مجازی سازی سرور چیست؟

امروزه در صنعت فناوری و اطلاعات، اصطلاحات و تکنیک‌های متنوعی وجود دارد که باعث می‌شوند علاوه بر اینکه کاربران بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند، در منابع مختلف نیز صرفه‌جویی شود. یکی از جدیدترین تکنیک‌ها و اصطلاحات موجود در این زمینه، مجازی سازی است که این روزها از محبوبیت بسیار زیادی نیز برخوردار است. با این تکنیک شما می‌توانید از منابع سخت افزاری که در دسترس دارید، نهایت استفاده را ببرید و در قبال این استفاده حداکثری، هزینه بسیار کمی را پرداخت کنید. مجازی سرور نیز یکی از زیرمجموعه‌های کلی مجازی سازی بوده که توانسته تأثیر بسیار زیادی در شبکه‌های کامپیوتری و عملکرد آن‌ها بگذارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با مفهوم مجازی سازی سرور آشنا شویم.

مفهوم مجازی سازی سرور

در ابتدای این محتوا لازم است تا به صورت کلی با مفهوم مجازی سازی سرور آشنا شویم. اگر بخواهیم به ساده‌ترین حالت به مفهوم این موضوع اشاره کنیم باید بگوییم که مجازی سازی سرور در واقع تکنولوژی ساخت نمونه‌های مجازی از هر سیستم عامل بر روی بستر مجازی و انتزاعی است. بدون تکنولوژی مجازی سازی سرور، برای راه‌اندازی هر سیستم عامل در شبکه، باید از سرورهای فیزیکی با مشخصه‌های پردازشی، حافظه، فضای ذخیره‌سازی و تمام سخت افزارهای موردنیاز برای سیستم عامل اجرایی استفاده کنید.
این موضوع باعث هدر رفتن میزان قابل توجهی از منابع سخت افزاری می‌شود، به همین دلیل این روزها استفاده از این روش سنتی در بسیاری از شبکه‌ها منسوخ شده و کاربران روش مجازی سازی سرور را ترجیح می‌دهند. در تکنولوژی مجازی سازی سرور، یک بستر مجازی فراهم شده است که از آن برای اشتراک‌گذاری منابع فیزیکی با ماشین‌های مجازی متعدد استفاده شده و نتیجه آن کاهش هزینه‌ها و تعداد زیادی از سخت افزارهای مورداستفاده است. در این حالت ماشین‌های مجازی با سرور فیزیکی در ارتباط هستند و یک هایپروایزر وظیفه دارد تا به اشتراک‌گذاری منابع سخت افزاری سرور میزبان با ماشین‌های مجازی مرتبط بپردازد.

هایپروایزر چیست

هایپروایزر چیست؟

در بخش قبلی اشاره کردیم که وظیفه اشتراک‌گذاری منابع سخت افزاری با ماشین‌های مجازی به عهده هایپروایزر است. در این قسمت قصد داریم تا بیشتر با هایپروایزر و کاربرد و همچنین عملکرد آن در مجازی سازی سرور آشنا شویم. به صورت کلی هایپروایزر یک نرم افزار است که به عنوان مانیتور ماشین‌های مجازی شناخته می‌شود. این نرم افزار می‌تواند ماشین‌های مجازی را ایجاد کرده و آن‌ها را به اجرا در آورد. هایپروایزر به گونه‌ای طراحی شده است که به کامپیوتر میزبان این اجازه را بدهد تا از طریق به اشتراک‌گذاری منابع مجازی خود مانند سیستم پردازنده، حافظه و … از چندین ماشین مجازی فعال پشتیبانی کند.
بر این اساس کاربران شبکه می‌توانند با استفاده از این نرم افزارها، استفاده بهتر، مؤثرتر و همچنین بیشتری از منابع موجود در سیستم داشته باشند. از آنجایی که ماشین‌های مجازی به صورت کامل مستقل از سیستم سخت افزار میزبان هستند، با کمک این نرم افزار می‌توانند به راحتی بین سرورهای مختلف جا به جا شده و عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته باشند. امروزه شما انتخاب‌های متعددی برای هایپروایزر دارید و می‌توانید بر اساس مشخصات سرور و سخت افزار و همچنین کاربردی که مدنظر دارید، از بین آن‌ها به انتخاب بپردازید.

انواع مختلف مجازی سازی سرور

مجازی سازی سرور دارای انواع مختلفی است که شما می‌توانید از طریق یکی از آن‌ها اقدام به مجازی سازی سرور خود و بهره بردن از مزایای این کار کنید. در این بخش قصد داریم تا به معرفی انواع مختلف مجازی سازی سرور در این زمینه بپردازیم.

مجازی سازی کامل

با این مدل از مجازی سازی سرور، شما می‌توانید صرفه‌جویی فوق‌العاده‌ای در هزینه خرید سرور و فضای نگهداری آن داشته باشید. در این حالت این امکان وجود دارد که با تهیه یک سرور و نصب سیستم عامل‌های مختلف بر روی آن، کاربران شبکه فعالیت خود را آغاز کنند. فناوری مجازی سازی کامل این امکان را به شما می‌دهد که به مدیریت هم‌زمان سیستم عامل‌های متنوع در یک سرور فیزیکی بپردازید. این حالت بدون نیاز به اعمال تغییرات در تنظیمات، محیط سخت افزار برای محیط نرم افزار و سیستم عامل‌هایی که در سرور به اجرا درآمده‌اند، شبیه‌سازی می‌شود. ماشین‌های مجازی در این نوع از مجازی سازی خود را کاملا مستقل و کارآمد می‌دانند.

مجازی سازی ناقص

نوع دیگری از مجازی سازی سرور که باید با آن آشنایی داشته باشید، مجازی سازی ناقص یا مجازی سازی پارا است. این روش بیشتر در سیستم عامل‌های منبع باز کاربرد دارد و با ارائه Interface نرم افزاری به ماشین‌های مجازی، فعالیت می‌کند. در زمانی که شما به چندین ماشین مجازی نیاز داشته و منابع منعطف و قابل اشتراک‌گذاری در دسترس دارید، احتیاجی به محیط کاملا مجازی سازی شده نخواهید داشت. در این حالت روش پارا مجازی می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد. این روش سرعت و کارایی بیشتری داشته و از طریق آن شما می‌توانید به ویرایش ماشین مهمان نیز دسترسی داشته باشید.

 

مجازی سازی در سطح سیستم عامل

مجازی سازی در سطح سیستم عامل

این نوع از مجازی سازی سرور معمولا در فضاهای هاستینگ استفاده می‌شود. در واقع از این روش استفاده می‌کنند تا بتوانند با توجه به سرعت و امنیت، از تعداد زیادی کاربر پشتیبانی کرده و منابع موردنیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهند. در این نوع از مجازی سازی هایپروایزر وجود نداشته و تمام سیستم به صورت کامل مجازی سازی می‌شود. در چنین حالتی کاربر احساس می‌کند که در حال استفاده از یک سیستم واقعی است.

مزایای مجازی سازی سرور

این روزها مجازی سازی سرور، بازار بسیار داغی دارد و این موضوع به دلیل مزایای متعدد این تکنولوژی جدید است. در این بخش چند نمونه از اصلی‌ترین مزایای این موضوع را معرفی می‌کنیم تا شما اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید.

زیرساخت فیزیکی ساده شده

میدانیم که با مجازی سازی سرور، این امکان وجود دارد که تعداد سرورها کاهش پیدا کند. در این حالت تعداد رک‌ها و کابل‌ها نیز در دیتاسنتر به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. بر این اساس شما می‌توانید با اشغال فضای کمتر به فعالیت بپردازید. تمام تیم کاربران می‌توانند با اشغال فضای به مراتب کمتر، هدف اصلی را دنبال کنند.

کاهش هزینه‌های امکانات و سخت افزاری

مزیت دیگری که مجازی سازی سرور برای شما به دنبال دارد مربوط به صرفه‌جویی در هزینه‌های سازمان است. بدیهی است که تعداد سرورهای بزرگ‌تر و بیشتر، نیاز به خنک‌کننده‌های بیشتر و … دارند تا بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. در صورتی که از طریق مجازی یا یکپارچه‌سازی سرور، می‌توانید تا حد زیادی از این حالت جلوگیری کنید.


بیشتر بخوانید: انواع سرور شبکه کامپیوتری و کاربرد آن‌ها


کاهش تعداد سرورهای موردنیاز

مجازی سازی سرور می‌تواند به سرور فیزیکی شما کمک کند که به سادگی کار چندین سرور را انجام دهد. بر این اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم که این حالت، تعداد کل سرورهای سازمان را کاهش می‌دهد.

تطبیق‌پذیری بیشتر

هر ماشین مجازی باید بتواند یک سیستم عامل مستقل را اجرا کند. با وجود مجازی سازی سرور، سیستم عامل شما می‌تواند بین ماشین‌های مجازی متفاوت باشد و به سازمان این اجازه را بدهد که هر نوع ترکیب دلخواه از ویندوز، لینوکس و سایر سیستم عامل‌ها را بر روی همان سیستم عامل فیزیکی معرفی شده مستقر کند. این میزان انعطاف‌پذیری را شما تنها در مجازی سازی خواهید داشت و در روش سنتی نمی‌توانید به چنین حالتی دسترسی داشته باشید.

مدیریت بهبودیافته

تکنولوژی مجازی سازی سرور که این روزها از محبوبیت زیادی برخوردار است، ابزارها و ویژگی‌های زیادی را در اختیار مدیران IT قرار می‌دهد تا بر این اساس کنترل و نظارت بر محیط مجازی سازی شده به بهترین نحو ممکن انجام شود. این موضوع را می‌توانیم دیگر ویژگی مثبت و مزیت این تکنولوژی محسوب کنیم.

معایب مجازی سازی سرور

بدیهی است که مجازی سازی سیستم، در کنار مزایای ذکر شده، معایبی نیز دارد که شما قبل از استفاده از این تکنولوژی، باید درباره آن‌ها اطلاعات کافی به دست آورید. برخی از مهم‌ترین معایب این روش به شرح زیر هستند.

پدیده تکثیر

یکی از مشکلاتی که استفاده از تکنولوژی مجازی سازی برای کاربران به دنبال دارد، به وجود آوردن و در آخر کنار گذاشتن ماشین‌های مجازی است. ماشین‌های مجازی غیرضروری و استفاده‌نشده به صورت مداوم از منابع سرور استفاده می‌کنند، اما هیچ‌گونه بازدهی مفیدی برای شما به دنبال ندارد. به طور کلی با گذر زمان این ماشین‌ها تکثیر می‌شوند و به مرور تیم کاربران با کمبود منابع روبه رو خواهند شد. پس شما باید اقدامات لازم را برای شناسایی و از بین بردن ماشین‌های مجازی غیرضروری، انجام دهید.

خرابی گسترده

در حالت مجازی سازی سرور، شما می‌توانید به اجرای Workload های متعدد بر روی یک کامپیوتر فیزیکی بپردازید. بدیهی است که در این حالت، خرابی سرور نیز می‌تواند بر روی Workload های متعدد تأثیر گذاشته و باعث اختلال در آن‌ها شود. در این حالت عملکرد سازمان، شرکا، کارمندان و مشتریان مختل خواهد شد و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.

نیاز به دانش و تجربه

بهره بردن از مزایای مجازی سازی سرور و پیاده‌سازی موفق یک محیط مجازی، نیاز به یک تیم IT مجرب و حرفه ای دارد. در واقع دانش و تجربه تیم در عملکرد این تکنولوژی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این میزان از وابستگی می‌تواند یکی از معایب این قابلیت باشد.

کمبود منابع

یکی از معایبی که بهره بردن از مجازی سازی سرور برای شما به دنبال دارد، افزایش استفاده از منابع معمولی سرور است. این موضوع برای کاربران نامطلوب بوده و می‌تواند باعث ایجاد تأخیر در دسترسی به هارددیسک شود.

سخن پایانی

همواره تکنولوژی‌های جدید و به روز در رابطه با شبکه و تجهیزات موجود در آن ارائه می‌شود که شما می‌توانید در راستای ارتقای فعالیت‌های خود از آن‌ها استفاده کنید. یکی از این موارد، مجازی سازی سیستم است. مجازی سازی سیستم به صورت کلی مزایای متعددی به دنبال دارد که شما می‌توانید به سادگی از آن‌ها بهره‌مند شوید. در بخش‌های قبلی به طور کامل به معرفی مجازی سازی سرور و انواع آن و همچنین مزایا و معایب این تکنولوژی پرداختیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.