دوربین مداربسته دام با اسپید دام چه تفاوتی دارند؟

این روزها پوشش امنیتی در محل‌های مختلف به قدری گسترده شده است که از خانه‌های مسکونی تا مغازه‌ها و مجتمع‌های تجاری و هر جایی که نیاز به امنیت بالایی داشته باشد با دوربین‌های امنیتی پوشش داده شده‌اند. تنوع بالای دوربین‌های امنیتی می‌تواند افراد را در هنگام انتخاب سردرگم کند. دو نمونه از دوربین‌های مداربسته که طرف‌داران زیادی دارند و از محصولات پرفروش به حساب می‌آیند، دوربین‌های مداربسته دام و اسپید دام هستند. برای تصمیم‌گیری درمورد این که کدام یک از این دو می‌تواند بهترین انتخاب برای پوشش امنیتی محل موردنظر شما باشد لازم است تا ابتدا تفاوت‌های آن‌ها را به درستی درک کنید. برای آشنایی با تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپید دام در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی دوربین مداربسته دام

از دلایل نام‌گذاری این نوع دوربین‌های مداربسته می‌توان به طراحی شکل ظاهری آن‌ها اشاره کرد، زیرا کلمه DOME در انگلیسی معنی گنبد را می‌دهد و این نوع دوربین‌های مداربسته ظاهری گنبدی‌ شکل دارند. کاربرد این نوع دوربین‌ها برای استفاده در فضاهای داخلی است به گونه‌ای که زیر سقف چسبیده شوند. در ساخت بدنه این نوع دوربین مداربسته از پلاستیک مقاوم استفاده کرده‌اند. در ساختار برخی از این دوربین‌ها، روی لنز آن یک محفظه شیشه‌ای قرار داده‌اند. از این نوع دوربین در خانه‌ها، فضاهای اداری و به طورکلی محیط‌های سربسته استفاده می‌کنند.

انواع مختلف دوربین‌های مداربسته دام

دوربین‌های مداربسته دام بر اساس تکنولوژی که در ساخت آن‌ها به کاررفته است در دو مدل آنالوگ اچ دی و تحت شبکه قرار دارند. نوع آنالوگ HD، کیفیت تصویر بالایی را ارائه می‌دهد و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌به صرفه است. در نقطه مقابل، دوربین مداربسته تحت شبکه از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است و به دلیل ویژگی‌های منحصربه فردی که دارد، قیمت آن بالاتر است. در هنگام انتخاب هر یک از این دوربین‌ها باید هدف و نیاز خود را در نظر داشته باشید.

قیمت و خرید دوربین دام (Dome)

معرفی دوربین مداربسته اسپید دام

برای درک تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپید دام لازم است تا ابتدا به طورکلی با دوربین مداربسته Speed Dome و ویژگی‌های آن آشنا شوید. دوربین اسپید دام یکی از قوی‌ترین دوربین‌های مداربسته به حساب می‌آید و آن را با نام‌هایی مانند دوربین کنترل تردد، دوربین چرخشی یا گردان نیز می‌شناسند. از نظر ظاهری تقریباً شبیه به دوربین‌های مداربسته دام است و تنها در وجود یک پایه با یکدیگر تفاوت دارند. لازم به ذکر است که تکنولوژی به کاررفته در مدل اسپید دام بسیار پیشرفته‌تر است و توانایی چرخیدن دارد.

کاربرد دوربین‌های مداربسته اسپید دام

این نوع دوربین‌ها، بیشترین کاربرد را در محیط‌های گسترده دارند، زیرا در طراحی آن‌ها قابلیت‌های بزرگ‌نمایی و زوم کردن قرار داده شده است. همچنین با برخورداری از قابلیت برنامه‌ریزی می‌توان به آن‌ها دستور دارد که در چه بازه زمانی و کدام قسمت از محیط موردنظر را فیلم‌برداری کند. این قابلیت به خاطر توانایی چرخشی بودن این دوربین ایجاد شده است. از این رو در فضاهایی مانند کارخانه‌ها، بزرگراه‌ها، معادن و بیشتر محیط‌‌های گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قیمت و خرید دوربین اسپید دام (Speed Dome)

مقایسه استاندارد و پروتکل در دوربین‌های مداربسته دام و اسپید دام

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع دوربین پرکاربرد به پروتکل و استانداردهای آن مربوط می‌شود. پروتکل‌هایی که در دوربین اسپید دام مورد استفاده قرار گرفته است نسبت به دوربین Dome پیشرفته‌تر است. ازجمله این پروتکل‌ها می‌توان smart tracking را نام برد که برای دنبال‌ کردن سوژه‌ها طراحی شده است و از این‌ رو در محیط‌های شلوغ بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های مثبت در برخی از مدل‌های Speed Dome می‌توان به توانایی انتقال سریع اطلاعات اشاره کرد. در دوربین‌های مداربسته دام هیچ‌کدام از این قابلیت‌ها قرار داده نشده است. استفاده از تکنولوژی‌های بالاتر در دوربین‌های اسپید دام باعث شده تا استانداردهای قوی‌تری نسبت به دوربین‌های دام داشته باشد.

مقایسه لنز و میدان دید در دوربین‌های دام و اسپید دام

مقایسه لنز و میدان دید در دوربین‌های دام و اسپید دام

همان‌طور که گفته شد دوربین‌های مداربسته اسپید دام از قدرت چرخش برخوردار هستند. این قدرت چرخش در جهت افقی، زاویه‌ای برابر با 180 درجه دارد و در جهت عمودی این زاویه چرخش برابر با 360 درجه است. این سرعت چرخش و مانور بالا باعث شده تا دوربین Speed Dome در میان کاربران، طرف‌ داران زیادی داشته باشد. لنزهای این دوربین با بهره‌مندی از قابلیت زوم اپتیکال در هنگام بزرگ‌نمایی دچار افت کیفیت نمی‌شوند. در نقطه مقابل دوربین دام، زاویه دید ثابتی را ارائه می‌دهد به طوری که این زاویه دید در جهت‌‌های افقی و عمودی بین 70 تا 100 درجه است.
دوربین دام تنها توانایی پوشش در یکی از جهت‌های افقی یا عمودی را دارد. برای تنظیم قابلیت زوم کردن در مدل اسپید دام می‌توان به دو شکل دستی و اتوماتیک این کار را انجام داد. در صورتی‌ که شما نیاز به قابلیت دید در شب داشته باشید، برخی از مدل‌های اسپید دام از این توانایی برخوردار هستند و می‌توانند تصاویری را با بهترین وضوح و کیفیت در هنگام تاریکی یا تابش نور ضبط کنند. از لحاظ جنس بدنه و استحکام دوربین‌های اسپید دام در مقایسه با دوربین‌های Dome حرف اول را می‌زنند.

مقایسه دوربین‌های دام و اسپید دام از نظر نصب

نصب هر یک از این دوربین‌ها به یک فرد متخصص نیاز دارد و کار یک فرد عادی نیست. همان‌طور که گفته شد دوربین‌های دام برای محیط‌های سربسته مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این‌ رو در ارتفاعات پایین نصب می‌شود. درحالی‌که نصب دوربین‌های اسپید دام در ارتفاعات بالاتر انجام می‌شود. به دلیل این که دوربین‌های اسپید دام در ارتفاع‌های بالا نصب می‌شوند، قابلیت پوشش فضاهای وسیعی را دارند. درصورتی‌که نیاز به افزایش گستره دید با کمک دوربین‌های دام داشته باشید، بهترین حالت نصب آن‌ها در گوشه سقف است. از دیگر تفاوت دوربین مداربسته Dome و اسپید دام در مواقع نصب، تعداد کابل‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نصب دوربین‌های اسپید دام در کنار استفاده از کابل‌های برق و تصویر از کابل اضافه دیگری به نام RS485 استفاده می‌شود. تنظیمات مربوط به هر یک از این دوربین‌ها در موقع نصب با یکدیگر تفاوت دارد.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

دیگر تفاوت‌های دوربین‌های مداربسته دام و اسپید دام

در دوربین‌های اسپید دام ولتاژ ورودی برابر با 24 ولت است درحالی‌که این مقدار در دوربین‌های دام به 12 ولت می‌رسد. از دیگر تفاوت‌های مهم این دو نوع دوربین می‌توان به تفاوت آن‌ها در سنسورهای استفاده شده در ساخت آن‌ها اشاره کرد که سنسورهای دوربین‌هایSpeed Dome پیشرفته‌تر هستند. همچنین دوربین‌های دام برای استفاده در محیط‌های دارای گردوغبار، تابش مستقیم نور خورشید، باد و عوامل محیطی دیگر مناسب نخواهد بود. مقاومت بالای بدنی دوربین‌های اسپید دام آن‌ها را برای استفاده در محیط‌های باز مناسب کرده است.


بیشتر بخوانید: تفاوت دوربین مداربسته دیجیتال با آنالوگ


تفاوت قیمت دوربین‌های دام و اسپید دام

تا این جای مقاله متوجه شدیم که دوربین‌های اسپید دام از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار هستند و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند؛ بنابراین کاملاً واضح است که قیمت دوربین های اسپید دام از قیمت دوربین‌ های دام بیشتر است. البته قیمت هر یک از مدل‌های این دو نوع دوربین نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا درمورد تفاوت دوربین مداربسته دام و اسپید دام به طور کامل توضیح دهیم و پارامترهای مهم بین آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. حال باتوجه‌به آن چه که در بالا گفته شد شما راحت‌تر می‌توانید درمورد انتخاب هر یک از این دوربین‌ها برای محل موردنظر خود تصمیم‌گیری کنید. در هنگام خرید دوربین مداربسته حتماً از یک فرد متخصص بخواهید تا ویژگی‌های محل موردنظر را مورد بررسی قرار دهد و بهترین نوع دوربین را برای شما نصب کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.