تفاوت پچ پنل با سوئیچ چیست؟

برای خرید پچ پنل، ابتدا باید با آن به خوبی آشنایی پیدا کنید. اصولاً پچ پنل را با سوئیچ اشتباه می‌گیرند. اما باید بگویم که تفاوت آن‌ها علاوه بر ظاهر در کاربردشان نیز است. اگر شما یک دستگاه داده داشته باشید، می دانید که دو ابزار پچ پنل و سوئیچ به کارتان می‌آید. زمانی که این دو ابزار را از قسمت جلویی مشاهده نمایید، متوجه پورت‌هایی بر روی آن خواهید شد. تمامی پورت‌ها به صورت کاملاً منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند و شاید به دلیل ساختاری که این ابزارها دارند، افراد فکر می‌کنند که کاربرد و عملکرد یکسانی هم دارند. در صورتی که هر کدام در اتاق سرور نقش به خصوصی را ایفا می‌کند.

اگر می‌خواهید با این دو ابزار کاربردی برای شبکه داده بیشتر آشنا شوید، حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه بمانید. در انتها ما در رابطه با قیمت پچ پنل و انواع دیگر تجهیزات داده صحبت خواهیم کرد که به احتمال قوی شما به آن نیاز داشته باشید.

پچ پنل چیست؟

برای اینکه بتوانید به‌راحتی پچ پنل را از سویچ تشخیص دهید، حتماً باید در ابتدا ظاهر آن را به خوبی شناسایی کنید. پچ پنل همیشه یک ظاهری به شکل مستطیل دارد که روی آن پورت‌های شبکه نصب شده و می‌توانید تمامی آن‌ها را از قسمت جلویی ابزار مشاهده کنید. نکته‌ای که لازم است بگویم این می‌باشد که هر پچ پنل تعداد پورت‌های مشخصی دارد. به طور معمول برخی از این ابزارها دارای 24 عدد و گاهی اوقات هم 48 عدد است. اما در برخی پچ پنل های دیگر تعداد پورت‌ها به 12 یا 16 هم می‌رسد. تمامی این قطعات در یک محفظه مراقبت از تجهیزات به نام رک شبکه قرار می‌گیرد.

پچ پنل شبکه در قسمتی بین محل انتهایی کابل شبکه و تجهیزات شبکه مستقر می‌شود. منظور ما از تجهیزات شبکه در این قسمت، روتز، سوئیچ و هاب می‌باشد. به وسیله پچ پنل ها، کابل‌های شبکه به تجهیزات موردنظرتان متصل می‌شود. به طور کلی اگر بخواهیم ضرورت استفاده از آن را بگوییم این است که واجب نیست حتماً از پچ پنل ها برای تجهیزات شبکه استفاده کنید. اما اگر در حال توسعه شرکت می‌باشید، حتماً از این ابزار استفاده نمایید چون باعث می‌شود تا کارتان درست‌تر و آسان‌تر پیش برود.

کاربردهای پچ پنل

کاربردهای پچ پنل چیست؟

استفاده از پچ پنل ها همان طور که در بالا توضیح داده شد ضروری نیست. اما در زمان‌هایی که شبکه شما گسترش پیدا می‌کند، خواه نا خواه باید از این ابزار کمک بگیرید. یعنی اینکه اگر تعداد کاربران شبکه شما افزایش پیدا کند، شما ملزم هستید تا سوکت های بیشتر را به مدار شبکتان وارد نمایید و به همین دلیل، پچ پنل بسیار کاربردی می‌شود. در این شرایط اصولاً متخصصان شبکه به افراد توصیه می‌کنند که حتماً از پچ پنل ها استفاده نمایند.

اگر شما از این ابزار به شدت کاربردی استفاده کنید، باعث می‌شود تا همه کابل‌ها را به سوکت وصل کرده و همه آن‌ها در قسمت مرکزی رک قرار بگیرند. این کار هم به شما نظم می‌دهد و هم کیفیت را بالاتر می‌برد. در صورتی که ایرادی هم پیش بیاید، دسترسی راحت است و متخصص سردرگم نمی‌شود. برای اینکه بیشتر منظم شوید و دسترسی را ساده‌تر کنید، می‌توانید پس از وارد کردن کابل‌ها به پچ پنل، آن‌ها را شماره گذاری کنید. به این ترتیب می‌توان گفت که وظیفه اصلی پچ پنل، نظم دهی و منظم کردن کابل‌ها است. زمانی که تعداد زیادی کاربر داشته باشید این وسیله به دادتان می‌رسد و می‌توانید از شلوغی و بی نظمی نجات پیدا کنید.

قیمت پچ پنل شبکه

انواع پچ پنل

پچ پنل ها بر اساس سه مشخصه اصلی تقسیم بندی می‌شوند. اول اینکه بر اساس نوع کابل‌های شبکه تقسیم می‌شوند که می‌توان به موارد: LAN- cat5- cat6- cat7 و…اشاره کرد. نوع دوم که بر اساس ماژولار است به: STP، UTP، FTP، cat 5، cat 5e، cat 6، cat 6a، cat 7 تقسیم می‌شود که این دسته دارای انواع پورت‌های فیبر نوری نیز می‌باشند. دسته آخر که بر اساس تعداد پورت‌های تعبیه شده است به دسته‌های 12، 16، 24، 36، 48 عدد پورتی تقسیم می‌شوند که هر کدام را باید با توجه به نیازتان تهیه نمایید. اگر در انتخاب و خرید تجهیزات پسیو شبکه سوالی دارید، می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما در بخش فروش محصولات تماس بگیرید.

قیمت و خرید پچ پنل 24 پورت

تفاوت پچ پنل و سوئیچ

تفاوت سوئیچ شبکه و پج پنل در چند مورد است که در ادامه ما به توضیح و بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • پچ پنل ها به عنوان تجهیزات پسیو شبکه کاربرد دارند، اما سوئیچ‌ها تجهیزات اکتیو شبکه می‌باشند و این یکی از تفاوت‌های پچ پنل و سوئیچ شبکه است. یعنی اینکه برای داشتن یک عملکرد مناسب، سوئیچ‌ها به جریان برق نیازمند هستند.
  • کابل‌ها برای عبور، نیاز دارند تا در ابتدا از پچ پنل ها عبور کنند و بعد به سوئیچ برسند.
  • در توصیف دیگر، پچ پنل ها به عنوان ترمینال‌هایی می‌باشند که از پورت‌های شبکه تشکیل شده است. تمامی این پورت‌ها به شکل متمرکز در کنار هم قرار گرفته و پچ پنل ها پورت‌های چندگانه شبکه را گروه بندی و شبکه را سازماندهی می‌کنند.
  • سوئیچ‌ها دیتا را به تجهیزات مختلف تحت شبکه مانند سرورها، رایانه‌ها و دستگاه‌های دیگری که دارای آی پی می‌باشند، (مثل دوربین‌های امنیتی تحت شبکه) می‌فرستند.
  • قیمت سوئیچ از پچ پنل ها بسیار بالاتر می باشد.
  • مراحل نصب این دو ابزار یعنی پچ پنل و سوئیچ با هم تفاوت دارد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که پچ پنل ها بیشتر وظیفه نظم دهی دارند و سوئیچ می‌تواند داده‌ها را از کابل به سرور شبکه برساند. برای تهیه انواع تجهیزات شبکه به سایت سپنتا مراجعه کنید. تمامی محصولات درج شده در این سایت طبق استاندارد جهانی و با کیفیتی عالی خدمتتان عرضه خواهد شد.

جهت خرید انواع پچ پنل شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.