آموزش بستن اصولی رک شبکه

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در راستای داشتن یک شبکه پرسرعت و ایمن باید انجام دهید، آرایش رک شبکه است. نحوه آرایش و نصب رک شبکه تا حد زیادی به تجهیزات و کابل‌های داخل رک اشاره دارد که باید به بهترین نحو ممکن انجام شود. این فرایند باید به خوبی طی شود تا هم نظم و هم ماندگاری شبکه افزایش پیدا کند. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره آموزش بستن رک شبکه به دست آورید، در ادامه به توضیح مفصل در این باره می‌پردازیم.

نحوه چیدمان رک شبکه

نصب رک در یک شبکه، اهداف متعددی را دنبال می‌کند که از میان آن‌ها می‌توانیم به محافظت از تجهیزات مختلف مانند روتر، سرور و … اشاره کنیم. همچنین در صورتی که آرایش رک به صورت کاملا اصولی انجام شود، کیفیت و کارایی شبکه نیز تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. از طرف مقابل اگر تجهیزات و کابل‌کشی‌های داخل رک شبکه به درستی انجام نشود، مشکلات متعدد و مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

تجهیزات باید به گونه‌ای درون رک نصب شوند که فضای کافی برای سرویس و دسترسی به آن‌ها وجود داشته باشد. از همین رو توصیه می‌کنیم که قبل از آموزش بستن رک شبکه، حتما به نحوه قرارگیری تجهیزات فکر کرده و یک نقشه اصولی برای آن تهیه کنید. چنین نقشه و پیش‌زمینه‌ای را اصطلاحا دیاگرام شبکه می‌گویند که امکان بررسی بیشتر و دقیق‌تر محل قرارگیری تجهیزات شبکه را برای کاربران فراهم می‌کند.

بر اساس اصول مهم چیدمان، باید تجهیزات سنگین‌تر مانند باتری‌های اکسترنال و … در پایین‌ترین قسمت رک نصب شده تا تعادل کلی رک به خوبی برقرار شود. همچنین این روش چیدمان باعث می‌شود تا خطر نشت اسید باتری بر روی تجهیزات وجود نداشته باشد و بتوان آن‌ها را به سادگی حمل و جا به جا کرد. بعد از نصب این تجهیزات سنگین، باید به سراغ سرورها بروید و گزینه‌های سنگین‌تر و بزرگ‌تر را در بخش‌های پایین‌تر نصب کنید.

از آنجایی که هوای قسمت‌های پایینی رک خنک‌تر بوده، مکان مناسب‌تری برای نصب سرورها محسوب می‌شوند. موس و کیبورد و مانیتور نیز باید در قسمت میانی رک قرار بگیرند تا کاربر بتواند به سادگی با آن‌ها کار کند. در نهایت روتر و سوئیچ‌ شبکه نیز باید در قسمت بالایی نصب شوند تا کارایی بهتری برای فرد به دنبال داشته باشند.

کابل‌کشی و سیستم تهویه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در آموزش بستن رک شبکه باید به آن توجه داشته باشید، مربوط به کابل‌کشی است. برای اینکه تجهیزات مختلف داخل رک به بهترین حالت در کنار یکدیگر قرار گرفته و کارایی خوبی داشته باشند، باید کابل‌کشی سیستم به خوبی انجام شود. در این راستا شما با خرید یک پچ پنل شبکه، می‌توانید نظم فوق‌العاده‌ای به کابل‌ها و مسیر سازی آن‌ها بدهید.

چیدمان نامنظم کابل‌ها درون محفظه رک می‌تواند باعث افزایش دما شود، پس به این نکته توجه زیادی داشته باشید و تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بتوانید یک چیدمان منظم و اصولی در این زمینه ارائه دهید.

فعالیت مداوم تجهیزات درون رک شبکه، باعث می‌شود تا دمای محفظه به میزان قابل‌ توجهی افزایش پیدا کند. از همین رو رک شبکه به یک سیستم تهویه مناسب و قدرتمند احتیاج دارد. افزایش دما می‌تواند باعث بروز اختلالات مختلف در عملکرد تجهیزات مختلف شود. سیستم تهویه قدرتمند با کنترل دما، این خطرات را به صورت کامل دور کرده و شرایطی را فراهم می‌کند تا تجهیزات و لوازم مختلف درون رک، بتوانند به خوبی به عملکرد خود ادامه دهند.

در صورتی که تعداد و تراکم تجهیزات موجود در چیدمان رک زیاد باشد، دمای محیط نیز بیشتر شده و خطرات احتمالی ناشی از افزایش دما نیز بیشتر می‌شوند. در این راستا توصیه می‌کنیم که از درب‌های توری به جای گزینه‌های شیشه‌ای و فلزی استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: رک شبکه چیست؟ معرفی انواع رک و کاربرد آن


آموزش نصب سرور در رک شبکه

یکی از مراحلی که در آموزش بستن رک شبکه باید پشت سر بگذارید، آموزش نصب سرور در رک است. در این قسمت قصد داریم تا به صورت کامل به این موضوع و نکات مختلف مربوط به آن بپردازیم. در ابتدا لازم است تا با ابعاد سرور به خوبی آشنایی داشته باشید تا بتوانید رک مناسبی برای آن انتخاب کنید. برای نصب سرور شما به ریل مخصوص احتیاج دارید. در این راستا می‌توانید از ریل‌های تلسکوپی و یا غیرتلسکوپی بهره ببرید که هرکدام ویژگی‌ها و مشخصات مخصوص به خود را دارند.

برای نصب سرور ابتدا باید ریل و یا قفسه آن را درون رک نصب کنید. بعد از تنظیم عمق قفسه سرور، نوبت به نصب سایر ریل‌ها و قفسه‌ها می‌رسد. نوع سوراخ قفسه و مکانیزم نصب هر یک از تجهیزات، دستورالعمل نصب متفاوت خواهد بود.

برای اینکه نصب سرور به خوبی انجم شود، باید از شخص دیگری کمک گرفته و به هیچ عنوان تنهایی اقدام به نصب آن نکنید. در صورتی که محل نصب سرور از قفسه سینه شما بالاتر باشد، باید از شخص سومی نیز در این راستا کمک بگیرید.

اقدامات امنیتی مهم در بستن رک شبکه

اقدامات امنیتی مهم

یکی از مهم‌ترین نکاتی در آموزش بستن رک شبکه باید به آن توجه داشته باشید، نکات امنیتی است. این نکات اهمیت بسیار زیادی داشته و می‌توانند بر روی عملکرد کل سیستم تأثیرات مختلفی بگذارند. یکی از نکات ایمنی که حتما در این زمینه باید رعایت شود، مربوط به سیستم اطفاء حریق است. نصب این سیستم می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش خسارت‌های واردشده و امنیت سیستم را در این راستا تضمین کند.

هرگونه افزایش دما در این محیط می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود؛ اما شما با در اختیار داشتن چنین سیستمی، می‌توانید به صورت کامل از بروز این اتفاق، جلوگیری کنید. از این رو بهتر است که قبل از نصب رک سرور و شبکه، اقدام به نصب سیستم اطفاء حریق در محیط بکنید.

یکی دیگر از نکات ایمنی این سیستم، مربوط به دسترسی‌ها می‌شود. شما باید سیستم را در محلی قرار دهید که دسترسی به آن فقط توسط افراد محدودی مجاز باشد و سایر افراد امکان وارد شدن به اتاق نگهداری از رک را نداشته باشند. محلی که برای نصب این تجهیزات انتخاب می‌کنید، باید از هر نظر ایمن باشند. مکان‌هایی که در نزدیکی سیستم برق، موتورخانه، آبدارخانه و … قرار داشته باشند، انتخاب خوبی برای این کار محسوب نمی‌شوند. به صورت کلی محل نصب رک شبکه باید جایی باشد که از تمام عوامل طبیعی و غیرطبیعی خطرآفرین، به صورت کامل حفاظت شود.

جهت خرید انواع رک شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

نکات مهم

نکات مهمی در آموزش بستن رک شبکه وجود دارند که شما باید درباره آن‌ها اطلاعات دقیقی داشته باشید. با آگاهی از این نکات، می‌توانید عملکرد مطلوب‌تری در بستن رک شبکه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین و مؤثرترین نکات در این راستا به شرح زیر هستند.

  • اندازه‌گیری فاصله اتصالات برای اطلاع از میزان کابل مصرفی
  • استفاده از رنگ‌های مختلف و متنوع کابل
  • لیبل گذاری کابل‌ها برای آگاهی بیشتر از کابل‌های استفاده شده
  • قرار دادن کابل‌ها در دو طرف رک

اصول آرایش رک

برای اینکه بتوانید آرایش رک را به بهترین نحو ممکن انجام داده و نتیجه مطلوبی را از آن دریافت کنید، لازم است تا با اصول مهم موجود در این زمینه، آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین اصول موجود در این زمینه، نحوه قرار دادن تجهیزات درون رک است. برای اینکه بتوانید تمامی تجهیزات را به شیوه مطلوبی در رک سوار کنید، باید یک برنامه‌ریزی مشخص برای آرایش رک در نظر داشته باشید و مطابق با آن پیش بروید. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره کردیم، این چیدمان باید به گونه‌ای باشد که تجهیزات سنگین‌تر، در قسمت پایین رک قرار بگیرند.

اصول کابل‌کشی نیز قواعد مخصوص به خود را دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید تا بتوانید به نتیجه مطلوب و دلخواه خود دست پیدا کنید. در این راستا به تجهیزاتی مانند بست کمربندی، پیچ پنل، نگه‌دارنده کابل لیبل کابل و … احتیاج دارید. با کمک این تجهیزات و رعایت اصول موجود در این زمینه، می‌توانید بهترین عملکرد را در آرایش رک داشته باشید.


بیشتر بخوانید: تفاوت پچ پنل با سوئیچ چیست؟


لوازم موردنیاز برای نصب رک شبکه

برای نصب رک و داشتن بیشترین میزان بهره‌وری از آن، شما به تجهیزات و متعلقات مختلفی نیاز دارید که در این بخش به معرفی چند نمونه از پرکاربردترین‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

کیس رکمونت

یکی از متعلقات شبکه که در بخش داخلی رک متصل می‌شود، کیس رکمونت است. این کیس می‌تواند سرور، روتر و حتی سوییچ باشد و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه ندارد.

بلانک پنل

در راستای ایجاد ظاهر بهتر رک، معمولا از تجهیزاتی با عنوان بلانک پنل استفاده می‌کنند. با کمک این پنل ها می‌توانید فضای خالی موجود در رک را به خوبی پوشش دهید. این فضا از یک تا 4 یونیت بوده و می‌تواند در ایجاد ظاهر بهتر، بسیار کمک‌کننده باشد.

پاور ماژول

 این ابزار قطعه‌ای فلزی بوده ک وظیفه دارد تا جریان برق را از چند کابل یا سیم، به صورت یکنواخت توزیع کند. این دستگاه در دو مدل افقی و عمودی و از دو تا 35 پورت در بازار موجود بوده و شما می‌توانید تهیه کنید.

لایت پنل

نورپردازی داخل رک نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این راستا از لامپ‌های ال ای دی و یا فلورسنت استفاده می‌شود که با کمک آن‌ها می‌توان ظاهر مطلوب‌تری برای رک شبکه به وجود آورد.

سینی رک

سینی رک و یا طبقات مورد استفاده در این زمینه، بسته به نیاز افراد از تعداد متفاوتی تشکیل شده‌اند. این طبقات درواقع وظیفه جداسازی بخش‌های مختلف رک از یکدیگر را دارند. سینی‌های رک را می‌توانیم در دو دسته متحرک و ثابت قرار دهیم که هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

پیچ و مهره رک

از پیچ و مهره برای اتصال تجهیزات مختلف مانند روتر و پیچ پنل استفاده می‌شود. در این راستا معمولا از پیچ و مهره‌های چهارسو و آچارخور استفاده می‌کنند.

درب رک

تمامی رک‌های شبکه، نیاز به درب مخصوص دارند تا امنیت آن‌ها از تمام جهات به خوبی تأمین شود. در بسیاری از مواقع برای تهویه بهتر رک، از درب‌های مشبک برای آن‌ها استفاده می‌شود. در صورت تمایل شما می‌توانید به سراغ درب‌های شیشه‌ای و یا فلزی نیز در این زمینه بروید.

نگه‌دارنده کابل

نظم درون رک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و شما نباید نسبت به آن کم‌ توجه باشید. از این رو در آموزش آرایش اصولی رک شبکه به نگه‌دارنده کابل نیاز دارید تا بتوانید با کمک آن‌ها، نظم مورد نیاز را در سیستم به وجود آورید. این موضوع باعث می‌شود تا تشخیص کابل‌ها نیز به مراتب راحت‌تر انجام شود.

سخن پایانی

رک شبکه درواقع محل قرارگیری تجهیزات مهم و اصولی شبکه بوده که باید به بهترین نحو ممکن آرایش شود. تمام تجهیزات و کابل‌کشی‌های موجود در این قسمت باید مطابق با اصول خاصی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بیشترین میزان بهره‌وری را برای فرد به دنبال داشته باشند. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به آموزش بستن رک شبکه و همچنین مهم‌ترین اصول و نکات موجود در این زمینه پرداختیم. تجهیزات موردنیاز برای این کار را نیز معرفی کردیم تا شما بتوانید بهترین و مطلوب‌ترین عملکرد را در زمینه آموزش آرایش اصولی رک شبکه داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.