راهنمای خرید رم کامپیوتر

رم چیست؟

قبل از پرداختن به راهنمای خرید رم کامپیوتر ابتدا با عملکرد ابن قطعه مهم در سیستم‌های کامپیوتری آشنا خواهید شد.RAM مخفف Random Access Memory و به معنی حافظه دسترسی تصادفی می‌باشد. در واقع این قطعه یک حافظه موقت در سیستم کامپیوتری می‌باشد که وظیفه آن حفظ و نگهداری اطلاعات داده‌های است که زمان فعلی با آن کار می‌کند.می‌توان نتیجه گرفت که هر چه ظرفیت آن بالاتر باشد سرعت و عملکرد سیستم نیز افزایش می‌یابد. این حافظه بر خلاف SDD  و HDD  یک حافظه موقت است و نمی‌توان دران اطلاعات را ذخیره و حفظ نمود. همچنین ذکر این نکته بسیار مهم است که عملکرد آن با منبع تغذیه در ارتباط است به این معنی که با قطع برق به هر دلیلی اطلاعات  RAM از بین می‌رود.

انواع حافظه‌ی رم(RAM) و نسل حافظه

سه مشخصه اصلی و مهم برای شناسایی رم وجود دارد که نسل، حجم و سرعت فرکانس می‌باشند. در ادامه بیشتر با این مطالب آشنا خواهید شد.

انواع رم  را می‌توان DDR, DDR2, DDR3,DDR3L,DDR4 را نام برد که DDR  مخفف  می‌باشد. به این معنی و مفهوم که انتقال اطلاعات به صورت دو برابر هستند. در زمان‌های قدیم‌تر این تکنولوژی وجود نداشت و اطلاعات فقط در یک لبه کلاک پالس می‌شدند. یعنی به صورت SDR. در حال حاضر رم‌های رم‌های DDR2, DDR3L, DDR3 و DDR4 در بازار موجود هستند ولی رم DDR از دسترس خارج شده است و در بازار به سختی پیدا می‌شود. لازم به ذکر است با ارتقای DDR به DDR4  به طبع تمامی مشخصه‌ها اعم از سرعت، بهینه سازی توان مصرفی و پهنای باند در رم‌ها بهبود یافته است.

حجم حافظه رم(RAM)

 در رم تراشه‌های وجود دارد که این تراشه‌ها دارای سلول‌های هستند که داده‌ها را به صورت موقت در خود نگهداری می‌کنند. در واقعه حافظه رم به تعداد سلول‌ها بستگی دارد که محدود هستند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مقدار رم را با واحد گیگابایت اندازه گیری می‌کند.

فرکانس یا سرعت رم(RAM)

فرکانس به معنای سرعت پردازش اطلاعات در CPU، رم و کارت گرافیک می‌باشد. ینی هر چه فرکانس بیشتر باشد ینی کلاک پالس نیز بیشتر است. در هر کلاک پالس بخشی از یک دستورالعمل پردازش می‌شود. برای درک بهتر این موضوع می‌توان به این مثال توجه کنید که زمانی که CPU می‌خواهد دستوری را در سلول‌های رم ثبت کند و یا آن را فراخوانی کند این دستورات در طول کلاک پالس‌های پشت سر هم انجام می‌شود، هرچه این کلاک پالس‌ها با سرعت بیشتری پشت سر هم بیایند، دستورات سریع‌تر اجرا می‌شوند.

 منظور از کلاک پالس همان سرعت پردازنده است به این معنی که زمانی که گفته می‌شود کلاک پالس پردازنده ۳٫۶۰ است.۳ میلیون و ۶۰۰ دستورالعمل را در یک ثانیه می‌تواند انجام دهد.

ظرفیت رم (RAM) و پیکربندی

رم یکی از اعضای مهم و ضروری در کامپیوتر است شما می‌توانید رم کامپیوتر را با کمترین هزینه ارتقا دهید و باعث عملکرد بهتر کامپیوتر خود شوید یک حافظه رم و قوی می‌تواند هزینه شما را برای خرید کارت گرافیک یا پردازنده حرفه‌ای تا حد زیادی کاهش دهد و برای آپگرید کامپیوتر شما از پرداخت هزینه‌های هنگفت برای cpu و کارت گرافیک بی نیاز کند. امروزه برای کامپیوترها از رم ۸ و ۱۶ گیگابایتی استفاده می‌شود که ظرفیت رم بسته به فعالیت شما باید انتخاب شود در بازار امروز رم‌های تک کاناله دو کاناله و چهار کاناله یافت می‌شود که تعداد کانال‌ها باعث افزایش پهنای باند شده و قابلیت جابجایی اطلاعات بیشتری را دارد اما ترجیح بر این است که به جای استفاده از یک رم تک کاناله با ظرفیت بالا از ۲ عدد رم با نصف ظرفیت مدل اول استفاده کنید.

مشاهده مشخصات RAM فعلی در کامپیوتر

مشاهده مشخصات RAM فعلی در کامپیوتر

برای مشاهده رم در کامپیوتر می‌تواند از روش‌های مختلفی که در زیر برای شما آورده شده است کمک بگیرید و آن را مشاهده کنید و در صورت نیاز آن را ارتقا ببخشید.

اولین راه این است که شما درب کیس را باز کنید و تراشه رم را پیدا و مشخصات آن را مطالعه نمایید اما این کار نیاز به تخصص می‌باشد و برای افرادی که اطلاعات کافر در مورد سخت افزار سیستم ندارند توصیه نمی‌شود.

دومین روش CMD  سیستم را با  RUN باز کرده و کد دستوری memorychip را  تایپ کنید و دکمه اینتر را فشار دهید. شما در این صفحه اطلاعات کامل در مورد رم خود را خواهید دید.

BankLabe :این عبارت نشان می‌دهد که ماژول‌های رم در چه کانال‌های قرار دارند. برای مثال اگر دوتا ماژول در یک بانک قرار داشته باشند به این معناست که دوکاناله است و اگر با هم متفاوت باشند یعنی تک کانال هستند.

Part number:در این قسمت مدل رم را نمایش می‌دهد.

Capacity:ظرفیت رم را نشان می‌دهد و به صورت بایت است.

Speed: به معنای سرعت BUS است که به صورت مگاهرتز نمایش می‌دهد.

Device Locator :این شماره هم نشان دهنده اسلات رم است.

روش سوم استفاده از برنامه CPU-Z است با نصب این برنامه می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد رم کامپیوتر خود به دست آورید. به این صورت که وارد برنامه شوید و در قسمت Memory پی ببرید که آیا رم شما یک کاناله و یا دوکاناله است. همچنین فضا و سرعت آن را نیز خواهید دید.


بیشتر بخوانید: رک شبکه چیست؟ معرفی انواع رک و کاربرد آن


تفاوت RAM لپ تاپ و کامپیوتر

رم کامپیوتر و رم لپ تاپ از نظر تکنولوژی مشابه هم هستند و هر دو بر اساس تکنولوژی DRAM یا SRAM ساخته می‌شوند. SRAM سرعت بیشتری از DRAM دارد اما به علت هزینه بالا کمتر استفاده می‌شود. همان طور که گفته شد رم لپ تاپ و رم کامپیوتر در کل مشابه هم هستند و تنها در یک سری مسائل جزئی تفاوت دارند. اساسی‌ترین تفاوت رم لپ تاپ با رم کامپیوتر در شکل ظاهر و توان مصرفی است. در لپتاپ به دلیل محدودیت فضا و وزن اسلات رم کوچکتر است کامپیوتر حدود ۱۲ سانتیمتر می‌باشد در حالی که رم لپ تاپ ۶٫۵ سانتیمتر است. پس امکان استفاده رم لپ تاپ بر روی کامپیوتر یا بالعکس ممکن نیست.

علاوه بر این در برخی موارد تعداد پین‌ها نیز متفاوت بوده و تعداد پین‌های رم لپ تاپ کمتر از تعداد پین‌های رم کامپیوتر است رم لپ تاپ را با LPDDR نشان می‌دهند که مخفف کلمه LOW Power به معنی کم مصرف است و DDR هم مخفف Double Dot Rate و رم کامپیوتر با LP نشان داده می‌شود این رم DDR3 می‌باشد.

راهنمای خرید رم

برای خرید رم بهتر است ابتدا نسل آن را از فروشنده سؤال کنید و سپس میزان حافظه و همچنین سرعت را نیز در نظر بگیرید. در بازار برندهای زیادی وجود دارند که بسته به نوع بودجه و نیاز خود می‌توانید آن را تهیه و استفاده نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.