همه چیز درباره قابلیت BLC در دوربین مداربسته

بدون شک همه ما دوربین‌های مداربسته را به عنوان اصلی‌ترین سیستم امنیتی پذیرفته‌ایم. این موضوع از کاربردهای بسیار زیاد این تجهیزات کاملا مشخص است. تقاضای زیاد دوربین مداربسته و استفاده متعدد از آن، باعث شده تا این روزها شاهد پیشرفت چشمگیری در ساخت آن باشیم. این دوربین‌ها دارای قابلیت‌های متعددی هستند که بر اساس آن‌ها می‌توانند تصاویر باکیفیت و کاربردی ضبط کنند. یکی از این قابلیت‌ها با عنوان BLC شناخته می‌شود که مخفف شده عبارت back light compensation است. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری درباره BLC در دوربین مداربسته بدهیم.

BLC به چه معناست؟

در ابتدا لازم است تا یک مفهوم کلی و درعین‌ حال ساده برای این قابلیت ارائه دهیم. BLC را می‌توانیم به بیان ساده، جبران ساز نور پس‌زمینه بدانیم. این قابلیت در تصویربرداری دوربین‌های مداربسته کمک می‌کند تا نور پس‌زمینه به تعادل رسیده و تصاویر ضبط شده به کیفیت مطلوبی برسند. این ویژگی در محیط‌هایی که اختلاف و یا تضاد سطح نوری دارند کاربرد بسیار زیادی داشته و می‌تواند در تصاویر ضبط شده، تا حد زیادی تأثیرگذار باشد.
قطعا برای شما نیز پیش آمده است که در هنگام تصویربرداری، به دلیل میزان نور زیاد در محیط خارجی، محیط داخلی به مراتب تاریک‌تر از حالت عادی به نظر می آید. در چنین حالتی شما نمی‌توانید تصاویر واضح و روشنی از محیط به دست آورید. قابلیت BLC در دوربین مداربسته به شما کمک می‌کند تا بتوانید نور پس‌زمینه را به سطح نور تصویر جلویی رسانده و بین آن‌ها تعادل برقرار کنید.

قیمت دوربین مداربسته

کاربردهای BLC در دوربین مداربسته

بعد از آشنایی با قابلیت BLC در دوربین مداربسته، لازم است تا درباره کاربرد این قابلیت نیز اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

از بین بردن اشکالات تصویر

می‌دانیم که دیافراگم دوربین مداربسته مانند یک حفره بوده و به میزان شدت نور موجود در محیط، باز و بسته می‌شود تا بتواند بهترین تصویر را داشته باشد. چنانچه میزان شدت نور زیاد باشد، دریچه دیافراگم حالت بسته به خود می‌گیرد تا تصویر اشباع نشود. این حالت در بسیاری از مواقع کاربردی بوده و شما را به نتیجه مطلوبی میرساند، اما در برخی از مواقع نیز ممکن است نتیجه مطلوبی به دنبال نداشته باشد و باعث به وجود آمدن برخی از مشکلات شود.
در برخی از مواقع برای از بین بردن این مشکلات و تصویربرداری در محیط‌هایی با تضاد نوری، اقدام به افزایش بازه پویانمایی می‌کنند که هزینه بسیار زیادی را به دنبال داشته و اصلا به صرفه نیست. مکانیزم یا همان قابلیت BLC در این مواقع کاربرد داشته و می‌تواند میزان باز و بسته شدن دریچه دیافراگم را تنظیم کرده و نهایتا بهترین نتیجه را از تصویربرداری در یک محیط با نور نامناسب، برای شما به ارمغان آورد. قابلیت‌های ویژه BLC در دوربین مداربسته باعث شده تا در محیط‌های مختلفی مانند ورودی پارکینگ‌ها کاربرد داشته باشد. در این حالت حتی در تاریکی شب و روشن بودن چراغ خودروها، دوربین می‌تواند تصاویر باکیفیتی را از پلاک خودروها ضبط کند.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

عکس برداری از فضای داخلی

به صورت کلی باید بگوییم استفاده از این دوربین در محیط‌هایی کاربرد دارد که تصاویر محیط بیرونی و روشن‌تر اهمیت بالایی نداشته باشد. تمام توجه در این سبک از تصویربرداری مربوط به محیط داخل بوده و ثبت جزئیات در محیط کم‌نور، به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.
یکی از روش‌های مختل کردن دوربین‌های مداربسته و تأثیر سوء گذاشتن بر روی تصاویر ضبط شده، تاباندن نور شدید به دوربین است. در چنین حالتی دوربین نمی‌تواند تصاویر واضح و باکیفیتی را از سوژه‌ها ضبط کند، اما اگر سیستم از قابلیت BLC در دوربین مداربسته پشتیبانی کند، این روش به هیچ عنوان کارایی نداشته و دوربین با قدرت بالا به عملکرد خود ادامه خواهد داد بدون اینکه در تصاویر آن کاهش کیفیت رخ دهد.

 

تفاوت BLC با HLC و WDR

تفاوت BLC با HLC و WDR

دوربین‌های مداربسته قابلیت‌های مختلفی دارند که معمولا از آن‌ها برای ضبط تصاویر بهتر و باکیفیت‌تر استفاده می‌شود که هر کدام مزایای مختلفی دارند. از بین قابلیت‌های موجود در این زمینه می‌توانیم به HLC و WDR اشاره‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با تفاوت‌های BLC با این قابلیت‌ها بیشتر آشنا شویم.

HLC

این قابلیت نیز مشابه با BLC برای جبران نور پس‌زمینه و متعادل‌سازی نور استفاده می شود، اما عملکرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت بوده که شما باید نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشید. قابلیت HLC توانایی شناسایی محیط‌های پرنور را دارد. از این رو می‌تواند با کاهش دادن شدت نور ورودی از این محیط‌ها، جزئیات بهتری را در تصاویر ضبط کند. درحالی‌که قابلیت BLC معمولا محیط پرنور را به صورت کلی محو می‌کند تا بتواند تصاویر قابل قبولی را ثبت کند. قابلیت HLC در دوربین مداربسته، بیشتر در محیط‌هایی مانند بزرگراه‌ها و … به کار گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟


تفاوت با WDR

این قابلیت نیز دقیقا مشابه با BLC برای جبران شدت نور و متعادل‌سازی آن مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما تفاوت در عملکرد آنهاست که باید به آن پرداخته شود. زمانی که قابلیت WDR در دوربین مداربسته فعال باشد، دامنه پویایی یا داینامیک گسترش پیداکرده و اختلاف شدت نوری که بین دو محیط وجود دارد، متعادل‌سازی می‌شود. بر این اساس ما می‌توانیم تصاویر محیط کم‌نور و پرنور را با جزئیات و کیفیت مطلوب و مناسب داشته باشیم. بر همین اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم که این قابلیت بر BLC ارجح بوده و کمک می‌کند تا هم‌زمان به هر دو محیط، اشراف کاملی داشته باشید.
از آنجایی که کیفیت تصاویر در محیط‌های کم‌نور و تاریک باقابلیت BLC بهتر می‌شود، از آن بیشتر در محیط‌های تاریک مانند کوچه، فضاهای باز، حیاط و … استفاده می‌کنند. به طور کلی استفاده از دوربین‌های WDR در چنین محیط‌های کم‌نوری توصیه نمی‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های میان این دوربین‌ها، در قیمت آنهاست. همان‌طور که اشاره کردیم، افزایش پویانمایی دوربین نیاز به هزینه بالایی دارد، از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که دوربین باقابلیت WDR قیمت بیشتری نسبت به BLC دارد.
تفاوت دیگری که در این زمینه وجود داشته و باید به آن بپردازیم، این است که BLC یک قابلیت نرم‌افزاری بوده درحالی‌که WDR یک قابلیت سخت‌افزاری محسوب می‌شود. این سخت‌افزار بر روی دوربین نصب شده و باعث ارتقای سطح کیفی تصاویر ضبط شده می‌شود. هر کدام از این قابلیت‌ها و امکانات مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و نهایتا شما باید بر اساس نیاز و کاربردی که در این زمینه دارید، گزینه مناسب را انتخاب کرده و به کار بگیرید.

نحوه عملکرد قابلیت BLC در دوربین مداربسته

در راستای کسب اطلاعات بیشتر درمورد قابلیت BLC در دوربین مداربسته، لازم است تا با نحوه عملکرد این سیستم نیز آشنا شویم. تا اینجا دانستیم که این قابلیت در واقع به تعادل سازی نور پس‌زمینه می‌پردازد تا تصاویر باکیفیتی در محیط‌هایی با تضاد نوری ضبط شوند. در واقع زمانی که شدت نور دو محیط با یکدیگر تفاوت دارند، معمولا دوربین نمی‌تواند سطح نوری هر دو محیط را به صورت هم‌زمان نمایش دهد و ما شاهد تصاویر بیش از حد تیره یا روشن خواهیم بود.
قابلیت BLC قادر است که نور محیط بیرون و روشن‌تر را در نظر گرفته و علیرغم شرایط موجود، دریچه دیافراگم را بازتر بکند. در این حالت دوربین می‌تواند تصاویر باکیفیت‌تری را از تاریکی داخل ضبط کند. با این راهکار محیط بیرونی کاملا سفید یا اصطلاحا اشباع شده و چیزی از آن نمایان نخواهد شد، اما در عوض تصاویر محیط داخل و کم‌نور، با وضوح و کیفیت بهتری ضبط خواهند شد. در واقع شما با این قابلیت می‌توانید، بدون نیاز به افزایش پویانمایی و پرداخت هزینه گزاف در این زمینه، مشکل تضاد و اختلاف شدت نور را برطرف کنید.

سخن پایانی

کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. درواقع برای برقراری سطح امنیت بالا، کاربر به تصاویر باکیفیت و وضوح بالا نیاز دارد که بتواند به آن‌ها استناد کند. دوربین‌های مداربسته این روزها قابلیت‌های متعددی دارند که با کمک آن‌ها می‌توانند تصاویر مطلوب و باکیفیتی را ضبط کنند. یکی از این قابلیت‌ها تحت عنوان BLC شناخته شده و به متعادل‌سازی نور پس‌زمینه می‌پردازد. در محیط‌هایی که اختلاف شدت نور و یا تضاد نوری وجود دارد، می‌توانید با استفاده از این قابلیت، تصاویر باکیفیتی را ضبط کنید که جزئیات در محیط تاریک‌تر در آن ها به صورت کامل نمایان هستند. برای آشنایی بیشتر  با این قابلیت میتوانید به  بخش‌های قبلی که به بررسی کامل BLC در دوربین مداربسته پرداختیم مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.