7 راهکار جلوگیری از هک شدن مودم وای فای

میدانیم که امروز عصر اینترنت و تکنولوژی بوده و استفاده از این فناوری‌ها، همواره رو به افزایش است. در حال حاضر در هر خانه‌ای یک شبکه وای فای یا یک مودم و یا روتر وجود دارد که اعضای خانواده از آن برای وارد شدن به فضای اینترنت، استفاده می‌کنند. با قابلیت وایرلس مودم، می‌توانید دستگاه‌های مختلف مانند تبلت، لپ‌تاپ، تلفن همراه و … را نیز به آن متصل کرده و از اینترنت استفاده کنید. حفظ امنیت شبکه وای فای یکی از مهم‌ترین مسائل در استفاده از این تکنولوژی بوده که باید نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشید. از این رو در این محتوا به معرفی روش های جلوگیری از هک شدن مودم وای فای را ارائه می‌کنیم.

روش‌های جلوگیری از هک مودم

امروزه ابزارهای مختلفی وجود دارند که هکرها می‌توانند با به کارگیری آن‌ها به سادگی اقدام به هک کردن شبکه اینترنت شما بکنند. از طرف مقابل شما باید با کمک راهکارهای امنیتی موجود در این زمینه، از هک شدن شبکه خود تا حد امکان، جلوگیری کنید. برخی از راهکارهای موجود در این راستا را به شما معرفی می‌کنیم تا در مواقع موردنیاز بتوانید از آن‌ها بهره ببرید.

استفاده از رمزهای قوی و پیچیده

یکی از ساده‌ترین اقداماتی که در راستای جلوگیری از هک شدن مودم وای فای می‌توانید انجام دهید، انتخاب رمزهای پیچیده و قوی در این زمینه است. این رمز درواقع همان کدی است که برای وصل شدن به شبکه باید آن را وارد کنید. رمز پیش‌فرض معمولا روی جعبه دستگاه قرار داشته و شما برای اتصال اولیه، باید از همان استفاده کنید. بعد از نصب و راه‌اندازی مودم، در اولین اقدام باید رمز را از حالت پیش‌فرض تغییر داده و یک گزینه پیچیده‌تر برای آن تعریف کنید.
توصیه می‌کنیم که رمز عبور انتخابی، ترکیبی از حروف بزرگ، کوچک، اعداد و همچنین علامت‌های اختصاری باشد تا حدس زدن آن برای هکرها و افرادی که قصد نفوذ به آن را دارند، دشوارتر شود. از عبارت‌های ساده مانند تاریخ تولد، شماره تلفن، نام و … برای رمز عبور استفاده نکنید. هر اندازه رمز عبور شما دشوارتر بشود، الگوریتم‌های رمزگشایی نیز در پیدا کردن آن درگیر مشکلات بیشتری خواهند شد.

استفاده از پروتکل امنیتی WPA2

پروتکل‌های امنیتی مختلفی برای وای فای ارائه‌ شده‌اند که شما می‌توانید از آن‌ها برای برقراری امنیت هرچه بیشتر بهره ببرید. ایمن‌ترین گزینه که توصیه می‌شود در تمام شبکه‌ها از همین مدل استفاده شود، WPA2 است. این پروتکل در سال 2006 ارائه شده و توانسته عملکرد فوق‌العاده‌ای در از بین بردن حفره‌های امنیتی داشته باشد. هکرها به سختی می‌توانند از این مدل پروتکل امنیتی عبور کنند؛ از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که استفاده از این گزینه می‌تواند سطح امنیت سیستم شما را تا حد زیادی ارتقا دهد.

خرید مودم VDSL / FXS

تغییر نام پیش‌فرض دستگاه

اقدام دیگری که در راستای روش های جلوگیری از هک شدن مودم وای فای می‌توانید انجام داده و از آن نتیجه مطلوبی دریافت کنید، تغییر نام پیش‌فرض دستگاه است. از این طریق هکرها نمی‌توانند به نوع روتر شما پی ببرند. در واقع اغلب هکرها از طریق نام دستگاه، می‌توانند به نقاط ضعف و قدرت آن پی برده و از همان‌جا، آسیب‌های لازم را به سیستم امنیتی آن وارد کنند. پس توصیه می‌کنیم که در اولین اقدام بعد از روشن و فعال کردن شبکه، تغییر نام شبکه وای فای باشد.
بهتر است از عناوینی برای شبکه وای فای استفاده کنید که مشخص نکنند این شبکه متعلق به شماست. در این حالت نیز دیرتر از حالت‌های معمول، هکرها ترغیب به هک کردن شبکه شما می‌شوند. همچنین قرار دادن بیش‌ازحد اطلاعات هویتی در این بخش، می‌تواند احتمال سرقت اطلاعات و هویت را نیز تا حد زیادی افزایش دهد.

محدود کردن سیگنال‌ها از طریق قفس فارادی

شاید برای شما نیز پیش‌آمده است که بیرون از برخی خانه‌ها، نوارها آنتن دهی پر هستند اما بلافاصله بعد از ورود به آن‌ها، این نوارها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنند. این امر به هیچ‌عنوان طبیعی نبوده تا حد زیادی می‌توانیم بگوییم به فلزات به کاررفته شده در ساختمان بستگی دارد. به صورت کلی فلزات این توانایی را دارند که سیگنال‌های رادیویی را جذب کرده و اجازه عبور به آن‌ها را ندهند. این حالت، پدیده‌ای به نام قفس فارادی را به وجود می‌آورد که شما می‌توانید برای جلوگیری از هک شدن مودم وای فای از آن بهره ببرید.
چنانچه در دیوارهای داخلی خانه شما از عایق‌بندی فویل دار استفاده شده باشد، سیگنال‌های مودم، از اتاقی که در آن قرار گرفته است فراتر نخواهند رفت. دیوارهای بتنی و همچنین فلزات به کار برده شده در قاب پنجره‌ها را نیز می‌توان از دیگر عوامل کاهش قدرت عبور سیگنال بدانیم. درصورتی‌که در دیوارهای خارجی منزل شما از فلزات زیادی استفاده نشده است، شما می‌توانید این موضوع را از طریق دکوراسیون جبران کنید. دکوری‌های مسی، قفسه های فلزی، پرده با نخ‌های فلزی، روکش آلومینیومی بر روی دیوار و … از اقداماتی هستند که در این راستا می‌توانید انجام داده و به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: تفاوت مودم VDSL با مودم ADSL 


قرار دادن مودم در یک جایگاه مناسب

مکان قرارگیری مودم وای فای یکی از نکاتی است که کمتر به آن توجه می‌شود، اما توصیه می‌کنیم به هیچ‌عنوان تأثیر این عامل را در این زمینه نادیده نگیرید. در این راستا بهترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید این است که روتر را تا حد امکان به وسط خانه خود نزدیک کنید. دیوارها بیشتر از پنجره‌ها می‌توانند جلوی خروج سیگنال را بگیرند، پس این موضوع تأثیر زیادی در جلوگیری از هک شدن مودم وای فای دارد.
مزیت دیگری که قرار گرفتن مودم در چنین مکانی به دنبال دارد، دسترسی مناسب به اینترنت در تمام نقاط و اتاق‌های خانه است. در این حالت سیگنال‌های اینترنت به صورت کاملا متعادل در تمام اتاق‌ها پخش خواهند شد تا همه بتوانند به سادگی از آن‌ها به بهره ببرند.

راهکار جلوگیری از هک شدن مودم وای فای

به وجود آوردن شبکه‌های جداگانه مخصوص مهمان‌ها

بدون شک برای شما نیز پیش‌آمده است که مهمان خانه‌تان از شما درخواست اتصال به شبکه مودم وای فای موجود در خانه را داشته باشد. درصورتی‌که معمولا این امکان را به مهمانان خود می‌دهید، لازم است تا شبکه‌های جداگانه‌ای برای آن‌ها ایجاد کنید. در چنین حالتی افراد می‌توانند بدون دسترسی به شبکه داخلی خانه و یا محل کار شما، به اینترنت متصل شوند. علاوه بر حفاظت‌های امنیتی، این کار می‌تواند از آلوده شدن ناخواسته شبکه به انواع ویروس‌ها و بدافزارها نیز تا حد زیادی جلوگیری کند.
در اغلب موارد برای این اقدام، باید از اکسس پوینت استفاده شود تا امکان استفاده از اتصال اینترنتی جداگانه را به کاربر بدهد. امروزه روترهای بی‌سیم جدید که در محیط‌های کاری و یا مسکونی مورداستفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند دو شبکه وای فای را به صورت هم‌زمان به اجرا درآورده و شما را از تهیه اکسس پوینت جداگانه، بی‌نیاز کنند.

مخفی کردن نام شبکه

از دیگر اقدامات مؤثری که در این زمینه شما می‌توانید انجام داده و از هک شدن مودم وای فای خود تا حد زیادی جلوگیری کنید، مخفی کردن نام شبکه است. مودم‌ها معمولا به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده‌اند که نام شبکه را نمایش می‌دهند تا کاربر بتواند به سادگی آن را پیداکرده و به شبکه متصل شود. برای جلوگیری از هک شدن مودم وای فای، شما می‌توانید نام شبکه را مخفی کنید تا قبل از متصل شدن به آن نیاز به یادآوری نام آن باشد.
معمولا از هر شبکه افراد مشخصی استفاده می‌کنند. در مدل‌های خانگی، صرفا اعضای خانواده به آن متصل شده و در مدل‌های اداری، کارمندان از آن استفاده می‌کنند. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که به هیچ عنوان نام شبکه در خارج از دایره این افراد، پخش نخواهد شد. لازم به ذکر است که این اقدام نباید به عنوان تنها اقدام امنیتی برای جلوگیری از هک شدن مودم وای فای به کار گرفته شود، چراکه هکرها از طریق اسکن‌های موجود در این زمینه، می‌توانند به شبکه شما دسترسی پیدا کنند.

از کجا بدانیم مودم هک شده است؟

برخی از مواقع ممکن است به دلیل رعایت نکردن اقدامات امنیتی در این زمینه و یا عوامل مؤثر دیگر، هکرها موفق به هک کردن سیستم شما شوند. در چنین حالتی شما می‌توانید از طریق نشانه‌های موجود در این زمینه، از وضعیت هک شدن مودم وای فای خود، اطلاع پیدا کنید. از مهم‌ترین نشانه‌ها در این زمینه می‌توانیم به مواردی مانند اتمام سریع حجم اینترنت و پایین آمدن سرعت اینترنت اشاره کنیم.
این موارد ممکن است به دلیل وجود اختلال در خط تلفن، مخابرات و یا شرکتی که از آن اینترنت تهیه می‌کنید نیز باشند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و قطع کردن دسترسی هکر احتمالی، لازم است در صورت مشاهده این نشانه‌ها، حتما پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

جمع‌بندی

هک شدن مودم وای فای یک اتفاق ناخوشایند است که ممکن است برای کاربران مختلف پیش آید. امروزه ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که هکرهای حرفه‌ای و حتی آماتور می‌توانند از آن‌ها برای دسترسی به اینترنت شما استفاده کنند. برای جلوگیری از هک شدن مودم وای فای، اقدامات مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. در بخش‌های قبلی به بررسی چند نمونه از روش های جلوگیری از هک شدن مودم وای فای پرداختیم. نشانه‌های هک شدن وای فای را نیز معرفی کردیم تا در صورت مواجه شدن با آن‌ها بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن، اقدامات لازم را برای پیشگیری انجام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.