دیافراگم دوربین مداربسته چیست؟

امروزه دوربین مداربسته را می‌توانیم به عنوان یکی از تجهیزات مهم و ضروری در هر محیط معرفی کنیم که می‌تواند باعث برقراری امنیت و همچنین افزایش آرامش خاطر شما شود. تمامی این حالت در صورتی به وقوع می‌پیوندند که دوربین بتواند تصاویر باکیفیت و مناسبی را در اختیار شما قرار دهد که در مواقع لزوم، بتوانید از آن‌ها بهره ببرید. در غیر این صورت تصاویر ضبط شده و وجود دوربین، عملا بلااستفاده خواهند بود. برای دستیابی به این نتیجه باید شرایطی مانند نور مناسب زاویه دید خوب و … را فراهم کنید. سخت‌افزار دوربین نیز در این زمینه تأثیر بسیار زیادی دارند و باید به خوبی طراحی شده باشند. یکی از بخش‌های مهم و مؤثر دوربین مداربسته که در کیفیت تصاویر تأثیر به سزایی دارد، دیافراگم دوربین مداربسته است. در ادامه به صورت کامل به شرح این جزء از دوربین مداربسته می‌پردازیم.

دیافراگم دوربین مداربسته

در ابتدای امر لازم است تا یک توضیح مفصل درباره دیافراگم دوربین مداربسته ارائه دهیم. میدانیم که عملکرد دوربین تشابه بسیار زیادی به مردمک چشم انسان دارد. بدون شک برای شما نیز پیش‌آمده است که با قرارگیری در محیط با نور زیاد، به صورت ناخودآگاه چشم خود را بسته‌اید و یا مردمک تنگ شده و مانع از عبور نور بیش از حد می‌شود. همچنین در شرایط تاریک و کم‌نور نیز مردمک چشم گشاد می‌شود تا بتواند نور بهتری برای دیدن اجسام دریافت کند. دیافراگم دوربین نیز نقشی مشابه با دیافراگم دوربین مداربسته دارد.
این قسمت از دوربین مداربسته دارای تیغه‌هایی است که نسبت به نور حساس بوده و در شرایط نوری مختلف، باز و بسته می‌شوند. به طور کلی دیافراگم دوربین مداربسته می‌تواند با اتصال به یک حسگر با تنظیم نور دریچه اپرچر را بزرگ یا کوچک کند. دقیقا مشابه با عملکرد مردمک چشم، با زیادشدن نور دریچه کوچک شده و در شرایطی که محیط تاریک باشد، دریچه برای جذب نور بیشتر، بزرگ خواهد شد. همین سیستم ساده باعث می‌شود تا تصاویر مناسب و باکیفیتی توسط دوربین مداربسته ثبت شوند.

قیمت دوربین مداربسته

ارتباط بین دیافراگم دوربین مداربسته با فوکوس

در راستای آشنایی بیشتر و کامل با دیافراگم دوربین مداربسته، لازم است تا درباره ارتباط آن با فوکوس نیز اطلاعاتی به دست آورید. در ابتدا باید به این نکته اشاره‌ کنیم که میزان باز و بسته شدن دریچه دیافراگم فقط بر روی میزان نور ورودی اثر نداشته و می‌تواند در توانایی و همچنین اندازه فوکوس نیز تأثیر بگذارد. بر این اساس هراندازه دریچه دیافراگم بازتر باشد، میزان فوکوس نیز به همان اندازه کمتر خواهد شد. ازآنجایی‌که دیافراگم دوربین مداربسته بر روی فوکوس و وضوح تصاویر ثبت شده تأثیر بسیار زیادی دارد، اغلب تولیدکنندگان در این زمینه اقدام به کوچک نگه داشتن دیافراگم کرده‌اند.
با محدود نگه‌داشتن اندازه دیافراگم دوربین مداربسته، می‌توان در بازه بزرگی از تصویر، فوکوس را حفظ کرده و درنهایت تصاویر به مراتب باکیفیت‌تری را ارائه کرد. بر همین اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم که دوربین‌های مداربسته‌ای که دارای لنز ثابت هستند، به هیچ عنوان از دیافراگم قابل تنظیم در ساخت آن‌ها استفاده نشده است. به صورت کلی دیافراگم اتوماتیک را می‌توانیم در دوربین‌های مداربسته با لنزهای قابل تنظیم پیدا کنیم.
برای اینکه درک بهتری از تأثیر دیافراگم دوربین مداربسته بر فوکوس داشته باشید، بهتر است تا یک مثال برای شما شرح دهیم. تصور کنید که شما و شخص دیگری در یک راستا اما فاصله‌های متفاوت از یک دوربین مداربسته قرار گرفته‌اید. دوربین را به حالت فوکوس از شما تنظیم می‌کنیم. در صورتی که دیافراگم بسته باشد، حتی با این حالت فوکوس بازهم دوربین می‌تواند تصویر باکیفیتی را از دوست شما نشان دهد. هر اندازه دیافراگم دوربین را بازتر کنید، تصویری که از دوست شما نمایش داده می‌شود نیز به مراتب تارتر خواهد بود.

انواع مختلف دیافراگم

از دیگر موضوعاتی که درباره دیافراگم دوربین مداربسته باید به آن پرداخته شود، انواع مختلف آن است. امروزه از مدل‌های مختلف دیافراگم در ساخت و طراحی دوربین‌ها استفاده می‌شود که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مشخصه‌های مخصوص به خود را دارند. در این بخش به چند نمونه از اصلی‌ترین انواع دیافراگم دوربین مداربسته اشاره می‌کنیم.

دیافراگم ثابت دوربین مداربسته

دیافراگم ثابت

یکی از انواع دیافراگم که در ساخت برخی از دوربین‌ها قرار می‌گیرد، باید به دیافراگم ثابت اشاره‌کنیم. این نوع از دیافراگم معمولا هیچ کنترلی بر روی میزان نوری ورودی در طول شبانه‌روز وجود ندارد. معمولا از چنین دوربین‌هایی که دیافراگم ثابت در آن‌ها استفاده شده است، بیشتر در محیط‌های سرپوشیده و مسقف استفاده می‌شود که شدت نور آن‌ها در طول شبانه‌روز ثابت باشد.

دیافراگم دستی دوربین مداربسته

دیافراگم دستی

نوع دیگری از دیافراگم که این‌روزها به کار گرفته می‌شود، مدل دستی بوده که شما می‌توانید به صورت دستی، دریچه دیافراگم را بر اساس نور محیط تنظیم کنید تا کیفیت تصاویر ارتقا پیدا کنند. مشکل اصلی که استفاده از این دیافراگم به دنبال دارد این است که با هر بار تغییر شدت نود، کاربر مجبور می‌شود که به صورت دستی اقدام به تنظیم دستی دیافراگم کند تا بتواند نتیجه مطلوبی از تصاویر ضبط شده دریافت کند. این موضوع ممکن است استفاده از دستگاه خسته‌کننده شده و به مرور طول عمر آن را نیز کاهش پیدا کند.

دیافراگم اتوماتیک دوربین مداربسته

دیافراگم اتوماتیک

این نوع از دیافراگم می‌تواند به صورت اتوماتیک به کنترل میزان نور ورودی به دوربین بپردازد و از همین طریق، تصاویر مطلوب و مناسبی را ضبط کند. دریچه اپرچر در این دوربین می‌تواند بر اساس میزان شدت نور تنظیم شده و در شرایط متفاوت نوری در طول شبانه‌روز، تصاویر باکیفیتی را ضبط کند. این نوع از دیافراگم طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارد. اغلب کاربران از استفاده از این دیافراگم رضایت دارند و تنها نکته منفی که در استفاده از آن وجود دارد، تغییر جزئی در زاویه دید و فوکوس دوربین در برخی از موارد است.


بیشتر بخوانید: لنز Motorized دوربین مداربسته چیست؟


بازه دیافراگم دوربین مداربسته

از دیگر فاکتورهایی که درباره دیافراگم دوربین مداربسته باید بشناسید، بازه آن سات که معمولا با عدد F نمایش داده می‌شود. این بازه را می‌توانید در کنار مشخصه‌های نور پیداکرده و از آن مطلع شوید. درواقع می‌توانیم به میزان قابلیت لنز دوربین برای عبور دادن نور، این عدد را نسبت دهیم. در اغلب موارد اندازه دیافراگم دوربین‌های مداربسته حدود 2/1F یا 4/1F بوده که برای تصویربرداری در شرایط نوری مختلف نیز مناسب هستند. در برخی از موارد ممکن است به دلیل وجود سنسور تصویر بزرگ‌تر، دیافراگم‌های بزرگ‌تری نیز برای دوربین به کاربرده شود. هراندازه عدد دیافراگم بزرگ‌تر باشد، دریچه اپرچر نیز کمتر بازشده و اصطلاحا می‌توانیم بگوییم دیافراگم کمتر باز می‌شود. معکوس این حالت نیز برقرار است.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

سخن پایانی

امروزه استفاده از دوربین‌های مداربسته در مکان‌های مختلف عمومی و خصوصی، کاربرد بسیار زیادی دارد. ازاین‌رو لازم است تا درباره ویژگی‌ها و ساختار این محصولات، اطلاعات کاملی به دست آورید. یکی از بخش‌های اصلی دوربین مداربسته، دیافراگم آن است که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت و وضوح تصاویر بگذارد. عملکرد دیافراگم تا حد زیادی مشابه با مردمک چشم است که در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی آن پرداختیم. انواع دیافراگم و همچنین تأثیر آن بر روی فوکوس را نیز توضیح دادیم تا شما بتوانید با اطلاعات کامل در این زمینه از دوربین مداربسته استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.