کابل شبکه CAT8 چیست و چه تفاوت‌هایی با نسل‌های دیگر دارد؟

برای ساخت شبکه‌های اترنت و برقراری ارتباط بین کامپیوترها، شما نیاز به تجهیزات مختلفی دارید که یکی از مهم‌ترین‌ها در این زمینه، کابل شبکه است. کابل شبکه در طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته و همین موضوع باعث شده تا انواع مختلفی نیز داشته باشد. یکی از جدیدترین مدل‌های کابل شبکه که امروزه به کار گرفته می‌شود، کابل شبکه CAT8 است. در ادامه قصد داریم به موضوع کابل شبکه CAT8 چیست بردازیم و به صورت کامل همه موضوعات درباره این کابل و تفاوت‌های آن با سایر گزینه‌های موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم.

کابل CAT8 چیست؟

قبل از هر چیز باید به صورت کامل با کابل شبکه CAT8 آشنا شده و یک تعریف کامل و مناسب برای آن ارائه دهیم. کابل‌های شبکه را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که از CAT1 شروع شده و تا نسل 8 ادامه پیدا می‌کنند. مدل‌های قدیمی‌تر تا شماره 5 را عموما نسل اول میدانیم که امروزه کاربرد زیادی ندارند و در تجهیزات شبکه استفاده نمی‌شوند. جدیدترین مدل ساخته شده در این زمینه، کابل شبکه CAT8 است که طبق اطلاعات به دست رسیده، هنوز در تولید محدود بوده و به مرحله انبوه نرسیده است.
این کابل از قدرت بسیار بالایی در زمینه انتقال داده برخوردار است و می‌تواند نیاز کاربران را در این زمینه به صورت کامل برآورده کند. کابل شبکه CAT8 نسبت به مدل‌های قدیمی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و فوق‌العاده‌تری بوده که باعث شده بتواند یک جایگزین مناسب و همه‌چیزتمام برای آن‌ها محسوب شود. این کابل در انواع مختلفی تولیدشده که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با کابل شبکه CAT8 باید با ویژگی‌های آن و همچنین مشخصات کابل‌های نسل‌های قبلی به صورت کامل آشنا شوید. در قسمت‌های بعدی توضیحات بیشتری در این باره ارائه می‌دهیم.

قیمت و خرید کابل های شبکه

ویژگی‌های کابل CAT8

حال ک میدانید کابل شبکه CAT8 چیست لازم است تا با ویژگی‌های و مشخصات این کابل شبکه جدید بیشتر آشنا شویم. همان‌طور که اشاره کردیم این کابل قدرت بسیار بالایی در امر انتقال داده دارد و همین موضوع باعث شده تا جایگزین مناسبی برای کابل‌های قدیمی و نسل‌های گذشته در این زمینه باشد. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توانیم به پهنای باند آن اشاره‌ کنیم که نسبت به مدل‌های قبلی بیشتر است. همین موضوع باعث شده تا انتقال اطلاعات تا فرکانس 2 گیگاهرتز با کمک این کابل شبکه افزایش پیدا کند و دستورات کاربران در این زمینه، با سرعت بیشتر و بالاتری انجام شوند.
ویژگی دیگری که می‌توانیم برای این محصول معرفی کنیم، پشتیبانی آن تا مسافت 36 متری است. این کابل از سازگاری نسبتا بالایی برخوردار بوده و شما می‌توانید به راحتی آن را در کنار سایر کابل‌ها قرار داده و به راحتی مورد استفاده قرار دهید. شیلد بادوام به کار رفته در ساختار این کابل نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت و فوق‌العاده آن محسوب می‌شود که باید درباره آن اطلاع داشته باشید. این شیلد می‌تواند در مقابل ایجاد نویز و هرگونه اختلال دیگر در این زمینه به خوبی مقاومت کند. این کابل امکان استفاده و اتصال به انواع سیستم‌های رایانه و صوتی تصویری را به راحتی دارد و در این زمینه هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد.
سیم‌های این نسل از کابل شبکه از محافظ الکتریکی برخوردارند تا بتوانند از این طریق آن‌ها را از هر خطری به خوبی محافظت کنند. سرعت بسیار بالا را می‌توان از دیگر ویژگی‌های فوق‌العاده این محصولات محسوب کرد. شما می‌توانید این کابل را برای انواع شبکه‌های قدیمی و جدید استفاده کنید بدون اینکه کوچک‌ترین محدودیتی در این زمینه وجود داشته باشد. این کابل‌ها بیشتر برای استفاده در شبکه‌های کوچک و فواصل کم‌کاربرد دارند که فاصله سرورها تا سوئیچ‌ها محدود باشد. در فواصل دورتر احتمال افت سرعت و فرکانس وجود دارد.


بیشتر بخوانید: تفاوت‌ های کابل شبکه Cat5 و Cat6


انواع کابل CAT8

حال که با کابل شبکه CAT8 و مهم‌ترین ویژگی‌های آن به صورت کامل آشنا شدیم، لازم است تا درباره انواع مختلف این محصول نیز اطلاعات کافی به دست آوریم. در این قسمت قصد داریم تا به معرفی انواع کابل شبکه CAT8 به صورت کامل بپردازیم. این محصول به صورت کلی به دو دسته مختلف تقسیم می‌شود.

کابل شبکه CAT8.1

در ساختار این نوع از کابل شبکه CAT8 از سوکت معروف و پرکاربرد RJ-45 و کانکتورهای 8P8C استفاده شده است. به کار بردن این نوع سوکت و کانکتور باعث شده تا انتقال داده با سرعت 25 گیگابایت در ثانیه در شبکه انجام شده و از اتلاف وقت کاربران در این زمینه به صورت کامل جلوگیری شود. شیلدهای به کاربرده شده در این کابل از نوع U/FTP و F/UTP هستند که برای عموم شبکه‌های کوچک می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

کابل شبکه CAT8.2

دسته‌بندی دیگری که برای این کابل در نظر گرفته می‌شود کلاس دو است. این مدل معمولا از دوام و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌توان از آن برای انتقال انواع داده‌ها با سرعت‌بالا استفاده نمود. سرعت انتقال داده این محصول حدود 40 گیگابایت بر ثانیه بوده که تا فاصله‌های 20 تا 36 متر کارایی دارد. معمولا در ساخت این محصولات از سوکت های RG-45 و TERA استفاده می‌شود. شیلد های به کار برده شده در ساخت این محصولات نیز از نوع S/FTP و F/UTP هستند. این محصولات نیز با کابل‌ها شبکه نسل‌های گذشته سازگاری دارند و می‌توانند در کنار آن‌ها استفاده شوند. این محصول شبکه تا دمای 60 درجه سانتی‌گراد می‌تواند بدون بروز کوچک‌ترین مشکل و اختلال کار کند.

تفاوت کابل CAT8 با کابل های قدیمی

تفاوت کابل CAT8 با کابل‌های قدیمی

حال که به صورت کلی با ویژگی‌های کابل شبکه CAT8 و انواع آن به صورت کامل آشنا شدیم، لازم است تا به بررسی تفاوت‌های آن با کابل‌های قدیمی و نسل‌های گذشته بپردازیم. این بررسی می‌تواند اطلاعات بیشتری را درباره عملکرد این مدل کابل در اختیار ما قرار دهد. در این بخش موارد مختلفی را در مورد این کابل و نسل‌های گذشته این محصولات موردبررسی قرار می‌دهیم.

کابل شبکه CAT8 پهنای باند 2 گیگاهرتز سرعت انتقال 40 گیگابایت بر ثانیه در فاصله محدود سازگاری با مدل‌های قبلی
کابل شبکه CAT7a پهنای باند 1000 مگاهرتز سرعت انتقال 40 گیگابایت در فاصله 50 متری سازگاری با مدل‌های قبلی
کابل شبکه CAT7 پهنای باند 500 مگاهرتز سرعت انتقال داده 10 گیگابایت در فاصله‌های معمولی سازگار با نسل‌های قبلی
کابل شبکه CAT6a پهنای باند 500 مگاهرتزی سرعت انتقال 10 گیگابایت در 100 متری سازگار با نسل‌های قبلی
کابل شبکه CAT6 پهنای باند 250 مگاهرتز سرعت انتقال 10 گیگابایت در 50 متری سازگار با نسل قبلی
کابل شبکه CAT5 پهنای باند 100 مگاهرتز سرعت انتقال 100 مگابایت بر ثانیه سازگار با نسل قبلی

سخن پایانی

شبکه از تجهیزات مختلف و متعددی تشکیل شده است که از بین آن‌ها می‌توانید به کابل اشاره‌کنیم. در این مقاله در مورد اینکه کابل شبکه CAT8 چیست و  ویژگی‌های آن صحبت کردیم.کابل شبکه درواقع مهم‌ترین قسمت شبکه اترنت بوده که می‌تواند باعث اتصال بخش‌های مختلف آن به یکدیگر شود. تا به امروز مدل‌های مختلفی از این کابل‌ها ساخته و به بازار عرضه شده‌اند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص و منحصربه فرد خود را دارند. یکی از جدیدترین مدل‌های کابل ساخته شده، کابل CAT8 بوده که پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به نسل‌های قبلی ساخته شده دارد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی این کابل و بررسی ویژگی‌های آن و همچنین تفاوت‌های کابل شبکه CAT8 با نسل‌های قبلی پرداختیم تا شما اطلاعات بیشتر و گسترده‌تری دراین‌باره به دست آورید.

جهت خرید انواع کابل شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.