازه‌گیری جریان ترافیکی و تعداد خودروها در داخل و خارج از شهر

امکانات دوربین‌های پلاک خوان

دوربین‌های پلاک خوان می‌توانند کاراکترهای پلاک خودرو را با دقت بالایی شناسایی کرده و از آنالیزهای هوشمند تصویر برای تشخیص پلاک استفاده کنند. دوربین پلاک خوان این قابلیت را دارد تا در هر دو حالت خودرو یعنی دور شونده و نزدیک شونده شناسایی درستی از پلاک خودروها داشته باشد و عکس اصلی، عکس بریده شده از پلاک و ویدئو آن را ذخیره کند.
با کمک این دوربین‌ها برای کنترل عبور و مرور نیازی به نگهبان نیست و با کمک سیستم پلاک خوان مشخص می‌شود که آیا خودروی موردنظر در لیست سفید قرار دارد یا این که راه‌بند باید بسته بماند. حتی در صورت نیاز امکان تماس با مرکز کنترل برای باز کردن راه‌بند وجود دارد.

نرم‌افزار دوربین مداربسته پلاک خوان

نرم‌افزار پلاک خوان به گونه‌ای طراحی شده است که با کمک آن می‌توان همه اطلاعات مربوط به خودروها را بازیابی کرد و با کنترل و نظارت دقیق بر ورود و خروج خودروها امنیت و آرامش را به ارمغان آورد. نرم‌افزار پلاک خوان در تمام دوربین‌های مداربسته سراسر جهان به کار گرفته می‌شود. این نرم‌افزار امنیت جاده‌ها، خیابان‌ها، پارکینگ‌ها و سازمان‌های مهم در سطوح بالا را تأمین می‌کند. با کمک این نرم‌افزار قابلیت کنترل تردد، اجرای قانون، کنترل ترافیک، مدیریت پارکینگ و کنترل مرزها وجود دارد.

سخن پایانی

دوربین‌های مداربسته پلاک خوان و مزیت‌های آن باعث شده تا به طور گسترده برای کاربردهای مختلف مورداستفاده قرار گیرند. ما مزیت‌ها و کاربردهای این دوربین را در بالا معرفی کردیم و توضیح دادیم که چگونه با کمک نرم‌افزار پلاک خوان می‌توان امنیت مکان‌های مختلف را بالا برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.