تفاوت مودم VDSL مخابرات با مودم ADSL مخابرات در چیست؟

همه ما می‌دانیم که این روزها زندگی بدون اینترنت کاری تقریباً غیرممکن خواهد بود، زیرا بخش قابل‌توجهی از کارها با کمک اینترنت انجام می‌شود. در استفاده از اینترنت بهره‌گیری از تجهیزاتی که باعث بالا رفتن سرعت خواهند شد، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. از این رو کاربران مخابرات به دنبال استفاده از خدمات اینترنت VDSL و ADSL هستند. به دلیل افزایش تقاضای کاربران در استفاده از اینترنت با پهنای بالا بهتر است تا به خوبی با تفاوت مودم VDSL و ADSL آشنا شویم.

معرفی اینترنت ADSL

اینترنت ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line می‌شود. در این نوع اینترنت، خدمات باند پهن به کمک خطوط مس برای همه مشترکین جهان ارائه می‌شود. از این رو برای کاربرانی که در نزدیکی مخابرات هستند و در زیرساخت‌های شهری آن‌ها از مس استفاده شده است، این نوع اینترنت می‌تواند انتخابی مقرون به صرفه باشد. از زمانی که اینترنت VDSL پا به میدان گذاشت، ما با رقیبی سرسخت برای ADSL رو به رو بودیم.

چگونگی دسترسی به اینترنت ADSL

دسترسی به اینترنت ADSL در هرجایی که مخابرات و سیم‌های تلفن وجود داشته باشد، به راحتی فراهم می‌شود، اما ضعف زیرساخت‌های شهری و یا دوری از مخابرات باعث شده تا در برخی مناطق امکان دسترسی به این نوع اینترنت وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی کاربران لازم است تا از اینترنت وایرلس مانند مودم‌های وایمکس و اینترنت همراه استفاده کنند که در این مدل نیز به دلیل دوری از دکل‌های مخابراتی، دسترسی چندان جالبی نخواهند داشت.

سرعت اینترنت ADSL

به دلیل آن‌که اینترنت ADSL به صورت خط اشتراک نامتقارن است، سرعت دانلود آن برابر با 20 Mbps و سرعت آپلود برابر با یک مگابایت بر ثانیه است. در واقع به دلیل عدم توازنی که در سرعت دانلود و آپلود وجود دارد، اینترنت ADSL نامتقارن شده است. سرعت این نوع اینترنت به شدت تحت تأثیر تعداد مشترکین و همین‌طور فاصله کاربران از دکل‌های مخابراتی قرار دارد. در شرایط کاملاً مساعد و برای کارهای روزمره اینترنت ADSL می‌تواند سرعت خوبی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. در صورت جور نبودن شرایط، سرعت آن از سرعت Dial-up کمتر خواهد بود. در صورتی که باید داده‌های سنگینی را آپلود و دانلود کنید بهتر است به سراغ خدمات دیگری از اینترنت بروید که می‌توانند شما را راضی نگه دارند.


بیشتر بخوانید: تفاوت پورت LAN و WAN چیست؟


معرفی اینترنت VDSL

مخفف عبارت Very High Bitrate Digital Subscriber Line یا خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا VDSL می‌شود. شکل جدیدی از اینترنت باند پهن VDSL است که دسترسی آن با ترکیبی از خطوط مسی تلفن و فیبر نوری صورت می‌گیرد. سرعت اینترنت VDSL از اینترنت ADSL بسیار بالاتر است. سرعت دانلود VDSL برابر با 52 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود آن برابر با 16 مگابایت بر ثانیه است.

چگونگی دسترسی به اینترنت VDSL

شما قبل از انتخاب نوع اینترنت باید ببینید که آیا اصلاً خطوط تلفن شما می‌تواند برای اینترنت VDSL مجهز باشد و این‌که نزدیکی محل موردنظر شما به دکل مخابرات چقدر است. اینترنت VDSL بهترین گزینه برای شما خواهد بود؛ در صورتی که محل موردنظر در فاصله 750 تا 900 متری از دکل مخابرات قرار داشته باشد. در غیر این صورت هیچ فرقی نمی‌کند که ADSL را انتخاب کنید یا VDSL را.

سرعت اینترنت VDSL

اینترنت VDSL می‌تواند سرعت خوبی را هم برای دانلود و هم آپلود ارائه دهد. سرعت دانلود VDSL، 5 برابر ADSL و سرعت آپلود آن 10 برابر ADSL است. در صورتی که شرایط کاملاً مساعد فراهم باشد، میزان سرعت اتصال مودم کاربر برای دریافت دیتا Downstream برابر با 52 مگابایت بر ثانیه و میزان سرعت اتصال مودم کاربر برای ارسال دیتا Upstream برابر با 16 مگابایت بر ثانیه است. کاربرانی که از اینترنت VDSL استفاده می‌کنند، سرعتی معادل با سرعت اولیه فیبر نوری را تجربه خواهند کرد. در استفاده از VDSL، پارامترهایی مانند کیفیت خط، کیفیت سخت‌افزاری و فاصله از دکل اهمیت دارد.

خرید مودم VDSL

بررسی تفاوت‌های VDSL و ADSL

بررسی تفاوت‌های VDSL و ADSL

سرعت

مهم‌ترین تفاوت مودم VDSL و ADSL به ‌سرعت آن‌ها مربوط می‌شود. VDSL سرعتی بیشتر از ADSL را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که سرعت دانلودی تا 70 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود تا 10 مگابایت بر ثانیه را ارائه خواهد داد. درحالی‌که ADSL، سرعت دانلودی برابر با 24 مگابایت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و سرعت آپلود آن بسیار کم‌تر خواهد بود. همچنین کاربران VDSL می‌توانند از سرعت یکسانی در Upstream و Downstream بهره‌مند شوند.

دسترسی

پیشرفته‌تر بودن VDSL باعث شده تا میزان دسترسی به آن نسبت به ADSL محدودتر باشد. البته روز به روز بر تعداد ارائه‌دهندگان این سرویس اینترنت افزوده می‌شود تا عموم بتوانند از آن استفاده کنند، اما هنوز هم در برخی نقاط کشور این دسترسی وجود ندارد. ارائه‌دهندگان در حوزه اینترنت ADSL توانسته‌اند محدوده وسیع‌تری را تحت پوشش خود دربیاورند.

سیگنال

دیگر فرق مودم VDSL مخابرات با مودم ADSL مخابرات به سیگنال آن مربوط می‌شود. در هر دوی این مودم‌ها فاصله کاربر تا مرکز سوئیچینگ ارائه‌دهنده خدمات اینترنت اهمیت دارد. هر چه فاصله کاربران افزایش پیدا کند، سیگنال‌های دریافتی ضعیف‌تر خواهد شد و به دنبال آن سرعت اینترنت کاهش می‌یابد. لازم است بدانید که تضعیف سیگنال VDSL از ADCL سریع‌تر رخ می‌دهد.

هزینه

هزینه‌ها و تعرفه از دیگر تفاوت‌های ADSL با VDSL است. این دو سرویس ازلحاظ تعرفه تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما به دلیل آن‌که VDSL جدیدتر است و تعداد ارائه‌دهندگان آن کم‌تر هستند، هزینه اتصال به VDSL بیشتر است.

جمع‌بندی

اگر به دنبال خرید مودم برای خانه یا محل کار خود هستید، اما نمی‌دانید که تفاوت مودم VDSL و ADSL چیست ما در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل در مورد تفاوت‌های این دو نوع سرویس اینترنت صحبت کنیم تا شما با آگاهی بیشتری برای درخواست خدمات اقدام کنید. در هنگام خرید مودم حتماً به نیاز خود توجه داشته باشید. اگر به سرعت بالای آپلود و دانلود نیاز دارید، VDSL می‌تواند بهترین انتخاب باشد، اما برای کارهای ساده و روزمره، ADSL انتخاب بهتری خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.