انواع سرور شبکه کامپیوتری و کاربرد آن‌ها

فرقی نمی‌کند که شما در مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات فعال باشید و یا مدیریت رسانه‌های اجتماعی مربوط به یک شرکت بازاریابی را بر عهده داشته باشید، در هر حالت باید با سرور در شبکه‌های کامپیوتری، آشنایی کافی داشته باشید. بدیهی است که آگاهی درباره انواع سرور شبکه کامپیوتری و کاربردهای آن‌ها، باعث می‌شود تا شما بتوانید درباره قابلیت‌های آن‌ها نیز اطلاعات بیشتری به دست آورده و به صورت بهتری از این تجهیزات بهره ببرید. در ادامه به مفهوم سرور شبکه کامپیوتری و همچنین انواع مختلف این تجهیزات و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

سرور چیست؟

در راستای آشنایی با انواع سرور شبکه‌های کامپیوتری، لازم است تا در ابتدا درباره سرور اطلاعات مفیدی به دست آورید. از این رو به معرفی سرور می‌پردازیم. سرور د ر شبکه‌های کامپیوتری را می‌توانیم دستگاه‌های ذخیره و پردازش داده‌های بزرگ بدانیم. این تجهیزات به صورت سخت افزاری و همچنین به شکل انباری‌های مجازی متصل به اینترنت در دسترس هستند و شما بسته به نیاز کسب و کار خود، می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. در حالت کلی می‌توانیم سرورها را یک سری کامپیوتر معرفی کنیم که داده‌ها را از یک کامپیوتر به شبکه داخلی و یا حتی در مواردی، شبکه جهانی یا همان اینترنت، انتقال می‌دهند.
از این رو می‌توانیم اشتراک‌گذاری اطلاعات را وظیفه اصلی و مهم یک سرور شبکه بدانیم. امروزه در جهات مختلفی مانند میزبانی، مدیریت، کنترل و … نیز از سرورها استفاده شده و دامنه کاربرد آن‌ها به میزان قابل توجهی، گسترش پیدا کرده است. سرورها را می‌توان با کمک ابزارهای نرم افزاری خاص، به چندین بخش تقسیم بندی کرد که هرکدام از آن‌ها سرور مجازی نام دارد. نکته دیگری که درباره سرورها باید بدانید، این است که آن‌ها در مکانی به عنوان دیتاسنتر نگهداری می‌شوند و یا کمک یک آی پی اختصاصی بسیار سریع، به اینترنت متصل می‌شوند.

انواع سرور شبکه کامپیوتری

یکی دیگر از نکته‌هایی که در راستای آشنایی با انواع سرورها باید بدانید، این است که این تجهیزات امروزه در مدل‌ها و سبک‌های مختلف تولیدشده و به بازار عرضه می‌شوند. برای انتخاب یک سرور مناسب برای شبکه کامپیوتری، لازم است تا درباره انواع آن‌ها اطلاعات دقیقی داشته باشید. برخی از پرکاربردترین مدل‌های سرور شبکه که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرح زیر هستند.

وب سرور

یکی از مهم‌ترین انواع سرور در بین گزینه‌های موجود که به عنوان یک سرو با منبع باز شناخته می‌شود، وب سرور است. از این سرور معمولا برای دسترسی به شبکه جهانی با کمک نرم افزارهای عمومی استفاده می‌شود. با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌های این سرور می‌توان آن را به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع سرور شبکه‌های کامپیوتری بدانیم. این مدل سرور می‌تواند اطلاعات ذخیره شده از یک وب‌سایت اینترنتی را به رایانه خود متصل کند. درواقع این سرورها اطلاعات را برای اینترنت ذخیره می‌کنند که از طریق کد http بازیابی شده و به مرورگر وب شما ارسال می‌شوند.

ماشین مجازی

این نوع از سرورهای شبکه کامپیوتری وظیفه‌دارند که داده‌ها به با قدرت، از طریق فضای مجازی ذخیره کرده و درنهایت آن‌ها را به یکدیگر متصل کنند. با توجه به ویژگی‌های و قابلیت‌های این نوع سرور شبکه، می‌توانیم آن را مقرون‌به صرفه ترین گزینه در بین مدل‌های موجود در بازار بدانیم که این روزها به کار گرفته می‌شود. برای ایجاد یک سرور ماشین مجازی، باید تیم‌های فناوری اطلاعات، از یک مانیتور ماشین مجازی استفاده کنند. این سیستم درواقع نرم افزاری است که می‌تواند تعداد زیادی ماشین مجازی را تنها از طریق یک قطعه سخت افزاری کنترل کرده و به اجرا درآورد.

قیمت رک شبکه

سرور پروکسی

سرورهای پروکسی را می‌توانیم به عنوان یک پل یا رابط بین سرور میزبان و سرور گیرنده معرفی کنیم. به عبارتی باید بگوییم که سرورهای پروکسی یکی از ضروری‌ترین سرورهای موردنیاز در شبکه‌های کامپیوتری هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود. پروکسی‌ها بعد از عبور از این رو، اطلاعات را از یک وب‌سایت، به آدرس IP رایانه شما انتقال می‌کنند. این فرایند باعث می‌شود که لایه‌ای از امنیت برقرارشده و اطلاعات درخواست شده به هیچ‌عنوان به جز مشتری به کاربر دیگری منتقل نشوند. چنینی سروری می‌تواند تمام موجویدت های اینترنتی مختلف و مضر برای سیستم را فیلتر کند تا هیچ‌گونه اختلال و مشکلی برای سیستم‌های شما پیش نیاید.

سرور برنامه

این سرور را باید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مشاغل مختلف بدانیم که شرایط مناسبی را برای کاربران به وجود آورده‌اند. این نوع سرور می‌تواند به سرور مجازی متصل شده و از این طریق کاربران خود را به برنامه‌های نرم افزاری موردنیاز، متصل کند. بر این اساس کاربران این امکان را دارند که برای دسترسی به برنامه‌ها، بارگیری داده‌ها در سخت افزار خود انجام دهند.

سرور فایل

یکی دیگر از سرورهای کاربردی در شبکه‌های کامپیوتری، سرور فایل است. این سرور می‌تواند فایل‌های داده‌ها را برای چندین کاربر ذخیره کند. با در اختیار داشتن این سرورها، کاربران امکان بازیابی سریع‌تر داده‌ها و همچنین ذخیره و نوشتن فایل‌ها در رایانه‌ها را دارند. سرور فایل را می‌توانیم به عنوان یک سرور اساسی برای برخی از سازمان‌ها معرفی کنیم که در آن‌ها دسترسی داشتن به صورت راحت و ایمن به فایل‌ها، یکی از نیازهای اصلی محسوب می‌شود.

سرور پروتکل انتقال فایل

این سرورها که با عنوان FTP نیز شناخته می‌شوند، یکی دیگر از انواع سرور شبکه‌های کامپیوتری هستند. همان‌طور که از عنوان این سرورها مشخص است، برای انتقال فایل‌ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. در واقع فرایند انتقال فایل در این سرورها به سادگی انجام شده و امنیت داده‌ها در این حالت به خوبی تأمین می‌شود. در راستای انتقال داده‌ها، تمام فایل‌های موردنظر که روی رایانه شما بارگذاری شده‌اند در مدت‌زمان کوتاهی به سرور منتقل شده و از طرف دیگر، فایل‌های بارگیری شده از سرور نیز بر روی دستگاه شما استخراج می‌شوند تا شما و همکارهایتان بتوانید به این داده‌ها دسترسی داشته باشید.


بیشتر بخوانید: تفاوت‌ های کابل شبکه Cat5 و Cat6


سرور ایمیل

این سرور را می‌توانیم به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های موردنیاز کسب و کارهای مختلف که ارتباط با مشتری برای آن‌ها اهمیت دارد بدانیم. سرور ایمیل می‌تواند نامه‌ها را از طریق بسترهای سرویس ایمیل برای مشتریان ذخیره کرده و تحویل دهد. سرورهای ایمیل برای اتصال مداوم به یک شبکه تنظیم شده‌اند و کاربران می‌توانند برای دسترسی به ایمیل خود نیز به صورت جداگانه از آن‌ها استفاده کنند، بدون اینکه به دستگاه‌های شخصی در این زمینه دسترسی داشته باشند.

سرور چاپ

فرایند چاپ را می‌توانیم یکی از فرایندهای مهم در شبکه‌های مختلف بدانیم که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید تا به خوبی و بدون کمترین میزان اختلال به اجرا درآید. سرور چاپ این قابلیت را دارد که از راه دور به رایانه‌های محلی متصل شده و از طریق شبکه، فرایند چاپ را به خوبی انجام دهد. با کمک چنین سروری، شما می‌توانید از یک چاپگر برای کل بخش‌های شبکه استفاده کنید. در برخی از چاپگرها این قابلیت وجود دارد که با نصب سرور داخلی، به شبکه متصل شده و کارایی گسترده‌ای داشته باشند.

سرور پایگاه داده

اغلب سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف، معمولا به فضای ذخیره‌سازی بزرگی نیاز دارند تا بتوانند داده‌های خود را نگهداری کنند. این مدل از انواع سرور شبکه را می‌توانیم به عنوان فضاهای ذخیره‌سازی بزرگ بدانیم که چنین سازمان‌هایی در این زمینه از آن‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید برای اجرای چندین برنامه و برطرف کردن نیاز خود در این زمینه نیز از این مدل سرورها بهره ببرید. سرورهای پایگاه داده را می‌توانیم به عنوان یکی از بهترین و قوی‌ترین انواع سرور شبکه‌های اجتماعی بدانیم که می‌توانند بدون وابستگی به هر معماری، به خوبی عمل کنند.

سرور همکاری یا اشتراک

در بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف، برخی از مواقع نیاز است تا کارها بین چند کاربر به اشتراک گذاشته شوند. با در اختیار داشتن یک سرور همکاری چنین حالتی امکان‌پذیر بوده و یک اتصال ساده در این حالت برای کاربر به ارمغان می‌آید. این سرورها این امکان را به کاربران می‌دهند تا بتوانند فایل‌ها، برنامه‌ها و داده‌های حجیم و زیاد را به سادگی به اشتراک گذاشته و ذخیره کنند. این سرور را نیز می‌توانیم به عنوان یکی از کاربردی‌ترین سرورهای موجود در این زمینه معرفی کنیم.

سرور سیستم نام دامنه

یکی دیگر از انواع سرور شبکه‌های کامپیوتری که کاربرد زیادی در این زمینه دارد، سرور سیستم نام دامنه است. این سرورها می‌توانند نام های خوانای دامنه کامپیوتری را به آدرس IP زبان کامپیوتری تبدیل کنند. درواقع این سرور به سادگی داده‌های جست‌وجو را از کاربر گرفته و آدرس درخواستی را جست‌وجو می‌کند تا درنهایت آن را برای دستگاه سرویس‌گیرنده ارسال کند.

سرور بازی

بدون شک یکی از شناخته شده‌ترین انواع سرور شبکه‌های کامپیوتری که در این زمینه وجود دارد، سرورهای مخصوص بازی یا گیمینگ هستند که در راستای برطرف کردن نیازهای گیمرها طراحی و ساخته شده‌اند. این سرورها درواقع میزبان بازی‌های آنلاین گروهی و چندنفره هستند و تاکنون توانسته‌اند عملکرد خوب و مناسبی را در این زمینه از خود به نمایش بگذارند. اکثر شبکه های بزرگ در زمینه بازی های اینترنتی برای متصل کردن کاربران از سرتاسر دنیا از این سرورها استفاده می‌کنند،به همین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که این سرورها دارای کاربردهای بسیار گسترده و متنوعی هستند.

سرور نظارت و مدیریت

یکی دیگر از انواع سرور شبکه‌های کامپیوتری که در این بخش نیاز به معرفی دارد، سرور نظارت و مدیریت است. این سرورهای را نیز می‌توانیم به عنوان یکی دیگر از سرورهای ضروری شبکه‌های کامپیوتری بدانیم که باید به آن‌ها پرداخته شود. سرورهای نظارت یا مانیتورینگ معمولا با چند ظرفیت عمل می‌کنند. این سرورها در ابتدا معاملات دیجیتالی مربوط به سازمان را ثبت و پیگیری کرده و درخواست‌های کاربران مختلف شبکه را دریافت می‌کنند. سرورهای دیگر به سادگی به این روند نظارت کرده و حضور فعالی در عملیات کاربران ندارند. این سرورها پاسخگوی مدیران شبکه در روند فعالیت‌های مختلف هستند و باید سلامت شبکه را موردبررسی قرار دهند تا کمتر میزان چالش یا اشکالی در سیستم پیش آید.

انواع سرور شبکه کامپیوتری ازنظر سخت افزاری

انواع سرور شبکه کامپیوتری ازنظر سخت افزاری

دسته‌بندی دیگری که در برخی از مواقع می‌توانیم برای انواع سرورهای موجود در شبکه‌های کامپیوتری در نظر بگیریم، بر اساس ساختار و یا سخت افزار آن‌هاست. سرورها را در این زمینه می‌توانیم در سه دسته مختلف خوابیده، ایستاده و تیغه‌ای قرار دهیم که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه فرد خود را دارند.

سرور خوابیده

این سرور با عنوان رک مونت نیز شناخته می‌شود، چراکه محل دقیق قرارگیری آن در رک است. این سرورها را می‌توان با یک پیچ دقیقا مشابه با یک سوییچ شبکه درون رک‌هایی که برای نگهداری و محافظت از آن‌ها طراحی شده‌اند قرار داد. شما این امکان را دارید که چندین سرور را بر روی یکدیگر درون هر رک شبکه قرار داده و از آن‌ها استفاده کنید.

سرور تیغه‌ای

این سرورها از نظر ساختاری، شباهت زیادی با مدل رک مونت یا همان سرور خوابیده دارند. این سرورها به دلیل ماهیت ماژولاری، قابلیت ارتقا دارند و این موضوع یکی از ویژگی‌های مثبت این محصولات شمرده می‌شود. از دیگر نکاتی که باید درباره این محصولات بدانید این است که آن‌ها به صورت انحصاری و اختصاصی ساخته می‌شوند و برخلاف دو مدل دیگر، دارای پاور نیستند.

سرور برجکی

درصورتی‌که شما در سازمان یا محیط کار خود شرایط داشتن سیستم کولینگ مناسب، رک و یا اتاق سرور را ندارید، این مدل از سرورها مناسب‌ترین گزینه برای شما محسوب می‌شوند. ظاهر این کیس ها تا حد زیادی شبیه به کیس است. همین موضوع باعث شده تا از این مدل سرور شبکه کامپیوتری، بیشتر در سازمان‌ها و یا شرکت‌هایی که شبکه کوچک یا متوسطی دارند مورداستفاده قرار می‌گیرند.
به دلیل اشغال فضای زیاد و همچنین صدای بلند در هنگام فعالیت، از این سرورها برای مراکز داده بزرگ و سازمان‌های عظیم، استفاده نمی‌شود. این سرورها برخلاف دو مدل معرفی شده، مدیریتی بر روی کابل‌هایی که کاربران به آن‌ها متصل کرده‌اند، ندارند.

سخن پایانی

شبکه‌های کامپیوتری از تجهیزات و ابزارهای مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام از آن‌ها وظایف مختلفی را بر عهده دارند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شبکه که وظیفه مهمی نیز بر دوش دارد، سرور است. امروزه سرورهای تولیدشده و موجود در بازار، دارای تنوع بسیار گسترده‌ای هستند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های و مشخصه‌های مخصوص به خود را دارند. در بخش‌های قبلی در راستای آشنایی بیشتر با انواع سرور شبکه‌های کامپیوتری، به معرفی مدل‌های مختلف این تجهیزات پرداختیم. شما می‌توانید با مشخصات هر سرور و همچنین کاربردهای هرکدام از آن‌ها که رد بخش‌های قبلی معرفی کردیم، آشنا شده و در زمان انتخاب سرور مناسب برای سازمان یا کسب و کار خود، می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.