داکت چیست و چه مزایایی دارد؟

داکت چیست؟ چه کاربردی دارد؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که ممکن است ذهن شما را نیز به خود مشغول نموده باشند. خرید داکت در حال حاضر به طور گسترده‌ای صورت می‌پذیرد چرا که داکت‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای برای محافظت از کابل‌ها و سیم‌های برق دارند. در ادامه این مقاله از سپنتا به طور مفصل راجع به داکت‌ها صحبت خواهیم کرد.

داکت چیست؟

داکت‌ها به‌عنوان کانال‌های پلاستیکی خاصی شناخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد. پس از خرید داکت می‌توان متوجه شد که این کانال‌ها قابلیت نصب بر سطوح متفاوتی همچون سقف، دیوار، کف را داشته و برای عبوردادن کابل‌ها کاربرد دارند. داکت‌ها این قابلیت را دارند تا از کابل‌های برقی و مخابراتی محافظت نموده و مانع از آسیب‌دیدن آن‌ها شوند. علاوه بر این با خرید داکت می‌توان نامنظمی مسیرهای کابل‌کشی را برطرف ساخت و به این طریق شرایطی بسیار عالی را تجربه نمود.
از داکت‌ها می‌توان کابل‌های مختلفی اعم از کابل تلفن، کابل ساختمان‌های اداری و تجاری، کابل برق، کابل‌های فیبر نوری و… را عبور داد. در حال حاضر به طور گسترده‌ای از داکت استفاده می‌شود. باتوجه‌ به نیازمندی‌هایی که برای خرید داکت وجود دارد می‌توان انواع مختلفی از این کانال‌های پلاستیکی را در بازار شاهد بود که هرکدام ساختار و مشخصات خاص خود را دارند.

داکت‌ها چه کاربردهایی دارند؟

حال که دانستید داکت چیست در ادامه میخواهیم به کاربردهای آن بپردازیم. داکت‌ها به‌عنوان نوعی تجهیزات کابل‌کشی شناخته می‌شوند که کاربردهای خاص خود را دارند. همان گونه که می‌دانید در حال حاضر صنعت برق با توسعه‌ها و تحولات بسیار زیادی مواجه است و برای ارتقای آن نیز از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود. در حال حاضر به طور گسترده‌ای از داکت‌ها برای کابل‌کشی استفاده می‌شود.
در بخش‌های قبل نیز بیان شد که داکت‌ها کانال‌هایی پلاستیکی بوده و مانع از آسیب‌دیدن کابل‌ها می‌شوند. در چنین شرایطی شما با خرید داکت و نصب آن می‌توانید ابزاری محافظتی را در اختیار داشته باشید که از برخورد مستقیم اشیا به کابل‌ها جلوگیری می‌نماید. همچنین داکت‌ها این قابلیت‌ها دارند تا به کابل‌های شما نظم بخشیده و به این طریق شرایطی بسیار عالی را به ارمغان آورند.

 

انواع داکت

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی انواع داکت‌ها بپردازیم تا هنگام خرید موفق به تهیه بهترین داکت باتوجه‌ به نیازمندی‌های خود شوید. هرکدام از داکت‌های موجود در بازار کاربردهای خاص خود را دارند و آشنایی با آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین خرید خود را تجربه نمایید. از انواع داکت‌های موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

داکت ساده

هنگام انتخاب بهترین داکت لازم است به این نکته توجه داشته باشید که داکت‌های ساده طراحی و ظاهری ساده‌ای ندارند و این نام اشاره به نصب ساده و آسان آن‌ها دارد. داکت‌های ساده از مجموعه ویژگی‌های بارزی برخوردار هستند و لازم به ذکر است که در حال حاضر مصرف بسیار بالایی در سطح کشور دارند. این داکت‌ها انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی داشته و مجهز به درب قفل شو هستند. مقاومت بالای آن‌ها در برابر بخارهای اسیدی و مواد شیمیایی می‌تواند در طولانی‌مدت نیازمندی‌های شما را به بهترین شکل ممکن برآورده سازد. از همین رو توصیه می‌کنیم حتماً برای خرید خود به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که به‌ عنوان عرضه‌کنندگان کالاهای باکیفیت شناخته می‌شوند؛ چرا که اگر این داکت‌ها کیفیت لازم را نداشته باشند دچار زنگ‌زدگی خواهند شد.

داکت پارتیشن دار

این داکت‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از داکت‌های منحصربه‌فرد در بازار دانست که البته فروش بسیار بالایی نیز دارد. شما با استفاده از داکت پارتیشن دار این امکان را خواهید داشت تا از کابل‌های دو دستگاه مجزا از هم محافظت نمایید. در چنین شرایطی به‌راحتی می‌توان کابل‌های هر دستگاه را تشخیص داده و آن‌ها را در صورت خرابی تعمیر نمود.

داکت شیاردار

عملکرد و ابعاد این داکت‌ها دقیقاً مانند دیگر داکت‌های موجود در بازار است؛ اما با مشاهده ظاهر آن می‌توان متوجه شیارهایی شد که بر روی بدنه این محصول قرار دارند. این ویژگی موجب متفاوت شدن داکت‌های شیاردار شده است و شما می‌توانید این داکت‌ها را در ابعاد مختلفی خریداری نموده و مورداستفاده قرار دهید. اگر بخواهیم اشاره‌ای به کاربرد این داکت‌ها داشته باشیم می‌توان نصب در قسمت داخلی تابلوهای برق را نام برد. انتخاب بهترین تولیدکننده داکت این امکان را برای شما فراهم می‌سازد تا این داکت‌های شیاردار و نمونه‌های دیگر را بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خریداری نمایید.

داکت قرنیزی

اگر با قرنیزها آشنایی داشته باشید قطعاً می‌دانید حدفاصل زمین و دیوار را پوشانده و در جنس‌های مختلفی همچون چوب، سنگ و پلاستیک تولید و به بازار عرضه می‌شوند. داکت قرنیزی می‌تواند در نقش قرنیزهای ساده نیز ظاهر شده و کابل‌ها و سیم‌های برق را از خود عبور دهد. در چنین شرایطی شما هم به یک قرنیز دست خواهید یافت و هم می‌توانید از کابل‌های خود در برابر عامل‌های آسیب‌رسان محافظت کنید. نکته‌ای که لازم است هنگام خرید داکت از این نوع به آن توجه داشته باشید این است که نوع و جنس آن‌ها می‌تواند موجب تغییر قیمت محصول شود.

داکت کف‌خواب

ممکن است هنگام خرید داکت، این محصول را با نام داکت زمینی نیز بشنوید. همان‌طور که از نام این داکت‌ها می‌توان متوجه شد ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که بر روی زمین نصب شده و دارای حالتی محدب شکل هستند. در حال حاضر می‌توان این داکت‌ها را به دو شکل ساده و چسبدار خریداری نموده و مورداستفاده قرار داد. این داکت‌ها بهترین گزینه برای محیط‌هایی به شمار می‌روند که کابل‌ها از سطح زمین عبور می‌نمایند.

تفاوت ترانک و داکت

تفاوت ترانک و داکت چیست؟

با وجود این توضیحات شاید بپرسید، تفاوت ترانک و داکت چیست؟ ترانک‌ها نیز همچون داکت‌ها برای محافظت از کابل‌ها و پوشاندن آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما هنگام خرید داکت نباید فراموش کرد که این دو محصول با یکدیگر متفاوت هستند. ممکن است بپرسید با وجود عملکرد مشابه، داکت‌ها و ترانک‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که ترانک‌ها از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار هستند. براین‌ اساس شما با انتخاب و خرید ترانک فضای بیشتری برای عبور دادن کابل ها و محافظت از آن ها در اختیار خواهید داشت.

مزایای استفاده از داکت چیست؟

با توجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه دست یافت که خرید داکت مزیت های قابل توجه ای برای شما به همراه دارد. این مزایا می توانند شرایطی ایده آل را برای شما رقم بزنند. از مهم ترین مزایای استفاده از انواع داکت‌ها موارد زیر را می توان تشریح نمود.

  • مرتب شدن کابل ها
  • مدیریت راحت تر سیم ها و کابل ها
  • محافظت از کابل ها در برابر صدمات فیزیکی
  • افزایش طول عمر سیم ها و کابل ها
  • تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ
  • پنهان نمودن کابل ها
  • نصب ساده و راحت
  • قابل استفاده در تمامی مکان ها

نکات مهم هنگام خرید داکت

در راستای خرید داکت بایستی نکات بسیار مهمی را رعایت نمایید تا در نهایت محصولی متناسب با نیاز خود را خریداری کنید. برای انتخاب بهترین داکت حتما به برند تولید آن توجه داشته باشید؛ چرا که در حال حاضر برندهای مختلفی در این راستا فعالیت دارند. بنابراین خرید خود را از فروشگاه هایی انجام دهید که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند.

کلام آخر

با توجه به مطالبی که بیان شد متوجه شدید که داکت چیست؟ چه کاردبردهایی دارد و…..  بنابراین می توان به این نتیجه دست یافت که خرید داکت موجب محافظت از کابل ها و سیم ها می شود. در حال حاضر انواع مختلفی از داکت ها را می توان در بازار دید که به طور اختصار شامل داکت کف خواب، داکت پارتیشن دار، داکت شیاردار، داکت قرنیزی و داکت ساده می شوند. قیمت داکت با توجه به نوع ، ابعاد و ساختاری که دارند متفاوت بوده و در این راستا نمی توان نظر قطعی داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.