تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت در چیست؟

امروزه در مشاغل مختلف، برای صرفه‌جویی در زمان، هزینه و همچنین نیروی انسانی، معمولا از تجهیزات و لوازم مختلفی استفاده می‌شود. دو سخت‌افزار مدرن و کاربردی که این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرو کلاینت و تین کلاینت هستند. هر دوی این دستگاه‌های برای سرورهای مبتنی بر VDI طراحی شده‌اند، اما تفاوت‌های بنیادی مختلفی میان آن‌ها وجود دارد. برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری درباره این قطعات به دست آورید، در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت بپردازیم.

زیرو کلاینت چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی تفاوت‌های بین این دو دستگاه برویم، لازم است تا برای هر کدام از آن‌ها یک تعریف و خلاصه‌ای از کاربردها را مشخص کنیم. زیرو کلاینت در واقع یک دستگاه سخت‌افزاری کوچک، کم‌مصرف و سبک بوده که شما می‌توانید از آن به جای کامپیوتر در محیط کاری خود استفاده کنید. این دستگاه‌ها در واقع فقط از یک برد الکترونیکی تشکیل شده‌اند و هیچ‌ قطعه مکانیکی در آن‌ها وجود ندارد. همین موضوع باعث شده تا این دستگاه‌ها نویز و صدای بسیار کمتری تولید کرده و توان برق مصرفی در محیط کاری نیز به مراتب کاهش پیدا کند.
این دستگاه‌ها معمولا سرعت راه‌اندازی بسیار بالایی دارند و بر این اساس می‌توانند تا حد زیادی در زمان شما صرفه‌جویی کنند. به صورت کلی بوت شدن Zero Client تنها 20 ثانیه طول می‌کشد که می‌تواند کاربر را شگفت زده کند.

کاربرد زیرو کلاینت

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که زیرو کلاینت‌ها به تنهایی قادر به ارائه سرویس نیستند و شما برای استفاده از آن‌ها حتما نیاز به یک سرور خواهید داشت. به صورت کلی می‌توانیم این دستگاه‌ها را به عنوان یک درگاه برای متصل شدن به سرور مرکزی معرفی کنیم. امروزه استفاده از این سخت‌افزار بسیار گسترش یافته است و باعث شده تا مدل‌های مختلفی از آن بسته به نیاز افراد و کارایی در مشاغل گوناگون، با قیمت‌ها و اندازه‌های مختلف تولید و به بازار عرضه شوند. برندهای مختلفی نیز در زمینه تولید این دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند که شما می‌توانید از محصولات آن‌ها تهیه کنید.
یکی از اصلی‌ترین کاربردهای زیرو کلاینت که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، ساخت دسکتاپ مجازی است. شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید به سادگی برای کسب و کار خود یک دسکتاپ مجازی تهیه کنید. در این حالت دیگر نیازی به آپدیت و ارتقای همه سیستم‌های کامپیوتری در محل کار وجود نداشته و تنها از طریق ارتقای سرور، می‌توانید سطح عملکرد سیستم را بالاتر ببرید.

مزایای استفاده از زیرو کلاینت

استفاده از Zero Client در محیط‌های کاری، مزایای متعددی به دنبال دارد که باعث شده همواره استفاده از این سیستم سخت‌افزاری، افزایش پیدا کند. در این بخش چند نمونه از اصلی‌ترین مزیت‌های به کار بردن این دستگاه را معرفی می‌کنیم.

  • نصب و راه‌اندازی و مدیریت ساده
  • قیمت و هزینه‌های راه‌اندازی پایین
  • امنیت بالا در برابر ویروس‌ها و …
  • عدم نیاز به ارتقای سخت‌افزاری
  • توان مصرفی پایین
  • تعمیر و اقدامات نگهداری راحت
  • صرفه‌جویی در فضا
  • صرفه‌جویی در زمان
  • عملکرد گرافیکی بالا

بیشتر بخوانید: دستگاه NVR چیست؟ همه‌چیز درباره NVR


معایب زیرو کلاینت

بدیهی است که استفاده از زیرو کلاینت، در کنار مزایای متعدد و گوناگون، معایبی نیز به دنبال دارد. در این قسمت به معایب این دستگاه سخت‌افزاری اشاره می‌کنیم تا شما قبل از به کارگیری آن، درباره این موارد نیز اطلاعات کافی داشته باشید. برخی از مهم‌ترین معایب این سیستم به شرح زیر هستند.

  • عدم پشتیبانی از پروتکل‌های ارتباطی
  • عدم قابلیت نصب سخت‌افزارهای مختلف

تین کلاینت چیست؟

بعد از آشنایی کامل با زیرو کلاینت، باید درباره Thin client نیز اطلاعاتی به دست آوردیم تا بتوانیم به صورت کامل به بررسی تفاوت‌های بین آن‌ها بپردازیم. تین کلاینت برعکس Zero Client، تفاوت چندانی با یک کامپیوتر معمولی نداشته و بر همین اساس می‌توانیم آن را یک کامپیوتر کوچک و یا همان مینی کامپیوتر نیز بنامیم. این دستگاه به صورت کامل قابلیت داشتن نرم‌افزار و سیستم‌عامل را دارد و می‌تواند برخی از دستورات را بدون نیاز به سرور، پردازش کنند.
از طرفی در برخی از مدل‌های تین کلاینت، تمام اطلاعات و امکانات مربوطه بر روی سرور بوده و در صورت قطع ارتباط با سرور به هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانید دسترسی داشته باشید. این دستگاه‌ها مکان کمی را اشغال می‌کنند و شما در برخی از محیط‌ها مانند استفاده‌های خانگی ساده و یا محیط‌های کاری و … می‌توانید از آن‌ها به جای کامپیوترهای معمولی بهره ببرید تا در هزینه‌ها و همچنین زمان خود به میزان قابل‌توجهی، صرفه‌جویی کنید.

مزایای تین کلاینت‌ها

قبل از اینکه به سراغ بررسی تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت بپردازیم، لازم است تا با چند نمونه از مزایای اصلی تین کلاینت نیز آشنا شویم. برخی از مهم‌ترین مزایای این سیستم که شما باید درباره آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید، به شرح زیر هستند.

  • ارتقای سطح امنیت شبکه
  • هزینه کمتر نسبت به کامپیوترهای شخصی
  • مدیریت ساده به نسبت سیستم‌های شخصی
  • امکان اتصال به سرور و به روزرسانی‌های متمرکز
  • عیب‌یابی ساده
  • گسترش‌پذیری از طریق دسکتاپ های مجازی

معایب تین کلاینت

طبیعتا این سخت‌افزار در کنار مزایای نام‌برده، معایبی نیز به همراه دارد که باید درباره آن‌ها آشنا شده و اطلاعات کافی به دست آورید. این معایب در برخی از مواقع باعث می‌شوند تا کاربر در استفاده از آن‌ها با محدودیت‌هایی درگیر شود. از معایب این سیستم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • مصرف پهنای باند زیاد
  • غیرقابل استفاده در شبکه‌های گسترده

تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت

تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت

بعد از آشنایی کامل با این دستگاه‌ها و اصلی‌ترین ویژگی‌های هرکدام، باید به بررسی تفاوت‌های میان آن‌ها بپردازیم تا شما در زمان انتخاب، بتانید یک گزینه مناسب و سازگار با کاربردی که در نظر دارید انتخاب کنید. برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های زیرو کلاینت و تین کلاینت به شرح زیر هستند.

نوع اتصال

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان این دو دستگاه، مربوط به نوع اتصال آن‌ها می‌شود. از آنجایی که Thin client پردازشگر مخصوص VDI ندارد، ارتباط‌ها دقیقا مانند کامپیوترهای معمولی در آن وصل می‌شوند. در حالی که در زیرو کلاینت نحوه اتصالات متفاوت بوده و به این سبک انجام نمی‌شود.

نیاز به سرور

دیگر تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت که باید موردبررسی قرار بگیرد، مربوط به نیاز به سرور در آن‌هاست. همان‌طور که در بخش توضیحات دستگاه‌ها عنوان کردیم، Zero Client برای ارائه سرویس و خدمات به کاربر خود، حتما به یک سرور مرکزی و بستر شبکه نیاز دارد. در واقع شما تنها در این شرایط می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید. در حالی که Thin client مانند یک کامپیوتر معمولی بوده و حتی بدون اتصال به شبکه و سرور مرکزی نیز می‌تواند خدمات موردنیاز را به کاربر خود ارائه دهد.

پیکربندی

دیگر تفاوت موجود در بین این دو دستگاه، مربوط به پیکربندی می‌شود که باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید. در دستگاه تین کلاینت برای پیکربندی معمولا از یک قالب یا محتوا استفاده شود. از این رو مدیریت دستگاه ساده‌تر بوده و به روزرسانی آن نیز راحت‌تر انجام می‌شود. انجام پیکربندی در زیرو کلاینت نیز به آسانی وجود دارد و تنها تفاوت میان آن‌ها مربوط به زمان است. پیکربندی در زیروکلاینت باید در زمانی خارج از استفاده از دستگاه انجام شود، چراکه یک فرایند طولانی و زمان‌بر بوده و امکان اجرای آن در زمان استفاده وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: دستگاه DVR چیست و چه کاربردهایی دارد؟


نرم‌افزار و سخت‌افزار به کار برده شده

دیگر تفاوتی که در این زمینه باید موردبررسی قرار بگیرد، در سخت‌افزار و نرم‌افزار به کاربرده شده در ساختار هرکدام از آن‌هاست. زیرو کلاینت‌ها هیچ‌گونه سیستم‌عامل مشخص، هارددیسک و سایر تجهیزات مشابه آن را ندارند. در این دستگاه‌ها تنها سخت‌افزاری برای رمزگشایی و برخی از پردازش‌های دیجیتالی به کاربرده شده است. از طرفی در تین کلاینت معمولا رم، پردازنده، حافظه ذخیره‌سازی و … به کاربرده شده است از این رو امکان پردازش اطلاعات با کمک آن‌ها وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا از این دستگاه در برخی از موارد به عنوان جایگزین کامپیوترهای شخصی استفاده شود.

سرعت راه‌اندازی

دیگر تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت مربوط به زمان راه‌اندازی و بوت کردن سیستم آن‌هاست. از آنجایی که در زیرو کلاینت‌ها هیچ‌گونه قطعات سخت‌افزاری خاصی به کاربرده نشده است، دستگاه می‌تواند در مدت‌زمان بسیار کوتاهی در حدود 20 ثانیه، به صورت کاملا راه‌اندازی شده و در زمان شما به میزان قابل‌توجهی صرفه‌جویی کند. مدت‌زمان راه‌اندازی تین کلاینت‌ها بسته به سخت‌افزار و نرم‌افزار به کاربرده شده در آن‌ها بوده و می‌تواند میزان متفاوتی باشد.

حملات سایبری و ویروس‌ها

معمولا سیستم‌ها همواره هدف حملات سایبری و ویروس‌ها قرار می‌گیرند. پس یکی دیگر از تفاوت‌های این سیستم‌ها می‌توانیم همین موضوع و سطح امنیت آن‌ها بدانیم. سیستم‌های تین کلاینت معمولا به دلیل داشتن سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای مختلف، بیشتر در معرض حملات سایبری و ویروس‌ها قرار می‌گیرند و در این زمینه نیاز به رسیدگی به مراتب بیشتری نیز دارند. انجام برخی از آپدیت‌ها درصورتی‌که از منابع نامعتبر انجام شوند، می‌تواند باعث بروز این حالت شوند.
این موضوع در حالی که است که دستگاه Zero Client را هیچ خطری از حملات سایبری و ویروس‌ها تهدید نمی‌کند به همین دلیل در اغلب مواقع هیچ مشکل سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری برای آن به وجود نمی‌آید. در صورت بروز مشکلات و اختلالات نیز شما می‌توانید به سادگی دستگاه را عیب‌یابی و تعمیر کنید.

شرایط نگهداری

چنانچه شما بخواهید با تین کلاینت به سرورهای مجازی متصل شوید، باید اقدامات مربوط به رسیدگی‌های نرم‌افزاری را نیز انجام دهید. این موضوع در استفاده از زیرو کلاینت کاملا متفاوت است. در این دستگاه و اقدامات مربوط به نگهداری، صرفا در ارتباط با سیستم سخت‌افزاری می‌شوند. نگهداری‌های سخت‌افزاری زیرو کلاینت به دلیل داشتن قطعات بیشتر و متنوع‌تر، سخت‌تر از Thin client خواهد بود که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

سخن پایانی

استفاده از سخت‌افزارها و سیستم‌های مختلف در محیط‌های کاری، مزایای متعددی به دنبال داشته و باعث می‌شود تا در زمینه‌های مختلف مانند انرژی، زمان و … به میزان قابل‌توجهی صرفه‌جویی شود. امروزه لوازم مختلفی در این زمینه ارائه شده‌اند که می‌توان از آن‌ها در راستای بهبود شرایط استفاده کرد. دراین‌بین می‌توانیم به Thin client و Zero Client استفاده کنیم. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی این دو دستگاه و کاربردهای آن‌ها پرداختیم تا شما بتوانید با مطالعه مطالب ارائه شده، اطلاعات مفیدی درباره این سیستم‌ها به دست آورید. سپس به بررسی تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت پرداختیم. با مطالعه تفاوت‌های این دو سیستم شما می‌توانید بر اساس کاربردی که مدنظر دارید و محیط کاری خود، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.