تستر شبکه چیست و راهنمای خرید بهترین تستر شبکه

برای مواقعی که نیاز به تست و آنالیز شبکه‌های مختلف باشد از تستر شبکه به عنوان یک ابزار حرفه‌ای استفاده می‌کنند تا مشکلات به راحتی و به سرعت شناسایی شده و بتوان برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کرد. برای شبکه‌ها شناخت پیشامدهای احتمالی و عیب‌یابی آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این رو ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب توضیح دهیم که تستر شبکه چیست و چگونه می‌توان بهترین تستر شبکه را خریداری کرد.

معرفی تستر شبکه

یکی از تجهیزات و ابزارآلات شبکه، تستر شبکه است که در انگلیسی به آن Network Cable Tester گفته می‌شود. برای اندازه‌گیری و آزمایش اتصالات شبکه و لن از تستر کابل شبکه استفاده می‌کنند. این دستگاه برای نصب کنندگان شبکه به عنوان یک وسیله ضروری شناخته می‌شود. تسترها در انواع مختلفی وجود دارند که همه آن‌ها می‌توانند عیب‌یابی اتصالات کابل را انجام دهند و یا برای نصب اتصالات کابل‌های جدید کمک‌کننده باشند. تستر با اندازه‌گیری کیفیت سیگنال می‌تواند کابل‌هایی که به بررسی و رفع عیب نیاز دارند را مشخص کند.

کاربردهای تستر شبکه

اهمیت راه‌اندازی و نصب شبکه و سیم‌کشی آن باعث شده تا استفاده از تستر شبکه اهمیت پیدا کند. زمانی که شما کابل‌های شبکه را مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهید به این اطمینان می‌رسید که لینک‌ها و اتصالات شبکه می‌توانند داده‌ها و اطلاعات را به خوبی انتقال دهند. زمانی که شما تجهیزات پسیو شبکه را نصب کردید با کمک تستر شبکه می‌توانید همه پریزهای شبکه، سوکت شبکه، پچ پنل، کیستون تلفن و کیستون شبکه را مورد آزمایش قرار دهید تا قبل از این‌که شبکه راه‌اندازی شود بتوانید همه عیب و ایرادات آن را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنید. علاوه بر این در شبکه‌هایی که از قبل راه‌اندازی شده‌اند، احتمال به وجود آمدن مشکلات وجود دارد که با کمک تستر شبکه می‌توان محل دقیق عیب و یا قطعی شبکه را شناسایی کرد.

نحوه عملکرد تستر شبکه

حال که فهمیدیم تستر شبکه چیست و چه کاربردی دارد در این بخش به بررسی نحوه عملکرد آن می‌پردازیم. کابل شبکه از 4 زوج سیم به هم تابیده شده تشکیل شده است که در صورت قطع شدن هرکدام از این 8 رشته سیم، شبکه در آن قسمت دچار مشکل می‌شود. هرکدام از رشته‌های سیم کابل شبکه رنگ خاصی دارند و بر اساس یک استاندارد خاص به سوکت و یا پریز اتصال پیدا می‌کنند. در صورتی که با روش کار تستر شبکه آشنا باشید می‌توانید بفهمید که کدام‌یک از رشته سیم‌ها دچار مشکل شده است.

در آزمایش اتصال مدارباز می‌توانید از دو روش معمول زیر استفاده کنید:

قیمت و خرید دوربین مداربسته

آزمون تداوم

در این آزمون جریانی به اتصالات وارد می‌شود. در صورتی که نمایشگر نشان دهد کابل‌ها جریان دارند، اتصالات شبکه به خوبی عمل می‌کنند. با کمک یک باتری و یک لامپ می‌توان این آزمایش را انجام داد.

تست مقاومت

در این تست جریانی با اندازه مشخص را از اتصالات عبور می‌دهند و ولتاژی که به وجود آمده را اندازه‌گیری می‌کنند. با کمک ولتاژ و جریان مقاومت اتصال اندازه‌گیری می‌شود و می‌توان به مقایسه آن با مقدار موردنظر پرداخت.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه دوربین مداربسته


در آزمایش اتصال کوتاه از دو روش زیر استفاده می‌شود:

تست ولتاژ پایین

در این آزمایش یک منبع با قدرت و ولتاژ کم را بین دو هادی متصل می‌کنند که نباید متصل باشند و سپس مقدار جریان را اندازه می‌گیرند. در صورتی که جریان در نمایشگر نشان داده نشود می‌توان فرض کرد که هادی‌ها از هم جدا شده‌اند.

تست ولتاژ بالا

یک منبع ولتاژ را به هادی‌ها وصل می‌کنند که ولتاژ آن بالا و چند صد ولت است. با افزایش ولتاژ اتصالات تقریباً کوتاه پیدا می‌شوند. در ولتاژهای بالاتر عایق سیم‌های تقریباً کوتاه خراب می‌شوند.
کابل تستر به عنوان یک وسیله الکترونیکی می‌تواند به راحتی رسانایی دو سر کابل را اندازه بگیرد. هر تستر از دو قسمت تشکیل شده است که هر بخش به یک سرکابل شبکه وصل می‌شود. ال ای دی نصب شده روی یکی از این دو قسمت قطعی یا خرابی رنگ‌بندی پریز موردنظر را نشان می‌دهد. در تستر شبکه صفحه‌نمایش به عنوان قسمت اصلی دستگاه به حساب می‌آید که باتری خور است. باتری نقش منبع را بازی ‌می‌کند که به هرکدام از رشته‌های کابل سیگنالی وارد می‌شود و قسمت دوم دستگاه این سیگنال را دریافت می‌کند. تستر مجهز به صفحه‌نمایش تعیین می‌کند که آیا کابل کاملاً قطع است و یا این‌که کدام‌یک از رشته‌های سیم قطع شده است. تستر دارای ال ای دی در صورت وجود قطعی، همه هشت ال ای دی آن روشن نمی‌شود.

انواع تستر شبکه از نظر کارایی

انواع تستر شبکه از نظر کارایی

حل که دانستید تستر شبکه چیست در ادامه در مورد انواع تستر شبکه ازنظر کارایی صحبت خواهیم کرد این دستگاه را می‌توان به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

تستر کابل شبکه ساده

تستر کابل شبکه ساده یک تستر پایه است که برای کار کردن به باتری نیاز دارد و قابل‌حمل است. این نوع تستر کابل شبکه از یک منبع جریان الکتریکی، قابلیت تنظیم سوئیچ یا اسکن کردن، بررسی متوالی کابل‌های هادی و یک یا چند نشانگر ولتاژ تشکیل شده است. در تسترهای خودکار یک میکروکنترلر و نمایشگر وجود دارد و از قابلیت نمایش نتایج آزمایش برای کابل‌های چند رسانا برخوردار است. یک تستر کابل می‌تواند به ‌صورت هم‌زمان به دو انتهای کابل وصل شود و یا این‌که نمایشگر تست و منبع جریان از هم جدا هستند تا در یک انتهای کابل تزریق جریان انجام شود و در انتهای دیگر تشخیص نتایج وجود دارد. در هر دو بخش کانکتورهای سازگار با کابل شبکه قرار داده شده است.

تستر و ردیاب پیشرفته شبکه

در تسترهای پیشرفته امکان اندازه‌گیری خصوصیاتی از کابل که به انتقال سیگنال مربوط است، وجود دارد. این خصوصیات موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • مقاومت DC کابل
  • اندازه‌گیری از دست دادن قدرت سیگنال در یک یا چند فرکانس
  • میزان کراس تاک در کابل‌های چند جفتی

تسترهای پیشرفته گران‌قیمت هستند و می‌توانند متراژ دقیق کابل شبکه را نشان دهند. همچنین امکان تشخیص کیفیت و اصالت کابل‌های شبکه مرغوب از تقلبی وجود دارد. همچنین با کمک این تستر می‌توان متراژ دقیق هرکدام از رشته سیم‌های درون کابل را اندازه گرفت. با کمک این دستگاه می‌توان پیچ‌خوردگی کابل و صدمه دیدن آن را تشخیص داد.

تستر کابل فیبر نوری

این تستر یک منبع نوری قابل‌مشاهده دارد و از یک اتصال سازگار با نصب کابل فیبر نوری برخوردار شده است. در این تستر به دلیل استفاده از منبع نور مرئی امکان تشخیص با کمک چشم وجود دارد. در انتقال اطلاعات روی فیبر نوری از طول‌موج‌های بین 1300 تا 1650 نانومتر استفاده می‌کنند که با کمک چشم قابل‌مشاهده نیست. در حالی که قلم فیبر نوری از نور با طول‌موج 360 تا 670 نانومتر برای شناسایی عیب‌ها استفاده می‌کند که قابل‌دیدن است. این نور مرئی در هسته مرکزی فیبر انتقال داده می‌شود و درجایی که خطا رخ دهد از آن بیرون می‌زند. با کمک این قلم نوری می‌توان محل وقوع خطا را مشخص کرد.

انواع تستر شبکه از نظر فناوری ساخت

تسترهای شبکه را بر اساس نوع تکنولوژی نیز می‌توان دسته‌بندی کرد که این دسته‌بندی در زیر آورده شده است:

تستر شبکه LED

این نوع تستر همانند دیگر تسترها از دو بخش تشکیل شده است که هر بخش شامل هشت ال ای دی می‌شود. از این تستر می‌توان برای تست کابل تلفن استفاده کرد که برای تست شبکه دو ورودی RJ45 و برای تلفن RJ11 دارد.

تستر چند کاره

این تستر دارای ال ای دی است و برای تست کابل شبکه، کابل تلفن، کابل USB و کابل دوربین مداربسته از آن استفاده می‌کنند. با کمک این تستر قابلیت آزمایش انواع کابل‌ها وجود دارد. کار کردن با این دستگاه بسیار راحت است و به آسانی می‌توانید از سلامت کابل مطمئن شوید.

تستر شبکه دیجیتال

تستر شبکه دیجیتال دو بخش را شامل می‌شود که بخش اصلی آن دارای باتری و صفحه‌نمایش است و بخش دیگر باتری و صفحه‌نمایش ندارد. با کمک این تستر می‌توان قطع شدگی کابل و متراژ کابل را نیز تعیین کرد.

خرید بهترین تستر کابل شبکه

همان‌طور که گفته شد از تسترها برای اطمینان از سلامت کابل و اتصالات آن استفاده می‌کنند و تکنسین‌های شبکه، تائید کابل و همه افرادی که در حوزه‌های مخابراتی فعالیت می‌کنند به یک تستر شبکه خوب و باکیفیت نیاز دارند. حتی برخی افراد برای چک کردن شبکه خانگی خود نیاز دارند تا از یک تستر شبکه استفاده کنند. تسترهای شبکه‌ای که در بازار وجود دارد از برندهای مختلفی هستند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه فرد خود را دارند. از بهترین برندهای تستر می‌توان به برند فلوک نتورکز اشاره کرد. تکنسین‌ها به طورکلی در هنگام خرید یک تستر باید به نیاز خود توجه داشته باشند. در صورتی که در کنار تشخیص عیب شبکه به دنبال شناسایی پارامترهای دیگر هستند لازم است تا تسترهای شبکه پیشرفته را خریداری کنند، اما تنها برای تشخیص مشکلات استفاده از تسترهای شبکه ساده مناسب خواهد بود.

جمع‌بندی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کابل توضیح دهیم که تستر شبکه چیست و چه کاربردی دارد. همین‌طور انواع تستر شبکه را معرفی کردیم و توضیح دادیم که هرکدام چه توانایی‌هایی دارند. اگر به دنبال یک تستر شبکه همه چی تمام و پیشرفته هستید لازم است تا کمی بیشتر هزینه کنید تا امکان اندازه‌گیری پارامترهای مختلف برای شما وجود داشته باشد. برای تشخیص یک تستر خوب متناسب با نیاز خود بهتر است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.