سرور دوربین مداربسته چیست و چه وظایفی دارد؟

دوربین مداربسته را می‌توانیم یک سیستم امنیتی ساده و در عین حال با پیچیدگی خاص بدانیم. برای ضبط تصاویر توسط این دوربین‌ها، تجهیزات زیادی نیاز است که دقیقا مشابه با یک سیستم، به وظایف خود عمل کرده و در نهایت تصاویر باکیفیت و مناسبی را ارائه کنند. برای اینکه بتوانیم اطلاعات بیشتری درباره عملکرد این سیستم به دست آوریم، لازم است با اجزاء مختلف آن آشنا شویم. سرور دوربین مداربسته را می‌توانیم یکی از بخش‌های مهم در این سیستم بدانیم که در ادامه قصد داریم به صورت کامل با عملکرد و وظایف آن آشنا شویم.

سرور دوربین مداربسته چیست؟

در ابتدا لازم است تا یک تعریف کلی و جامع را از سرور دوربین مداربسته در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی سرورها کامپیوترهای قدرتمندی هستند که ظرفیت بسیار بالا و توان گرافیکی پیچیده‌ای دارند تا برای سرویس‌دهی در امور دشوار، کارایی فوق‌العاده‌ای داشته باشند. درواقع می‌توان آن‌ها را سرویس‌دهنده اصلی دانست. این سرورها معمولا وظیفه بازیابی، ارسال و ذخیره فایل‌ها و داده‌های کامپیوتری را در یک شبکه دارند.

بر همین اساس می‌توانیم بگوییم که سرور دوربین مداربسته، بخشی است که وظیفه ضبط تصاویر ارسال شده از دوربین مداربسته را دارد. به بیان ساده می‌توانیم بگوییم که سرور دوربین مداربسته درواقع همان نسخه قبلی دستگاه NVR در دوربین‌های تحت شبکه است. در سال‌های گذشته معمولا تنها از سرورها در این زمینه استفاده می شد، اما امروزه در بسیاری از موارد از این دستگاه به جای سرورهای قبلی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر در اکثر از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و بزرگ، از سرورها برای ذخیره تصاویر دریافتی استفاده می‌شود.

قیمت دوربین مداربسته

وظیفه و عملکرد سرور دوربین مداربسته

برای آشنایی بیشتر با سرور دوربین مداربسته، لازم است تا درباره عملکرد این تجهیزات در این سیستم نیز اطلاعات بیشتری به دست آورید. سرورها در این سیستم وظیفه دارند تا تصاویر و ویدئوهای ثبت شده به وسیله تمام دوربین‌های مداربسته سیستم را دریافت و ذخیره سازی کنند. همچنین مدیریت، به اشتراک‌گذاری و آنالیز این تصاویر نیز به صورت کامل بر عهده سرورها است. سرورها می‌توانند تنظیمات ضبط، نمایش و همچنین بازیابی تصاویر را نیز انجام دهند.

وجود سرور در سیستم دوربین مداربسته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همین موضوع موجب شده تا در محیط‌هایی که مسائل امنیتی از دارای اهمیت زیادی هستند، سرورها به جای دستگاه‌های NVR مورداستفاده قرار بگیرند. سرورهای یک فضای ذخیره سازی امن با دسترسی آسان و همچنین امکان مدیریت و کنترل سیستم را برای کاربر خود فراهم می‌کنند تا بتواند بهترین استفاده را از دستگاه و تجهیزات سیستم دوربین مداربسته ببرد.

قیمت دستگاه ضبط NVR

مزایای استفاده از سرور دوربین مداربسته

در قسمت قبلی به صورت کامل با مفهوم سرور دوربین مداربسته و وظیفه اصلی آن در این سیستم امنیتی آشنا شدیم. حال قصد داریم تا به بررسی مزایای استفاده از این سرور در این سیستم بپردازیم تا شما اطلاعات بیشتری درباره این دسته از سرورها به دست آورید. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های به کار بردن سرور دوربین مداربسته به شرح زیر است.


بیشتر بخوانید: انواع سرور شبکه کامپیوتری و کاربرد آن‌ها


امکان استفاده از نرم افزار

اولین و اصلی‌ترین مزیتی که استفاده از سرور دوربین مداربسته برای کاربران به دنبال دارد، امکان استفاده از نرم افزارهای مختلف است. در صورت بهره بردن از یک سرور در این زمینه، شما می‌توانید نرم افزارها و ابزارهای متعددی را بر روی آن نصب کنید که هرکدام دارای قابلیت‌ها و آپشن های متفاوتی هستند. این قابلیت‌ها در برخی از مواقع به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرند، اما مواردی نیز وجود دارد که برای استفاده از ابزارها، ملزم به پرداخت هزینه خواهید شد.

فضای ذخیره سازی بیشتر

مزیت دیگری که استفاده از سرور برای کاربر به دنبال دارد، در اختیار داشتن فضای ذخیره سازی بیشتر نسبت به دستگاه nvr است. فضای ذخیره سازی در این دستگاه‌ها محدود بوده و همین موضوع باعث می‌شود تا در بسیاری از مواقع فیلم‌های ضبط شده برای مدت طولانی در دسترس نباشند. ازاین‌رو در بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های بزرگ که مسائل امنیتی یکی از موارد مهم محسوب می شود، از سرور دوربین مداربسته برای ضبط و آنالیز ویدئوها استفاده می کنند. در چنین حالتی امنیت بیشتری برای ذخیره و بازیابی اطلاعات خواهید داشت و دیگر جای نگرانی برای کمبود فضای ذخیره سازی وجود ندارد.

سرعت بالا

به صورت معمول در ساخت سرورها از پردازنده‌ها و سخت‌افزارهای فوق‌العاده قدرتمندی استفاده می‌شود. این موضوع باعث شده تا سرعت عملکرد بسیار بالای آن سریعا پاسخگوی دستورات شما باشند. این موضوع را نیز می‌توانیم دیگر مزیت استفاده از سرور دوربین مداربسته بدانیم.

پشتیبانی از دوربین‌های متعدد

ساختار سرورها به گونه‌ای است که امکان پشتیبانی از تعداد زیادی دوربین را به سادگی دارند. ازاین‌رو می‌توانیم سرورها را منعطف بدانیم که می‌توانند به خوبی در چنین مواقعی کارایی داشته باشند.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

استفاده از ابزارهای پیشرفته

همان‌طور که اشاره کردیم، شما می‌توانید نرم افزارهای مختلفی را بر روی سرورهای دوربین مداربسته نصب کرده و مورداستفاده قرار دهید. برخی از این نرم افزارها و ابزارها دارای قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که به سادگی می‌توانند سطح کارایی و کاربرد دوربین‌ها را ارتقا دهند. همچنین با استفاده از این ابزارها شما می‌توانید به ارتقای سطح امنیت محیط نیز بپردازید. از ابزارهای موجود در این زمینه می‌توانیم به تشخیص چهره، پلاک خوانی، تشخیص نفوذ و عبور از خط، شمارش تعداد افراد و … اشاره کنیم. این ابزارها در مواقعی که تهدید امنیت رخ دهد به شدت کارا خواهند بود.

معایب استفاده از سرور دوربین مداربسته

معایب استفاده از سرور دوربین مداربسته

بدیهی است که استفاده از سرور دوربین مداربسته، در کنار مزایای متعدد و گوناگون، دارای معایب مختلفی است که باید درباره آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. توصیه می‌کنیم که قبل از به کارگیری سرور در این زمینه، در ابتدا آگاهی خود را درباره مزایا و همچنین معایب این سیستم‌ها ارتقا دهید. به صورت کلی مزایای سرورهای دوربین مداربسته به مراتب بیشتر از معایب آن است، اما به طور کلی می‌توانیم به موارد زیر به عنوان معایب این سیستم اشاره کنیم.

مصرف برق بالا

سرورها از تجهیزات به مراتب بیشتری در مقایسه با دستگاه‌های NVR تشکیل شده‌اند و بر همین اساس، نیاز به برق بیشتری دارند تا بتوانند کارایی مطلوبی را برای شما به دنبال داشته باشند. پس مصرف برق بالا را می‌توانیم به عنوان یکی از اصلی‌ترین معایب استفاده از سرور در این زمینه محسوب کنیم.

عدم پشتیبانی از تکنولوژی POE

ایراد دیگری که در بسیاری از مواقع به سرورهای دوربین‌های مداربسته وارد شده و شما باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید، عدم پشتیبانی از قابلیت POE است. دستگاه‌های NVR از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، اما اگر شما از سرور برای ضبط و آنالیز ویدئوها استفاده می‌کنید، باید هزینه نسبتا بالایی برای خرید سوئیچ‌های مخصوص در این زمینه بپردازید.

سخن پایانی

سیستم دوربین مداربسته از تجهیزات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است تا بتواند شرایط امنی را برای شما فراهم کند. تصاویر ضبط شده توسط دوربین، نیاز به ذخیره سازی و تحلیل و بررسی دارند که توسط سرور یا دستگاه NVR انجام می‌شود. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی سرور دوربین مداربسته پرداختیم تا شما به صورت کامل با عملکرد و همچنین مزایا و معایب این سیستم آشنا شوید. همچنین گفتیم که سرورها امکانات بهتر و مطلوب‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید بیشترین استفاده را از دوربین مداربسته ببرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.