8 علت اصلی پرش دوربین مداربسته و راه حل برطرف کردن آن ها

یکی از اصلی ترین سیستم های نظارت و کنترل محیط پیرامون را می‌توانیم سیستم دوربین مداربسته بدانیم. تصاویر ضبط شده توسط این سیستم باید به خوبی نگهداری شوند تا در زمان نیاز به آن ها بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن به آن ها دسترسی داشته باشیم. به وجود آمدن هرگونه اختلال در عملکرد این دوربین ها و آسیب رسیدن به تصاویر ضبط شده، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برای کاربران سیستم به دنبال داشته باشد. این اختلالات ممکن است از نوع نویز یا پرش در تصویر، قطع و وصلی و … باشند. در ادامه قصد داریم تا به صورت کلی به بررسی دلایل پرش دوربین مداربسته بپردازیم و با راه حل های برطرف کردن این مشکل آشنا شویم.

دلایل پرش دوربین مداربسته

همان طور که می‌دانیم، در برخی از مواقع ممکن است اختلالاتی در تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته به وجود آیند. یکی از شایع ترین اختلالات موجود در این زمینه، مربوط به پرش تصویر است. دلایل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث پرش دوربین مداربسته شوند. در این قسمت قصد داریم تا با اصلی ترین علل پرش دوربین مداربسته آشنا شویم.

نوسان در ولتاژ

به صورت کلی یکی از اصلی ترین دلایل پرش دوربین مداربسته را می توانیم وجود نوسان در ولتاژ بدانیم. ولتاژ وارد شده در تصویر باید در حدود مشخصی باشد تا شما شاهد تصویر باکیفیت و مناسبی باشید. در صورتی که به هر دلیلی ولتاژ ورودی به دوربین پایین تر از حد استاندارد باشد، شاهد پرش در تصاویر نقش بسته در مانیتورها خواهیم بود.

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم

از دیگر دلایلی که می تواند باعث بروز این حالت شود، باید به تابش نور مستقیم اشاره کنیم. درصورتی که دوربین ها در محلی نصب شوند که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشند و یا بازتاب نور به دوربین ها زیاد باشد، تصویر شما دچار پرش خواهد شد که باید در راستای برطرف کردن آن اقدام کنید.

قیمت و خرید دوربین مداربسته

مشکل در منبع تغذیه

مشکل در منبع تغذیه را نیز می توان از این دلایل محسوب کرد. در برخی از مواقع ممکن است که استفاده از یک منبع تغذیه بی کیفیت و یا ضعیف باعث بروز اختلال و پرش در تصاویر شود. در این راستا توصیه می کنیم که برای داشتن تصاویر باکیفیت و بدون پرش، حتما از آداپتور و منابع تغذیه باکیفیت استفاده کنید.

محل نصب دوربین مداربسته

از دیگر عوامل مؤثر و موجود در این زمینه، باید به محل نصب دوربین مداربسته اشاره کنیم. به صورت کلی محل نصب تأثیر بسیار زیادی در کیفیت تصاویر داشته و نباید نادیده گرفته شود. چنانچه شما دوربین را در محل نامناسبی که شرایط خوبی نداشته باشد، به عنوان مثال بیش از حد گرم یا آفتاب زیادی بتابد، احتمال وجود پرش تصویر وجود دارد.


بیشتر بخوانید: تفاوت دوربین مداربسته دیجیتال با آنالوگ


وجود امواج الکترومغناطیس

در برخی از مواقع ممکن است وجود پرش دوربین مداربسته، به دلیل وجود امواج الکترومغناطیس باشد. امواج الکترومغناطیس ممکن است ناشی از وجود آهنربا و سایر لوازم ازاین دست در کنار دوربین مداربسته باشند. ازاین رو توصیه می کنیم که همواره اطراف دوربین را به خوبی مورد بررسی قرار داده تا از عدم وجود این دسته لوازم، اطمینان حاصل کنید.

شرایط نوری

شرایط نوری مختلف نیز تأثیر بسیار زیادی در تصاویر ضبط شده میگذارند که باید به آن ها دقت داشته باشید. در صورتی که دوربین مداربسته در شرایط نوری نامناسبی نصب شده باشد، می تواند باعث بروز چشمک، یا پرش بر روی تصاویر شود. از همین رو لازم است تا از تجهیزات نوری مناسب و کاربردی در اطراف دوربین استفاده شود. چنانچه لوازمی که موجب انعکاس یا بازتاب نور می شوند در اطراف دوربین وجود داشته باشند، باعث ناواضح شدن تصاویر خواهند شد.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

کیفیت و طول کابل ها

از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه، باید به کابل های به کاربرده و طول آن ها اشاره کنیم. هر اندازه مسیر کابل کشی دوربین طولانی تر باشد، احتمال بروز اختلالاتی مانند پرش در تصویر، بیشتر خواهد شد. از این رو باید به اندازه مسافت کابل ها دقت زیادی داشته باشید. همچنین کیفیت و سلامت کابل ها نیز در این زمینه تأثیرگذارند که باید به آن ها توجه داشته باشید. در صورت وجود هرگونه پوسیدگی و پارگی در کابل ها، تصویر به صورت مختل نمایش داده می شود.

عدم کیفیت فیش های BNS

یکی دیگر از تجهیزات مورداستفاده در نصب دوربین مداربسته، فیش های BNC است. درر صورتی که در نصب دوربین های مداربسته از فیش های بی کیفیت و نامناسب در این زمینه استفاده شود، احتمال بروز اختلال از نوع پرش در تصاویر وجود دارد. پس حتما توصیه می کنیم که از فیش های مناسب و سطح کیفی بالا در این راستا استفاده کنید.

روش های برطرف کردن پرش دوربین مداربسته

روش های برطرف کردن پرش دوربین مداربسته

همان طور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم، دلایل متعددی وجود دارند که می توانند باعث بروز پرش در دوربین مداربسته شوند. با شناسایی این دلایل، می توانید اقدامات بهتر و مفیدتری برای برطرف کردن ایان حالت انجام دهید. در این بخش قصد داریم تا به صورت کلی به بررسی راه حل های موجود در این زمینه بپردازیم.

  • برای جلوگیری از پرش دوربین مداربسته، توصیه می کنیم که از داکت کشی جداگانه ای برای شبکه دوربین استفاده کرده و شرایطی را برای آن فراهم کنید که کمتر در مجاورت امواج الکترومغناطیسی، برق فشارقوی و … باشد.
  • استفاده از آداپتور جداگانه برای هر دوربین نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده و می تواند کمک کننده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیل، امکان کابل کشی برای این حالت وجود نداشت، می توانید از آداپتور مرکزی استفاده کنید. حتما آداپتور را در فاصله نزدیکی به دوربین قرار دهید تا از این طریق از افت ولتاژ و یا قطع و وصل های دیگر در این زمینه، جلوگیری شود.
  • چنانچه نیاز به افزایش طول آداپتور داشتید، حتما از سیم های باکیفیت و مناسب در این زمینه استفاده کنید که بتواند آمپر و ولتاژ موردنیاز سیستم را به خوبی برآورده کند.
  • اگر دوربین مداربسته شما از نسل جدید و پیشرفته باشد، قابلیت anti flicker دارد که می توانید با مراجعه به منوی تنظیمات دوربین، به آن دسترسی داشته باشید. با فعال کردن این قابلیت، مشکل پرش تصاویر دوربین مداربسته تا حد زیادی برطرف می شود. پس شما با خرید دوربین های نسل جدید و پیشرفته، می توانید به این امکان دسترسی داشته باشید.
  • در بسیاری از مواقع با مراجعه به قسمت تنظیمات دوربین و اعمال تغییرات در برخی از قسمت های آن، می توانید از پرش تصویر دوربین جلوگیری کرده و تصاویر باکیفیت تری را ضبط کنید.

جمع بندی

دوربین مداربسته را می توانیم یکی از مهم ترین تجهیزات امنیتی بنامیم که برای کنترل محیط پیرامون، مورد استفاده قرار می گیرد. دسترسی به تصاویر باکیفیت ضبط شده توسط این دوربین ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باید به آن توجه داشته باشید. در برخی از مواقع به دلایل مختلفی که در قسمت های قبلی مورد بررسی قرار دادیم، ممکن است این تصاویر دچار پرش شوند. مهم ترین دلایل پرش دوربین مداربسته را معرفی کردیم تا شما در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید و بتوانید اقدامات لازم را برای برطرف کردن این حالت انجام دهید. چند نمونه از راهکارهای مؤثر در این راستا را نیز ارائه کردیم که می توانید از آن ها بهره ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.