تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست؟

خرید کابل شبکه یکی از مسائل مهمی است که باید در رابطه با آن دقت شود. دسترسی به اینترنت دراین روزها با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است و در حال حاضر اتصال به اینترنت در دو شکل متفاوت (استفاده از کابل شبکه یا اتصال بی‌سیم) صورت می‌گیرد. کابل شبکه به مجموعه‌ای از سیم‌های شیشه‌ای و یا مسی گفته می‌شود که کامپیوتر‌ها، روتر‌ها، سوئیچ‌ها و … را به یکدیگر متصل و اطلاعاتی را در این بین جا به جا می‌کند. این کابل‌ها رسانه‌ای می‌باشند که اطلاعات و داده‌ها را از دستگاهی به دستگاه دیگر متنتقل می‌کنند. اما در ادامه میخواهیم در مورد تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP بیشتر صحبت کنیم.

روش نام گذاری کابل‌های شبکه

 حرف U برای مشخص نمودن نوع پوشش هر یک از زوج‌ها و TP مخفف عبارت Twisted Pair به معنای زوج تابیده است که در تمامی کابل‌های شبکه مشترک می‌باشد. در حالت کلی تقسیم‌بندی کابل شبکه به شیلد‌دار و بدون شیلد انجام می‌شود:

  • UTP (Unshielded Twisted-Pair) = کابل بدون شیلد
  • STP (shielded Twisted-Pair) = کابل شیلد دار

کابل شبکه STP با در نظر گرفتن نوع کابل، شامل فویل، شیلد، سیم ارت و … است. دلیل اصلی استفاده از لایه‌های اضافه در کابل شبکه، محافظت از داده‌ها در مقابل نویزها (EMI) و یا اثرات القایی خارجی می‌باشد. فروش کابل شبکه از طریق این فروشگاه اینترنتی ممکن است.

خرید کابل شبکه

کابل زوج به هم تابیده بدون روکش (UTP) 

همان‌‍ طور که اشاره کوتاهی شد، کابل زوج به هم تابیده بدون روکش مخفف عبارت انگلیسی Unshielded Twisted Pair است که فاقد روکش می‌باشد و از 4 زوج سیم تشکیل شده‌اند. شما می‌توانید این کابل‌ها را در شبکه اترنت و سیم‌ها تلفن پیدا کنید.

مزایای کابل UTP

این کابل‌ها بسیار ارزان هستند؛ زیرا فاقد هرنوع روکشی می‌باشند و محافظی به دور آن‌ها قرار ندارد. از دیگر مزایای این کابل می‌توان به نازکی و منعطف بودن کابل اشاره کرد که به راحتی نصب می‌شوند و نیاز به مهارت و یا ابزار خاصی ندارد؛ همچنین به دلیل کوچک بودن سایز این کابل، فضای داکت‌های سیم‌کشی ساختمان را اشغال نمی‌کند. برای اطلاع از قیمت کابل شبکه به فروشگاه اینترنتی سپنتا مراجعه نمایید.

معایب کابل UTP

به دلیل ظرافت بیش از حدی که دارند، آسیب‌پذیر هستند و مدل نصب آن بر نحوه خنثی‌سازی امواج الکترومغناطیسی بسیار تاثیرگذار است؛ به همین دلیل باید مراقب بود تا این کابل‌ها آسیب نبینند.


بیشتر بخوانید: پچ کورد شبکه چیست؟


کابل شیلد دار STP

کابل شیلد دار STP خلاصه شده عبارت Shielded Twisted Pair می‌باشد که با توجه به نام آن، دارای روکش است. حرف T در کابل‌های STP به معنای داشتن فویل است و S وجود محافظ یا شیلد را بیان می‌کند.

کابل SFTP چیست ؟

کابل SFTP چیست؟

این مدل از کابل‌ها دارای سیم‌های به هم تنیده شده است که نه تنها به صورت جداگانه کاملا انعطاف‌پذیر هستند، بلکه محافظی از جنس یک ماده فلزی به مانند فویل، آن‌ها را در بر گرفته است. همچنین شیلدها به روش‌های گوناگونی به دور سیم‌ها پیچیده می‌شوند. برای خرید و فروش کابل شبکه در اصفهان همین حالا با کارشناسان فروش ما در دفتر مرکزی تماس بگیرید.

کابل شبکه FTP چیست؟

معمولا این نوع از کابل‌های شبکه بر روی یک زوج سیم همراه با یک لایه ورق نازک آلومینیومی یا فویلی قرار داده می‌شود و روکش اصلی هم بر روی این فویل‌ها قرار می‌گیرد. فویل آلومینیومی قادر است تا از ایجاد نویزهای الکتریکی جلوگیری کند و به این ترتیب زمانی که کیفیت مدنظر باشد، باید از کابل شبکه FTP استفاده کرد.

کابل شبکه SF/FTP چیست؟

بیشترین حفاظت از کابل‌های شبکه در این مدل وجود دارد؛ به نحوی که این کابل‌ها بر روی یک زوج سیم، دارای شیلد و فویل باهم هستند و در آخر نیز روکش روی آن‌ها قرار می‌گیرد. در اغلب موارد از این کابل در موقعیت‌های صنعتی استفاده می‌شود تا هیچ نویزی در شبکه به‌وجود نیاید. همچنین زمانی که دیتاها از اهمیت زیادی برخوردار باشند، باید از کابل شبکه SF/FTP استفاده کرد.

کابل شبکه U/FTP چیست؟

این نوع کابل‌های شبکه از یک زوج سیم به هم تابیده شده و یک لایه فویل تشکیل شده است تا در مقابل نویزهای دریافتی، از سیم زوج به هم تابیده محافظت کند. به این ترتیب در صورت وجود نویز، از این کابل بهره می‌گیرند.

کابل شبکه F/FTP

در نام‌ گذاری این نوع کابل از دو حرف F استفاده شده است. این کابل‌ها که به نام F/FTP هم شناخته شده‌اند، دارای دو روکش آلومینیومی در ساختار خود می‌باشند. در ساختار کابل‌های FFTP، به دور هر دو زوج سیم و همچنین به دور کابل اصلی، فویل آلومینیومی کشیده شده تا فویل از برخورد نویزهای الکتریکی جلوگیری کند.


بیشتر بخوانید: انواع کابل شبکه و کاربردهای آن ها


تفاوت کابل UTP و SFTP

تفاوت کابل شبکه UTP وSFTP  را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • کابل UTP ارزان‌تر از کابل SFTP می‌باشد.
  • کابل شبکه UTP نویز بیشتری را نسبت به  SFTP دریافت می‌کند.
  • کابل SFTP دارای حفاظ بافته شده برای کل جفت سیم‌ها است اما UTP هیچ محافظ کلی ندارد.
  • کابل SFTP برای هر کدام از 4 زوج سیم‌ها به فویل مجهز شده‌اند درحالی که UTP هیچ فویلی ندارد.
  • وزن کابل UTP از SFTP کم‌تر می‌باشد و علت آن، عدم وجود فویل و شیلد است.
  • در اغلب اوقات متراژ کابل UTP در کلاف، از متراژ کابل SFTP می‌باشد. کابل شبکه UTP اصولا دارای کلاف ۳۰۵ متری و کابل SFTP دارای کلاف ۵۰۰ متری است.
  • سوکت RJ۴۵ کابل SFTP فلزی می‌باشد در حالی که سوکت کابل UTP پلاستیکی است.
  • کابل شبکه UTP نصب آسان‌تری داشته و سیم اتصال به زمین را نیاز ندارد.

جهت خرید انواع کابل شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

کابل شبکه مناسب

اگر به دنبال خرید بهترین کابل شبکه هستید، باید چند مورد را درنظر بگیرید؛ ساختمان کابل شبکه بسیار مهم است و باید توجه داشته باشید که برای چه کاربردی قصد خرید این محصول را دارید. همچنین باید بر اساس سرعت و پهنای باندی که کابل‌ها دارند، محصول مورد نظرتان را خریداری نمایید تا هنگام انتقال داده‌ها با مشکل اساسی مواجه نشوید. از جمله سایر ویژگی‌هایی که باید برای انتخاب یک کابل شبکه مناسب توجه کنید، برند کابل، روکش، محل استفاده از کابل، رنگ و قیمت آن است.

تولید کننده کابل شبکه

قیمت کابل شبکه در هر مدل متفاوت است؛ به این ترتیب کابل‌هایی که دارای روکش هستند نسبت به کابل‌های بدون روکش گران‌تر می‌باشند. اگر شما هم به دنبال اطلاع از قیمت کابل شبکه هستید، همین حالا به صفحه اصلی محصولات کابل شبکه مراجعه کنید تا با مشاهده محصولات و ویژگی آن‌ها، از قیمت کابل نیز آگاه شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.