ترانکینگ چیست؟ استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

بی‌نظمی کابل‌ها و سیم‌ها و به هم‌ ریختگی آن‌ها در هنگام ایجاد شبکه می‌تواند کاربران را سردرگم کند و اعصاب آن‌ها را به هم بریزد؛ بنابراین ایجاد نظم برای کابل‌کشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. با ایجاد نظم می‌توان تا حد زیادی از به وجود آمدن خطرات احتمالی در کابل‌کشی جلوگیری کرد. ترانکینگ یکی از مهم‌ترین تجهیزات مخابراتی است که در دسته لوازم جانبی قرار دارد و در هنگام نصب و راه‌اندازی شبکه برای ایجاد نظم از آن استفاده می‌کنند. در ادامه این مطلب به طور کامل به بررسی این‌که ترانکینگ چیست و چه مزایایی دارد، می‌پردازیم.

ترانکینگ چیست؟

مجموعه‌ای از محفظه‌های بسته Trunking را تشکیل می‌دهند که به عنوان یکی از تجهیزات مهم در ایجاد شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی ترانکینگ کمک می‌کند تا کابل‌کشی یک ساختمان یا شبکه به صورت سازمان‌یافته انجام شود. ترانک می‌تواند از سیم‌کشی‌ها در مقابل صدمات فیزیکی محافظت کند و همچنین باعث ایجاد نظم در محیط سیم‌کشی شود.

ترانکینگ چه کاربردی دارد؟

از ترانکینگ برای امور مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظت از کابل‌ها در برابر آتش‌وآب

برخی از ترانکینگ‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند تا ضد آب باشند. نمونه‌های دیگر Trunking در برابر آتش و حرارت مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند.

محافظت از کابل‌ها در برابر ضربه ها، خوردگی و صدمات

در فضاهای صنعتی و اداری کابل‌ها بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. در چنین محیط‌هایی با کمک ترانکینگ می‌توان از کابل‌ها در مقابل آسیب دیدن محافظت کرد. ترانک کمک می‌کند تا کابل‌ها درون یک محفظه بسته قرار گیرند و در مقابل خوردگی و آسیب حفظ شوند. برای افزایش میزان محافظت، تولیدکنندگان در ساخت ترانک‌ها از فلز استفاده می‌کنند.

محافظت از کابل‌ها در برابر نویز و تداخل

قرار گرفتن کابل‌ها در فواصل بسیار نزدیک به یکدیگر باعث ایجاد نویز و تداخل میان امواج آن‌ها خواهد شد. با کمک ترانک‌ها می‌توان تا حد زیادی تأثیر نویزها را کاهش داد. از طریق پارتیشن کابل‌های مختلف می‌توان از ایجاد تداخل روی کابل‌های دیگر جلوگیری کرد. برای مثال کابل‌های برقی که دارای جریان و ولتاژ بالایی هستند با قرار گرفتن در نزدیکی کابل‌‌های شبکه‌ای، نویز و تداخل را در آن‌ها ایجاد می‌کنند.

مدیریت بهتر کابل‌ها

در ساختمان‌های زیادی به حجم بالایی از کابل‌کشی نیاز است. در این موارد مدیریت این حجم زیاد از کابل‌ها می‌تواند برای کاربران به کاری بسیار دشوار تبدیل شود. ترانکینگ با قابلیت‌های خود می‌تواند مدیریت و نظم بخشیدن به کابل‌کشی در ساختمان‌های بزرگ و شبکه‌های گسترده را بسیار راحت کند. ترانک کمک می‌کند تا به راحتی کابل‌های برق، شبکه، تلفن و موارد دیگر را از یکدیگر تفکیک کرد و هدایت آن‌ها را در مسیرهای جداگانه‌ای به انجام رساند.


بیشتر بخوانید: داکت چیست و چه مزایایی دارد؟


کمک به توسعه و گسترش کابل‌کشی در ساختمان‌ها

پیش از این که ترانک‌ها تولید شوند و بدانیم ترانکینگ چیست، گسترش کابل‌کشی به شکل سنتی کاری بسیار دشوار بود. برای مثال افزودن یک پریز برق به ساختمان به عنوان کار ساده‌ای به حساب نمی‌آمد و گاهی اوقات نیاز بود تا بخشی از ساختمان را تخریب کنند. خاصیت ماژولار ترانکینگ‌ها باعث شد تا کاربران بتوانند به هر قسمتی از ساختمان که نیاز است، هر تعداد پریز را که می‌خواهند اضافه کنند. همچنین تولید ترانک‌ها باعث شد تا به راحتی کارهایی مانند تغییر مسیر سیم‌کشی‌ها و کابل‌ها انجام شود.

بالا بردن ایمنی در ساختمان

قابلیت‌های ضدضربه، ضد آب، ضد خوردگی و ضد حریق در ترانکینگ‌ها موجب می‌شود تا ایمنی بیشتری را برای محیط موردنظر ایجاد کنند. با قرار گرفتن کابل‌ها درون محفظه‌های Trunking، احتمال برخورد افراد با کابل‌ها کاهش می‌یابد و درنتیجه ایمنی محیط بالا می‌رود.

مزیت‌های استفاده از ترانکینگ‌ها

مزیت‌های استفاده از ترانکینگ‌ها

حال که فهمیدیم ترانکینگ چیست و چه کاربردهایی دارد، قصد داریم تا در این بخش به بررسی مزیت‌های آن بپردازیم. ازجمله مزیت‌های ترانک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت راحت کابل‌ها و مرتب‌سازی آن‌ها
  • ماژولار بودن Trunking باعث می‌شود تا انعطاف‌پذیری بالایی را در هنگام کابل‌کشی ایجاد کنند و به راحتی بتوان به سیم‌ها تغییر مسیر داد و یا پریز و کلیدهای جدید را به محل موردنظر اضافه کرد.
  • رنگ‌ها و مدل‌های مختلف ترانک‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا متناسب با سلیقه‌ها و موقعیت‌های مختلف بتوانند به راحتی گزینه موردنظر خود را انتخاب کنند.
  • با کمک ترانکینگ نویزها و تداخل‌های امواج الکترومغناطیس کاهش پیدا می‌کند.
  • از کابل‌ها و سیم‌ها در برابر آتش، آب، خوردگی و پوسیدگی محافظت می‌کند و درنهایت هزینه‌های مربوط به آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد.
  • به طور هم‌زمان می‌توان در مسیرهای مختلف سیم‌کشی‌های مربوط به شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های تلفن، سیستم برق و موارد دیگر را انجام داد.

اجزای تشکیل‌دهنده ترانکینگ

در ساختمان ترانکینگ از اجزای زیر استفاده شده است:

  • زاویه تخت: اتصال دو ترانک در یک سطح صاف با کمک این قطعه انجام می‌شود.
  • زاویه خارجی: برای گوشه‌های خارجی دیوار از زاویه خارجی استفاده می‌کنند.
  • زاویه داخلی: برای اتصال ترانک در گوشه‌های داخلی دیوار، زاویه داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • قطعات اتصال: در اتصال دو ترانک به یکدیگر، قطعات اتصال را به کار می‌گیرند تا محل اتصال پوشیده شود.
  • بدنه ترانک: بدنه اصلی‌ترین جزء ترانک‌هاست که در ابعاد دو متری وجود دارد. برای قرارگیری پارتیشن‌ها روی بدنه شیارهایی به وجود آورده‌اند. شما می‌توانید ترانک‌ها را در اندازه‌های متفاوتی مانند 50 در 80، 50 در 105، 50 در 150 و 50 در 195 تهیه کنید.
  • درب ترانک: برای جداسازی از درب‌های Trunkingاستفاده می‌کنند که در دو نوع انعطاف‌پذیر و غیر انعطاف‌پذیر وجود دارد.
  • پارتیشن: برای این‌که اتصال سیم‌ها بیشتر تحت محافظت قرار گیرند از پارتیشن‌بندی استفاده می‌شود که از بروز خطرات و آسیب‌ها جلوگیری شود.
  • سه راهی: سه راهی برای ایجاد انشعاب در مسیر ترانکینگ مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • کادر ماژول: تغییر مکان‌های کلید و پریز با کمک کادر ماژول انجام می‌شود.

انواع ترانکینگ

انواع ترانکینگ

ترانکینگ ستونی

ترانکینگ ستونی یکی از انواع ترانک‌هاست که در محیط‌های اداری، اتاق‌های کنفرانس، محیط‌های آموزشی و همایش‌ها از آن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید این نوع ترانک‌ها را در اندازه‌ها و رنگ‌بندی‌های مختلف تهیه کنید. ترانک‌های ستونی به جمع‌آوری و مدیریت کابل‌های برق، شبکه و تلفن کمک می‌کند. از مهم‌ترین قابلیت‌های این نوع ترانک می‌توان به محافظت از کابل‌ها در برابر پارگی، پوسیدگی و ضربه ها اشاره کرد.

ترانکینگ دیواری

ترانکینگ دیواری از رایج‌ترین انواع Trunking است که زاویه داخلی، زاویه خارجی، قطعه اتصال بدنه و موارد دیگر، لوازم جانبی آن را تشکیل می‌دهد. ترانک دیواری در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد و برای محیط‌های مسکونی، تجاری و اداری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ترانکینگ دفنی

در سیستم‌های فشارقوی و ضعیف از ترانکینگ دفنی استفاده می‌کنند. این نوع ترانک را در زیر کفی کاذب یا به صورت توکار نصب می‌کنند. در این شیوه نصب سیم‌کشی و کابل‌ها دیده نمی‌شوند و با قرار گرفتن آن در کف تنها می‌توان درب جعبه را مشاهده کرد. ازجمله مزیت‌های ترانکینگ دفنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از جعبه هایی با قابلیت جابه جایی
  • مقاومت بالا در مقایسه با دیگر ترانک‌ها
  • امنیت بالاتر
  • افزودن راحت پریز و کابل‌ها
  • تغییر مسیر سریع و راحت

جمع‌بندی

ما تلاش کردیم تا در این مقاله به طور کامل توضیح دهیم که ترانکینگ چیست و چه کاربردهایی دارد. توجه داشته باشید که برای نصب Trunkingها تنها باید از یک فرد متخصص کمک گرفت، زیرا رعایت نکردن نکات ایمنی در هنگام نصب یا نداشتن تجربه کافی می‌تواند خطرساز باشد و مشکلاتی هزینه‌بر را ایجاد کند. با نصب صحیح ترانکینگ می‌توان تا حد زیادی از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.