روتر وایرلس چیست؟ معرفی انواع روتر وایرلس

این روزها دسترسی به اینترنت به قدری اهمیت دارد که کاربران در هرجایی برای انجام کارهای خود نیاز دارند تا به راحتی از اینترنت استفاده کنند. اغلب در خانه‌ها برای دسترسی به اینترنت از روترهای بی‌سیم و روترهای وایرلس استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی که به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت فعالیت می‌کنند با استفاده از روتر وایرلس، کاربران خود را به شبکه اینترنت متصل می‌کنند. با روی کار آمدن روترهای بی‌سیم دیگر روترهای سیمی منسوخ شدند. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه و انواع آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

روتر بی‌سیم چیست؟

روتر دستگاهی است که وظیفه دارد شبکه‌های محلی را به اینترنت، تجهیزات شبکه و دیگر شبکه‌های محلی متصل کند. یک Wireless Access Point یا به اختصار WAP می‌تواند دستگاه‌ها را با کمک فرکانس‌های رادیویی در باند فرکانسی 900 مگاهرتز و 2.4، 3.6، 5 و 60 گیگاهرتز به صورت وایرلس به شبکه متصل کند. جدیدترین روترهای بی‌سیمی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر اساس استاندارد IEEE 802.11ac Wave 2 عمل می‌کنند و در حالت اختصار به آن‌ها Wave 2 گفته می‌شود. در برخی مواقع به روتر بی‌سیم، WLAN یا شبکه محلی بی‌سیم نیز گفته می‌شود.

روتر وایرلس چگونه عمل می‌کند؟

روتر بی‌سیم به صورت یک دستگاه الکترونیکی کوچک و از جنس پلاستیکی است که آن را به عنوان هاب وای فای نیز می‌شناسند. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت این دستگاه را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. این دستگاه عملکردی شبیه به پستچی دارد و می‌تواند داده‌ها را از مبدأ به مقصد موردنظر انتقال دهد. روتر بی‌سیم در انتقال داده‌ها بر اساس پروتکل‌های مسیریابی عمل می‌کند. در جدول مسیریابی اطلاعاتی مانند اولویت مسیرها، آدرس مربوط به شبکه‌های موجود و روتر بعدی نیز وجود دارد. این جدول درون خود روتر قرار می‌گیرد تا روتر بر اساس اطلاعات آن، داده‌ها را در بین دستگاه‌های مختلف انتقال دهد.
قبل از این‌که روتر از جدول آدرس استفاده کند، IP مربوط به مقصد داده را بررسی کرده و بعد به مقایسه آن با جدول می‌پردازد. با انجام این کار مسیر بعدی مشخص می‌شود. در برخی موارد کاربران، روتر را با سوئیچ شبکه یا سوئیچ سیسکو اشتباه می‌گیرند. این‌ها کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند، زیرا روتر علاوه بر این ‌که می‌تواند داده‌ها را بین دستگاه‌های یک شبکه محلی هدایت کند، توانایی ارسال آن‌ها را به دستگاه‌های دیگر دارد.

چگونه از روتر وایرلس استفاده می‌کنند؟

برای این‌که از روتر وایرلس استفاده کنید باید یک سوکت تلفن یا کابل برای خود داشته باشید. برای این‌که به وای فای متصل شوید باید روتر را به سوکت وصل کرده تا بسته‌های داده‌ به روتر ارسال شوند. روتر با دریافت داده‌ها، آن‌ها را تبدیل به سیگنال‌های رادیویی می‌کند. سپس داده‌ها به وسیله دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، تبلت، گوشی‌های هوشمند و به طورکلی هر دستگاهی که قابلیت اتصال به وای فای دارد، دریافت خواهند شد.
برای اولین اتصال به روتر بی‌سیم باید رمز عبوری را وارد کنید که معمولا ارائه‌دهنده روتر آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. این رمز عبور یک عبارت طولانی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک را شامل می‌شود. دلیل این کار حفظ امنیت برای حفاظت از شبکه شما در برابر استفاده‌های غیرقانونی است. بعد از طی کردن مراحل اتصال، دستگاه به شکل خودکار به پهنای باند بی‌سیم متصل خواهد شد. توجه داشته باشید هر زمان که بخواهید دستگاه‌های جدید را به وای فای خود وصل کنید نیاز به وارد کردن رمز عبور دارید.


بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته وای فای WiFi چیست؟


معرفی انواع روتر وایرلس

هات اسپات موبایل یا نقطه اتصال تلفن همراه

Hotspot یا نقطه اتصال تلفن همراه یکی از کاربردی‌ترین امکانات گوشی‌های هوشمند است که در دو مدل اتصال ثابت و متحرک وجود دارد. در هنگام استفاده از نقطه اتصال تلفن همراه، اتصال شبکه بی‌سیم با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود تا توانایی دسترسی به اینترنت را داشته باشید.

روتر Wi-Fi رومیزی

راحت‌ترین و متداول ترین راه برای دسترسی افراد به اینترنت به شکل بی‌سیم انتخاب یک روتر بی‌سیم رومیزی است. روترهای رومیزی را به شکل جعبه های کوچک و با تعدادی آنتن کوچک می‌سازند که می‌توانند در کل خانه یا محل کار سیگنال را پخش کنند. با دور بودن از روتر وای فای رومیزی، شما سیگنال را ضعیف‌تر دریافت می‌کنید. از همین رو برای پوشش گسترده اینترنت در فضاهای کاری روتر وایرلس را در قسمت‌های مختلف فضاهای کاری نصب می‌کنند.

روتر Wi-Fi قابل‌حمل

شما در هنگام استفاده از یک نقطه اتصال وای فای قابل‌حمل در واقع با نوعی نقطه اتصال همراه رو به رو هستید. این روتر به صورت یک دستگاه بسیار کوچک است و اپراتورهای شبکه‌های تلفن همراه با پشتیبانی از آن می‌توانند باعث اتصال بی سیم دستگاه‌ها به آن شوند. هزینه ماهانه این نوع روترها همانند تلفن‌های همراه است و متناسب با برنامه داده‌ای منتخب محاسبه خواهد شد. به طور کلی اطمینان از نقاط اتصال وای فای قابل‌حمل نسبت به دستگاه‌های نقطه اتصال عمومی در دسترسی به اینترنت بیشتر است.

مزایای روتر وایرلس

مزایای روتر وایرلس چیست؟

ازجمله مهم‌ترین مزایای روتر وایرلس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارتباط دستگاه‌ها به بهترین شکل ممکن بدون استفاده از کابل

روتر وایرلس اجازه می‌دهد تا چندین دستگاه‌ به صورت هم‌زمان به اینترنت متصل شوند، علاوه بر این توانایی اتصال کاربران را از طریق یک شبکه ممکن می‌کند به طوری‌که تمام کارها را می‌توان در یک شبکه انجام داد.

بالا رفتن امنیت شبکه

فایروال‌ها باعث ایجاد امنیت برای داده‌ها می‌شوند. فایروال‌ها می‌توانند از طریق رمزگذاری و قفل‌های مخصوص مانع دسترسی هکرها به داده‌ها شوند و شما می‌توانید از بابت ارسال داده‌های خود به مقصد مطمئن باشید. با کمک فایروال‌ها شما نسبت به اشتراک‌گذاری فایل‌های ارسالی خود اطمینان خواهید داشت.

بی‌نیازی در استفاده از کابل‌ها

استفاده از کابل‌های مختلف برای اتصال به اینترنت می‌تواند باعث بی‌نظمی در محل موردنظر شود، اما در هنگام استفاده از روتر وایرلس دیگر نیازی به استفاده از کابل‌ها نیست و شاهد بی‌نظمی‌ها نخواهید بود.

اتصال هم‌زمان چند دستگاه به اینترنت

با کمک روتر وایرلس چندین دستگاه می توانند به طور همزمان به اینترنت متصل می‌شوند. همچنین در استفاده از روتر وایرلس برای اتصال به دستگاه‌ها آزادی عمل بیشتری دارید.

نکات مهم برای خرید روتر بی‌سیم

توصیه می‌کنیم در هنگام خرید روتر حتماً به خوبی تحقیق کنید و از افراد متخصص بخواهید تا در این زمینه به شما کمک کنند. حتماً نیاز خود را در نظر داشته باشید و با بررسی قیمت‌های مختلف روترها، گزینه‌ای را خریداری کنید که متناسب با نیاز شما باشد. یک روتر خوب در کنار داشتن امنیت بالا دارای ویژگی‌های کاربردی است و توانایی پشتیبانی از سرعت اینترنت شما و تعادل بار را دارد. به طورکلی روترهای دو بانده دارای قدرت پردازش بیشتر و پورت شبکه گیگ بهتری هستند. علاوه بر این برخورداری از 128 مگابایت رم وارائه اپلیکیشن از ویژگی‌های یک روتر خوب و باکیفیت است. چراکه با کمک اپلیکیشن می‌توانید از راه دور به روتر خود دسترسی داشته باشید. علاوه‌بر این پشتیبانی روتر از USB اهمیت زیادی دارد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل درباره روترهای وایرلس و انواع آن‌ها صحبت کنیم. اینکه روترها چگونه داده‌ها را از مبدأ به مقصد می‌رسانند و چگونه باید از آن‌ها استفاده کرد را توضیح دادیم. مزایای روتر وایرلس باعث شده تا این روزها به طور گسترده مورداستفاده قرار گیرند و جایگزین روترهای سیمی شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.