قابلیت عبور از خط یا line crossing در دوربین مداربسته چیست؟

پیشرفت تکنولوژی توانسته تأثیر بسیار زیادی در طراحی و ساخت دوربین‌های مداربسته بگذارد. ازآنجایی‌که این سیستم‌های امنیت تصویری می‌توانند سطح ایمنی را به میزان قابل‌توجهی ارتقا دهند، معمولا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و همواره در مرکز توجه قرار دارند. یکی از قابلیت‌های هوشمند و فوق‌العاده کاربردی موجود در این سیستم، قابلیت عبور از خط یا Line Crossing است که باید بیشتر با آن آشنا شوید. این قابلیت کمک می‌کند تا شما تحلیل بیشتری نسبت به پیرامون خود و تهدیدهای امنیتی داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری درباره این دوربین در اختیار شما قرار دهیم.

قابلیت عبور از خط چیست؟

در ابتدا لازم است تا یک تعریف ساده و روان برای قابلیت عبور از خط در اختیار شما قرار دهیم تا سپس بتوانیم به سراغ بررسی‌های بیشتر درباره این موضوع برویم. به زبان ساده، این قابلیت به معنای تشخیص سوژه یا افراد، از خط فرضی تعریف شده در میدان دید دوربین است. این قابلیت در واقع جزئی از مجموعه قابلیت‌های پردازش تصویر بوده که امروزه با سرعت بالایی در بین دوربین‌های هوشمند درحال‌ توسعه قرار داشته و مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
با استفاده از قابلیت Line Crossing، شما می‌توانید بسته به مکان مورد استفاده، به صورت خط یا محدوده، ناحیه‌ای را برای دوربین تحت عنوان محدوده تعریف کنید تا ورود افراد به آن ناحیه و عبور از این خط‌های فرضی، کاملا ممنوع اعلام شود. بر این اساس دستگاه NVR این خطوط فرضی و ناحیه ممنوعه را برای دوربین مداربسته تعریف می‌کند. دوربین‌های هوشمند معمولا از 4 خط فرضی در این زمینه پشتیبانی می‌کنند و شما این قابلیت را دارید که حساسیت آن‌ها را نسبت به این محدوده، تنظیم کنید.

قیمت دوربین مداربسته

کاربرد قابلیت عبور از خط دوربین مداربسته

در راستای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره Line Crossing، لازم است تا درباره کاربردهای آن نیز اطلاعات بیشتری به دست آورید. این قابلیت امکان نظارت بیشتر و هدفمندتر را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. پس بر همین اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم که کاربردهای بسیار زیادی دارد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این قابلیت دوربین‌های مداربسته هوشمند، به شرح زیر هستند.

  • کنترل تردد افراد به محیط‌های خاص یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این محصولات است. حتی شما می‌توانید با تعریف یک خط فرضی برای این دوربین‌ها در ورودی و یا خروجی منزل خود برای ساعات مشخص، در هنگام ورودهای غیرمجاز، آلارم را به صدا درآورید.
  • کنترل و عدم تردد افراد به مناطق نظامی و امنیتی
  • استفاده برای اتاق‌ها و قسمت‌های ممنوعه و خاص در ادارات و ارگان‌های مختلف
  • استفاده در چهارراه‌ها برای کنترل رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط وسایل نقلیه و حتی عابران پیاده و تشخیص دادن متخلفین

نحوه عملکرد و کارایی قابلیت عبور از خط دوربین مداربسته

دیگر موضوعی که در این بخش باید به آن پرداخته شود، نحوه عملکرد Line Crossing و ویژگی‌های آن در دوربین‌های مداربسته است. در ابتدا باید در مکان موردنظر در هر ابعادی که هست، خط و یا خطوط فرضی موردنظر خود را رسم کنید. قابلیت عبور از خط دوربین مداربسته، شرایطی را فراهم می‌کند تا هنگام عبور سوژه از خط فرضی تعریف شده، ضبط تصاویر شروع شده و آلارم به صدا در می‌آید.
تنظیمات این قابلیت به راحتی قابل‌ اجرا بوده و هیچ‌گونه سختی ندارد. شما می‌توانید به صورت دلخواه جهت عبور از خط را از چپ به راست و یا از راست به چپ و یا به شکل دوطرفه تنظیم کنید تا ورود سوژه به بهترین نحو ممکن تشخیص داده شود. برای داشتن بهترین عملکرد دوربین، نیاز است تا دوربین به نحوی در مکان موردنظر نصب شده باشد که به صورت کامل محوطه را پوشش داده و تحت نظارت داشته باشد. در برخی از دوربین‌های پیشرفته و هوشمند، شما می‌توانید اندازه سوژه و هدف موردنظر را نیز تعیین کنید.
در صورتی که اندازه را در حالت حداکثر تعیین کنید، سوژه‌های بزرگ‌تر شناسایی نشده و عبور آن‌ها بدون هشدار خواهد بود. از طرف مقابل اگر تنظیمات را در حالت اندازه حداقل قرار دهید، عبور سوژه‌های کوچک‌تر از اندازه تعیین شده به چشم نیامده و باعث فعال شدن هشدار نمی‌شود. همین موضوع کمک می‌کند تا از به صدا در آمدن مکرر هشدار و آلارم تا حد زیادی جلوگیری شود.

بهترین مکان‌ها برای نصب دوربین مداربسته

بهترین مکان‌ها برای نصب دوربین مداربسته

در راستای بیشترین استفاده از قابلیت عبور از خط یا Line Crossing در دوربین‌های مداربسته، لازم است تا با بهترین محل‌ها برای آن آشنا شده و اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهید. برخی از مناسب‌ترین محل‌هایی که شما می‌توانید برای نصب دوربین مداربسته هوشمند اقدام کنید به شرح زیر هستند.

ورودی و خروجی‌ها

در صورتی که دوربین مداربسته شما از این قابلیت برخوردار است، می‌توانید آن را در نزدیکی ورودی و خروجی‌های اماکن مختلف نصب کنید تا استفاده از آن برای شما مفید واقع شود. درب‌ها، دروازه‌ها، پارکینگ‌ها و سایر نقاط در این زمینه گزینه مناسبی محسوب می‌شوند که امکان نصب دوربین در آن‌ها برای شما وجود دارد.

محیط‌های صنعتی و کارگاهی

دیگر مکانی که برای نصب دوربین مداربسته مناسب بوده و به کار گرفته می‌شود، محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها، انبارها، کارگاه‌ها و … است. در این حالت شما می‌توانید برای کنترل ورود و خروج کالاهای مختلف و همچنین نظارت بر فعالیت‌های مشخص افراد و کارمندان استفاده کنید.

محیط‌های امنیتی

بسیاری از اماکن نیاز به برقراری سطح امنیتی بالایی دارند که باید به آن توجه شود. نصب دوربین با این قابلیت در چنین مکان‌هایی مانند بانک ها، ادارات، ارگان‌های مختلف سیاسی و … نیز انجام شده و نتایج مطلوبی نیز برای کاربر به دنبال دارد.


بیشتر بخوانید: VMS نرم افزار مدیریت تصاویر دوربین های مداربسته


تنظیمات قابلیت عبور از خط

برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از قابلیت Line Crossing در دوربین‌های مداربسته ببرید، لازم است تا تنظیمات آن را در حالت مشخصی قرار دهید. همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، مشخص کردن این تنظیمات کار ساده‌ای بوده، اما به منظور آشنایی بیشتر با این حالت، قصد داریم تا به ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه بپردازیم.

تعریف خط مجازی

در ابتدا لازم است تا خط یا مرز مجازی موردنظر خود را تعریف کنید. شما در این بخش باید خط را در منطقه موردنظر خود بکشید تا دستورات لازم به دوربین اعلام شود.

جهت خط

نکته دیگری که در این زمینه باید مشخص شود، جهت عبور سوژه از خط است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم شما می‌توانید آن را بر روی حالت یک‌طرفه یا دوطرفه قرار دهید.

جهت خرید انواع دوربین مداربسته تحت شبکه با گارانتی و پشتیبانی معتبر می توانید به فروشگاه اینترنتی سپنتا به آدرس www.sepantadp.com/shop مراجعه کنید و یا با شماره ۰۲۱۸۸۱۹۷۳۲۹ با کارشناسان فروش ما در ساعات اداری تماس حاصل نماید.

سطح حساسیت

با تنظیمات در این بخش می‌توانید میزان حساسیت دوربین به عبور از خط را تعیین کنید. حساسیت بالا در برخی از مواقع ممکن است باعث فعال شدن مکرر دوربین و در نهایت هشدارهای غلط شود. از طرفی حساسیت پایین تعداد آلارم ها را کاهش داده؛ اما می‌تواند عبورهای صحیح و نیاز به هشدار را نیز از دست بدهد. پس شما باید سطح تنظیمات را در وضعیت متعادل قرار دهید.

مشخص کردن عرض خط

یکی دیگر از پارامترهایی که در زمان تنظیمات باید مشخص شود، عرض است. شما این امکان را دارید که ضخامت خط مجازی تعریف شده در بخش‌های قبلی را مشخص کنید.

زمان توقف در ناحیه ممنوعه

دیگر قابلیتی که سیستم عبور از خط در دوربین‌های پیشرفته و جدید در اختیار شما قرار می‌دهد، تنظیم زمان توقف است. در این حالت می‌توانید زمان حداقلی که سوژه می‌تواند از خط بگذرد تا آلارم و هشدار فعال شود را مشخص کنید. در این حالت می‌توانید تنظیمات را در حالتی قرار دهید که عبورهای کوتاه‌مدت را فیلتر کند.

سیستم پاسخ

در قسمت تنظیمات این قابلیت، شما می‌توانید عملیات مخصوصی را پیکربندی کنید که در زمان عبور از خط فعال شده و شما را متوجه وضعیت رخ‌داده بکند. این عملیات می‌تواند هشدار، فعال کردن آژیر، ارسال پیام، ضبط ویدئو و … باشد.

سخن پایانی

سیستم امنیتی دوربین مداربسته، امروزه دارای قابلیت‌های متعددی است که می‌توانند سطح امنیت را به میزان قابل‌توجهی ارتقا دهد. یکی از قابلیت‌های جدید در دوربین‌های هوشمند که شما می‌توانید به سادگی از آن بهره ببرید، قابلیت عبور از خط یا line crossing است. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی این قابلیت، عملکرد آن و همچنین کاربردهایی که دارد پرداختیم. تنظیمات بخش‌های مختلف این سیستم نیز به شما این امکان را می‌دهد تا بر اساس نیاز خود آن‌ها را تنظیم کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.