راهنمای خرید پچ پنل

اگر قصد راه اندازی شبکه برای محل کار خود را دارید باید با انواع تجهیزات شبکه آشنایی داشته باشید. یکی از این تجهیزات پچ پنل می‌باشد که استفاده از آن می‌تواند نظم و انعطاف پذیری و همچنین سهولت استفاده را برای خود رقم بزنید.این وسیله وظیفه اتصال کابل‌های شبکه به سایر تجهیزات مانند سوئیچ شبکه، روتر و … را بر عهده دارد و در انتهای مسیر کابل‌ها کابل‌های شبکه قرار می‌گیرد. به طور ساده‌تر می‌توان گفت به جای اینکه نودهای شبکه (پریزهای شبکه یا هر کاربر) مستقیماً به این تجهیزات متصل شوند به این وسیله متصل شده و این دستگاه وظیفه ارتباط نودها را با سایر تجهیزات بر عهده می‌گیرد. در ادامه در رابطه با راهنمای خرید پچ پنل صحبت خواهیم کرد.

پچ پنل چیست؟

این قطعه از تجهیزات شبکه به صورت مستطیلی است که دارای ۲۴ یا ۱۲ پورت می‌باشد و در درون رک‌ها قرار می‌گیرند و تمام کابل‌های شبکه از قسمت‌های مختلف ساختمان در درون رک شبکه جمع می‌شوند و به این قطعه متصل می‌گردند تا کابل کشی شبکه به صورت منظم انجام شود.
به عبارت دیگر تمام کابل‌های شبکه به این قطعه وصل می‌شوند و این وسیله وظیفه ارتباط نودها با تجهیزاتی مثل سوئیچ و روتر را بر عهده دارد.
از کابل هلی CROSS که به نام پچ کورد شناخته می‌شوند برای اتصال پورت‌های پچ پنل به دیگر تجهیزات شبکه استفاده می‌کنند این نوع کابل حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر طول دارد. برای خرید پچ کورد فیبر نوری می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا مراجعه کنید.

خرید پچ کورد فیبر نوری

برای اتصال کابل‌ها به پورت‌های پچ‌پنل آنها را پس از ورود شماره گذاری می‌کنند تا امکان مدیریت متمرکز بر شبکه و ارتباط هر کدام از کابل‌ها به تجهیزات داخل رک از جمله سوییچ و دیگر  تجهیزات را فراهم شود.

همچنین ذکر این نکته مهم است که در هنگام کابل کشی ممکن است یکی از نودهای شبکه در ابتدا بدون استفاده نصب و راه اندازی شود اما با افزایش ظرفیت شرکت و یا قصد ارتقاء شبکه و یا خرید سخت افزار تحت شبکه جدید می‌توانید به راحتی از این نود استفاده نمایید. پیشنهاد می‌شود برای مشاوره  و دریافت خدمات شبکه و زیر ساخت به وب سایت سپنتا مراجعه نمایید.

خرید رک شبکه

ضرورت استفاده از پچ پنل

در راستای راهنمای خرید پچ پنل باید ضرورت استفاده از آن را نیز بدانید، شاید یکی از دلایل مهمی که اکثر شرکت‌های نصب و راه اندازی از پچ‌پنل استفاده می‌کنند دادن نظم به یک مجموعه است. اگر بعد از گذشت زمان عیب و یا مشکل فیزیکی در سازمان اتفاق افتاد می‌توانید به راحتی عیب یابی را از روی پچ‌پنل انجام دهید. این قطعه دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

اگر در یک شبکه از پچ پنل استفاده نکنیم و بخواهیم کاربر یا کلاینت خاصی را بنا به دلایلی به یکی از دستگاه‌های اتاق سرور به صورت مستقیم وصل کنیم، باید یک کابل مجزا برای آن در نظر بگیریم.
بدون وجود پچ پنل، در صورتی که بخواهیم اتصال فیزیکی یکی از کابل‌ها را قطع کنیم و یا ترتیب اتصال سرور و سوئیچ را تغییر دهیم، به مشکل برمی خوریم.

اگر در شبکه پچ‌پنل وجود نداشته باشد و بخواهیم سروری رو از روی یک سوئیچ به سوئیچ دیگری متصل کنیم، باید به پشت رک سرور مراجعه کنیم که این کار دشوار است.

 نوع پچ پنل  Loaded یا Unloaded بودن پچ پنل

نوع پچ پنل Loaded یا Unloaded بودن پچ پنل

ممکن است اکثر شما فرق بین پچ پنل loaded یا Unloaded  را نمی‌دانید به همین خاطر در این مقاله به بررسی تفاوت‌های این دو خواهیم پرداخت تا شما اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

در ابتدا شما باید بدانید که پچ‌پنل های  Loaded  دارای کیستون هستند و پچ پنل های Unloaded فاقد آن هستند. یکی دیگر از تفاوت‌های مهم این دو مدل از پچ پنل ها در این است که اگر در مدل Loaded عیبی رخ دهد چون که کانکتور های LC و MTP به صورت ثابت نصب شده‌اند باید آن را به طور کامل تعویض کنید اما در مدل Unloaded در صورت بروز خطا و یا عیب می‌توانید فقط پورت‌ها را تعویض نمایید و نیازی به تعویض کل پچ پنل نمی‌باشد.

پچ‌پنل های Loaded به صورت پیش فرض دارای آداپتور و نوار کاست هستند اما در پچ پنل های Unloaded هیچ چیزی وجود ندارد و خالی می‌باشند.

خرید پچ پنل شبکه

تعداد پچ‌ پنل

در راستای راهنمای خرید پچ پنل شما باید بدانید که پچ پنل ها به صورت مستطیلی شکل هستند که دارای پورت‌های مشخصی می‌باشند و در درون رک قرار می‌گیرند. انتخاب نوع پچ پنل بر اساس ابعاد شبکه و متناسب به نیاز با سیستم انتخاب و خریداری می‌شوند اما کر این نکته هم مهم است که حتی می‌توان این قطعه را در پورت‌های بیشتر از نیاز سیستم خریداری کنید تا در صورت ارتقاء شبکه شما نیاز به خریداری مجدد پچ پنل نداشته باشید. در ادامه ذکر خواهیم کرد که این قطعه از تجهیزات شبکه را تا چند پورت می‌توانید خریداری کنید.

  • پچ‌پنل ۱۲ پورت
  • پچ‌پنل ۲۴ پورت
  • پچ‌پنل ۴۸ پورت و …

در حال حاضر پچ پنل ۲۴ پورت کاربرد بیشتری نسبت به مابقی مدل ها دارد.

اندازه پچ پنل

برای اندازه گیری پچ پنل از واحد یونیت رک استفاده می‌شود. یونیت رک واحدی است که به منظور اندازه گیری ارتفاع قطعات قابل نصب در رک‌های ۱۹ اینچ یا ۲۳ اینچ ایجاد شده است.

معمولاً برای نمایش دادن ارتفاع از یک عدد همراه با علامت اختصاری U  و یا  RU استفاده می‌شود که RU  برای ظرفیت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درک بهتر این مورد می‌توانید به مثال زیر توجه کنید.

U2  و یا RU روی رک‌ها نوشته ده باشد به این معنی است که دو یونیک رک و یا ۴ یونیک ر می‌باشد. باید به این نکته نیز توجه کنید که اندازه رک نیز باید با تجهیزات رک مونت انتخاب شود.

جهت خرید انواع پچ پنل شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

ظرفیت پورت پچ‌پنل

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید پچ‌پنل مورد توجه قرار می‌گیرد ظرفیت است. پچ‌پنل های که معمولی هستند ازای ۴۸ پورت و در صورتی که به ظرفیت بیشتر نیاز باشد می‌توان از پچ پتل های که ظرفیت ۹۶ تا ۴۴ پورت دارند استفاده کنید. برای مجموعه‌های بزرگ و یا دیتا سنترها به پچ پنل ها با ظرفیت‌های بالاتر نیاز است بنابراین تولید این نوع از تجهیزات شبکه به سمت ظرفیت‌های بالاتر گسترش یافته است.

گروه و نوع قابل پشتیبانی پچ پنل

پچ پنل ها نیز دارای تنوع هستند که می‌توان آنها را با توجه به قابلیت‌های شبکه دسته بندی نمود. در ادامه گروه بندی و تقسیم بندی این قطعه از تجهیزات شبکه را برای شما شرح خواهیم داد تا مطلب برای شما گویاتر باشد.

  1. تقسم بندی پچ‌پنل ها بر اساس دسته بندی کابل های شبکه
  2. تقسیم بندی پچ‌پنل بر اساس ماژولار
  3. تقسیم بندی پچ‌پنل بر اساس تعداد پورت های تعبیه شده

تقسم بندی پچ پنل ها بر اساس دسته بندی کابل های شبکه

برای خرید پچ‌پنل باید به این نکته توجه داشته باشید که کابل‌های استفاده شده حتماً از پروتکل خاصی پشتیبانی کنند و در گروه‌های cat5 cat6 cat7 و… قرار گرفته باشند.

در صورتی که کابل شبکه مور استفاده شما  از نوع CAT6 باشد باید پچ‌پنل نیز مناسب این کابل خریداری شود و در صورت عدم تطبیق این دو قطعه با یکدیگر تضعیف عملکرد سیستم را در پی خواهد داشت.

علاوه بر این در شبکه‌های LAN پچ‌پنل های وجود دارند که با کابل فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نکته‌ای که باید در نظر بگیریم این است که پچ پنل های متناسب با کابل‌های شبکه LAN است.


بیشتر بخوانید: سوئیچ شبکه چیست؟


تقسیم بندی پچ‌پنل بر اساس تعداد پورت های تعبیه شده

این دسته بندی تقریباً در زیر مجموعه مربوط به ماژولار بودن و یا نبودن دستگاه قرار دارد. تعداد پورت‌ها همیشه به صورت زوج بوده و در پچ پنل ماژولار به تعداد بسیار زیادی تعبیه شده‌اند. در این نوع پچ پنل تعداد پورت‌ها ۱۲، ۱۶، ۲۴، ۳۶، ۴۸ است. در پچ‌پنل غیر ماژولار هم پورت‌ها صرفاً در تعداد مشخصی تعبیه می‌شوند. این پچ پنل ها دارای ۱۶، ۲۴، ۳۶ و ۴۸ پورت هستند.

پچ پنل POE

در گذشته برای انتقال برق بر روی کابل های شبکه از کابل‌های مجزا استفاده می‌کردند که این باعث افزایش کابل کشی و به طبع آن افزایش هزینه رخ می‌داد. بنابراین مباحث و تئوری های بسیار زیادی برای انتقال برق از یک کابل استفاده شود که این باعث ایجاد تحول در دنیای صنعت تجهیزات شبکه شد. در واقع اگر انتقال بر روی کابل‌های شبکه صورت بگیرد فناوری POE اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است بدانید که این انتقال برق نیاز به هیچ‌گونه کابل کشی برق به صورت جداگانه ندارد و برق مورد نیاز برای راه اندازی تجهیزات شبکه تنها با استفاده از دو زوج کابل شبکه تأمین می‌گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.