مودم دو بانده چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

چنانچه برای خرید مودم و یا ارتقای سطح مودم خود اقدام کرده باشید، بدون شک با اصطلاح مودم دو بانده و یا تک بانده برخورد داشته‌اید. به طور کلی مودم را باید یکی از اصلی‌ترین لوازم دیجیتالی بدانیم که در اکثر خانه‌ها و همچنین محیط‌های اداری، شرکت‌ها و … وجود دارد. کیفیت و سرعت دسترسی شما به اینترنت تا حد زیادی به مودم یا روتری که انتخاب می‌کنید وابسته است. مودم‌ها در انواع مختلفی تولید و  عرضه می‌شوند که یکی از آن‌ها مودم دو بانده است. لازم است که قبل از خرید مودم، درباره این نوع از مودم اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه به بررسی کامل مودم دو بانده چیست و ویژگی‌های مهم آن خواهیم پرداخت.

مودم دو بانده چیست؟

در اولین گام باید یک تعریف ساده و کامل برای مودم دو بانده ارائه دهیم تا شما با این دستگاه یک آشنایی نسبی به دست آورید. در ساده‌ترین حالت باید بگوییم مودم‌هایی که می‌توانند از دو باند با دو فرکانس متفاوت پشتیبانی کنند، مودم‌های دو بانده نامیده می‌شوند. با اتصال دستگاه‌های مختلف مانند تبلت، تلفن همراه، لپ‌تاپ و … به وای فای، مودم سیگنال‌هایی را در دو باند فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز به دستگاه‌های نام‌برده ارسال می‌کند.
از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که مودم‌هایی با دو باند درواقع دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند سیگنال‌ها را با هر دو فرکانس نام‌برده، انتقال دهند. این موضوع باعث می‌شود تا اتصال به اینترنت دارای سطح کیفی و همچنین انعطاف‌پذیری و سرعت بالاتری داشته باشد. تداخل نیز در چنین سیستم‌هایی به حداقل خود خواهد رسید.

تفاوت مودم دو بانده و تک بانده

در راستای آشنایی بیشتر درمورد اینکه مودم دو بانده چیست، لازم است تا درباره تفاوت مودم تک و دو بانده نیز اطلاعات کاملی به دست آوریم. مودم‌های تک بانده را می‌توانیم به عنوان قدیمی‌ترین مودم‌های موجود در بازار معرفی کنیم که قابلیت پشتیبانی از فرکانس 2.4 گیگاهرتز را دارند. همین موضوع نیز اصلی‌ترین تفاوت این دو دستگاه است. درصورتی‌که از مودم‌های تک بانده استفاده کنید، تمام دستگاه‌های شما مانند تبلت، لپ‌تاپ، موبایل و … با همین فرکانس به اینترنت وصل خواهند شد. از این رو شما نمی‌توانید انتظار یک اتصال قوی و پرسرعت را از آن داشته باشید.
یکی دیگر از تفاوت‌هایی که این دو مودم با یکدیگر دارند، در میزان تداخل هاست. شما با خرید یک مودم دو بانده و استفاده از آن، می‌توانید تا حد زیادی میزان اختلال در اتصال به شبکه را کاهش داده و اتصال باکیفیت‌تری برای خود به ارمغان آورید. این موضوع باعث شده تا مودم دو بانده، انتخاب خوب و مناسبی برای محیط‌های اداری باشد.

قیمت مودم VDSL

ویژگی‌های مودم دو بانده

با شناخت ویژگی‌های مودم دو بانده، می‌توانید اطلاعات به مراتب بیشتر و کامل‌تری درباره این دستگاه به دست آورده و از آن به نحو احسن، استفاده کنید. در این بخش به معرفی اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌پردازیم.

ارتباط سریع و پایدار

همان‌طور که اشاره کردیم، این مودم قابلیت پشتیبانی از فرکانس 5 و 2.4 گیگاهرتز را به صورت هم‌زمان دارد. پشتیبانی از این فرکانس بالاتر، باعث می‌شود تا اتصال به جود آمده دارای سرعت و پایداری به مراتب بالاتری باشد. از این رو شما می‌توانید با یک اتصال قدرتمند و مناسب، اقدامات موردنظر خود را در فضای اینترنت به سادگی انجام دهید.

توانایی پایداری در چند دستگاه بر اساس استاندارد MU-MIMO

این استانداردها می‌توانند قابلیتی را برای کاربران مودم به ارمغان آورند که بدون بروز اختلالات مختلف، یک اتصال ایمن و سریع داشته باشند. لازم به ذکر است که تمامی مودم‌های دو بانده از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند، پس حتما در زمان خرید محصول موردنظر، به این ویژگی دقت داشته باشید. پشتیبانی از این استاندارد باعث می‌شود تا شما به عنوان کاربر بتوانید اقداماتی مانند ویرایش‌های صوتی و تصویری مختلف، بازی‌های سنگین و … را بدون کوچک‌ترین اختلال و قطعی، انجام دهید.

ارائه سرعت 2167 MB در ثانیه

یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده مودم دو بانده که باعث شده تا استفاده از این دستگاه همواره گسترش پیدا کند، سرعت بسیار بالای آن است. شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید با سرعت بسیار بالایی در فضای اینترنت دسترسی داشته باشید و از آن برای دانلود و یا آپلود محتواهای مختلف و موارد گوناگون، استفاده کنید. این مودم قابلیت ارائه سرعت 2167 MB در ثانیه بر اساس پشتیبانی استاندارد ac11/802 را دارد و برای استفاده در محیط‌های اداری نیز کاملا مناسب است.


 بیشتر بخوانید: تفاوت مودم VDSL مخابرات با مودم ADSL مخابرات در چیست؟


پشتیبانی از استانداردهای بی‌سیم

یکی دیگر از ویژگی‌های این مودم که باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید، پشتیبانی از استانداردهای بی‌سیم با فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز است. اتصالات این دستگاه به صورت وایرلس یا همان بی‌سیم انجام می‌شود تا تمام کاربران بتوانند به سادگی و بدون نیاز به تجهیزات مختلف، از آن بهره ببرند.

مزایای استفاده از مودم دو بانده

مزایای استفاده از مودم دو بانده

بعد از اینکه به طور کامل با مودم دو بانده چیست و همچنین اصلی‌ترین ویژگی‌های آن آشنا شدید، لازم است تا مزایای به کارگیری این دستگاه نیز بدانید. بر اساس ویژگی‌های نام‌برده و سایر مشخصه‌های مودم دو بانده، به کار گرفتن آن مزایای متعددی به همراه خواهد داشت که در ادامه به معرفی چند نمونه از این مزایا خواهیم پرداخت.

پهنای باند دو برابر بیشتر

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از مودم‌های دو بانده، پهنای باند آن است. شما با استفاده از این سبک مودم‌ها، می‌توانید به دو برابر پهنای باند بیشتر در مقایسه با مودم‌های تک بانده دسترسی داشته باشید. این موضوع به تنهایی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی اتصال شما به اینترنت بگذارد.

ایجاد اتصالات ثابت و امن

امنیت و پایداری اتصال از ویژگی‌های مهمی هستند که باعث می‌شوند تا شما تجربه کاربری خوبی کسب کنید. مزیت دیگری که استفاده از مودم‌های دو بانده به همراه دارد، برقراری اتصال امن و ثابت است. این موضوع باعث می‌شود تا شما به سادگی از اتصال به اینترنت استفاده کرده و نیاز خود را در این زمینه برآورده کنید. با این ویژگی شما می‌توانید اطمینان خاطر کاملی در زمان استفاده از دستگاه و برقراری اتصال داشته باشید.

مقرون به صرفه

با به کارگیری مودم‌های دو بانده، شما می‌توانید به سادگی از فناوری‌های روز دنیا استفاده کنید. از همین رو  این امکان برای شما وجود دارد که یک اتصال خوب و مناسب به اینترنت داشته باشید و با سرعت مطلوبی، تمام اقدامات دلخواه خود را در فضای نامحدود اینترنت انجام دهید. علاوه بر این با خرید و به کارگیری مودم دو بانده، می‌توانید که در ازای پرداخت هزینه کم، از تمام این تکنولوژی‌های به روز استفاده کنید. از این رو می‌توانیم استفاده از این مودم از نظر اقتصادی را مقرون به صرفه بدانیم.

سرویس‌های اینترنتی با کمترین محدودیت

از دیگر مزایایی که استفاده از مودم دو بانده برای کاربر به همراه دارد، ارائه سرویس‌های اینترنتی در پوشش‌های محدوده‌ای گسترده است. در این حالت شما این امکان را خواهید داشت تا با کمترین میزان محدودیت، از اینترنت استفاده کرده بدون اینکه مانعی در این زمینه در مسیر شما وجود داشته باشد.

سازگاری با device های 5 گیگاهرتزی

مزیت دیگری که معمولا استفاده از این مودم به دنبال دارد، استفاده از ابزار هوشمند برای سازگاری با دیوایس های 5 گیگاهرتزی است. شما با استفاده از مودم‌های تک بانده، نمی‌توانید به چنین حالتی دسترسی داشته باشید.

مهم‌ترین نکات در زمان خرید مودم دو بانده

مودم‌های دو بانده در مدل‌ها و سبک‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را از بین آن‌ها داشته باشید، لازم است تا در زمان خرید، نکاتی را در این زمینه در نظر بگیرید. برخی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید مودم‌های دو بانده باید در نظر داشته باشید، به شرح زیر هستند.

  • آگاهی از نسل ساخته شده مودم دو بانده
  • قابلیت پشتیبانی از استاندارد AC11
  •  اطمینان از کیفیت قطعات و تراشه‌های به کار برده شده در ساخت
  • امکان پشتیبانی از دیگر ارتباط بی‌سیم یا وایرلس
  • قابلیت پشتیبانی از استاندارد MU-MIMO

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به اینترنت پرسرعت، دیگر مودم‌های تک بانده نمی‌توانند پاسخگوی نیاز افراد باشند و باید به سراغ نسل جدیدی از این دستگاه‌ها برویم. مودم دو بانده را می‌توانیم به عنوان یک جایگزین مناسب و فوق‌العاده برای مودم تک بانده معرفی کنیم که ویژگی‌های منحصر به فردی را در خود جای‌ داده است. این مودم‌ها قابل‌ استفاده در محیط‌های اداری، تجاری، مسکونی، صنعتی و … هستند و هیچ‌گونه محدودیتی در استفاده از آن‌ها وجود ندارد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل با اینکه مودم دو بانده چیست، ویژگی‌های این محصولات و همچنین مزایایی که نسبت به مودم‌های تک بانده دارند آشنا شدیم. به برخی از نکات مهم در زمان خرید دستگاه نیز اشاره کردیم تا شما بتوانید انتخاب خوب و به جایی در این زمینه داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.